Suzuki GSX-R - Probleem met gasrespons

JaMa

MF veteraan
19 dec 2005
1.370
0
Salland
Dag techneuten,

Ik heb een rare vraag. Zelf heb ik totaal geen verstand van techniek, en heb mijn motor dus naar de garage gebracht. Echter kunnen ze daar ook niet achter het probleem komen.

Eerst zal ik hier het probleem omschrijven:

Op vakantie kwam ik erachter dat de motor als het ware inhield bij 10.000 toeren, daarna heeft de motor het zelfs ook bij 8.000 toeren gedaan. Hij doet dit in elke willekeurige versnelling. Draaide ik de gashendel echter en halve mm dicht dan pakte de motor weer volop een liep direct door naar het rode gebied van de toerenteller.

Dit is dus niet zoals het hoort, dus heb ik de motor weggebracht. Hij moest toch een beurtje en nieuwe tandwielen en ketting hebben.

Bij de garage kwamen ze er al achter dat het luchtfilter helemaal dichtzat, en deze hebben ze vervangen. Het probleem leek hier eerst mee verholpen te zijn. Echter na een proefrit door de monteur bleek het probleem nog niet verholpen te zijn.

Hij heeft een aantal dingen geprobeerd, die zal ik even opsommen maar daar is het probleem niet mee opgelost. Heeft één van jullie dit probleem ook al eens meegemaakt of heeft iemand misschien een idee waar het aan kan liggen.

Wat is er gebeurt:
  • Reguliere beurt
  • Ketting + tandwielen vervangen
  • Luchtfilter vervangen
  • Exupklep + motor eruit gehad, bleek 100% te werken.
  • Injectie eruit gehaald, schoongemaakt en rubber ringetjes vervangen.
  • Zonder luchtfilter gereden, leek beter te gaan maar is natuurlijk niet zoals het hoort en het probleem is er niet mee verholpen
  • Boordcomputers gechecked en herstrart, geen foutmeldingen of problemen

Het bovenstaande is dus al gedaan, het is niet zo dat ik de monteur niet vertrouw. Integendeel, maar als 1 van jullie het misschien al heeft meegemaakt, of een idee heeft van wat het kan zijn... dan kan ik dat aan hem doorgeven.

Misschien is dit een overbodige toevoeging, maar ik vertel het wel even. Het gaat om een Amerikaanse GSX-R 600 uit 2006, die standaard een boordcomputer heeft die 78kw afgeeft. Er zit dus verschil in met de europese boordcomputer.

Nogmaals, ik ben een complete leek op het gebied van motor-techniek. Heb de motor dus ook niet thuis staan maar bij een garage. Ik kan dus niet iets voor jullie nakijken. Als jullie dus een eventuele oplossing hebben, kan ik deze hooguit voordragen aan de monteur.

Maar alle help is natuurlijk welkom! *O* :}
 
Goed, ik heb de motor weer opgehaald...

Er zat dus roest in de tank, hij heeft er een dikke smurrie uitgehaald. Dit was volgens hem de boosdoener. Toen ik naar huis reed, merkte ik alsnog een kleine hik. Maar misschien moet alles nog een keer weer rond in het blok. Ik ga vanavond als het mooi is (einelijk) weer is ff een lekker stukkie rijden. Dan zal ik kijken of het inderdaad over is.

Bedankt voor jullie antwoorden.
 
Als hij zonder luchtfilter beter loopt. Maar ik zie dat je probleem smurrie in de tank was ? Mooi dat het is opgelost. Tip, als je de motor lange tijd weg zet, voltanken.
 
Laatst bewerkt:
Als hij zonder luchtfilter beter loopt. Maar ik zie dat je probleem smurrie in de tank was ? Mooi dat het is opgelost. Tip, als je de motor lange tijd weg zet, voltanken.
Ja dat weet ik, het liefst met Forte erin. Maar ik heb 'm pas dit seizoen. Kan je garanderen dat ie niet langer als 7 dagen heeft stilgestaan. Totaan nu, omdat ie bij de garage stond.

Thnx voor je bijdrage :}
 
Heb gisteravond een stuk gereden. Hij doet het nog...

Tot aan de 8.000 toeren geen probleem. Daarna houdt de motor in. Met heel veel heen een weer pielen met de gashendel krijg ik 'm op 9000 toeren, maar dan begint de motor te hotten en stoten. Als ik de kopeling intrek en geef dan volgas komt de teller op de 10.000 toeren maar knalt de uitlaat continue. Heb er nu Forte ingegooid, heb natuurlijk direct de monteur gebeld. Hij zei dat het zou kunnen zijn dat het nog iets is met de injectie en dat het vanzelf overgaat. Doet de motor het nog na de 20ste deze maand, breng ik de motor weer terug.

Maar wat denken jullie? Hij wou de motor dan iets rijker zetten mocht het dan nog zo zijn.
 
Hij heeft zelf geen testbank, maar wil hem graag wel het probleem laten oplossen...

Is ff informeren of hij 'm niet ergens anders op de bank kan zetten.

Thnx 4 the info!
 
er zat dus smurrie in je tank.

die smurrie is dus ook door je benzine systeem gelopen begrijp ik.

die smurrie zou een injector aangetast kunnen hebben.
misschien kan je monteur de injectoren testen en reinigen?


dat zou misschien het klappen uit de uitlaat ook verklaren.
met injector die geen mooie vernevelingstraal meer kan spuiten krijgt de bougie het lastig om het al het mengsel te verbranden op tijd.

en als dat niet lukt, verbranden de niet verbranden gassen in je uitlaat wat ploffen en klappen kan veroorzaken.




het is meer een theorie omdat ik zelf een soort gelijk iets heb mee gemaakt met mijn carbs.
1 carbs was slecht afgesteld
liet te veel benzine door.
en resulteerde bij mij ook met ploffen en klappen uit de uitlaat.
 
Laatst bewerkt:
er zat dus smurrie in je tank.

die smurrie is dus ook door je benzine systeem gelopen begrijp ik.

die smurrie zou een injector aangetast kunnen hebben.
misschien kan je monteur de injectoren testen en reinigen?


dat zou misschien het klappen uit de uitlaat ook verklaren.
met injector die geen mooie vernevelingstraal meer kan spuiten krijgt de bougie het lastig om het al het mengsel te verbranden op tijd.

en als dat niet lukt, verbranden de niet verbranden gassen in je uitlaat wat ploffen en klappen kan veroorzaken.




het is meer een theorie omdat ik zelf een soort gelijk iets heb mee gemaakt met mijn carbs.
1 carbs was slecht afgesteld
liet te veel benzine door.
en resulteerde bij mij ook met ploffen en klappen uit de uitlaat.
Injectie is compleet nagekend en schoongemaakt. Maar misschien dat er nog wat in de leidingen zit. Maar vraag me af of het dan altijd precies bij 8.000 toeren voor moet komen, maar niet willekeurig.

Ook jij thnx voor het meedenken!
 
en is er misschien iets gebeurd waardoor die instelling in de ECU verloren gegaan kan zijn :?
Ik zit me net te bedenken dat ik voor ik op vakantie ging een zekering om zeep heb geholpen. Toen deed het dashboard helemaal niets meer. Misschien dat daar een probleem kan liggen?

Jaja, ik wou 12v aanleggen maar met testen lagen de draden bloot en hebben elkaar geraakt. Superdom :$
 
Nog even iets. Ik heb even nagelopen waar de gaskabel naartoe loopt als je het gas opentrekt.

Een de linker-zijkant van het blok zit een soort wieltje/katrolletje waar de gaskabel doorheen loopt. Deze ligt er zeer los op. Misschien denk ik nu te simpel, maar zou dat ook niet een oorzaak kunnen zijn? Het rare is dat de motor het in elke versnelling bij 8.000 toeren doet. Dan zou een gaskabel die simpelweg niet verder komt dan de 8.000 toeren stand wel verklaren dat ie het in elke versnelling doet, simpelweg omdat je het wieltje niet verder open kunt draaien. Maat van mij heeft een K7 750, vanavond is ff checken. Of moet dat niet uitmaken?
 
Terug
Bovenaan Onderaan