Toerental schiet omhoog bij starten!

ducducdeduc

MF'er
1 dec 2009
240
2
ik heb de carbs ultrasoon ultrasoon gereinigd, omdat hij stationair niet goed liep en hij starte alleen maar op choke.

na het reinigen heb ik alles weer gemonteerd en bij het starten schiet het toerental hard omhoog

De gaskabel blijft niet hangen en het stationair toerental afstelling doet helemaal niks hij duwt de gasschuif niet eens omhoog, die staat dus helemaal onderin de carburateur?

kan een lekkende vlotter naald hier voor zorgen dat hij overloopt en extra benzine in de motor gooit?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik neem aan dat voor het reinigen de carburateur helemaal uit elkaar is geweest? Is de instelling van de stationair schroef op de carb nog hetzelfde als voor het reinigen? Is het stationair lucht/brandstof mengsel ook nog hetzelfde ingesteld? Wat is het aantal toeren dat hij stabiel draait na het starten en zonder choke?
 
Staat je mengselregelschroef wel (ongeveer) goed na de revisie? Alle rubbers (tussen luchtfilter en carburateur en tussen carburateur en cilinderkop) goed aangesloten?
 
Ik gok op valse lucht. Diagnose kun je stellen door deodorant te spuiten op de plaats die je verdenkt van lekkage. Bijvoorbeeld op het inlaatspruitstukrubber.
Het drijfgas van de deo verdrijft de zuurstof. Als het toerental verandert, dan heb je de lekkage gevonden.
 
Genoeg speling op de gaskabel ?
Recent gehad bij een scooter, sproeiers omwisselen en een paar keer de carburateur omdraaien en de gaskabel losgemaakt.
Na een aantal keren terug monteren startte de scooter met een veel te hoog toerental.
Bij iedere keer was de gaskabel steeds wat verder gemonteerd.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net rondom de carb gespoten, maar gebeurt daar niks met het toerental. Wel krijg ik het toerental omlaag door deo in de inlaat te spuiten, dan zakt het toerental maar nog steeds te hoog voor stationair.

De kabels heb ik zelfs losgemaalt om te kijken of dat hielp, maar daar gebeurde niks. Als de benzine kraan open staag gaat het overloop slangetje wel lekken
 
Ik neem aan dat voor het reinigen de carburateur helemaal uit elkaar is geweest? Is de instelling van de stationair schroef op de carb nog hetzelfde als voor het reinigen? Is het stationair lucht/brandstof mengsel ook nog hetzelfde ingesteld? Wat is het aantal toeren dat hij stabiel draait na het starten en zonder choke?
Ja ik heb de schroef 1.25 uitgedraaid, net zoals voor het schoonmaken en hij start gewoon zonder choke, maar het lijkt wel gelijk volgas. Het is niet een klein verhoogd toerental
 
Ik ga hem wel weer even open maken,

Waar kan ik trouwens een gasnaald OBDX P kopen?
Ik heb wel een revisie setje gekocht, maar daar zit volgens mij een andere naald in en had guster de tijd om schoon te maken dus dacht probeer gewoon of hij wil lopen zonder revisie setje wat hij eerder ook deed btw
 
Ik neem aan dat voor het reinigen de carburateur helemaal uit elkaar is geweest? Is de instelling van de stationair schroef op de carb nog hetzelfde als voor het reinigen? Is het stationair lucht/brandstof mengsel ook nog hetzelfde ingesteld? Wat is het aantal toeren dat hij stabiel draait na het starten en zonder choke?
De stationair schroef is er helemaal uitgedraaid en nog steeds blijft dat toerental zo hoog. Je zou denken dat hij moet afslaan als je de stationair schroef er helemaal uit draait
 
Ik heb net rondom de carb gespoten, maar gebeurt daar niks met het toerental. Wel krijg ik het toerental omlaag door deo in de inlaat te spuiten, dan zakt het toerental maar nog steeds te hoog voor stationair.

De kabels heb ik zelfs losgemaalt om te kijken of dat hielp, maar daar gebeurde niks. Als de benzine kraan open staag gaat het overloop slangetje wel lekken
Dit lijkt mij te duiden op een verbogen/verkeerd afgestelde vlotterbevestiging waardoor het benzineniveau in de vlotterkamer te hoog is. Dit kan ervoor zorgen dat er meer benzine wordt aangezogen dan de bedoeling is.
 
Dit lijkt mij te duiden op een verbogen/verkeerd afgestelde vlotterbevestiging waardoor het benzineniveau in de vlotterkamer te hoog is. Dit kan ervoor zorgen dat er meer benzine wordt aangezogen dan de bedoeling is.
eeuuhhmm :

een iets te hoog vlotternivo zal nooit de oorzaak zijn dat een motor veel te veel toeren draait stationnair.
en het is 100% normaal dat als je een normaal mengsel extra verrijkt (deo), het toerental zakt.

om een hoog stationnair toerental te hebben, heb je niet alleen extra benzine maar ook meer lucht nodig. het moet dus niet in de benzinetoevoer/mengsel gezocht worden, maar hoofdzakelijk de reden van de grote hoeveelheid lucht.. Als er geen valse lucht wordt aangezogen, zit de carbu slecht in mekaar of staat de gasschuif te ver open.
 
Edit: ik denk dat onderstaande niet klopt. Ik dacht dat een fcr39 een gasschuif heeft, maar wat ik op cmsnl vond heeft een gasklep.

Ik heb geen verstand van flatslide carburateurs, maar te hoog stationair komt door te veel lucht. Niet door te veel benzine.
Je hebt al gecontroleerd dat hij geen valse lucht zuigt (ik neem aan dat je heel erg veel deo gespoten hebt), dus de lucht komt door de carburateur.
Je hebt de kabels er al af gehad, dan trek je de gasschuif niet omhoog (werkt dat zo bij een fcr 39?)
Dan blijft over: de gasschuif zakt niet helemaal naar beneden. Misschien wordt hij geblokkeerd of misschien zit de veer niet lekker? (Ik neem aan dat er een veer in zit om de gasschuif naar beneden te duwen)
Of zit er een parallel luchtdoorlaat in de carburateur die ( te ver ) open staat?
 
Laatst bewerkt:
Dit lijkt mij te duiden op een verbogen/verkeerd afgestelde vlotterbevestiging waardoor het benzineniveau in de vlotterkamer te hoog is. Dit kan ervoor zorgen dat er meer benzine wordt aangezogen dan de bedoeling is.
De vlotter blijft idd hangen en gaat niet vlekkenloos terug. Ik wacht even op de revisie set en stel dan alles af, maar lijkt mij sterk dat dit het verhoogt toerental veroorzaakt. Ik heb overigens alles weer los gehaald, doorgeblazen, gecontroleerd en opnieuw afgesteld zoals de gasklep positie sensor, maar ik ben geen gekke dingen tegen gekomen en alle kleine o ringetjes zaten netjes op zijn plek. Gecontroleerd aan de hand van een parts list.

Misschien iets met het coast enrichment systeem? Iemand specifiek ervaring met deze carbs?
 
Is het deze?
BF525CB6-424C-4794-ABAD-E3DE2A01A4B3.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan