Tijd voor wat anders. Maar wat?

Yamaha MT-09, daar zit je wat verder met je voeten naar beneden zodat je geen grote hoek hebt in je benen. Best een comfortabel ding! En vermogen genoeg + lekkere lichte fiets waardoor sturen ook een feestje wordt.
Zeer mooie motor! Maar ik gok zo dat die helaas iets boven mijn budget zit als ik marktplaats zo bekijk.
 
Dat valt best mee, de Aprilia's zijn goed betrouwbaar als ze juist worden onderhouden. Triumph is op dit moment een van de betrouwbaartse merken is mijn ervaring...

Aprilia heeft zo z’n kwaaltjes wel hoor, ongeacht bouwjaar Tuono. Denk dat voor het postuur van ts met name de eerste generatie goed zit. Rijdt geweldig ook!
De street triple vind ik gewoon beroerd zitten, na 150 km heb ik een houten reet. Verder wel veel lol met dat ding.
 
Klopt, tuono heeft een aantal kwaaltjes, maar dat is allemaal op te lossen, het een wat makkelijker dan het ander. Rij de afgelopen 25.000 kilometer in ieder geval al probleemloos op mijn appie (km stand is nu 90.000). Ik denk dat beide generaties twin tuono goed zijn voor het postuur van TS. Een maatje van me (2 meter lang) kan zijn benen namelijk niet kwijt onder de vouwen in de gen1 tank, maar hij zit goed op de gen2. Afijn..
 
Aprilia heeft zo z’n kwaaltjes wel hoor, ongeacht bouwjaar Tuono. Denk dat voor het postuur van ts met name de eerste generatie goed zit. Rijdt geweldig ook!
De street triple vind ik gewoon beroerd zitten, na 150 km heb ik een houten reet. Verder wel veel lol met dat ding.

Klopt, tuono heeft een aantal kwaaltjes, maar dat is allemaal op te lossen, het een wat makkelijker dan het ander. Rij de afgelopen 25.000 kilometer in ieder geval al probleemloos op mijn appie (km stand is nu 90.000). Ik denk dat beide generaties twin tuono goed zijn voor het postuur van TS. Een maatje van me (2 meter lang) kan zijn benen namelijk niet kwijt onder de vouwen in de gen1 tank, maar hij zit goed op de gen2. Afijn..
En wat voor kwaaltjes moet ik dan aan denken?
Mmz houten reet op de street triple klinkt niet heel positief.
 
En wat voor kwaaltjes moet ik dan aan denken?
Mmz houten reet op de street triple klinkt niet heel positief.

Gen2 van de tuono heeft last van affikkende dynamo. Verder bij beide vocht achter dashboard, geen achterrem (bouwt geen druk op), standaard type accu is te zwak. In ruil daarvoor krijg je wel een geweldig sturende fiets en een weergaloos blok. Je gaat je er nooit op vervelen.
 
Gen2 van de tuono heeft last van affikkende dynamo. Verder bij beide vocht achter dashboard, geen achterrem (bouwt geen druk op), standaard type accu is te zwak. In ruil daarvoor krijg je wel een geweldig sturende fiets en een weergaloos blok. Je gaat je er nooit op vervelen.

De dynamoproblemen zijn simpel op te lossen, dynamostator laten wikkelen en alle stekkerverbindingen in het laadsysteem vervangen door soldeer verbindingen.

Probleem met de achterrem is de 1e generatie Tuono's, 2e heeft daar geen last meer van. Dat is op te lossen door remvloeistof met een hoger kookpunt te gebruiken en de hoofdremcilinder met afstandbusjes en rubbertjes te monteren.
 
De dynamoproblemen zijn simpel op te lossen, dynamostator laten wikkelen en alle stekkerverbindingen in het laadsysteem vervangen door soldeer verbindingen.

Probleem met de achterrem is de 1e generatie Tuono's, 2e heeft daar geen last meer van. Dat is op te lossen door remvloeistof met een hoger kookpunt te gebruiken en de hoofdremcilinder met afstandbusjes en rubbertjes te monteren.

Bij jou heeft het wellicht gewerkt, maar bij mij bleef de achterrem weg...zowel gen 1 als gen 2 gehad.
En dynamo...blijft een rukverhaal natuurlijk. Ik stond ermee stil op die deutsche autobahn. Om nou de hele handel preventief te vervangen, wat misschien al eens gebeurd is?
Wel fietsen waar je je geen seconde op verveelt!
 
De dynamoproblemen zijn simpel op te lossen, dynamostator laten wikkelen en alle stekkerverbindingen in het laadsysteem vervangen door soldeer verbindingen.

Probleem met de achterrem is de 1e generatie Tuono's, 2e heeft daar geen last meer van. Dat is op te lossen door remvloeistof met een hoger kookpunt te gebruiken en de hoofdremcilinder met afstandbusjes en rubbertjes te monteren.

Dit is geen oplossing maar het uitstellen van het probleem. De gen 2 tm halverwege 2008 heeft een 500w vliegwiel en een 370w stator. Krijgt dus te veel spanning en brandt vanzelf door. Dat los je niet op met een sterker omwikkelde dynamo en doorsolderen. Enkel een nieuw type vliegwiel is de definitieve oplossing, kost je minimaal 800 euro . Ik heb afgelopen jaar nog 2006 gen 2 Tuono gehad en na nog geen 1000km was mijn spanningsregelaar doorgefikt en accu kapot. Ik had alles al door gesoldeert.
Prachtige fietsen, rijden goed maar wat een gezeik.. 🙁
 
Ik heb er al voldoende laten wikkelen en daarna alle problemen opgelost!

En ik heb heel wat Aprilia's in onderhoud.....
 
Als je wat groter bent wordt het gewoon lastiger om motoren te vinden. veel van de moderne japanse, italiaanse fietsen worden gemaakt voor smurfen. triumph is redelijk ruim qua zit en de sporttoerders natuurlijk ook. Een FJR1300 is super comfy om op te rijden bv. Je kunt altijd nog zoeken naar de fiets die je erg mooi vindt en dan kijken welke ergonomische aanpassingen mogelijk zijn (zadelverhogen, steun verlagen etc.)

Ik zelf houd het toch bij de BMW's en Russen. veel betere ergonomie en het gezeur over veel kapot komt denk ik ook vnl. omdat veel van die fietsen per jaar meer kilometers maken dan de meeste anderen in 5. Mijn GS heeft een lage km-stand van 122.000 km bv. en er is eigenlijk nog nooit iets kapot geweest dan een lekkende achterveer. Mijn K1100 Lt had toenderdtijd na 150.000 een nieuwe koppeling nodig en een paar lagers in het achtercardan. Mijn 1100S is wat te krap voor de knieen maar met een minimale voetsteun verlaging van 25 mm goed te doen. Ga maar door.

Geloof niet iedereen die hier roept dat merk A zo super goed of slecht is. Gewoon een beetje rondkijken naar de wat grotere motoren.

Het SS segment is per definitie vrij krap qua zit voor een grote rijder
Toerfietsen zijn vaak al ruimer maar vinden sommigen te saai
Allroads hebben vaak veel zitruimte maar je moet van de look houden.

Succes met zoeken

Benno
 
Ik heb er al voldoende laten wikkelen en daarna alle problemen opgelost!

En ik heb heel wat Aprilia's in onderhoud.....

Het is niet opgelost, het is uitgesteld. Ook al duurt het soms wel 20.000km tot hij weer stuk gaat. Een sterker ontwikkelde dynamo kan beter tegen de hitte. Er zijn ook mensen die een oliekoelsysteem op de dynamo plaatsen. Hoe dan ook, het blijft uitstel. Probleem is pas 100% verholpen als er een 370w vliegwiel in komt. Lees de diverse Aprilia fora maar na.

https://www.google.nl/url?sa=t&sour...gwFHoECAEQAQ&usg=AOvVaw3jDRW83VZhAYWJUllzIGz_

Aprilia heeft dit probleem in 2008 zelf ook toegegeven en heeft in sommige gevallen coulance regelingen toegepast. Daarom zit op alle modellen vanaf halverwege 2008 (vanaf motornr 8176929) standaard het goede 370w vliegwiel. Op deze modellen komt het doorbranden van de dynamo/spanningsregelaar/accu bijna niet meer voor.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben met mijn 1.95 begonnen op een Fazer 600 en toen ik die toch wel klein begon te vinden ben ik overgestapt op een TDM 900, die bevalt me prima. Ik heb er het afgelopen half jaar o.a. 13.000 comfortabele vakantiekilometers mee gereden. Alleen op het circuit zie ik niet zo snel iemand op een TDM rijden.
 
Het is niet opgelost, het is uitgesteld. Ook al duurt het soms wel 20.000km tot hij weer stuk gaat. Een sterker ontwikkelde dynamo kan beter tegen de hitte. Er zijn ook mensen die een oliekoelsysteem op de dynamo plaatsen. Hoe dan ook, het blijft uitstel. Probleem is pas 100% verholpen als er een 370w vliegwiel in komt. Lees de diverse Aprilia fora maar na.

https://www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https://www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?328501-Used-or-new-Stator&ved=2ahUKEwjj-unQ7pTeAhVP2KQKHe8ZDEkQjjgwFHoECAEQAQ&usg=AOvVaw3jDRW83VZhAYWJUllzIGz_

Aprilia heeft dit probleem in 2008 zelf ook toegegeven en heeft in sommige gevallen coulance regelingen toegepast. Daarom zit op alle modellen vanaf halverwege 2008 (vanaf motornr 8176929) standaard het goede 370w vliegwiel. Op deze modellen komt het doorbranden van de dynamo/spanningsregelaar/accu bijna niet meer voor.

Ik genoeg klanten die een veelvoud van dat aantal kilomters hebben gemaakt met een herwikkelde dynamo, maar dat zal ik wel niet snappen....

Het scheelt wel bij wie je het wikkelen laat doen.
 
Gisteren proefrit gedaan op een Aprilia Tuono, Aprilia shiver en Truimph Street Triple.

Aprilia Tuono; Comfortabel, lekker wendbaar, veel koppel en vermogen en dat geluid😍

Aprilia Shiver; Ook lekker comfortabel en wendbaar, lekker geluidje, maar wel idee dat ik met deze motor vermogen ga missen. Ook ging schakelen soms niet helemaal lekker. Van 2 naar 3 en van 5 naar 6 ging hij soms in neutraal.

Truimph Street Triple; Lekker wendbare motor. Lekker geluid van de 3 cilinder. Leek wel wat meer vermogen te hebben dan de Shiver. Wel een stuk minder beenruimte dan bovenstaande 2. Geen superlange rit mee gemaakt dus weet niet of deze motor ook comfortabel is voor langere ritten.

Winnaar van deze 3 motoren is voor mij de Tuono. Kwa uiterlijk Street Triple wel het mooist.
 
Gen2 van de tuono heeft last van affikkende dynamo. Verder bij beide vocht achter dashboard, geen achterrem (bouwt geen druk op), standaard type accu is te zwak. In ruil daarvoor krijg je wel een geweldig sturende fiets en een weergaloos blok. Je gaat je er nooit op vervelen.

:X Het italiaanse stereotype is weer bevestigd B|

Bij mijn guzzi waren het zelfvernietigende nokstoters (met een bizar "garantie" systeem: eerst moest er aantoonbare schade zijn, dan kreeg je mits aan allerlei voorwaarden voldaan (bijv. altijd aantoonbaar dealer onderhouden) de onderdelen om het zooitje om te bouwen onder garantie, maar ombouwkosten a 600€ voor eigen rekening ) & te dunne en omslachtige bedrading waardoor de zekering een 50% kans had te springen bij het starten. Ik reed rond met een zak vol zekeringen tot ik dat opgelost had. Condens achter de dash is ook typisch italiaans.

Goed alle problemen zijn bekend, en als je ze oplost heb je een fantastische en betrouwbare fiets. Ook leer je gedwongen een hoop over de techniek.

Maar ik zou niet snel een italiaanse motor aan anderen aanraden. Voornamelijk niet zozeer vanwege de mankementen, maar meer vanwege het ontbreken van fatsoenlijke service door de fabrikant.
 
Laatst bewerkt:
:X Het italiaanse stereotype is weer bevestigd B|

Bij mijn guzzi waren het zelfvernietigende nokstoters (met een bizar "garantie" systeem: eerst moest er aantoonbare schade zijn, dan kreeg je mits aan allerlei voorwaarden voldaan (bijv. altijd aantoonbaar dealer onderhouden) de onderdelen om het zooitje om te bouwen onder garantie, maar ombouwkosten a 600€ voor eigen rekening ) & te dunne en omslachtige bedrading waardoor de zekering een 50% kans had te springen bij het starten. Ik reed rond met een zak vol zekeringen tot ik dat opgelost had. Condens achter de dash is ook typisch italiaans.

Goed alle problemen zijn bekend, en als je ze oplost heb je een fantastische en betrouwbare fiets. Ook leer je gedwongen een hoop over de techniek.

Maar ik zou niet snel een italiaanse motor aan anderen aanraden. Voornamelijk niet zozeer vanwege de mankementen, maar meer vanwege het ontbreken van fatsoenlijke service door de fabrikant.
Degene na jou heeft er een fijne betrouwbare motorfiets aan. Jij had wel erg veel pech met jou motor. Een 1100 4 klepper heeft die ellende allemaal niet.
 
Degene na jou heeft er een fijne betrouwbare motorfiets aan. Jij had wel erg veel pech met jou motor. Een 1100 4 klepper heeft die ellende allemaal niet.

Na mij? Ik heb er inmiddels ook een fijne betrouwbare motor aan hoor *D Die gaat nooit weg.
 
Met jouw lengte zou ik toch eens op een Allroad gaan rijden.
Een paar jaar terug kwam ik bij toeval op een Allroad en ik wil eigenlijk niets anders meer.

En voor de grap zou je ook eens op een GS moeten stappen. Ik vond mijn 1100GS de fijnste motor die ik ooit heb gehad. Volgende week haal ik mijn1150 adventure op.

Laat je niet bang maken door de verhalen, nee het zijn geen perfecte machines en er zijn wat aandachtspunten. Maar geen enkel merk of model is helemaal bulletproof.
Ben bijvoorbeeld een Honda liefhebber, maar ook hun beste modellen hebben wel wat. Spanningsregelaar, Nokkenaskettingspanner etc...

Als je kijkt hoeveel GS-en er verkocht zijn en rondrijden, en wat voor KM standen ze draaien. Dan is het logisch dat ze ook wel eens wat hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan