Tijd voor wat anders. Maar wat?

rodie86

MF'er
1 mei 2014
51
40
Wezep
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezitter van Honda Cbr600RR uit 2004. Deze motor heb ik nu 4 jaar, maar ik bemerk dat ik steeds minder ga rijden op de motor. Bij (korte) tochtjes krijg ik al snel last van mijn benen. Ik ben 1,94 lang dus denk zelf dat ik iets te opgepropt op de motor zit om fijne toertochtjes te kunnen maken.

Waar wil ik de motor voor gaan gebruiken? Langere toertochten, woon-werk verkeer bij mooi weer, korte knalsessies op dijkweggetjes, wellicht af en toe circuitsessies.

Budget? +/- €4000,-

Welke motoren mij zelf aanspreken, maar geen idee of die voor bovenstaande goed zijn:
Triumph Street/Speed Triple
Aprilia Shiver 750
Kawasaki Z750
Suzuki GSR750
KTM Superduke

Iemand nog andere suggesties/tips?
 
Een CBR600RR vind ik ook wel een erg kleine fiets voor iemand met jouw lengte. Ikzelf ben 1,98m. Een allroad zoals een GS of mijn V-Strom zit wel hoger maar niet persé ruimer dan een wat sportievere fiets (wel veel ruimer dan een CBR600RR...). Het verschil met mijn V-Strom en mijn ZRX is niet heel groot qua kniehoek. Die zit wél wat meer voorover, net even actiever, zeg maar.

Deze site al bekeken: Motorcycle Ergonomics

Maarja, maakt niet zoveel uit. Je moet gewoon een ZRX kopen. ;)
 
Gewoon proefrijden op motoren die jouw aanstaan. Kom je vanzelf tot een fiets waarop jezelf goed kwijt kunt, lekker zit en lekker kan rijden.
 
Dank voor bovenstaande reacties. Maar zijn niet echt het type motor waar mijn keuze op valt. Maar bied een naked niet meer comfort dan mijn cbr600rr?

Gewoon proefrijden op motoren die jouw aanstaan. Kom je vanzelf tot een fiets waarop jezelf goed kwijt kunt, lekker zit en lekker kan rijden.
Kan ik maarzo elke motorzaak inlopen om alleen maar een proefrit te maken zonder motor te kopen?
 
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezitter van Honda Cbr600RR uit 2004. Deze motor heb ik nu 4 jaar, maar ik bemerk dat ik steeds minder ga rijden op de motor. Bij (korte) tochtjes krijg ik al snel last van mijn benen. Ik ben 1,94 lang dus denk zelf dat ik iets te opgepropt op de motor zit om fijne toertochtjes te kunnen maken.

Waar wil ik de motor voor gaan gebruiken? Langere toertochten, woon-werk verkeer bij mooi weer, korte knalsessies op dijkweggetjes, wellicht af en toe circuitsessies.

Budget? +/- €4000,-

Welke motoren mij zelf aanspreken, maar geen idee of die voor bovenstaande goed zijn:
Triumph Street/Speed Triple
Aprilia Shiver 750
Kawasaki Z750
Suzuki GSR750
KTM Superduke

Iemand nog andere suggesties/tips?

Lekker proefrijden op verschillende naked bikes. De Tuono ontbreekt in je rijtje, dat is rechtop zitten, oersterk blok en goed rijwielgedeelte in 1 pakket. De shiver is softer, in alle opzichten. En doe voor de lol ook eens een proefrit op een allroad zoals een Tiger 1050, zou je wel eens kunnen verrassen ;)
 
Dank voor bovenstaande reacties. Maar zijn niet echt het type motor waar mijn keuze op valt. Maar bied een naked niet meer comfort dan mijn cbr600rr?


Kan ik maarzo elke motorzaak inlopen om alleen maar een proefrit te maken zonder motor te kopen?

Ja een naked is in de regel een stuk comfortabeler dan een supersport, dat je vol in de wind zit is even wennen.
 
Lekker proefrijden op verschillende naked bikes. De Tuono ontbreekt in je rijtje, dat is rechtop zitten, oersterk blok en goed rijwielgedeelte in 1 pakket. De shiver is softer, in alle opzichten. En doe voor de lol ook eens een proefrit op een allroad zoals een Tiger 1050, zou je wel eens kunnen verrassen ;)

Tuono inderdaad ook voorbij zien komen en spreekt mij ook wel aan. Maar is wat proefritjes gaan maken dan:)
 
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezitter van Honda Cbr600RR uit 2004. Deze motor heb ik nu 4 jaar, maar ik bemerk dat ik steeds minder ga rijden op de motor. Bij (korte) tochtjes krijg ik al snel last van mijn benen. Ik ben 1,94 lang dus denk zelf dat ik iets te opgepropt op de motor zit om fijne toertochtjes te kunnen maken.

Waar wil ik de motor voor gaan gebruiken? Langere toertochten, woon-werk verkeer bij mooi weer, korte knalsessies op dijkweggetjes, wellicht af en toe circuitsessies.

Budget? +/- €4000,-

Welke motoren mij zelf aanspreken, maar geen idee of die voor bovenstaande goed zijn:
Triumph Street/Speed Triple
Aprilia Shiver 750
Kawasaki Z750
Suzuki GSR750
KTM Superduke

Iemand nog andere suggesties/tips?[/QUOTE

Zo’n motor bestaat niet :+

Met 1,94 is het altijd r#k
of je waait van de motor of je krijgt een nek hernia
 
Kawasaki Z750
Suzuki GSR750

Beide zullen te klein zijn voor je.
Zelf 1.85 en heb op de Z750 proef gereden, voelde erg klein aan, vervolgens een GSR gekocht.
Deze voelde al wel wat groter, maar op den duur ook weer weg gedaan vanwege te weinig 'rijwind' bescherming.
Je zit vol met je bakkes in de wind, wat niet echt prettig rijdt op langere (snelweg) afstanden.

But that's my 10cnt's..
 
Ikzelf ben 1,93 mtr en heb een cbr 1000rr ,dus dat is ook een mogelijkheid?
Voor jouw budget zal je wel een wat ouder exemplaar moeten aanschaffen maar dat is je eigen keuze.
Lees altijd drama verhalen van zere polsen ed maar ik heb nooit ergens last van ook niet na uren rijden .
 
Laatst bewerkt:
Ik vind bijna alles onder de 1000cc 'klein'. Natuurlijk zijn er uitzonderingen maar de meeste 600/700cc fietsen zijn voor mij gewoon onprettig klein. Zo'n Blackbird lijkt me ook zo gek nog niet, maarja, 't is geen ZRX. :P
 
Ik heb zelf met mijn 1.94 ook even moeten zoeken. Ook ik doe 10k-15k km per jaar, veelal woonwerk, ook sportievere tochtjes en anders een dagje circuit.
Ik reed de Z750 maar vond hem na 4 jaar toch wat aan de krappe kant en ik miste op een gegeven moment vermogen. Wel prachtige stuurfiets hoor.. Maar hierbij een paar suggesties:

Kawasaki Z1000
Suzuki GSX1250
Honda Blackbird
BMW K1200S
Triumph Sprint ST
Yamaha FZ1


Ik was trouwens eerst voor een FZ1 met volledige kuip gegaan.. Maar uiteindelijk bij aankoop naast het net gevist. Daarna kwam ik een prachtige K1200S tegen en daar rij ik nu met veel plezier op.
 
Sorry voor mijn onkunde, maar wat is een GS?

Zo'n vreselijk overgewaardeerd duits sch**thok…….

Maar om even op de oorspronkelijke vraag terug te komen: niet alle nakeds zijn comfortabeler dan de CBR. Een Speed en Street Triple hebben bijvoorbeeld ook een zitpositie met een behoorlijk scherpe kniehoek.

Vaak is de beenruimte bij een v-twin of v4 wat ruimer omdat de blokken vrij smal zijn, dan kunnen de voetsteunen wat lager geplaatst worden zonder dat het grondspeling kost.

De enige manier om te ontdekken wat voor jou werkt is proefzitten, en als je dan een schifting hebt gemaakt proefrijden...
 
Kan ik maarzo elke motorzaak inlopen om alleen maar een proefrit te maken zonder motor te kopen?
De ene zaak is daar makkelijker in dan de andere. Ik zou zelf altijd eerst even vooruit bellen en vragen of het mogelijk is om op motor X en Y een proefrit te maken. Heb er zelf nog nooit problemen mee gehad, motorzaken snappen ook wel dat je niet zo maar een paar duizend euro gaat uitgeven zonder dat je 'm even ervaren hebt.

Dan vind ik het persoonlijk wel helpen om gewoon iets lekkers mee te nemen voor de harde werkers aanwezig, zoals een zak saucijzenbroodjes of een lekkere chocoladetaart of zo. Kleine attentie die altijd kan helpen om de mensen net wat vriendelijker te stemmen als je eenmaal voor de deur staat. Een beetje weten waar je naar op zoek bent en waarnaar niet helpt het gesprek ook.
 
Schijnbaar wil je een naked bike.

Ik zou eens kijken welke jij de mooiste vindt en daar dan op gaan proefrijden om te beoordelen of je het ook prettig vindt rijden.
Rijd die lekker dan weet je welke je moet kopen.

Rijdt die niet lekker dan ga je naar de volgende op jouw lijst.

Niemand kan het voor jou bepalen.
 
Al eens mee gereden?

Ja, heel vaak. Het blijft voor mij een overgewaardeerd sch**thuis wat me wel heel veel werk oplevert omdat er ontzettend veel aan kapot gaat.

Buiten de matige kwaliteit is ook het gebrek aan communicatie vanuit de voorkant voor mij een absoluut enorm nadeel.
 
Ah, okee. Vaak komt een dergelijke reactie van mensen die er van alles van vinden, maar er nog nooit op gereden hebben. Ik heb zelf alleen maar ervaring met een geleende 1200GS, dus niet met de kwaliteit verder. Ik wilde de beemer graag haten, maar hij heeft me positief verrast, ik vond het kreng juist erg fijn sturen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan