Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Zeer mooie motor! Maar ik gok zo dat die helaas iets boven mijn budget zit als ik marktplaats zo bekijk.Yamaha MT-09, daar zit je wat verder met je voeten naar beneden zodat je geen grote hoek hebt in je benen. Best een comfortabel ding! En vermogen genoeg + lekkere lichte fiets waardoor sturen ook een feestje wordt.
Is een wat oudere motor zie ik. Ik wil het liefst niet achteruit gaan in bouwjaar en kmtersXJ900?
Dat valt best mee, de Aprilia's zijn goed betrouwbaar als ze juist worden onderhouden. Triumph is op dit moment een van de betrouwbaartse merken is mijn ervaring...
Aprilia heeft zo z’n kwaaltjes wel hoor, ongeacht bouwjaar Tuono. Denk dat voor het postuur van ts met name de eerste generatie goed zit. Rijdt geweldig ook!
De street triple vind ik gewoon beroerd zitten, na 150 km heb ik een houten reet. Verder wel veel lol met dat ding.
En wat voor kwaaltjes moet ik dan aan denken?Klopt, tuono heeft een aantal kwaaltjes, maar dat is allemaal op te lossen, het een wat makkelijker dan het ander. Rij de afgelopen 25.000 kilometer in ieder geval al probleemloos op mijn appie (km stand is nu 90.000). Ik denk dat beide generaties twin tuono goed zijn voor het postuur van TS. Een maatje van me (2 meter lang) kan zijn benen namelijk niet kwijt onder de vouwen in de gen1 tank, maar hij zit goed op de gen2. Afijn..
En wat voor kwaaltjes moet ik dan aan denken?
Mmz houten reet op de street triple klinkt niet heel positief.
Gen2 van de tuono heeft last van affikkende dynamo. Verder bij beide vocht achter dashboard, geen achterrem (bouwt geen druk op), standaard type accu is te zwak. In ruil daarvoor krijg je wel een geweldig sturende fiets en een weergaloos blok. Je gaat je er nooit op vervelen.
De dynamoproblemen zijn simpel op te lossen, dynamostator laten wikkelen en alle stekkerverbindingen in het laadsysteem vervangen door soldeer verbindingen.
Probleem met de achterrem is de 1e generatie Tuono's, 2e heeft daar geen last meer van. Dat is op te lossen door remvloeistof met een hoger kookpunt te gebruiken en de hoofdremcilinder met afstandbusjes en rubbertjes te monteren.
De dynamoproblemen zijn simpel op te lossen, dynamostator laten wikkelen en alle stekkerverbindingen in het laadsysteem vervangen door soldeer verbindingen.
Probleem met de achterrem is de 1e generatie Tuono's, 2e heeft daar geen last meer van. Dat is op te lossen door remvloeistof met een hoger kookpunt te gebruiken en de hoofdremcilinder met afstandbusjes en rubbertjes te monteren.
Ik heb er al voldoende laten wikkelen en daarna alle problemen opgelost!
En ik heb heel wat Aprilia's in onderhoud.....
Het is niet opgelost, het is uitgesteld. Ook al duurt het soms wel 20.000km tot hij weer stuk gaat. Een sterker ontwikkelde dynamo kan beter tegen de hitte. Er zijn ook mensen die een oliekoelsysteem op de dynamo plaatsen. Hoe dan ook, het blijft uitstel. Probleem is pas 100% verholpen als er een 370w vliegwiel in komt. Lees de diverse Aprilia fora maar na.
https/www.google.nl/url?sa=t&source=web&rct=j&url=https/www.apriliaforum.com/forums/showthread.php?328501-Used-or-new-Stator&ved=2ahUKEwjj-unQ7pTeAhVP2KQKHe8ZDEkQjjgwFHoECAEQAQ&usg=AOvVaw3jDRW83VZhAYWJUllzIGz_
Aprilia heeft dit probleem in 2008 zelf ook toegegeven en heeft in sommige gevallen coulance regelingen toegepast. Daarom zit op alle modellen vanaf halverwege 2008 (vanaf motornr 8176929) standaard het goede 370w vliegwiel. Op deze modellen komt het doorbranden van de dynamo/spanningsregelaar/accu bijna niet meer voor.
2008 gen2Wat voor tuono heb je gereden, een gen1 of een gen2?
Gen2 van de tuono heeft last van affikkende dynamo. Verder bij beide vocht achter dashboard, geen achterrem (bouwt geen druk op), standaard type accu is te zwak. In ruil daarvoor krijg je wel een geweldig sturende fiets en een weergaloos blok. Je gaat je er nooit op vervelen.
Degene na jou heeft er een fijne betrouwbare motorfiets aan. Jij had wel erg veel pech met jou motor. Een 1100 4 klepper heeft die ellende allemaal niet.Het italiaanse stereotype is weer bevestigd
Bij mijn guzzi waren het zelfvernietigende nokstoters (met een bizar "garantie" systeem: eerst moest er aantoonbare schade zijn, dan kreeg je mits aan allerlei voorwaarden voldaan (bijv. altijd aantoonbaar dealer onderhouden) de onderdelen om het zooitje om te bouwen onder garantie, maar ombouwkosten a 600€ voor eigen rekening ) & te dunne en omslachtige bedrading waardoor de zekering een 50% kans had te springen bij het starten. Ik reed rond met een zak vol zekeringen tot ik dat opgelost had. Condens achter de dash is ook typisch italiaans.
Goed alle problemen zijn bekend, en als je ze oplost heb je een fantastische en betrouwbare fiets. Ook leer je gedwongen een hoop over de techniek.
Maar ik zou niet snel een italiaanse motor aan anderen aanraden. Voornamelijk niet zozeer vanwege de mankementen, maar meer vanwege het ontbreken van fatsoenlijke service door de fabrikant.
Degene na jou heeft er een fijne betrouwbare motorfiets aan. Jij had wel erg veel pech met jou motor. Een 1100 4 klepper heeft die ellende allemaal niet.