Toerbuffel voor lange mensen

EJS1992

Die hard MF'er
1 nov 2010
278
5
Nijmegen
Ik heb sinds vorig jaar weer een motor, na een pauze van een paar jaar. Ik heb een Honda '99 Honda ST1100 50th anniversary op de kop getikt van een liefhebber, voor een redelijke prijs. Ik vind het een heerlijke fiets; relatief veel veerweg, veel opbergruimte, soepel motorblok en je legt hem met relatief gemak elke rotonde / haarspeldbocht plat. Weinig te wensen over toch? Nu ja, behalve dan dat ik altijd ruzie heb met de traction control (maar die kan uit), zou ik eigenlijk ook best wat meer beenruimte willen hebben.

Ik ben niet eens zo heel lang (1,91m), maar heb relatief lange benen (mijn vader is 2 centimeter kleiner en zijn heupen zitten dik 10 centimeter lager!) en ik zit eigenlijk net een beetje krap op de ST1100. Zowel in de zin dat m'n knieën en heupen in een net iets te grote hoek zitten, als dat ik na lange ritten last krijg van m'n onderrug.

De motorfiets had toen ik hem aanschafte al een extra dik after market zadel(Corbin) - en inmiddels heb ik het stuur een stuk hoger en naar achteren geplaatst. Dat laatste helpt een heel stuk met m'n rug, maar natuurlijk weinig met m'n knieën. Ik zit met m'n knieën echt klem tegen de kuip en dat irriteert na lange ritten best wel, nog afgezien van de relatief kleine hoek waarin m'n knieën zich bevinden. Ik rijd ongeveer 30.000 à 35.000 km per jaar. Over het algemeen is dat één of twee keer per week naar kantoor (125 km enkele reis - alleen als het niet stortregent en boven 0 is - de rest van de week werk ik thuis - soms bezoek ik ook nog klanten op de motor) en de nodige plezierritten / weekendjes weg met vrienden. Er zitten aftermarket veren en dempers op de ST1100 - ik heb nog nooit op een standaard exemplaar gereden, maar ik ben erg onder de indruk van de souplesse in vering en demping en de fiets in het algemeen.


Nu was dit een impulsaankoop en wist ik vooraf niet dat ik zoveel zou gaan rijden. Ik denk dat dit komend jaar nog meer wordt en dus ben ik rustig aan aan het rondkijken naar iets waarop ik nog iets comfortabeler zit. Eigenlijk zou ik het liefst een toerfiets hebben(over het algemeen meer kuip = fijner in de winter), maar ik realiseer me dat we al snel bij adventurebikes aankomen als we op zoek zijn naar meer beenruimte. Een GoldWing staat hoog op mijn verlanglijstje - hoewel ik er nog nooit op gereden heb, maar is relatief duur en bovendien relatief onzuinig. (Volgens Motorcycle Ergonomics wel meer beenruimte!). Harde eisen zijn afsluitbare zijkoffers, groot genoeg om een laptoptas met ruimte voor 17 inch laptop in te stoppen en ABS. Een oplaadpunt voor m'n telefoon is een grote pre, maar die kunnen we altijd zelf nog in elkaar knutselen. In het verleden heb ik de volgende motoren gehad:

'88 VFR400R NC24 - Ik zou er graag weer een hebben voor erbij, maar echt veel te klein voor lange stukken
'77 GL 1000 - Prachtige en fijn rijdende fiets fiets, maar gezien de leeftijd en gebrek aan ABS niet geschikt voor dit soort afstanden en winters
'95 CBR1000F - Saai, maar fantastisch apparaat
'95 CB500 - geen ABS en beslist te klein en naakt, wel leuk op een dijk
'88 XL600V Trans Alp

Als ik m'n ideale fiets zou moeten omschrijven, denk ik dat het een iets grotere & sexier vormgegeven Honda PC800 met een modern blok, ABS, DCT en (adaptieve) cruisecontrol aardig in de buurt komt. 60 pk zou ik voldoende vinden, als het er maar soepel uitkomt en de hoogste versnelling lang genoeg is. Ik heb zoals hierboven duidelijk is geworden nogal de neiging Honda's aan te schaffen, maar een ander merk is geen probleem.

De shortlist die ik tot nu toe heb is:

BMW R 1xxx RT (en GS, maar ergens wordt ik daar niet zo warm van)
Honda Trans Alp en Deuville 700, Varadero, NC700X
Kawasaki Versys, GTR1400
Suzuki Vstrom, Bandit


Hebben jullie tips voor motoren met nog meer beenruimte voor lange mensen? Motoren die ik op m'n shortlist moet zetten voor een proefrit?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een ST1100 gehad en zat met een standaardzadel met de knieën tegen de kuip. Ik deed een proefrit op een tweedehandsmodel en de betreffende dealer had meteen een oplossing, een tweedehands Corbin zadel. Met zo'n zadel zit je iets verder naar achteren. En zo heb ik nog 3 jaar en 80.000 km met plezier met die motor gereden.

