Toerbuffel voor lange mensen

Al genoemd: een Triumph Trophy 1215 ?
Yes. Mijn shortlist is nu: GTR1400, FJR1300 en de Triumph. Alledrie heb je ze erg leuk voor rond de 10K (uitgaande van bouwjaar >2010 a 2013)
Ben intussen ook wat aan het rekenen. Ik ga de motor zakelijk rijden, vond een mooie GTR btw motor maar klinkt aantrekkelijker dan het is, want als ik na een jaar of 2 a 3 weer wat anders wil moet ik weer rest-btw gaan betalen. Dus wellicht is een motor zonder btw aftrek voor mij gunstiger.
Dan speelt afschrijving mee. De huidige BMW GSA heeft relatief lage afschrijving, wat ook interessant is.

Hoe zou dat voor GTR1400, FJR1300 en de Triumph zijn?
 
Ik heb van de genoemde motoren jarenlang de Kawasaki GTR1400 gereden, veel woon-werk jaar rond, en ook af en toe vakantie.
Ik ben 1.96 en had alleen een hogere ruit (hij is standaard al elektrisch verstelbaar) en geen last van turbulentie. Hij had ook een aftermarket zadel, wat wat vlakker en hoger was dan het standaard zadel.
Verder tikt hij al je eisen af.
Klinkt goed! Dank je. Wat rijd je nu?
 
Ik heb nu geen straatmotor, alleen een Triumph Street Triple in circuit trim (zie profielfoto).

Mijn volgende straatmotor wordt waarschijnlijk een allroad, BMW GS al eens gereden, maar was niet echt onder de indruk. Ik wil de Triumph Tiger graag proberen.

Als je echt veel kilometers rijdt is een FJR or GTR de beste keus denk ik. Goedkoop in het onderhoud en nadat ik er meer dan een ton bijgezet had was mijn GTR nog steeds top.
 
Nou, mijn BMW GSA is verkocht. Dus in plaats van eventuele inruil kan ik nu breed op zoek en wellicht particulier kopen, scheelt vaak toch weer.
Vandaag een proefrit gemaakt op een FJR 1300 uit 2009, hoge km-stand, 92.000.
Mijn bevindingen:
  • Mooi ding, ik zat er echt prima op, goede houding.
  • Je zag echt wel dat deze FJR uit 2009 veel km heeft gelopen, beetje groezelige indruk, er zijn frissere te koop, al zou een flinke poetsbeurt veel kunnen doen.
  • Remmen en vering wat slapjes, mijn FJ1200 (met stahlflex remmen, R1 bluespot klauwen en Hyperpro vering) is veel strakker. Mogelijk wat slijtage door hoge km-stand? Zou hyperpro op moeten, en misschien remmen ontluchten? Stalen remleidingen upgrade bij dit systeem kan niet echt, of wordt heel duur.
  • Rijdt heerlijk, schakelt niet zo zacht en soepel, geruisloos als verwacht. FJ schakelt soepeler. Misschien met verse Motul olie beter?
  • Zou hoger windscherm moeten hebben voor mij, standaard is te laag
  • Dashboard indeling vind ik niet mooi, wel fijn dat er ook een actuele verbruiksmeter op zit.
 
Wil binnenkort ook zeker op een GTR 1400 en K1600 gaan rijden. Enne, zag een Goldwing 1800 Bagger, man, wat een schoonheid.
Een Goldwing lijkt me ook tof, maar misschien beetje oudbollig... Die Bagger (F6B) is dan een stuk ruiger qua looks. Benieuwd hoe het rijdt.
 
Honda crosstourer weleens overwogen? ben zelf 196, lange benen. lijkt te voldoen aan al je wensen. Ik noem het een juggernaught. Niet mee te manouvreren, topzwaar, maar zogauw je rijdt merk je daar weinig meer van.. Gezien je een goldwing overweegt en een pan rijdt, lijkt me dat geen issue?
 
Laatst bewerkt:
Yamaha MT10 Tourer.
Is geschikt voor langere mensen. Wel iets sportiever dan de gemiddelde tour motor.
 
Ik ben er uit!
Na de FJR (ging wel, best ok) op een GTR gereden. Vond ik 3 x niks. Vermogen onderin ontbrak, wegligging en sturen mwah en zithouding ook niet super, voor mij.
En toen....

Toen ben ik op een K1600GT gestapt. Paste als nieuwe Allstars. Meteen goed en comfortabel. En dat blok! Mjammie. Mega koppel en vermogen, heerlijke sound en giga comfortabel.

Krijgt nu een afleverbeurt en volgende week ophalen.

IMG_7466.jpeg


Net 40k op de teller dus die kan nog wel ff...
😁😁😁
 
Beetje laat ....met 2.08 ben ik een buitenmaat. Erg lange benen ook ;) - eerst maar ff - alles valt te rijden, na 50 jaar heb ik Suzuki T350, Honda 360, Honda 750, CR500, Goldwing, BMW F850, Triumph 1200 Explorer, Kawa GTR1400 en nu, eindelijk en als mogelijk laatste motor een BMW GS1250 Adv. Met de meeste heb ik 60K+ kilometers gereden en eerlijk, de 2 BMW modellen zitten het meest comfortabel.
Dit gezegd hebbend - NIETS mis met de Triumph en de Kawa - beslissend is de hoogte van de BMW's en de betere bescherming tegen het weer van de GS - ik rij door in de winter.
Ook eerlijk - ik heb de Kawa 1400GTR na 83,000km ingeruild omdat het hardrijden een beetje over is. De Kawa is een fantastische fiets, probleemloos - zeker te overwegen als je niet zoveel geld uit wil geven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan