Toer vakantie zomer route en benodigdheden

Ik begin echt het idee te krijgen TS een idee in zijn hoofd heeft gehaald en daar alles voor koopt wat hij op youtube/tiktok/MF heeft gezien, zonder dat hij weet wat hij er mee moet doen en/of hoe het het moet doen. Ik wens hem veel succes op zijn eerste motovakantie met nul ervaring en nul kennis van zaken. En ik hoop dat hij weet dat ze in Duitsland en Frankrijk geen Nederlands spreken.
(Of krijgen we dadelijk filmpjes vanaf de camping waarn TS vraagt of we het even willen vertalen? _O- )

Ofwel: TS, Bereid je wat beter voor voordat je je plan doorzet. Voor je eigen bestwil en die van je vriendin
helemaal mee eens

maar heb wel het gevoel dat TS wel druk bezig is om zich goed voor te bereiden.
maar het gebrek aan (.....) is ook waar ik hem voor wilde waarschuwen maar door anderen (met @David_ZZR voorop als grootste roeptoeter) als bangmakerij wordt afgedaan.

TS wordt (oa door mij) voorzien van hoop info en hulp, daar heeft ie meer aan dan dat boe-geroep van @David_ZZR.


ik denk dat het wel goed komt met @Rikkert1997 .
 
Ik begin echt het idee te krijgen TS een idee in zijn hoofd heeft gehaald en daar alles voor koopt wat hij op youtube/tiktok/MF heeft gezien, zonder dat hij weet wat hij er mee moet doen en/of hoe het het moet doen. Ik wens hem veel succes op zijn eerste motovakantie met nul ervaring en nul kennis van zaken. En ik hoop dat hij weet dat ze in Duitsland en Frankrijk geen Nederlands spreken.
(Of krijgen we dadelijk filmpjes vanaf de camping waarn TS vraagt of we het even willen vertalen? _O- )

Ofwel: TS, Bereid je wat beter voor voordat je je plan doorzet. Voor je eigen bestwil en die van je vriendin
Met alle respect hoor maar het lijkt me dus juist verstandig als je nul ervaring hebt om YouTube, forums en Google te inventariseren om zo kennis op te doen. Ik heb het idee door dit nu redelijk ver van tevoren allemaal te doen me juist goed voor te bereiden, rijd elke dag motor ben een weekendje weg aan t plannen en wil misschien nog mijn VRO1 halen zoals gezegd.

En alle tips adviezen neem ik in mij op die jullie geven en weeg ik tegen elkaar af maar vind t een beetje jammer dat je me nu ineens zo afkraakt. Ik moet ergens beginnen toch? Ben niet ineens een ervaren motorrijder.

Iedergeval bedankt voor alle bijdrage tot nu toe heb ik echt wat aan!
 
Met alle respect hoor maar het lijkt me dus juist verstandig als je nul ervaring hebt om YouTube, forums en Google te inventariseren om zo kennis op te doen. Ik heb het idee door dit nu redelijk ver van tevoren allemaal te doen me juist goed voor te bereiden, rijd elke dag motor ben een weekendje weg aan t plannen en wil misschien nog mijn VRO1 halen zoals gezegd.

En alle tips adviezen neem ik in mij op die jullie geven en weeg ik tegen elkaar af maar vind t een beetje jammer dat je me nu ineens zo afkraakt. Ik moet ergens beginnen toch? Ben niet ineens een ervaren motorrijder.

Iedergeval bedankt voor alle bijdrage tot nu toe heb ik echt wat aan!
het grappige is, degene die het hardst roepen dat je nul komma nul ervaring hebt om zo'n trip te gaan doen zijn vaak ook degene die roepen dat je info van Youtube kan afhalen... dat heb ik ook al vaak gezien op deze forum.

jij bent voor jezelf goed bezig!
laat een ander maar lekker lullen en roepen wat ze willen
fijn dat de rest meer ervaring hebben als jij, fijn dat ze vaker zijn weggeweest op een motor
maar als die schreeuwerds missen 1 ding: zij zijn ook als onervaren motorrijders begonnen en hebben ook alles voor de eerste keer moeten doen en wellicht ook door schande en schade wijs geworden.

@Rikkert1997
Ik wens je een fijne motorvakantie toe!
 
En alle tips adviezen neem ik in mij op die jullie geven en weeg ik tegen elkaar af maar vind t een beetje jammer dat je me nu ineens zo afkraakt. Ik moet ergens beginnen toch? Ben niet ineens een ervaren motorrijder.
Het zal een verschil zijn in manier van handelen. Ik ging eigenlijk vooral af op je vraag voor de Zumo. Als ik die zou kopen, zou ik me van te voren al goed geïnformeerd hebben over hoe ik die Zumo moet gaan monteren. En niet gewoon kopen en dan maar op het forum vragen hoe het moet. En precies zoals met de vakantie.weekendje weg. Je hebt het idee, gooit het op het forum en verwacht dat we je alle antwoorden aandragen. Ik zou eerst het hele forum doorgespit hebben en zelf al alle topics hebben gevonden waar naar wordt verwezen in de antwoorden.

Maar goed, zoals gezegd. Het is een verschil tussen jou en mij. En je krijgt hulp op het forum, dat is goed. Ik wens je dan ook veel plezier met je motor en met je weekendjes weg en de vakantie.
 
In de jaren 80 voetbalde ik op straat. Kan tegenwoordig ook nog steeds. Of het aan te raden is is vraag 2
 
Mijn eerste motortrip bestond gewoon uit een goedkoop tentje halen met een slaapzak en een geleende slaapmat. Wel nam ik een brandertje, een pannetje en wat bestek mee en heb het daar prima mee uitgehouden. GPS vond ik maar onzin,. Gewoon de michelinkaart in de tanktas en een lijstje van plaatsnamen ernaast welke ik aan wilde houden voor mijn route.
En Ohja vergeet je creditcard en/of bankpas niet want alles waarvan je er naderhand achterkomt dat je het vergeten bent is gewoon overal in Europa te koop! Overal zitten decathlons en soortgelijke zaken!
 
Hey bedankt voor de reactie, ik wil een klein beetje van tevoren plannen maar ben wel meer een bonnefooi iemand. Heb je misschien sites of apps waar je routes kan maken en wat zijn de leukste routes om te rijden snelweg lijkt me onvermijdelijk, maar misschien toch wat binnenwegen hier en daar.

Alvast bedankt voor je reactie!
Nieuwe motor ... dan zou ik een hele goed reis verzekering afsluiten
 
Vandaag naar waypoint gegaan en daar goed geholpen, de Garmin zumo 345LM die ik zonder houder of iets had gekocht ben ik van plan te gaan verkopen. Ik moest nog een extra 100 euro (totaal 170) uitgeven wat ik het niet waard vond als ik voor 350 een zumo xt kon krijgen (tweedehands bij Waypoint). Vanmiddag geïnstalleerd en dit is het eind resultaat.
 

Bijlagen

  • 3E845F75-EA9F-4744-BA55-2449649D061F.jpeg
    3E845F75-EA9F-4744-BA55-2449649D061F.jpeg
    188,7 KB · Weergaven: 53
  • 7A6F64E7-4BB4-49BF-8467-A86F4815136B.jpeg
    7A6F64E7-4BB4-49BF-8467-A86F4815136B.jpeg
    170,1 KB · Weergaven: 54
  • 5127953D-3E51-405B-86A9-CFC4D25435E8.jpeg
    5127953D-3E51-405B-86A9-CFC4D25435E8.jpeg
    165,7 KB · Weergaven: 50
Mooi Rikkert, goed gedaan. Ga met je navi wat bekende wegen rijden. Je moet je navi leren kennen. En blijf vragen :-)
En in het kader van uit de oude doos. Ik ging in 1973 met een vage autokaart en een Vendex tent op de brommer naar Parijs. En weer terug toen we alleen nog een paar frank over hadden voor benzine. Onderweg ergens in een parkje geslapen. Dus Rikkert, ga gewoon op pad.
 
Vandaag naar waypoint gegaan en daar goed geholpen, de Garmin zumo 345LM die ik zonder houder of iets had gekocht ben ik van plan te gaan verkopen. Ik moest nog een extra 100 euro (totaal 170) uitgeven wat ik het niet waard vond als ik voor 350 een zumo xt kon krijgen (tweedehands bij Waypoint). Vanmiddag geïnstalleerd en dit is het eind resultaat.
als je wat wilt weten over jouw Zumo (ik heb de Zumo XT nieuw aangeschaft) dan kan je oa hier kijken


en op deze forum heb je ook een hele topic over navigatie waar @JaVaWa zeer kundige antwoorden en advies geeft

 
Dit heb ik tot nu toe in Maps gemaakt is dit te optimistisch/teveel of te weinig? 2,5 Week op de motor hoef niet perse elke dag te rijden namelijk. Denk aan ongeveer 200-250 km max op een dag.

Als ik deze route zou rijden is het handig dan om in kurviger of in myroute iets te plannen of de zumo xt van locatie naar locatie te zetten met meest avontuurlijke route?

Alvast bedankt voor de tips!
 

Bijlagen

  • 9F3C6A70-AD63-4DE0-93FA-70077A797850.png
    9F3C6A70-AD63-4DE0-93FA-70077A797850.png
    255,5 KB · Weergaven: 45
  • 6C056CF3-70D7-4F87-A116-8B7A935BF458.png
    6C056CF3-70D7-4F87-A116-8B7A935BF458.png
    252,3 KB · Weergaven: 45
  • 71FF9E99-C4CD-4BFA-AD42-72ED23778C33.png
    71FF9E99-C4CD-4BFA-AD42-72ED23778C33.png
    198,7 KB · Weergaven: 44
Als je leuke wegen wil rijden zou ik de routes gedetailleerder plannen.

Voor een eerste vakantie ambitieus maar niet onmogelijk. Wat trekt je in het westen van Frankrijk?
 
Normandie wilden daar naartoe voor de geschiedenis van de oorlog.
Als je leuke wegen wil rijden zou ik de routes gedetailleerder plannen.

Voor een eerste vakantie ambitieus maar niet onmogelijk. Wat trekt je in het westen van Frankrijk?
 
Ik vind de route voor een beginner met iemand achterop veel te lang voor 2,5 week. Het lijkt erop alsof je heel Frankrijk wilt zien in 1 keer en dat gaat toch niet lukken.

Mijn advies zou zijn om het bij de Vogezen en Alpen te houden. Daar is voor 2,5 week meer dan genoeg te zien en bovendien 10 keer zo mooi als het westen van Frankrijk, daar ga je pas heen over een paar jaar als je de bergen zat bent in mijn opinie..

Het lijkt er ook op dat je zo snel mogelijk tussen de bergen door de Alpen door wilt naar beneden. Je moet juist de bergen in:)

Belangrijkste tip: na dag 1 geen snelwegen meer, alleen de laatste dag terug naar huis weer. Op snelwegen sla je al het moois over.
 
Laatst bewerkt:
Mooie plannen Rikkert1997! Mooie plannen zijn altijd goed om te hebben!
Mocht je eens willen testen of het allemaal wat te doen is om met zn 2en met campinggear te rijden dan zou je komend weekend eens bij Het MF-Testweekend 2023 in de Achterhoek kunnen kijken.
We zijn allemaal motorkampeerders met een ruime hoeveelheid tips, goedbedoelde adviezen en veel sterke verhalen bij het kampvuur!

Na afloop weer naar huis met een hoofd vol motorvakantie-inspiratie voor de komende 10 jaar!
 
Mooie plannen Rikkert1997! Mooie plannen zijn altijd goed om te hebben!
Mocht je eens willen testen of het allemaal wat te doen is om met zn 2en met campinggear te rijden dan zou je komend weekend eens bij Het MF-Testweekend 2023 in de Achterhoek kunnen kijken.
We zijn allemaal motorkampeerders met een ruime hoeveelheid tips, goedbedoelde adviezen en veel sterke verhalen bij het kampvuur!

Na afloop weer naar huis met een hoofd vol motorvakantie-inspiratie voor de komende 10 jaar
Helaas kan ik dan niet jammer!
 
Het idee is nu om naar brand-Aachen te rijden over de snelweg en vanaf daar binnendoor te pakken, heb dit gelezen in meerdere forums dat dit een goed idee zou zijn. Vanuit daar naar Baton Rouge Motorherberg in Viesalm met een stukje eifel en derest binnendoor rijden. Ik heb het volgende GPX bestand in elkaar gezet voor de eerste keer, hebben jullie nog tips en of aanmerkingen en hoe weten jullie dat je de juiste en leukste route rijdt? Gwn laten plannen via de MRA en dan een beetje doorheen klikken middels street view?
1683568013835.png


GPX viewer
 

Bijlagen

  • Aken - Vielsalm.gpx
    92,2 KB · Weergaven: 10
Je weet nooit of je de leukste route rijdt.
Er is geen "de leukste route" .
Heb niet de illusie dat je alleen maar over prachtige wegen met prachtige vergezichten rijdt.
 
Je weet nooit of je de leukste route rijdt.
Er is geen "de leukste route" .
Heb niet de illusie dat je alleen maar over prachtige wegen met prachtige vergezichten rijdt.
Inderdaad!

Ik heb voor mijn weekendje weg een mengeling van bochtige wegen in bosrijk gebied afgewisseld met wegen waar je een mooie weidse vergezicht had met een lekker stukje langs de Moesel.

Geen van ons 3-en die wat te klagen had :t
 
Mooi bezig Rikkert1997, misschien komen we elkaar deze zomer nog tegen. Als het meezit wil Frankrijk door richting Monaco. Daarna ‘linksaf’ richting Italië. Mooie routes zat op internet. Gewoon genieten.
 
Eerlijk antwoord van mij. Ik zou dat stuk Normandië een keer apart doen.
De reden is dat het midden van Frankrijk wat minder interessant is.
Er is wel wat van te maken, zo is het ook niet, maar daar moet je serieus voor gaan zitten en sommige delen zijn echt redelijk plat en recht doorgaand.

Je zou (denk ik) beter iets als dit kunnen doen. Less is more. Ga voor kwaliteit en niet voor kwantiteit.
Ik heb even iets rap in elkaar geklikt.
Vanaf Eindhoven (maar gewoon iets gepakt) tot en met retour meer van Geneve zit je dan zo op 2400 km en dan moet je de laatste 1.000 nog terug. Stukje Vogezen zit erin, stukje Vercors en van alles wat in de Alpen. Grotere passen, wat minder bekende stukken.
Tot Monaco aan toe. Ik denk dat jullie aan zoiets veel meer plezier zullen beleven.

Bla.JPG
 
Terug
Bovenaan Onderaan