Suzuki GSX-R - Probleem met gasrespons

JaMa

MF veteraan
19 dec 2005
1.370
0
Salland
Dag techneuten,

Ik heb een rare vraag. Zelf heb ik totaal geen verstand van techniek, en heb mijn motor dus naar de garage gebracht. Echter kunnen ze daar ook niet achter het probleem komen.

Eerst zal ik hier het probleem omschrijven:

Op vakantie kwam ik erachter dat de motor als het ware inhield bij 10.000 toeren, daarna heeft de motor het zelfs ook bij 8.000 toeren gedaan. Hij doet dit in elke willekeurige versnelling. Draaide ik de gashendel echter en halve mm dicht dan pakte de motor weer volop een liep direct door naar het rode gebied van de toerenteller.

Dit is dus niet zoals het hoort, dus heb ik de motor weggebracht. Hij moest toch een beurtje en nieuwe tandwielen en ketting hebben.

Bij de garage kwamen ze er al achter dat het luchtfilter helemaal dichtzat, en deze hebben ze vervangen. Het probleem leek hier eerst mee verholpen te zijn. Echter na een proefrit door de monteur bleek het probleem nog niet verholpen te zijn.

Hij heeft een aantal dingen geprobeerd, die zal ik even opsommen maar daar is het probleem niet mee opgelost. Heeft één van jullie dit probleem ook al eens meegemaakt of heeft iemand misschien een idee waar het aan kan liggen.

Wat is er gebeurt:
  • Reguliere beurt
  • Ketting + tandwielen vervangen
  • Luchtfilter vervangen
  • Exupklep + motor eruit gehad, bleek 100% te werken.
  • Injectie eruit gehaald, schoongemaakt en rubber ringetjes vervangen.
  • Zonder luchtfilter gereden, leek beter te gaan maar is natuurlijk niet zoals het hoort en het probleem is er niet mee verholpen
  • Boordcomputers gechecked en herstrart, geen foutmeldingen of problemen

Het bovenstaande is dus al gedaan, het is niet zo dat ik de monteur niet vertrouw. Integendeel, maar als 1 van jullie het misschien al heeft meegemaakt, of een idee heeft van wat het kan zijn... dan kan ik dat aan hem doorgeven.

Misschien is dit een overbodige toevoeging, maar ik vertel het wel even. Het gaat om een Amerikaanse GSX-R 600 uit 2006, die standaard een boordcomputer heeft die 78kw afgeeft. Er zit dus verschil in met de europese boordcomputer.

Nogmaals, ik ben een complete leek op het gebied van motor-techniek. Heb de motor dus ook niet thuis staan maar bij een garage. Ik kan dus niet iets voor jullie nakijken. Als jullie dus een eventuele oplossing hebben, kan ik deze hooguit voordragen aan de monteur.

Maar alle help is natuurlijk welkom! *O* :}
 
Dus als ik het goed begrijp trek je de motor vol open, en bij 10.000rpm begint hij in te houden, als je dan een streepje gas terugneemt, trekt hij wél weer door...
Wat gebeurt er als je optrekt met juist dat streepje minder gas :? trekt hij dan wél helemaal door of moet je ook dán eerst iets gas minderen voordat 'ie weer doortrekt :?
 
Dus als ik het goed begrijp trek je de motor vol open, en bij 10.000rpm begint hij in te houden, als je dan een streepje gas terugneemt, trekt hij wél weer door...
Wat gebeurt er als je optrekt met juist dat streepje minder gas :? trekt hij dan wél helemaal door of moet je ook dán eerst iets gas minderen voordat 'ie weer doortrekt :?
Tjah das een goede, volgens mij doet ie het dan ook. Dat toerental bereik ik echter alleen met optrekken en niet met het normale toersnelheden, dan rijd je al snel veel te hard.

Wat voor probleem had je in "gedachten" dan?

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage! Ik geef het door!
 
Geen idee. Heb de motor gekocht met 21.000km en er staat nu bijna 28.000 op. Maar dan neem ik aan dat het probleem zich al eerder moest voordoen... Toch? :?
Over hoeveel tijd verdeeld (maanden) heb jij die "eigen" 7000km verreden en hoeveel kilometers in 1 keer zijn je grootste ritten?

Het tegenhouden zou wellicht kunnen duiden op gare vlotternaaldjes maar dat zou ik toch op 28.000km wel wat vroeg vinden.
 
Over hoeveel tijd verdeeld (maanden) heb jij die "eigen" 7000km verreden en hoeveel kilometers in 1 keer zijn je grootste ritten?

Het tegenhouden zou wellicht kunnen duiden op gare vlotternaaldjes maar dat zou ik toch op 28.000km wel wat vroeg vinden.
Die 7000km zijn in 4½ maand gereden, waar ook wel tochten van 500+ tussen zaten maar gemiddeld ronde de 200km. En op vakantie heb ik in 1week 2300km gereden.
Daarna vertoonde de motor het meest het bovenstaand probleem.

Maar voor zover ik weet heeft een injectiemotor toch geen vlotternaalden? En de injectie is erafgeweest, schoongemaakt en voorzien van nieuwe rubbers... dus neem aan dat de monteur dat dan ook wel had gezien.
 
Heb zelf dit ook gehad op de R6, maar die was gewoon niet helemaal top afgesteld. Het was niet zo extreem als jij het omschrijft, maar bij mij leek die rond de 6000/7000 tpm slechter te trekken volgas dan met drie kwart.
Was iets te rijk gezet, en dus weer ff testbank op en helemaal oke nu. (zat dus al een PC op)

Het lijkt me iets met je afstelling te maken te hebben, wat natuurlijk wel vreemd als dit zo plots komt wanneer er niets veranderd is. Heb je een standaard uitlaat, standaard luchtfilter en geen powercommander?

Je zou hem eens ergens op de testbank moeten laten zetten, om je AF (air/fuel) ratio na te laten kijken bij die toerentallen en gasstanden.

Succes!
 
Heb zelf dit ook gehad op de R6, maar die was gewoon niet helemaal top afgesteld. Het was niet zo extreem als jij het omschrijft, maar bij mij leek die rond de 6000/7000 tpm slechter te trekken volgas dan met drie kwart.
Was iets te rijk gezet, en dus weer ff testbank op en helemaal oke nu. (zat dus al een PC op)

Het lijkt me iets met je afstelling te maken te hebben, wat natuurlijk wel vreemd als dit zo plots komt wanneer er niets veranderd is. Heb je een standaard uitlaat, standaard luchtfilter en geen powercommander?

Je zou hem eens ergens op de testbank moeten laten zetten, om je AF (air/fuel) ratio na te laten kijken bij die toerentallen en gasstanden.

Succes!

Zoiets zat ik in eerste instantie ook aan te denken. Maar goed, alleen mijn uitlaat is veranderd en dat heb ik direct in het begin al gedaan. Dan zou dat toen direct al problemen moeten geven. Een keer laten afstellen is natuurlijk nooit verkeerd, maar hij staat nu dus bij de garage en de monteur heeft al een aantal keer gereden. Als de afstelling dus het probleem zou zijn geweest had hij dat al wel vernomen neem ik aan.

Ik ga het idee hem in ieder geval voorstellen! Bedankt voor je reactie! :}
 
Gaat dat bij de moderne "computer" motoren nog steeds zo makkelijk dan?

En zoals ik al zei, hij staat al bij de garage. Dus als dat het probleem zou oplossen, had ie er denk ik al wel opgestaan.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er net nog even bij de garage geweest. De servo / exupklep doet niets, die werkt gewoon niet. Ook is de lambasonde niet aanwezig en er zijn draden van de radiator afgeknipt. Hij vroeg al of het een ex-racer was... voor zover ik en de voormalige verkoper mij wist te vertellen niet.

Er moet dus het een en ander omgeleid zijn om alles te laten werken wat ik ervan begreep, hij kan alleen niet vinden hoe...

Toenet nog weer even gekeken, nu bleef het gasrespons bij de 12.000 toeren hangen. Verder geeft de boordcomputer niets geen problemen aan, hij had nu een nieuw kabeltje waar hij nog meer mee kon uitlezen, maar ook daar geen foutmeldingen...

Als ik nou een lambasonde en een nieuwe servo zou laten installeren... zou dat het probleem dan verhelpen...

Het wordt dus allemaal lekker wazig! Misschien dat iemand nog een idee heeft?

De monteur gaat nu Suzuki Nederland bellen, hopen dat daar een bevredigend antwoord uit komt.
 
Ha, sorry: ik had over het woord "injectors" heengekeken ....

Als het (uitgeschakelde) exup-spul toch niet met de fout te maken zou hebben (maar ik denk van wèl) dan kan ik haast alleen nog maar denken aan een ziek bougieKAPJE (zelden iets aan te zien of zinvol te meten).
 
Ik ben er net nog even bij de garage geweest. De servo / exupklep doet niets, die werkt gewoon niet. Ook is de lambasonde niet aanwezig en er zijn draden van de radiator afgeknipt. Hij vroeg al of het een ex-racer was... voor zover ik en de voormalige verkoper mij wist te vertellen niet.

Er moet dus het een en ander omgeleid zijn om alles te laten werken wat ik ervan begreep, hij kan alleen niet vinden hoe...

Toenet nog weer even gekeken, nu bleef het gasrespons bij de 12.000 toeren hangen. Verder geeft de boordcomputer niets geen problemen aan, hij had nu een nieuw kabeltje waar hij nog meer mee kon uitlezen, maar ook daar geen foutmeldingen...

Als ik nou een lambasonde en een nieuwe servo zou laten installeren... zou dat het probleem dan verhelpen...

Het wordt dus allemaal lekker wazig! Misschien dat iemand nog een idee heeft?

De monteur gaat nu Suzuki Nederland bellen, hopen dat daar een bevredigend antwoord uit komt.

Hmmm, ik meen me toch écht te kunnen herinneren dat je in de openingspost geschreven had dat de servo-motor gecontroleerd was.......
Quote: Exupklep + motor eruit gehad, bleek 100% te werken.
En nu werkt het ineens niet meer :?
Wél kan ik zeggen dat zo'n klep + aansturing daarvan wel dégelijk zulke problemen kan veroorzaken, maar helaas kunnen meerdere andere oorzaken vergelijkende problemen opleveren -O-
Ook is de injectie schoongemaakt en zijn er nieuwe rubbertjes gemonteerd, nu weet ik niet wélke rubbertjes vernieuwd zijn, maar de énige rubbertjes waar ik me iets bij voor kan stellen zijn de rubbers om de injectors, al geeft een lekkage van deze rubbers héél andere klachten......., het blijft dus een beetje wazig hiero.
Ook kan ik niet begrijpen dat hij éérst de injectie schoonmaakt, en daarná pas erachter komt dat er geen lambda meer inzit (belangrijk!!), en er kabels van de radiateur afgeknipt zijn..... (al hebben die afgeknipte kabels waarschijnlijk weinig of geen invloed op je storing)
Wat er nu exact met je motor aan de hand is, is vanuit de pc hier bijna niet te zeggen, daar moet ik toch écht de motor voor onderzoeken.......
Zit er geen CO-eliminator op :? en heeft de motor soms ooit een afstelling via een yoshi- box gehad :? en is er misschien iets gebeurd waardoor die instelling in de ECU verloren gegaan kan zijn :?
Eerlijk gezegd zou ik niet zomaar een nieuwe servo en exup klep bestellen :N
Vraag eens of hij er alles uit wilt halen (exup), en dan ff een tijdje rijden, kijken of het probleem dan weg is....
 
Hmmm, ik meen me toch écht te kunnen herinneren dat je in de openingspost geschreven had dat de servo-motor gecontroleerd was.......
Quote: Exupklep + motor eruit gehad, bleek 100% te werken.
En nu werkt het ineens niet meer :?
Wél kan ik zeggen dat zo'n klep + aansturing daarvan wel dégelijk zulke problemen kan veroorzaken, maar helaas kunnen meerdere andere oorzaken vergelijkende problemen opleveren -O-
Ook is de injectie schoongemaakt en zijn er nieuwe rubbertjes gemonteerd, nu weet ik niet wélke rubbertjes vernieuwd zijn, maar de énige rubbertjes waar ik me iets bij voor kan stellen zijn de rubbers om de injectors, al geeft een lekkage van deze rubbers héél andere klachten......., het blijft dus een beetje wazig hiero.
Ook kan ik niet begrijpen dat hij éérst de injectie schoonmaakt, en daarná pas erachter komt dat er geen lambda meer inzit (belangrijk!!), en er kabels van de radiateur afgeknipt zijn..... (al hebben die afgeknipte kabels waarschijnlijk weinig of geen invloed op je storing)
Wat er nu exact met je motor aan de hand is, is vanuit de pc hier bijna niet te zeggen, daar moet ik toch écht de motor voor onderzoeken.......
Zit er geen CO-eliminator op :? en heeft de motor soms ooit een afstelling via een yoshi- box gehad :? en is er misschien iets gebeurd waardoor die instelling in de ECU verloren gegaan kan zijn :?
Eerlijk gezegd zou ik niet zomaar een nieuwe servo en exup klep bestellen :N
Vraag eens of hij er alles uit wilt halen (exup), en dan ff een tijdje rijden, kijken of het probleem dan weg is....

Servo motor is gecontroleerd, en hij werkt geloof ik wel... maar niet wanneer de motor het moet doen. Dus de klep blijft altijd open staan... En tjah... ik heb de motor al bij de garage staan, dus naar jou toe brengen gaat dus ook lastig worden. En de garage waar hij nu staat heb ik ook de volste vertrouwen in dus daarom zal ik de motor ook niet weghalen. Zoals eerder verteld, heb ikzelf totaal geen verstand van techniek. Het kan dus zijn dat ik hier dingen niet in chronologische volgorde neerzet, omdat ik niet meer weet hoe hij het verteld heeft. Ik weet alleen nog dát hij het heeft verteld.

Maar alsnog zéér bedankt voor je reactie :} , ik ga 't m doorgeven. Hopelijk kan hij er iets mee!

1 ding is zeker, verstand van zaken heb je zeker! :} *O*
 
Een topic wordt gekickt om bovenaan in de lijst te komen staan met onderwerpen...

Wat heeft dat met een verkooptopic te maken?

Als ik niet kick staat ie volgende week op pagina 6, denk je dat dan iemand nog leest? Ik wil het ook wel doen zoals in de verkoop topics hoor, elk half uur een kickje geven...

En als dit niet de gang van zaken is, mag een Moderator rustig de kickjes weghalen...

Edit...

Heey Wimmel_1 lees dit eens:

Topics omhoog schoppen
Als je een tijdje geen reacties krijgt in een net gepost topic zakt het topic al snel in de lijst met topics. Een populaire methode om je topic weer onder aandacht te brengen is er zelf een post inzetten zodat het topic weer stijgt, oftewel je topic weer omhoog schoppen. Het is niet gewenst dat je dit al na enkele uren na de laatste post in een topic al doet, het wordt pas gedoogd nadat je topic niet meer in de onderwerpenlijst staat mits het met mate gebeurt, dus niet dagenlang bezig blijven met omhoog schoppen. Doe het alleen als je denkt dat het zinvol is. We vertrouwen hierbij op je gezonde verstand. Let hier a.u.b. op.
 
Laatst bewerkt:
[offtopic]
In de lijst met actieve onderwerpen (Tech sub-forum) is het laatste topic van 30-08 .... dus die vlieger gaat eigenlijk niet op :+

Maar 't was gewoon een vraag/opmerking van me ... ik snap jouw bedoeling erachter uiteraard ook wel want jij wil gewoon hebben dat je probleem onder de aandacht blijft :Y
[/offtopic]


Sow .... en nou weer "on-topic" ... topic staat weer mooi bovenin })
 
Terug
Bovenaan Onderaan