Motorreis Zuid Thailand, Scenic royal coast route.

Ik zit nu heerlijk in Thailand.
Wel heet hier, we gingen van 8 naar 38 graden.
Het is totaal anders dan in Nederland en de dingen gaan ook anders dan in Nederland , maar het werkt prima hier. Ook het eten is erg lekker, zijn vrouw kan dan ook heerlijk koken. We zijn hier trouwens op kraam visite bij onze zoon, schoon dochter en klein dochter.

Ik zal binnenkort eens wat foto's plaatsen hier.
Komen er toch nieuwe foto's hier. :+

Kijk van harte gefeliciteerd zeg, geniet van t lekkere eten en het goede weer, veel gezelligheid met de familie & groetn uit Hua Hin👍😎
 
Grensovergang bij Dansing Kon.
Het ziet er verlaten uit...

20240225_143813.jpg


20240225_143629.jpg
 
Vanwege het oorlogs geweld aan de andere kant is de grensovergang al 5 jaar dicht legt de vriendelijke grenswacht ons uit, terwijl hij zijn Myanmar sigaretten met ons deelt, eerst ging de grens dicht wegens covid en daarna brak de burgeroorlog uit, mensen die medische verzorging nodig hebben worden in Thailand toegelaten in ziekenhuizen en krijgen hulp.
Ik kan dat ook opmaken uit een militaire Hummer ambulance die een eind verderop geparkeerd staat, de beste man zit er al een tijd, en het is duidelijk dat hij ons gezelschap op prijs steld.
Hij vraagt ons wel om geen foto's te maken.
Uit respect voor zijn gastvrijheid laat ik mijn handy in mijn zak.
 
Onze verkenningstocht levert veel rijplezier, we rijden uren over zandwegen en kleine betonnen straatjes tussen jungle en kokos bomen wel hier en daar een klein huisje maar er is hier geen levende ziel te bekennen, ik ben blij mijn Garmin voor m'n neus te hebben en Martin op gepasde afstand achter me, als ik ergens stop om mij te orienteren zegt hij vrij weinig, dat blijft de hele dag zo, tot hij op een gegeven moment zegt eigenlijk wel liever naar een 7/11 store wil, oke doen we, zeg ik, ik wil het voor hem ook prettig houden, het enigste wat de stilte af en toe doorbreekt lijkt het vallen van een kokosnoot uit een boom, ik check m'n gps en zie een route naar een hoofdweg, en leg Martin uit dat de route eerst de verkeerde richting uit gaat en daarna weer oostelijk, dus voor het gevoel de verkeerde kant uit, zonder verder iets toe te voegen zegt hij impulsief okay zo lijkt het wel.

 
En dan verder onderweg, langs de groene grens komen we nog meer van dit soort roadblocks tegen, geen checks of zo, je mag gewoon doortuffen, maar het geeft mij wel een veilig gevoel dat die gasten overal zeer prominent aanwezig zijn, een indicatie dat het in Myanmar niet oke is.
Maar goed volgende week weer nieuwe avonturen tegemoed, even de motor weer op punt brengen of ik trek een nieuwe 300 L uit het rek, we zien wel.

IMG-20240204-WA0024.jpg


IMG-20240204-WA0023.jpg
 
Na meer dan voldoende zandwegen, grens en bergen gezien te hebben besluiten we om de kustweg de "Scenic Route" langs de golf van Thailand weer te op te zoeken, wat volgd is een aaneen schakering van prachtige baaien, pittoreske strand plaatsjes die niet overspoeld zijn door massa toerisme, stoppen we ergens om van de vele vergezichten te genieten dan claxoneren vriendelijke locals met hun zijspan scootertjes en zonder helm vriendelijk, het is overduidelijk, men vindt het hier nog leuk om buitenlanders te zien, en dat doet een mens goed, gewoon alles lekker spontaan, na een paar uur rijden komen we uiteindelijk aan in het dorp of enclave What Tam Tong, een soortement Hippie enclave zo lijkt het wel langs een rots die mij doet denken aan Gibraltar maar dan met kokos met bananen bomen, langs de strandjes zien we kleine visserbootjes dus dat is goed nieuws, we ontmoeten Stefan en Ingrid uit Duitsland, een ontzettend aardig Duits Romeens stel uit de buurt van Koln, aan hun gebruinde huid en gezonde uiterlijk schijnen ze hier al een tijdje te zijn, na gezamelijk de avondmaaltijd genuttigd te hebben verteld Stefan dat hij film/ video editor is en zijn werk gewoon online kan doen via een cloud of zo, ze zijn hier al een half jaar en thuis hebben ze een camper, moeten ze in Duitsland zijn en zo zien we meer buitenlanders en Thai, jong en oud en er hangt hier een goede flow.
Aan het einde vd dag overleg ik met Martin of we hier gewoon een dagje blijven...dat wil jij overal....
Is zijn antwoord, hij heeft gelijk, ik plons nog even in het zwembadje, morgen een nieuwe dag en nieuwe avonturen😴

20240226_140647.jpg


1710125053396.jpg


1710125053058.jpg
 
Wat mij onderweg wel opvalt is dat er zeer kleine kustplaatsjes zijn langs de golf van Thailland, heel idillysch en pittoresk waar je een bepaalde bevolkings groep tegenkomt moet ik plotseling denken, zo waren we in een dorpje waar je een aantal blonde koppies ziet en dan vervolgens Zweedse vlaggetjes aan de strandhuisjes, een ander dorp zag je weer oudjes in FC Bayarn shirtjes lopen al slepend met kratten bier en in sommige dorpen weer alleen Thai en ik moet zeggen dat de Thai daar authentiek en vrolijk zijn.
Waarschijnlijk zal in de betreffende dorpen ooit een project ontwikkelaar neergestreken zijn uit het betreffende land, een advertentie in een lokaal krantje geplaatst hebben en vervolgens een kudde van zijn landgenoten naar Thailand gehaald hebben om er vervolgens een Duitse Zweedse of Noorse nederzetting te stichten, het is wel lachen want de meesten snappen er ook helemaal niks van dat je op de motor door Thailand reist en zijn daadwerkelijk het spoor aan de rand van hun dorp nog niet over geweest, en zeer opvallend dat Nederlanders over het algemeen de Engelse taal redelijk beheersen, maar dat is voor ons normaal maar in andere Europeese landen lang niet altijd het geval😅

20240226_104015.jpg


20240226_110349.jpg


20240228_132533.jpg
 
Maar hoe je het ook went of keert, de route is paradijselijk en onwerelds,
Overal is het goedkoop en het eten over heerlijk, geen criminaliteit geen snelheids controles of politie, alleen maar ondeugende jeugd die ergens van een brug een rivier inspringen, scenarios die bij ons allang al tot de vervlogen tijden behoren en zo uit een uitgave van " De Kameleon " getrokken lijken te zijn maar dan anno 2024 en dan zondet Hielke dn Sietse maar hun ongenoteerde Thaise tegenhangers waarschijnlijk Nung of Soup hetend....
Martin volgt bijna apatisch, vraagt zich nergens wat af, zegt af en toe oke en vindt alles be-hest.

 
Je omschrijft het precies goed vindt ik.Daar waar je de locals opzoekt in de minder toeristische plaatsen of gewoon een weg links af inslaat doordat woonwijk of bos ect kom hè de meest onverwachte en leuke momenten tegen.
Ben zelf vanaf f.cking Phuket binnendoor naar BKK gereden mèt de auto en heel veel non toeristen stranden en plekjes opgezocht.
Prima overal en Thaise prijzen.
Wat grotere stranden en iets zoeken qua slapen koste vaak een x aantal Batjes extra omdat ik erbij was.
Mijn Thaise vrouw vroeg eerst binnen de prijs komt terug vervolgens zien ze mij en kassa denken ze.
Mooi niet,Of ik betaal de Thaise prijs of ik zoek wat anders.
Ben ook met de motor op plekken geweest waar vlgs mij de drugshandel en smokkel waren orde van de dag waren maar ook daar nergens last gehad.
Farang op een motor en op een weg waar alleen locals komen dan heb je bekijks en staan er gelijk 20 mensen om je motor die van alles weten weten.
Ook het gebied waar jullie reden doorkruist met de auto en ook stukje Tsunami gebied dat was heel indrukwekkend om te zien.De lege en beschadigde Hotels de opnieuw opgebouwde blikken en houten huisjes bij het strand maar vooral de GLIMLACH die ook daar altijd aanwezig is.
En.. gastvrijheid hè..Mijn Thaise vrouw praat uiteraard en voor je het weet wat drinken of eten aangeboden terwijl ze niks te makken hebben.
Dat zijn ondanks de trieste dingen daar mooie en warme herinneringen.
 
Je omschrijft het precies goed vindt ik.Daar waar je de locals opzoekt in de minder toeristische plaatsen of gewoon een weg links af inslaat doordat woonwijk of bos ect kom hè de meest onverwachte en leuke momenten tegen.
Ben zelf vanaf f.cking Phuket binnendoor naar BKK gereden mèt de auto en heel veel non toeristen stranden en plekjes opgezocht.
Prima overal en Thaise prijzen.
Wat grotere stranden en iets zoeken qua slapen koste vaak een x aantal Batjes extra omdat ik erbij was.
Mijn Thaise vrouw vroeg eerst binnen de prijs komt terug vervolgens zien ze mij en kassa denken ze.
Mooi niet,Of ik betaal de Thaise prijs of ik zoek wat anders.
Ben ook met de motor op plekken geweest waar vlgs mij de drugshandel en smokkel waren orde van de dag waren maar ook daar nergens last gehad.
Farang op een motor en op een weg waar alleen locals komen dan heb je bekijks en staan er gelijk 20 mensen om je motor die van alles weten weten.
Ook het gebied waar jullie reden doorkruist met de auto en ook stukje Tsunami gebied dat was heel indrukwekkend om te zien.De lege en beschadigde Hotels de opnieuw opgebouwde blikken en houten huisjes bij het strand maar vooral de GLIMLACH die ook daar altijd aanwezig is.
En.. gastvrijheid hè..Mijn Thaise vrouw praat uiteraard en voor je het weet wat drinken of eten aangeboden terwijl ze niks te makken hebben.
Dat zijn ondanks de trieste dingen daar mooie en warme herinneringen.

Ja dank je, ik probeer het allemaal naar eer en geweten te beschrijven.
Maar het klopt ook helemaal met jouw ervaring, de Thai zijn gewoon overal supergastvrij zonder achtedocht en gemakkelijk, man je kan hier gewoon je eigen hap van de markt meenemen en in een restaurant nuttigen, boeit ze helemaal niks.

Hej als ze mij zien in m'n ouwe kloffie en ductape helm bij een hotel dan krijg ik spontaan korting.
😅👍

Land of the smile😁
 
Ja ik heb een tijd in Amerika gewoond en gewerkt, en mocht je daar per ongeluk in een drugs gebied terecht komen dan krijg je een vuurwapen of zo op je gericht, ik vindt Thailand wat dat betrefd echt wel een super veilig land waar je ook kunt permiteren om je veilig te voelen, maar ik ben nooit op Phuket of Pattaya geweest, dus ik weet niet wat daar speelt.
 
Je omschrijft het precies goed vindt ik.Daar waar je de locals opzoekt in de minder toeristische plaatsen of gewoon een weg links af inslaat doordat woonwijk of bos ect kom hè de meest onverwachte en leuke momenten tegen.
Ben zelf vanaf f.cking Phuket binnendoor naar BKK gereden mèt de auto en heel veel non toeristen stranden en plekjes opgezocht.
Prima overal en Thaise prijzen.
Wat grotere stranden en iets zoeken qua slapen koste vaak een x aantal Batjes extra omdat ik erbij was.
Mijn Thaise vrouw vroeg eerst binnen de prijs komt terug vervolgens zien ze mij en kassa denken ze.
Mooi niet,Of ik betaal de Thaise prijs of ik zoek wat anders.
Ben ook met de motor op plekken geweest waar vlgs mij de drugshandel en smokkel waren orde van de dag waren maar ook daar nergens last gehad.
Farang op een motor en op een weg waar alleen locals komen dan heb je bekijks en staan er gelijk 20 mensen om je motor die van alles weten weten.
Ook het gebied waar jullie reden doorkruist met de auto en ook stukje Tsunami gebied dat was heel indrukwekkend om te zien.De lege en beschadigde Hotels de opnieuw opgebouwde blikken en houten huisjes bij het strand maar vooral de GLIMLACH die ook daar altijd aanwezig is.
En.. gastvrijheid hè..Mijn Thaise vrouw praat uiteraard en voor je het weet wat drinken of eten aangeboden terwijl ze niks te makken hebben.
Dat zijn ondanks de trieste dingen daar mooie en warme herinneringen.

Ik betaalde meestal tussen de 500 & 800 baht, dus 15 - 20 euro, 15 voor een snelweg hotel inc ontbijt en dan 20 euro voor een hotel aan strand met zwembadje en restaurantje met Thaise lekkernijen.
 
Wij zijn inmiddels ook weer terug uit Thailand, lekker op bezoek geweest bij onze zoon en schoondochter en baby. Wij hadden totaal geen idee wat ons te wachten stond. Vooral ik, want wat de boer niet kent dat vreet ie niet zeg maar. Mijn lief zei ook, ik eet 's morgens geen rijst als ontbijt.

Echt wel, ging mijn zoon halen bij zijn schoon moeder op de markt samen met heerlijk zoet vlees.

Kort om het was fantastisch, alleen de temp was een beetje te heet 1 dag gehad van 33 graden, de rest tussen de 37 en 40 graden. Wij gingen weg met 7 graden en kwamen terug met 5 graden.
Dus het verschil was te groot voor die 11 dagen.
Maar je wend er wel aan .

20240310_173538.jpg
20240310_171348.jpg
20240310_105437.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan