Ik heb sinds vorig jaar weer een motor, na een pauze van een paar jaar. Ik heb een Honda '99 Honda ST1100 50th anniversary op de kop getikt van een liefhebber, voor een redelijke prijs. Ik vind het een heerlijke fiets; relatief veel veerweg, veel opbergruimte, soepel motorblok en je legt hem met relatief gemak elke rotonde / haarspeldbocht plat. Weinig te wensen over toch? Nu ja, behalve dan dat ik altijd ruzie heb met de traction control (maar die kan uit), zou ik eigenlijk ook best wat meer beenruimte willen hebben.
Ik ben niet eens zo heel lang (1,91m), maar heb relatief lange benen (mijn vader is 2 centimeter kleiner en zijn heupen zitten dik 10 centimeter lager!) en ik zit eigenlijk net een beetje krap op de ST1100. Zowel in de zin dat m'n knieën en heupen in een net iets te grote hoek zitten, als dat ik na lange ritten last krijg van m'n onderrug.
De motorfiets had toen ik hem aanschafte al een extra dik after market zadel(Corbin) - en inmiddels heb ik het stuur een stuk hoger en naar achteren geplaatst. Dat laatste helpt een heel stuk met m'n rug, maar natuurlijk weinig met m'n knieën. Ik zit met m'n knieën echt klem tegen de kuip en dat irriteert na lange ritten best wel, nog afgezien van de relatief kleine hoek waarin m'n knieën zich bevinden. Ik rijd ongeveer 30.000 à 35.000 km per jaar. Over het algemeen is dat één of twee keer per week naar kantoor (125 km enkele reis - alleen als het niet stortregent en boven 0 is - de rest van de week werk ik thuis - soms bezoek ik ook nog klanten op de motor) en de nodige plezierritten / weekendjes weg met vrienden. Er zitten aftermarket veren en dempers op de ST1100 - ik heb nog nooit op een standaard exemplaar gereden, maar ik ben erg onder de indruk van de souplesse in vering en demping en de fiets in het algemeen.
Nu was dit een impulsaankoop en wist ik vooraf niet dat ik zoveel zou gaan rijden. Ik denk dat dit komend jaar nog meer wordt en dus ben ik rustig aan aan het rondkijken naar iets waarop ik nog iets comfortabeler zit. Eigenlijk zou ik het liefst een toerfiets hebben(over het algemeen meer kuip = fijner in de winter), maar ik realiseer me dat we al snel bij adventurebikes aankomen als we op zoek zijn naar meer beenruimte. Een GoldWing staat hoog op mijn verlanglijstje - hoewel ik er nog nooit op gereden heb, maar is relatief duur en bovendien relatief onzuinig. (Volgens Motorcycle Ergonomics wel meer beenruimte!). Harde eisen zijn afsluitbare zijkoffers, groot genoeg om een laptoptas met ruimte voor 17 inch laptop in te stoppen en ABS. Een oplaadpunt voor m'n telefoon is een grote pre, maar die kunnen we altijd zelf nog in elkaar knutselen. In het verleden heb ik de volgende motoren gehad:
'88 VFR400R NC24 - Ik zou er graag weer een hebben voor erbij, maar echt veel te klein voor lange stukken
'77 GL 1000 - Prachtige en fijn rijdende fiets fiets, maar gezien de leeftijd en gebrek aan ABS niet geschikt voor dit soort afstanden en winters
'95 CBR1000F - Saai, maar fantastisch apparaat
'95 CB500 - geen ABS en beslist te klein en naakt, wel leuk op een dijk
'88 XL600V Trans Alp
Als ik m'n ideale fiets zou moeten omschrijven, denk ik dat het een iets grotere & sexier vormgegeven Honda PC800 met een modern blok, ABS, DCT en (adaptieve) cruisecontrol aardig in de buurt komt. 60 pk zou ik voldoende vinden, als het er maar soepel uitkomt en de hoogste versnelling lang genoeg is. Ik heb zoals hierboven duidelijk is geworden nogal de neiging Honda's aan te schaffen, maar een ander merk is geen probleem.
De shortlist die ik tot nu toe heb is:
BMW R 1xxx RT (en GS, maar ergens wordt ik daar niet zo warm van)
Honda Trans Alp en Deuville 700, Varadero, NC700X
Kawasaki Versys, GTR1400
Suzuki Vstrom, Bandit
Hebben jullie tips voor motoren met nog meer beenruimte voor lange mensen? Motoren die ik op m'n shortlist moet zetten voor een proefrit?
Ik ben niet eens zo heel lang (1,91m), maar heb relatief lange benen (mijn vader is 2 centimeter kleiner en zijn heupen zitten dik 10 centimeter lager!) en ik zit eigenlijk net een beetje krap op de ST1100. Zowel in de zin dat m'n knieën en heupen in een net iets te grote hoek zitten, als dat ik na lange ritten last krijg van m'n onderrug.
De motorfiets had toen ik hem aanschafte al een extra dik after market zadel(Corbin) - en inmiddels heb ik het stuur een stuk hoger en naar achteren geplaatst. Dat laatste helpt een heel stuk met m'n rug, maar natuurlijk weinig met m'n knieën. Ik zit met m'n knieën echt klem tegen de kuip en dat irriteert na lange ritten best wel, nog afgezien van de relatief kleine hoek waarin m'n knieën zich bevinden. Ik rijd ongeveer 30.000 à 35.000 km per jaar. Over het algemeen is dat één of twee keer per week naar kantoor (125 km enkele reis - alleen als het niet stortregent en boven 0 is - de rest van de week werk ik thuis - soms bezoek ik ook nog klanten op de motor) en de nodige plezierritten / weekendjes weg met vrienden. Er zitten aftermarket veren en dempers op de ST1100 - ik heb nog nooit op een standaard exemplaar gereden, maar ik ben erg onder de indruk van de souplesse in vering en demping en de fiets in het algemeen.
Nu was dit een impulsaankoop en wist ik vooraf niet dat ik zoveel zou gaan rijden. Ik denk dat dit komend jaar nog meer wordt en dus ben ik rustig aan aan het rondkijken naar iets waarop ik nog iets comfortabeler zit. Eigenlijk zou ik het liefst een toerfiets hebben(over het algemeen meer kuip = fijner in de winter), maar ik realiseer me dat we al snel bij adventurebikes aankomen als we op zoek zijn naar meer beenruimte. Een GoldWing staat hoog op mijn verlanglijstje - hoewel ik er nog nooit op gereden heb, maar is relatief duur en bovendien relatief onzuinig. (Volgens Motorcycle Ergonomics wel meer beenruimte!). Harde eisen zijn afsluitbare zijkoffers, groot genoeg om een laptoptas met ruimte voor 17 inch laptop in te stoppen en ABS. Een oplaadpunt voor m'n telefoon is een grote pre, maar die kunnen we altijd zelf nog in elkaar knutselen. In het verleden heb ik de volgende motoren gehad:
'88 VFR400R NC24 - Ik zou er graag weer een hebben voor erbij, maar echt veel te klein voor lange stukken
'77 GL 1000 - Prachtige en fijn rijdende fiets fiets, maar gezien de leeftijd en gebrek aan ABS niet geschikt voor dit soort afstanden en winters
'95 CBR1000F - Saai, maar fantastisch apparaat
'95 CB500 - geen ABS en beslist te klein en naakt, wel leuk op een dijk
'88 XL600V Trans Alp
Als ik m'n ideale fiets zou moeten omschrijven, denk ik dat het een iets grotere & sexier vormgegeven Honda PC800 met een modern blok, ABS, DCT en (adaptieve) cruisecontrol aardig in de buurt komt. 60 pk zou ik voldoende vinden, als het er maar soepel uitkomt en de hoogste versnelling lang genoeg is. Ik heb zoals hierboven duidelijk is geworden nogal de neiging Honda's aan te schaffen, maar een ander merk is geen probleem.
De shortlist die ik tot nu toe heb is:
BMW R 1xxx RT (en GS, maar ergens wordt ik daar niet zo warm van)
Honda Trans Alp en Deuville 700, Varadero, NC700X
Kawasaki Versys, GTR1400
Suzuki Vstrom, Bandit
Hebben jullie tips voor motoren met nog meer beenruimte voor lange mensen? Motoren die ik op m'n shortlist moet zetten voor een proefrit?
Laatst bewerkt: