Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nederlandse automobilisten die in de toekomst vergeten tol te betalen voor het gebruik van Duitse snelwegen kunnen boetes verwachten tot maximaal 260 euro, met daarbovenop de verplichte aanschaf van een jaarpas van maximaal 130 euro. Weigeren om de Duitse wegenkas te spekken, kan dus aardig in de papieren lopen.
Het hoogste boetebedrag is bestemd voor notoire zondaars die herhaaldelijk zijn betrapt. Een overtreding kost automobilisten in eerste aanleg tot 150 euro extra. Een vignet, zoals in Zwitserland, hoeft niet te worden aangeschaft. Voor korte bezoeken aan onze oosterburen kunnen automobilisten ook voor 10 euro een tolkaart voor tien dagen kopen, of voor 22 euro een twee maanden kaart. Een jaarpas kost maximaal 130 euro al naar gelang de grootte en uitstoot van het voertuig.
Voor campers moet ook worden betaald. Motoren, elektrische auto's, invalidenauto's en ziekenwagens zijn vrijgesteld van tol.Controleren doen de Duitse autoriteiten steekproefsgewijs met nummerbordherkenning.
Nederlanders betalen alleen voor het gebruik van 13.000 kilometer aan autobahn, Duitsers moeten ook betalen voor het gebruik van B-wegen, maar zij krijgen hun geld tot op de cent terug via een verlaging van de wegenbelasting.
Voor ons gaat het ook om 1 auto en dan heb je het over een paar keer per jaar een 10 dagen vignet, dus dat is nog te doen.
Maargoed, Brussel moet het geloof ik ook nog goedkeuren, dus we wachten af.
Ik denk niet dat dat kan, ze zitten ook in de eu, dus hebben ze zich daar aan te houden.Brussel had vorige week toch al gezegd dat het niet mag?
schuiven die moffen dat zo van tafel dan?
Blijven de milieuzones, waar nu al een lokaal vignet voor gekocht moet worden?
vr 06 feb 2015, 15:04
Duitse Bondsraad kraakt tolheffing
BERLIJN -
De Duitse Eerste Kamer, de Bondsraad, is tegen het plan van minister van Verkeer Alexander Dobrindt om tol te eisen van personenauto's op de belangrijkste Duitse wegen. Dat standpunt is vrijdag in de stroom van kritiek van de Bondsraad op het tolplan naar voren gekomen, meldden Duitse media.
Een anti-tolsticker op een Duitse auto
Een anti-tolsticker op een Duitse auto
Foto: Jos Schuurman
Het tolplan is volgens een grote meerderheid van de raad in strijd met Europese regels, schaadt de economie in grensregio's en levert veel te weinig op. De raad vreest ook problemen met de uitvoering, zodat Duitsers straks toch geld kwijt zijn aan de heffing die voor buitenlanders is bedoeld. Als er toch tolheffing komt, wil de Bondsraad meer maatregelen om de grensstrook voor economische schade te behoeden. Dobrindts plannen zijn in buurlanden, vooral Nederland en Oostenrijk, fel afgewezen
Een vooraanstaand lid van de raad, de sociaaldemocratische premier Torsten Albig van deelstaat Sleeswijk-Holstein, zei dat het tolplan „enkel een onzinnige nieuwe bureaucratie in het leven roept waarvan niet duidelijk is dat die iets oplevert”.
De raad heeft veel bedenkingen over de juridische en praktische kant van de plan. Om buitenlanders te laten betalen en Duitsers niet, wil Dobrindt de tol die Duitsers betalen, teruggeven via kortingen op de wegenbelasting. Maar de meerderheid van de Bondsraad denkt dat de Duitse automobilist straks toch geld kwijt is aan de tol, omdat het vergoedingssysteem faalt of te ingewikkeld blijkt.
De Bondsraad vindt dat Dobrindts tolwet niet kan worden aangenomen zonder instemming van deze raad, maar de regering denkt die wel in te kunnen voeren zonder de raad. Het is zo nog onduidelijk of de Bondsraad een stokje voor de wet kan steken. De Duitse grondwet omschrijft een aantal soorten wetgeving waar de instemming van de raad voor is vereist.
Als er tussen de twee Kamers van de Duitse volksvertegenwoordiging of tussen Berlijn en Brussel een juridische strijd uitbreekt, lijkt Dobrindts plan de tol in 2016 te gaan heffen, onhaalbaar. Het jaar daarna wordt het ook moeilijk, want dat is in Duitsland een verkiezingsjaar en de tol is erg impopulair. Volgens peilingen van de Duitse ANWB, de ADAC, is maximaal 39 procent van de Duitsers voor een vorm van tolheffing.
Tolheffing gaat waarschijnlijk NIET door.
Is niet door de Duitse eerste kamer gekomen
Gelukkig niet, kom er regelmatig met koekblik en bike om te tanken en goedkoop mijn drank en bier voorraad aan te vullen
Rutte Duitsers pressen ? Ik denk dat dat andersom is.Denk dat Rutte de duitsers nu aan het pressen is om het er toch snel doorheen te drukken. Is beter voor de nederlandse schatkist.
Rutte Duitsers pressen ? Ik denk dat dat andersom is.
Berlijn.
De geplande tol op de Duitse snelwegen heeft de doodsteek uit Brussel gekregen. De Europese Unie vindt dat buitenlandse automobilisten bij de heffing gediscrimineerd worden. En dat is verboden. Daarnaast is de tol simpelweg te duur.
De juridische dienst van de Europese Commissie maakt gehakt van de omstreden Duitse plannen, onthulde het Hamburgse blad Der Spiegel. Nadat de regering van kanselier Angela Merkel de tolwet gisteren in de Bondsdag bracht, konden de juristen de details van de wet bekijken.
,,Het is overduidelijk tegenstrijdig om elke Duitse automobilist exact voor het bedrag te compenseren, dat hij voor de tol moet betalen en dan te zeggen dat er tussen de tol- en compensatiewet geen verband bestaat", zo luidt het vernietigende oordeel van Brussel.
Te duur
De oorvijg kan gevolgen hebben voor de conservatieve Duitse verkeersminister Dobrindt, die zijn politieke lot aan de tol heeft verbonden. Voor de verkiezingen had ook kanselier Merkel keihard verkondigd: ,,Met mij komt er geen tol." Nu blijkt dat de populaire Oost-Duitse regeringschef totaal is gedraaid. Ze doet dit om ruzie met coalitiepartner CSU uit Beieren te voorkomen.
Maar nu zijn de rapen in Brussel gaar. Want de EU-ambtenaren vinden ook de prijs van het tolvignet te hoog. Nederlandse automobilisten moeten vanaf 2016 jaarlijks zo’n honderd euro betalen om over de Duitse snelwegen te sjezen. Voor tien dagen moet er tien euro betaald worden. Maar volgens de EU mag de prijs per jaar maar acht keer zo veel kosten als een kortlopend tolvignet.