TERUG!! 20-07-09 groene Kawasaki KLX 650R Groningen Station

Dat is inderdaad goed nieuws dat ie terugkomt!

Wel belabberd dat het verder geseponeerd wordt. Degene waar ie is teruggevonden zou zou moeten kunnen aanwijzen waar ie 'm zelf gekocht heeft.

Ik had eigenlijk verwacht dat ie niet terug zou komen, omdat de eigenaar (nouja, bezitter in ieder geval) geen afstand heeft gedaan van de motor.

Even juridisch vraagje daarom aan hen die het weten. Wie bepaald of die motor terug mag? Volgens mij is dat namelijk niet aan de politie, maar moet er gerechtelijke tussenkomst zijn vanwege niet-afstand doen. Of is dat de rechter-commissaris die heover beslist heeft?

Aangezien de verkoper de motor zeer goedkoop heeft gekocht en zonder papieren is van goede trouw geen sprake. De verkoper is dus een heler en daardoor strafbaar en krijgt daardoor de motor ook niet terug. De verkoper heeft verteld waar hij de motor weg had maar daarna liep het spoor dood. Omdat er volgens de officier van justitie te weinig bewijslast was, is de zaak geseponeerd en wordt er niemand vervolgd en ik krijg mijn motor terug omdat ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben..

Aangezien de verkoper de motor zeer goedkoop heeft gekocht en zonder papieren is van goede trouw geen sprake. De verkoper is dus een heler en daardoor strafbaar en krijgt daardoor de motor ook niet terug. De verkoper heeft verteld waar hij de motor weg had maar daarna liep het spoor dood. Omdat er volgens de officier van justitie te weinig bewijslast was, is de zaak geseponeerd en wordt er niemand vervolgd en ik krijg mijn motor terug omdat ik kan aantonen dat ik de eigenaar ben..

Dus de verkoper is wel een heler volgens de OvJ, maar toch wordt er geseponeerd? Dat is raar.

Ik snap je argumentatie, maar ook een mogelijke heler kan niet zomaar zijn spulletjes kwijtraken. Of er wel/geen sprake is van goede trouw doet daar volgens mij niet aan af?
Meneer is namelijk nog niet veroordeeld?

Wel leuke vraag, ik ga 'm stellen in het juridische topic in off-topic.

Laatst bewerkt:
8-) En als je nou de motor even wilt horen, je gaat erop zitten start het ding,
en je rijdt er mee de straat uit. En een paar straten verder staat je maat met helm en jas, of met een aanhanger .....
Thuis aangekomen, bij de politie melden dat je motor weer terug is , want hij is door iemand
gevonden en wilde hem teruggeven voor vindersloon, je kunt gewoon naam en adres noemen.
Als je stug bij je verhaal zou blijven, zou dat lukken? :+

HansD

Laatst bewerkt:
Dus de verkoper is wel een heler volgens de OvJ, maar toch wordt er geseponeerd? Dat is raar.

Ik snap je argumentatie, maar ook een mogelijke heler kan niet zomaar zijn spulletjes kwijtraken. Of er wel/geen sprake is van goede trouw doet daar volgens mij niet aan af?
Meneer is namelijk nog niet veroordeeld?

Wel leuke vraag, ik ga 'm stellen in het juridische topic in off-topic.

De verkoper is GEEN heler omdat de zaak geseponeerd is. De verkoper heeft naar mijn idee ook geen schuld, maar heeft gewoon niet goed opgelet wat hij verhandelde. Ook zonder kenteken heeft een voertuig papieren..

Stel je vindt een oude crossmotor in een schuur te koop staan (zonder kenteken) en je besluit deze te kopen, op te knappen en weer te verkopen. Dan heb je natuurlijk het risico dat de motor ooit gestolen is geweest maar omdat er geen kenteken bij zit, denk je dat het wel goed zit zonder papieren..

8-) En als je nou de motor even wilt horen, je gaat erop zitten start het ding,
en je rijdt er mee de straat uit. En een paar straten verder staat je maat met helm en jas, of met een aanhanger .....
Thuis aangekomen, bij de politie melden dat je motor weer terug is , want hij is door iemand
gevonden en wilde hem teruggeven voor vindersloon, je kunt gewoon naam en adres noemen.
Als je stug bij je verhaal zou blijven, zou dat lukken? :+

HansD

:}

Dat zou kunnen als de motor zou lopen, maar dat was niet het geval, volgens mij. Maar TS heeft 'm nu ook terug iig, al dan niet licht beschadigd.

De verkoper is GEEN heler omdat de zaak geseponeerd is. De verkoper heeft naar mijn idee ook geen schuld, maar heeft gewoon niet goed opgelet wat hij verhandelde. Ook zonder kenteken heeft een voertuig papieren..

Stel je vindt een oude crossmotor in een schuur te koop staan (zonder kenteken) en je besluit deze te kopen, op te knappen en weer te verkopen. Dan heb je natuurlijk het risico dat de motor ooit gestolen is geweest maar omdat er geen kenteken bij zit, denk je dat het wel goed zit zonder papieren..

De persoon die hem aan de meneer heeft verkocht die de originele eigenaar nu gevonden heeft is de heler (althans, zou heler worden als hij veroordeeld wordt).

Er zijn twee soorten heling, namelijk opzetheling (je weet dat het gestolen spul is) en schuldheling (je hád het kunnen weten)

De verkoper stelt dat hij de motor had gekocht als crossmotor, zonder kenteken. Dat is mogelijk. Als hij ook nog in de boekhouding heeft opgenomen dat hij de motor tegen een redelijke prijs heeft gekocht en van wie, dan zou er sprake kunnen zijn van "te goeder trouw". Als de motor gekocht is tegen een (té) lage prijs, van een persoon waarvan de identiteit niet is vastgesteld, en er ook geen enkel aankoopbewijs bij zat terwijl dat wel gebruikelijk is bij crossers, dan wordt het "te goeder trouw" al wat minder aannemelijk, en zou je de kant op kunnen gaan van schuld- of zelfs opzetheling. Mogelijk heeft de politie in het onderzoek niet voldoende aanwijzingen gevonden om uit te gaan van "kwader trouw". Dit kan zijn omdat de verkoper wel een redelijke prijs heeft betaald, maar de identiteit is bijvoorbeeld vastgesteld aan de hand van een vals/vervalst identiteitsbewijs, waardoor het spoor dood loopt. Als de officier van justitie de bewijslast tegen de verkoper niet voldoende vindt, kan hij/zij besluiten de zaak te seponeren.

Dan komen we op het volgende punt; wie is nu formeel de eigenaar van de motor? Eigendom en bezit vind je in het Burgerlijk Wetboek. Zaken als de prijs van het gekochte en de omstandigheden waaronder dit is gebeurd gaan dan zwaar wegen. De verkoper kan de motor hebben gekocht van een persoon die met een goed verhaal kwam (geldgebrek, crisis, baan kwijt, motor geërfd van een om, geen idee wat ik ermee moet). Als handelaar zie je dan een mazzeltje, en doe je zaken. Als de meneer zich ook nog netjes legitimeert, is er helemaal geen vuiltje aan de lucht zou je zeggen. De officier van justitie kan dan voor het strafrechtelijke gedeelte besluiten te seponeren, omdat de verkoper "een beetje dom" is geweest. Voor het civielrechtelijke gedeelte gaan dit soort zaken wat zwaarder wegen, denk ook aan de onderzoeksplicht van de koper. Alles bij elkaar is de verkoper bij de koop van de motor misschien niet helemaal zorgvuldig geweest, wat er toe kan leiden dat een rechter teruggave beveelt aan de oorspronkelijke eigenaar. De verkoper is misschien dus wat onzorgvuldig of zelfs naïef geweest bij de aanschaf van de motor, maar dat maakt hem nog geen crimineel.

Laatst bewerkt:
tumblr_mg7ha2qUuT1rkrjw8o1_500.gif

Astu jongens.. vers van de maler

Terug
Bovenaan Onderaan