Toch kwam de echte oplossing voor mij toen ik die inruilde voor een grote allroad motor, in mijn geval de BMW R1200GSA. Door de grote benzinetank geeft die bijna het gevoel van de volle kuip van een toermotor, maar je zit niet met allerlei voorgevormde uitsparingen in de kuip waar je knieën in moeten passen en wat bij grote mensen niet goed past. Plus dat je een al een hoger stuur zit met nog meer een rechtophouding. Het comfort van Corbinzadels ben ik wel gaan waarderen, dus dat is een blijvertje geworden op mijn motoren.

Voor mij kwam die stap naar een allroad omdat ik oude Transalp had gekocht als tweede motor naast mijn Pan. En zo merkte dat ik de zithouding op die Transalp eigenlijk veel beter vond dan op de Pan.

Dus, voor jou denk ik 2 opties met je huidige motor: 1) probeer een tweedehands Corbin zadel op de kop te tikken, en 2) laat je zadel aanpassen zodat je wat verder naar achteren zit. Voor dat aanpassen naar jouw persoonlijke wensen is Tijger Leathers in Den Haag een goed adres, voor ca. 90 euro.

De derde optie is je motor inruilen voor een allroad, maar ik zou er eerst nog lekker een poosje op rondrijden, je hebt hem tenslotte niet voor niks gekocht.

Je schrijft ook over een Goldwing. Die motor lijkt groot, maar als ik er op ga zitten is het net of ik op een kleine grasmaaier zit. Het stuur komt zelfs tegen mijn knieën. Die motor is voor grote mensen nog meer beklemmend dan een Pan European.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb ook een ST1100 gehad en zat met een standaardzadel met de knieën tegen de kuip. Ik deed een proefrit op een tweedehandsmodel en de betreffende dealer had meteen een oplossing, een tweedehands Corbin zadel. Met zo'n zadel zit je iets verder naar achteren. En zo heb ik nog 3 jaar en 80.000 km met plezier met die motor gereden.

Toch kwam de echte oplossing voor mij toen ik die inruilde voor een grote allroad motor, in mijn geval de BMW R1200GSA. Door de grote benzinetank geeft die bijna het gevoel van de volle kuip van een toermotor, maar je zit niet met allerlei voorgevormde uitsparingen in de kuip waar je knieën in moeten passen en wat bij grote mensen niet goed past. Plus dat je een al een hoger stuur zit met nog meer een rechtophouding. Het comfort van Corbinzadels ben ik wel gaan waarderen, dus dat is een blijvertje geworden op mijn motoren.

Voor mij kwam die stap naar een allroad omdat ik oude Transalp had gekocht als tweede motor naast mijn Pan. En zo merkte dat ik de zithouding op die Transalp eigenlijk veel beter vond dan op de Pan.

Dus, voor jou denk ik 2 opties met je huidige motor: 1) probeer een tweedehands Corbin zadel op de kop te tikken, en 2) laat je zadel aanpassen zodat je wat verder naar achteren zit. Voor dat aanpassen naar jouw persoonlijke wensen is Tijger Leathers in Den Haag een goed adres, voor ca. 90 euro.

De derde optie is je motor inruilen voor een allroad, maar ik zou er eerst nog lekker een poosje op rondrijden, je hebt hem tenslotte niet voor niks gekocht.

Je schrijft ook over een Goldwing. Die motor lijkt groot, maar als ik er op ga zitten is het net of ik op een kleine grasmaaier zit. Het stuur komt zelfs tegen mijn knieën. Die motor is voor grote mensen nog meer beklemmend dan een Pan European.
Ik heb er al een tweedehands Corbin zadel op zitten :)

En het idee is ook wel nog door te rijden op de Pan, ik heb er afgelopen 14 maanden nog voor dik 2500 euro aan verbouwd (van RVS dempers, tot stuurverhogers, tot vervangen van alle koelslangen en nog wat van die zaken). Ik ga de komende tijd wat proefritten maken op potentiële vervangers, maar niet met het idee er nu één te kopen. Dat zal (tenzij er een keer iets echt grondig mis gaat met de Pan), waarschijnlijk een Marktplaats alert en een deal ergens in de winter opleveren(deze, of volgende).

Ik heb een Transalp van 1988 gehad, en vond de zithouding daarop idd prettiger (de windbescherming en het getril op de snelweg niet!), dus ik denk ook dat het in de toekomst ergens een grote allroad wordt.

En ja, dat is de indruk die ik van de GoldWing heb. Het zijn hele mooie fietsen en ergens past een GL1800 precies bij de manier waarop ik mijn motor gebruik, maar ik vermoed dat het comfort op lange afstanden met mijn lichaamsbouw niets wordt.
 
Varadero, ben tikje over de 2 meter, met benen die een stokpoppetje voorstellen.
Alleen even een iets hoger windscherm erop zitten, en je bent "klaar".

Laatste weken er 3k op gezet , naast wat ruzie met m'n helm in totale comfort ( wel een aftermarket zadel trouwens )

Zelf verhoog ik hem nog een beetje , want.. waarom ook niet.
Maar in standaard trim is ie al prima.


Let wel effe op met boodschappen, voor de meeste mensen op deze planeet , die zijn een beetje verticaal gehandicapt ,
en je komt veel verlaagde varadero's tegen.
( want anders kunnen de arme donders niet met hun teentjes aan de grond komen ;p )


En wat een koppel heeft dat kreng, in z'n 3 krijg je nog t voorwiel omhoog, en de kont aan t kwispelen.
( hoeft niet hoor, heb de 5 bak versie, en kan je ook lekker lui rijden )
Maar effe de hooligan uithangen kan d'r ook helemaal prima mee.

Eigenlijk is t gewoon een grote/zware transalp waar je beter op zit.
( transalp ook wezen kijken , voor k de varadero kocht )
Als ze dat ding de super-transalp hadden genoemd waren ze ook klaar geweest.
 
RT ga je waarschijnlijk hetzelfde probleem mee krijgen. Ik lees daar veel over op de RT-fora. Er zijn dan wel weer setjes te krijgen om de voetsteunen enzo te verlagen, maar of dat afdoende is weet ik met mijn 1.73 niet (heb het niet nodig)
 
Varadero, ben tikje over de 2 meter, met benen die een stokpoppetje voorstellen.
Alleen even een iets hoger windscherm erop zitten, en je bent "klaar".

Laatste weken er 3k op gezet , naast wat ruzie met m'n helm in totale comfort ( wel een aftermarket zadel trouwens )

Zelf verhoog ik hem nog een beetje , want.. waarom ook niet.
Maar in standaard trim is ie al prima.


Let wel effe op met boodschappen, voor de meeste mensen op deze planeet , die zijn een beetje verticaal gehandicapt ,
en je komt veel verlaagde varadero's tegen.
( want anders kunnen de arme donders niet met hun teentjes aan de grond komen ;p )


En wat een koppel heeft dat kreng, in z'n 3 krijg je nog t voorwiel omhoog, en de kont aan t kwispelen.
( hoeft niet hoor, heb de 5 bak versie, en kan je ook lekker lui rijden )
Maar effe de hooligan uithangen kan d'r ook helemaal prima mee.

Eigenlijk is t gewoon een grote/zware transalp waar je beter op zit.
( transalp ook wezen kijken , voor k de varadero kocht )
Als ze dat ding de super-transalp hadden genoemd waren ze ook klaar geweest.
Ik denk idd dat het straks een grote allroad wordt :) Of misschien wel weer een Transalp, maar een nieuwere met ABS ;)
 
RT ga je waarschijnlijk hetzelfde probleem mee krijgen. Ik lees daar veel over op de RT-fora. Er zijn dan wel weer setjes te krijgen om de voetsteunen enzo te verlagen, maar of dat afdoende is weet ik met mijn 1.73 niet (heb het niet nodig)
Ik ben er bang voor, maar ga binnenkort nog wel een keer proefrijden met een RT. Ik heb altijd het gevoel dat dat net als een ST1100 een heel mooie balans tussen megacomfy en ook nog lekker bochtjes pakken is!
 
Voor grote mensen heeft een RT hetzelfde probleem als een Pan, je kunt je benen niet kwijt. Ik krijg er wel eens eentje mee als leenmotor als mijn GS voor een beurt gaat. Ook daar zou ik iets met een zadel moeten doen om er goed op te kunnen zitten. Het is verder wel een fijne motor.
 
Hier hele goede ervaring met een 2007 DL650 qua ergonomie. In standaard vorm is ie "ok-ish", maar na montage van een DL1000 zadel (+4cm) en het verlagen van de voetsteunen met 2cm is het echt een heerlijk ruime motor voor langpoten. Qua windbescherming en vermogen is het uiteraard geen Goldwing of RT, maar met jouw jaarkilometrage is een verbruik van 1:25 wellicht aantrekkelijker dan een bult vermogen.
 
Hier hele goede ervaring met een 2007 DL650 qua ergonomie. In standaard vorm is ie "ok-ish", maar na montage van een DL1000 zadel (+4cm) en het verlagen van de voetsteunen met 2cm is het echt een heerlijk ruime motor voor langpoten. Qua windbescherming en vermogen is het uiteraard geen Goldwing of RT, maar met jouw jaarkilometrage is een verbruik van 1:25 wellicht aantrekkelijker dan een bult vermogen.
Ik heb een vriend van ruim 2 meter die ook een DL650 met DL1000 zadel rijdt en daar erg over te spreken is. Die staat iig op mijn lijstje ;)

En ik vind een gunstig verbruik idd belangrijker dan een bak vermogen. Sws is 60 pk in mijn ervaring genoeg om lange stukken snelweg te rijden(mits het blok een beetje soepel is) en op een dijk vaak leuker dan 150 pk ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: dgr
Als je lang bent is vrijwel iedere motor een probleem. Afstand zitvlak-voetsteunen is meestal niet groot genoeg. Vaak heeft een zadel ook nog een zitkuil die zeker niet is afgestemd op de langer gebeende medemens, waardoor je tegen de rand zit te duwen. Ben je ook nog redelijk zwaar dan is het zadel simpelweg niet stevig genoeg en biedt het te weinig ondersteuning en dan krijg je last van je kont en/of je rug.

Al die problemen kan je oplossen door het zadel aan te passen (of laten doen). Als je dan ook nog het stuur kan verstellen, eventueel verhogen (risers) dan moet het haast wel goed komen. Voetsteunen lager plaatsen kan ook helpen. Het gaat vaak maar om 1 of 2 centimeter. Op mijn Tenere 660 was dit het verschil tussen moeten stoppen na 80 kilometer of na een paar honderd (tankstop).

Nu heb ik een Tenere 700. Zit waardeloos zoals vrijwel elke motor, maar alleen al een zadelkussen van drie tientjes al een verbetering (maar zadelaanpassing volgt, zo'n zadelkussen is natuurlijk geen permanente oplossing).
 
Ik denk idd dat het straks een grote allroad wordt :) Of misschien wel weer een Transalp, maar een nieuwere met ABS ;)

Ikzelf vond de GS gewoon zo lelijk dat ie mooi is, maar dat ik "kwam om te kopen" had ik echt iets van "nee.."
Kwam op de Varadero ( stond al op t lijstje ) , en heb nu een woke Varadero die zich identificeert als een GS .

Had ik jaren eerder moeten doen, die Varadero kopen, godver wat rijd dat ding prettig en zit ik er goed op.


Transalp ook bij geweest met geld in de zak , maar vond het t nét niet ( te licht ) , en nee, ik ben geen pk-likker
maar vond em.. ja.. nee, net niet "leuk" genoeg.

Oprecht, die Varadero is gewoon een Transalp maar dan na een steroïde kuurtje die slecht is aangeslagen want
hij is wel sterker, maar ook dikker geworden.

Maar t voorwiel los van 2 naar 3 puur op koppel verveelt niet snel :9:9:9


Alleen dat gewicht ... de pleuris.. als je rijd is t net een bmx fietsje, zo makkelijk te hanteren.
Maar als je em toch wilt verduwen in de garage of waar dan ook. wat een ontzettend lomp stuk vreten is t dan ;p
 
Ikzelf vond de GS gewoon zo lelijk dat ie mooi is, maar dat ik "kwam om te kopen" had ik echt iets van "nee.."
Kwam op de Varadero ( stond al op t lijstje ) , en heb nu een woke Varadero die zich identificeert als een GS .

Had ik jaren eerder moeten doen, die Varadero kopen, godver wat rijd dat ding prettig en zit ik er goed op.


Transalp ook bij geweest met geld in de zak , maar vond het t nét niet ( te licht ) , en nee, ik ben geen pk-likker
maar vond em.. ja.. nee, net niet "leuk" genoeg.

Oprecht, die Varadero is gewoon een Transalp maar dan na een steroïde kuurtje die slecht is aangeslagen want
hij is wel sterker, maar ook dikker geworden.

Maar t voorwiel los van 2 naar 3 puur op koppel verveelt niet snel :9:9:9


Alleen dat gewicht ... de pleuris.. als je rijd is t net een bmx fietsje, zo makkelijk te hanteren.
Maar als je em toch wilt verduwen in de garage of waar dan ook. wat een ontzettend lomp stuk vreten is t dan ;p
Haha, volgens mij is de Varadero behoorlijk(60 kg droog?) lichter dan m'n ST1100. Die gaat overigens ook hard genoeg van z'n plek en makkelijk genoeg plat. Ik ga iig wel rondkijken naar een mooie Varadero om op proef te rijden. Ik heb geen haast (ik heb immers een uitstekende ST1100), dus het kan best nog een hele tijd duren, maar ik acht de kans vrij groot dat er een keer een komt. Jammer van de ketting ipv de cardan, maar daar is in mijn ervaring wel goed mee te leven en op oudere fietsen moet de cardan vaak ook een keer uit elkaar - en dan had je toch graag een ketting gehad ;)

De vriend waarmee ik m'n garage deel heeft overigens een Multistrada 950. Ik vind ze duur voor wat het is (net als de GS..), maar het rijdt/klinkt wel heel fijn (en je kan ze volgens mij redelijk eenvoudig zo aanpassen dat ik er goed op zit.
 
Hi allen,

Herkenbaar allemaal. Zelf ben ik 1,92 en ook vaak zoekende naast de best passende motor. Mijn ervaring is ook dat het bijna altijd aanpassing van zadel en windscherm vraagt. Grappig, een hoop van de motoren die hier genoemd worden heb ik zelf ook gehad. Soms maar kort, soms langer. Zal hier mijn bijdrage aan het onderwerp leveren, wie weet kan iemand er iets mee en ik misschien weer met de reacties...

Even achtergrond: ik ben 45 jaar, had op mijn 18e verjaardag 1e motorrijles, klein jaar later mijn rijbewijs en op mijn 20e mijn 1e motor, een Honda Cb550f caferacer (die overigens te klein was...;-). Sindsdien altijd blijven rijden, nu dus ruim 25 jaar. Ook een stuk of 30 motoren gehad, ik sleutel graag zelf en ben impulsief dus wissel nogal eens van motor, ook soms beetje hobbymatige handel, vaak ook wil ik na uiterlijk een jaar of 2 weer wat anders omdat ik het op m'n heupen kreeg.

Mijn grootste uitdaging / probleem is niet enkel ergonomie, alswel herrie/ windgeruis. Word er gek van. Verschillende soorten helmen - integraal, open, systeemhelm, met of zonder doppen, verschillende soorten doppen, naked versus grote kuipruit enz enz. Vrijwel nooit is het echt goed. Best irritant. Zal jullie even meenemen in mijn verschillende motoren:

Momenteel heb ik een BMW R1200GSA uit 2010. Aangepast zadel (Topsellerie, meer naar achter) en extra hoge ruit met nog een opzetstukje. Dat gaat wonderbaarlijk goed. Houding is perfect, motor is sterk, comfortabel en fijn, ik zit goed uit de wind en redelijk maar niet perfect zonder turbulentie. Nadeel is dat ik het motorblok karakterloos vind, ik mis gewoon iets van emotie en opwinding, spanning, plezier. Dat is de reden dat ik 'm nu ook te koop heb gezet. (mocht iemand geïnteresseerd zijn: klik.)

Daarnaast heb ik een oudere Yamaha FJ1200. Heerlijke motor. 4 in lijn, wat meestal wat saaier is dan een 2 cilinder vind ik, maar deze niet, mega koppel en power. Wat krappere kniehoek, maar kan er toch makkelijk een lang weekend Ardennen / Eifel mee rijden. Heb er een extra lage kuipruit op gezet, zit dus vol met mijn helm in de wind maar met dikke doppen in rijd dat verrassend goed en redelijk stil. Die motor is een blijvertje. Is ook geen drol meer waard en heb er best wat geld in gestopt (Hyperpro vering, upgrade remmen, uitlaat enz.)

Verder heb ik een maand geleden een Ducati Monster 1100S overgenomen van een maat van me, die kon door gezondheid niet meer rijden. In het begin erg wennen, wat krappe zit en erg naar voren, je glijdt met je ballen tegen de tank als je niet oplet, maar toch: behoorlijk comfortabel. Naked geeft toch nul turbulentie dus wederom met dikke oordoppen is het goed rijden, en natuurlijk een motor met mega veel emotie, karakter, waanzinnig geluid en gevoel. Een en al pret, nog nooit een motor gehad die zo veel plezier geeft, kei bruut!

Ja en dan heb ik nog (dan houdt het op hoor) een Moto Guzzi 1100 caferacer, eigenbouw, op maat van mijn lichaam / benen verbouwd. Fantastisch ding ook, vergelijkbaar met de Duc maar dan klassieker.

Motoren die ik eerder had en relevant zijn voor dit topic (in chronologische volgorde):
  • Honda ST1100 met Corbin en hoge ruit: voldeed aan alles, maar de meest saaie motor die ik ooit had. Na 2 maanden om die reden weer verkocht.
  • BMW R1100RT: Voldeed met de hoge ruit type schuifpui ook aan alles, 140 km/u op snelweg met open vizier, altijd zonder doppen rijden, ergonomisch perfect. Ruim 1000 km op 1 dag gereden op vakantie en fit afstappen. Toch weggedaan, na 120.000 km kwam er een irritante trilling in die niet weg te krijgen was. En ik miste toch wat vermogen, en ook wat saai van karakter. Wel heerlijke stuurfiets en nog altijd zeer warme herinneringen aan een Schotland reis met deze motor.
  • Honda Varadero: uit 1999, verhoogd zadel, verhoogde ruit, opzetruitje: perfecte motor. Zeer comfortabel, vergelijkbaar met de ST1100 en R1100RT qua comfort maar veeeeeeeel meer fun. Enorm van genoten, heel fijn ding. Waarom dan weggedaan? Ik kreeg een erg mooi spontaan bod erop, precies toen ik financieel er wat beter voorstond en mijn jeugddroom (HD) in vervulling wilde laten gaan. Dus toen de Varadero doorverkocht. Het uiterlijk vond ik ook wat lomp, al mocht dat de pret niet drukken.
  • Harley Road King Classic: prachtige klassieke lijnen, dat geluid! Maar: zere rug na tijdje rijden, het ding wilde nauwelijks de bocht door, alleen maar rechtdoor. Na weekendje Ardennen meteen verkocht. Ik ben nooit bang geweest op de motor maar wel in de Ardennen op de Harley: bij regen belabberde wegligging, achterwiel schoof paar keer weg in de bochten, remmen waren ruk bergafwaards, doodeng. Vermogen idem, moest gewoon terugschaken naar 3 bij helling. Prachtige machine voor zondagmiddagrondje rondom de kerk, maar verder ruk voor mij.
Na de Harley de huidige BMW GSA gekocht. Ook op een LC proefrit gemaakt, maar zo perfect, vond het saai naaimachientje qua rijden. Dan is mijn DOHC versie interessanter. Maar het liefst zou die wat meer italiaans karakter mogen hebben....

Momenteel denk ik erover om toch na de BMW een dikke tourbike te kopen: FJR1300, GTR1400, Triumph Trophy 1215 SE, dat soort werk. Geen K1600. Heb erop gereden, rijdt bijzonder goed, maar mega irritante fluittoon uit blok, kan ik niet tegen. Hebben diverse Honda's trouwens ook viel me op, zo'n typische fluit / gierend geluid. De Varadero had dat een beetje, de ST1300 helemaal. Ook div. Honda's die voorbij komen. Is dat een typisch Honda dingetje?

Wil binnenkort eens op de genoemde tourbuffels gaan proefrijden. Ben benieuwd. Die moeten dan het volgende lijstje aftikken:
  • Ergonomisch comfortabel
  • Geen turbulentie (zal wel aftermarket hogere ruit worden)
  • Goede stuurfiets
  • Vet vermogen, dik koppel en pk's
  • Lekker geluid
  • Duurzaam en betrouwbaar
  • Kofferset
  • Fun, geen saai ding maar moet me een smile geven.
Any thoughts?

Veel rijplezier iedereen!
 
Hi allen,

Herkenbaar allemaal. Zelf ben ik 1,92 en ook vaak zoekende naast de best passende motor. Mijn ervaring is ook dat het bijna altijd aanpassing van zadel en windscherm vraagt. Grappig, een hoop van de motoren die hier genoemd worden heb ik zelf ook gehad. Soms maar kort, soms langer. Zal hier mijn bijdrage aan het onderwerp leveren, wie weet kan iemand er iets mee en ik misschien weer met de reacties...

Even achtergrond: ik ben 45 jaar, had op mijn 18e verjaardag 1e motorrijles, klein jaar later mijn rijbewijs en op mijn 20e mijn 1e motor, een Honda Cb550f caferacer (die overigens te klein was...;-). Sindsdien altijd blijven rijden, nu dus ruim 25 jaar. Ook een stuk of 30 motoren gehad, ik sleutel graag zelf en ben impulsief dus wissel nogal eens van motor, ook soms beetje hobbymatige handel, vaak ook wil ik na uiterlijk een jaar of 2 weer wat anders omdat ik het op m'n heupen kreeg.

Mijn grootste uitdaging / probleem is niet enkel ergonomie, alswel herrie/ windgeruis. Word er gek van. Verschillende soorten helmen - integraal, open, systeemhelm, met of zonder doppen, verschillende soorten doppen, naked versus grote kuipruit enz enz. Vrijwel nooit is het echt goed. Best irritant. Zal jullie even meenemen in mijn verschillende motoren:

Momenteel heb ik een BMW R1200GSA uit 2010. Aangepast zadel (Topsellerie, meer naar achter) en extra hoge ruit met nog een opzetstukje. Dat gaat wonderbaarlijk goed. Houding is perfect, motor is sterk, comfortabel en fijn, ik zit goed uit de wind en redelijk maar niet perfect zonder turbulentie. Nadeel is dat ik het motorblok karakterloos vind, ik mis gewoon iets van emotie en opwinding, spanning, plezier. Dat is de reden dat ik 'm nu ook te koop heb gezet. (mocht iemand geïnteresseerd zijn: klik.)

Daarnaast heb ik een oudere Yamaha FJ1200. Heerlijke motor. 4 in lijn, wat meestal wat saaier is dan een 2 cilinder vind ik, maar deze niet, mega koppel en power. Wat krappere kniehoek, maar kan er toch makkelijk een lang weekend Ardennen / Eifel mee rijden. Heb er een extra lage kuipruit op gezet, zit dus vol met mijn helm in de wind maar met dikke doppen in rijd dat verrassend goed en redelijk stil. Die motor is een blijvertje. Is ook geen drol meer waard en heb er best wat geld in gestopt (Hyperpro vering, upgrade remmen, uitlaat enz.)

Verder heb ik een maand geleden een Ducati Monster 1100S overgenomen van een maat van me, die kon door gezondheid niet meer rijden. In het begin erg wennen, wat krappe zit en erg naar voren, je glijdt met je ballen tegen de tank als je niet oplet, maar toch: behoorlijk comfortabel. Naked geeft toch nul turbulentie dus wederom met dikke oordoppen is het goed rijden, en natuurlijk een motor met mega veel emotie, karakter, waanzinnig geluid en gevoel. Een en al pret, nog nooit een motor gehad die zo veel plezier geeft, kei bruut!

Ja en dan heb ik nog (dan houdt het op hoor) een Moto Guzzi 1100 caferacer, eigenbouw, op maat van mijn lichaam / benen verbouwd. Fantastisch ding ook, vergelijkbaar met de Duc maar dan klassieker.

Motoren die ik eerder had en relevant zijn voor dit topic (in chronologische volgorde):
  • Honda ST1100 met Corbin en hoge ruit: voldeed aan alles, maar de meest saaie motor die ik ooit had. Na 2 maanden om die reden weer verkocht.
  • BMW R1100RT: Voldeed met de hoge ruit type schuifpui ook aan alles, 140 km/u op snelweg met open vizier, altijd zonder doppen rijden, ergonomisch perfect. Ruim 1000 km op 1 dag gereden op vakantie en fit afstappen. Toch weggedaan, na 120.000 km kwam er een irritante trilling in die niet weg te krijgen was. En ik miste toch wat vermogen, en ook wat saai van karakter. Wel heerlijke stuurfiets en nog altijd zeer warme herinneringen aan een Schotland reis met deze motor.
  • Honda Varadero: uit 1999, verhoogd zadel, verhoogde ruit, opzetruitje: perfecte motor. Zeer comfortabel, vergelijkbaar met de ST1100 en R1100RT qua comfort maar veeeeeeeel meer fun. Enorm van genoten, heel fijn ding. Waarom dan weggedaan? Ik kreeg een erg mooi spontaan bod erop, precies toen ik financieel er wat beter voorstond en mijn jeugddroom (HD) in vervulling wilde laten gaan. Dus toen de Varadero doorverkocht. Het uiterlijk vond ik ook wat lomp, al mocht dat de pret niet drukken.
  • Harley Road King Classic: prachtige klassieke lijnen, dat geluid! Maar: zere rug na tijdje rijden, het ding wilde nauwelijks de bocht door, alleen maar rechtdoor. Na weekendje Ardennen meteen verkocht. Ik ben nooit bang geweest op de motor maar wel in de Ardennen op de Harley: bij regen belabberde wegligging, achterwiel schoof paar keer weg in de bochten, remmen waren ruk bergafwaards, doodeng. Vermogen idem, moest gewoon terugschaken naar 3 bij helling. Prachtige machine voor zondagmiddagrondje rondom de kerk, maar verder ruk voor mij.
Na de Harley de huidige BMW GSA gekocht. Ook op een LC proefrit gemaakt, maar zo perfect, vond het saai naaimachientje qua rijden. Dan is mijn DOHC versie interessanter. Maar het liefst zou die wat meer italiaans karakter mogen hebben....

Momenteel denk ik erover om toch na de BMW een dikke tourbike te kopen: FJR1300, GTR1400, Triumph Trophy 1215 SE, dat soort werk. Geen K1600. Heb erop gereden, rijdt bijzonder goed, maar mega irritante fluittoon uit blok, kan ik niet tegen. Hebben diverse Honda's trouwens ook viel me op, zo'n typische fluit / gierend geluid. De Varadero had dat een beetje, de ST1300 helemaal. Ook div. Honda's die voorbij komen. Is dat een typisch Honda dingetje?

Wil binnenkort eens op de genoemde tourbuffels gaan proefrijden. Ben benieuwd. Die moeten dan het volgende lijstje aftikken:
  • Ergonomisch comfortabel
  • Geen turbulentie (zal wel aftermarket hogere ruit worden)
  • Goede stuurfiets
  • Vet vermogen, dik koppel en pk's
  • Lekker geluid
  • Duurzaam en betrouwbaar
  • Kofferset
  • Fun, geen saai ding maar moet me een smile geven.
Any thoughts?

Veel rijplezier iedereen!
Hoewel ik 'slechts' 186cm ben heb ik relatief erg lange benen. Op een ST1100 kon ik in spijkerbroek mijn knieën al slecht kwijt achter de kuip, laat staan met een goed pak aan. Gek genoeg ging dit wel goed op een sportievere ZZR1100. Nu rijd ik een FJR1300 en wat betreft de meeste punten die je noemt zal het wel goed zitten. Er zat al een aftermarket ruit op bij mij die nog wat hoger is, en qua windbescherming is het erg goed moet ik zeggen. Vermogen zat naar mijn bescheiden mening, en stuurt als een mes. Of het geluid lekker is weet ik niet. Het klinkt gewoon als een 4 cilinder met een soort turbine huil als je hem door trekt. Ik lees niets anders dan dat het een betrouwbare motor is die vele kilometers mee kan gaan als je hem goed onderhoud. (Ik was destijds ook aan het kijken naar een BMW K1200S die in dezelfde prijsklasse zat, maar alle, wellicht spookverhalen over het ABS systeem dat stuk ging en veel kost deed me toch richting de FJR gaan). Enige minpuntje tot nu toe voor mij is het zadel zelf. Na 1-1,5 uur rijden krijg ik wel last van de billen. Ik heb gehoord dat latere varianten daarin beter zijn (die van mij komt uit 2004), maar het kan ook liggen aan het feit dat ik ook wat meer weeg dan gemiddeld aangezien ik nogal fanatiek aan krachttraining doe. Een vervangend zadel zal wellicht uitkomst bieden. Hopelijk helpt dit wat! Succes!
 
Hé bedankt!
Een FJR staat bij mij idd ook hoog op de shortlist. Binnenkort eens proberen.

Voor wat betreft je zadel: ik heb al bij 3 motoren (incl. huidige) zadel laten aanpassen bij TopSellerie. Wereld van verschil. Echt top 😉
 
Het antwoord dat niemand horen wil: ik ben 1m90, en heb met plezier rondgereden op een Tracer 900. Maar op termijn toch nog net te krap voor langere ritten.
Dus nu een Tmax. Een gruwelijke gedachte, ik weet het.. maar ik had het eerder moeten doen. Goldwing comfort en features, maar licht en wendbaar. Ik zoek nu dekking. :+
 
Ik heb van de genoemde motoren jarenlang de Kawasaki GTR1400 gereden, veel woon-werk jaar rond, en ook af en toe vakantie.
Ik ben 1.96 en had alleen een hogere ruit (hij is standaard al elektrisch verstelbaar) en geen last van turbulentie. Hij had ook een aftermarket zadel, wat wat vlakker en hoger was dan het standaard zadel.
Verder tikt hij al je eisen af.
 
Al genoemd: een Triumph Trophy 1215 ?

1698503601603.png
 
Hoewel ik 'slechts' 186cm ben heb ik relatief erg lange benen. Op een ST1100 kon ik in spijkerbroek mijn knieën al slecht kwijt achter de kuip, laat staan met een goed pak aan. Gek genoeg ging dit wel goed op een sportievere ZZR1100.
Ik had daar op een ST1100 ook last mee, maar dat werd opgelost met een Corbinzadel. Dat zorgde ervoor dat ik net iets verder naar achteren kwam te zitten. Dat gaf beenruimte en een iets sportievere zit. Plus dat je meer in de motor zat dan erop.

Toch bleek een allroad mijn beter te passen en heb ik de Pan maar 3 jaar gehad.
 
Terug
Bovenaan Onderaan