Suzuki GS500 topic #7

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gespot: Paarse GS in een paars / zwart pak. Vanmiddag rond een uur of 12 in Luinjeberd

MeonMyBike.JPG



Deze :?
 
Hallo,

Allereerst is de GS echt een heerlijke beginnersfiets, goed onder controle te houden, maar ook pittig genoeg om je op te vermaken.

Zelf ben ik geen 1 meter 85, dus ik kan niet oordelen of je je benen wel of niet kwijt kan op een GS, maar mij lijkt het op zich geen probleem.

Ga anders eens een ker een proefritje maken, zo kun je zelf ervaren of het goed zit, en of de motor bij je past.

Hopelijk tot ziens in dit topic, mét GS ;)

Mijn god, ik kan wel bij de Suzuki-dealer gaan werken :+

Kzou wel een proefritje wille maken maar me rijbewijs is nog niet binnen:( deze GS staat hier maar een paar km vandaag daarom wou ik tog eens gaan kijken aangezien ze niet vaak bij my in de buurt staan en als het wat is gewoon al meenemen, vriend laten proefrijden, misschien zelf een stukkie rijden als de eigenaar dat goed vind aangezien ik me rbw nog niet heb hehe. Nog enige tips waar ik special op moet letten bij het kopen van een GS?
 
Laatst bewerkt:
Waar op te letten:

-Kijk of het frame niet ontzettend aan het roesten is
-Kijk of het blok nergens lekt
-Let erop dat het frame/subframe recht is
-Voel bij aankomst even aan het blok. Als dat warm is dan heeft de eigenaar hem dus eerst even laten warmdraaien. En als hij dan ook gaat zeggen: 'de motor start altijd meteen de eerst keer'......dan weet je al hoe laat het is.
 
Nog enige tips waar ik special op moet letten bij het kopen van een GS?

Luister goed naar geluiden uit het blok. Een lichte tikker uit de kop hebben ze altijd, das geen probleem (hebben veel luchtgekoelde suzuki-motoren, zijn de kleppen die je hoort). Let wel goed op andere geluiden uit het blok.

Let op roest, GS'jes willen nog wel eens last hebben van roest.

Verder de algemene punten, specifiek voor de GS weet ik zo geen belangenrijke dingen meer.
 
Sav, begrijp ik nou goed dat de OSCO een soort pro oiler is die steeds maar even aan hoeft te staan ? Dat je het dus wel in de gaten moet houden, maar dat je gewoon een stukje moet rijden met het ding open om te smeren ? Of doe je het met een lopende motor op de bok ofzo ?
En als ik dit plaatje goed zie hoeft ie niet precies boven de ketting ook
Foto6.gif

Tenzij ik de ketting aan deze kant van die achterbrug over het hoofd zie...

Trouwens, ik ben ruim 1,90 en ik zit ook prima op de GS, voeten lekker simpel bij de grond :P Merk wel dat het na een paar 100 km wel lekker is om even te kunnen strekken, maar als je daar niet tegen kunt moet je een goldwing kopen of een auto ;)
 
Laatst bewerkt:
Eh, de osco is een soort overmaatse injectiespuit.

Met het hendeltje bovenaan kan je 2 cc olie via een slangetje op het achtertandwiel druppellen. Zo ziet de rechterkant bij mijn gs-je eruit, de linkerkant heb ik niet gefotografeerd want daar zie je toch niets van de osco.

PICT0155.jpg


PICT0154.jpg


Volgens de gebruiksaanwijzing moet je eens in de 300 km een keer aan het hendeltje trekken terwijl je langzaam rijdt. Het lijkt mij dat direct na het tanken (250 tot 300 km) een mooi moment is om ook even de ketting te smeren.
Vanmiddag heb ik het uitgeprobeerd en dit lukte vrij goed, de grote uitdaging is het vinden van het trekknopje met handschoenen aan.


Edit: Op deze foto trekt de motorrijder het hendeltje uit, door een veer wordt het hendeltje langzaam weer teruggetrokken en daarbij wordt wat olie over de ketting gedruppeld.
Foto1.jpg
 
Laatst bewerkt:
Eh, de osco is een soort overmaatse injectiespuit.

Met het hendeltje bovenaan kan je 2 cc olie via een slangetje op het achtertandwiel druppellen. Zo ziet de rechterkant bij mijn gs-je eruit, de linkerkant heb ik niet gefotografeerd want daar zie je toch niets van de osco.

[afbeelding]

[afbeelding]

Volgens de gebruiksaanwijzing moet je eens in de 300 km een keer aan het hendeltje trekken terwijl je langzaam rijdt. Het lijkt mij dat direct na het tanken (250 tot 300 km) een mooi moment is om ook even de ketting te smeren.
Vanmiddag heb ik het uitgeprobeerd en dit lukte vrij goed, de grote uitdaging is het vinden van het trekknopje met handschoenen aan.


Edit: Op deze foto trekt de motorrijder het hendeltje uit, door een veer wordt het hendeltje langzaam weer teruggetrokken en daarbij wordt wat olie over de ketting gedruppeld.
[afbeelding]

Op het achtertandwiel?? En ik heb ff gekeken, maar moet je ook perse hun (waarschijnlijk dure) olie kopen of kun je alle ketting smeerolie erin doen. Bij die andere constant smeersystemen moet er namelijk ongelooflijk dure smeer vloeistof in, wat het mijns inziens nogal onaantrekkelijk maakt.
 
Op het achtertandwiel?? En ik heb ff gekeken, maar moet je ook perse hun (waarschijnlijk dure) olie kopen of kun je alle ketting smeerolie erin doen. Bij die andere constant smeersystemen moet er namelijk ongelooflijk dure smeer vloeistof in, wat het mijns inziens nogal onaantrekkelijk maakt.

precies.. dat is omdat normale smeerolie dr tijdens t rijden gewoon weer vanaf vliegt, dus waarom zou dat bij deze niet zijn..? qua dat betreft lijkt het mij ook logischer om even aan het hendeltje te trekken vlak voor het tanken :) verder mooi spul!
 
<knip>

Het lijkt mij dat direct na het tanken (250 tot 300 km) een mooi moment is om ook even de ketting te smeren.

<knip>

Say what? :o Hier 200 km op een tank... Moet er wel bij zeggen dat ik nou ook niet echt met het oog op brandstofbesparing rij... :+
 
oooo vanmiddag lekker dijkjes gereden in ochten heerlijk was dat :] :] .
ben weer helemaal opgeladen en warmgeworden tsjakaa
 
Say what? :o Hier 200 km op een tank... Moet er wel bij zeggen dat ik nou ook niet echt met het oog op brandstofbesparing rij... :+

vrijwel altijd vol gas optrekken enz. is toch wel 220 - 240 KM voor reserve. (begrenst)
vol vermogen was nog zuiniger!
 
tja dan zou ik een keer moeten door tanken tot ie echt helemaal stampvol zit...

bij mij zakt de benzine altijd weer naar beneden... vul ik hem weer tot de rand, zakt ie weer terug... zo kan ik wel ff bezig blijven. Dus misschien nog nooit 100% gevult.
 
Hier gaat die na ongeveer 200 km op reserve, en kan dan doorrijden tot de 260/270 km. Op dat punt krijgt die op reserve geen brandstof meer maar op PRI-stand kan ik alsnog een aantal kilometers maken. Handig om nog ff een tankstation te vinden als je vergeten bent te tanken :P Gaat na 270 nog maar 15 liter in..dus zou dan nog zo'n 2 liter in de tank moeten zitten :X
 
Hier gaat die na ongeveer 200 km op reserve, en kan dan doorrijden tot de 260/270 km. Op dat punt krijgt die op reserve geen brandstof meer maar op PRI-stand kan ik alsnog een aantal kilometers maken. Handig om nog ff een tankstation te vinden als je vergeten bent te tanken :P Gaat na 270 nog maar 15 liter in..dus zou dan nog zo'n 2 liter in de tank moeten zitten :X

Ah nog een die op reserve moet na 200 km :) Dus je rijd nog makkelijk 60 km rijden op reserve? blij dat ik dat weet, ik zit er altijd met zwetende handjes op als ie op reserve staat :+
 
Ah nog een die op reserve moet na 200 km :) Dus je rijd nog makkelijk 60 km rijden op reserve? blij dat ik dat weet, ik zit er altijd met zwetende handjes op als ie op reserve staat :+

Volgens mij is het na zo'n 200 km.. maar mijn dagteller werkt niet.. dus moet het uit het hoofd bijhouden ;)
Maar je moet zoiezo wel 250km kunnen rijden op 1 tank.. ik ga na de 250km iig zoeken naar een tankstation :+ (maar af en toe heb je haast.. vergeet je te tanken.. en dan valt je motor ineens stil voor een stoplicht, snel aan de kant duwen, brandstofkraantje op PRI, komt er nog net genoeg benzine doorheen, en kan je nog wat kilometers vooruit naar het dichtsbijzijnde tankstation :P :+ )
 
Laatst bewerkt:
Welja,

Ik rij zo'n 270 tot 290 km en dan moet ie op reserve. Het verbruik hou ik sinds ik de motor heb bij in een excel sheetje en dat ligt zo tussen de 1 op 18 en 1 op 21.
Zouden de latere versies dan grotere tankjes hebben of rij ik als een oude lul?


P.s. Degene van wie ik de motor kocht heeft verteld dat hij 1 op 24 reed. Ik heb hem niet naar het verbruik gevraagd, hij meldde dit na de koop uit zichzelf.
 
tja dan zou ik een keer moeten door tanken tot ie echt helemaal stampvol zit...

bij mij zakt de benzine altijd weer naar beneden... vul ik hem weer tot de rand, zakt ie weer terug... zo kan ik wel ff bezig blijven. Dus misschien nog nooit 100% gevult.


Hoe komt het dat dat wegzakt? Ik heb dat ook. Zo sta je dan aan het tankstation met dat pistool in je handen en maar zachtjes drukken. Er komt bij maar het verdwijnt ergens ... een dorstige kikker in je naftbak?
 
Welja,

Ik rij zo'n 270 tot 290 km en dan moet ie op reserve. Het verbruik hou ik sinds ik de motor heb bij in een excel sheetje en dat ligt zo tussen de 1 op 18 en 1 op 21.
Zouden de latere versies dan grotere tankjes hebben of rij ik als een oude lul?


P.s. Degene van wie ik de motor kocht heeft verteld dat hij 1 op 24 reed. Ik heb hem niet naar het verbruik gevraagd, hij meldde dit na de koop uit zichzelf.

grotere tank idd ;) oude modellen officieel 17 liter, nieuwe 20 of 21.
 
grotere tank idd ;) oude modellen officieel 17 liter, nieuwe 20 of 21.

Officieel 17 jaja..
Ik heb laatst 260 op reserve gezet -> doorgereden tot 320 (STRESSS) -> 13,47 liter tanken, en er zat toch egt niet veel meer in :N

17 kan ik gewoon niet geloven :9
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan