Vandaag weer wat uurtjes kunnen besteden aan de Tempter...
Als eerste maar eens begonnen met het stuur. Ding was een beetje krom, wat de rijeigenschappen niet ten goede kwam..
Ik had nog een apehanger liggen, en het leek me wel een leuk idee om die er op te sleutelen..
Zo op het eerste gezicht ziet het er best leuk uit... maar... eigenlijk helemaal geen zin om alles te gaan verlengen... Dus grote meneer Willem opgebeld, of hij toevallig nog wat in zijn oneindige voorraad had liggen... En warempel, na wat gestommel, gerommel en gepuf, kwam het verlossende woord dat meneer nog wel een oud BMW stuur had liggen. Dat kwam mooi uit, want in zijn oneindige voorraad lagen er ook nog twee dempers voor me klaar...
Dus na een ritje op en neer, gauw weer verder met knutselen
Kreeg tijdens het monteren nog even het lumineuze idee om er een soort van snelheidsindicatieapparaat op te zetten... (had nog een GPS snelheids dinges liggen)
Maar dat idee weer gauw aan de kant gegooid, want eigenlijk is dat veel te hip en modern voor deze motor
Na montage van het stuur, verder gegaan met de dempers. (kudos voor degene die raad wat voor dempers dit zijn)
passen en meten:
puzzelen met opvulbussen
dat begint ergens op te lijken
deftig beugeltje geknex't
toen was de andere kant aan de beurt..
ook aan deze kant een deftig beugeltje gekex't (in de uiteindelijke montage, zit de ophangstrip aan de andere kant van de bevestigingslip, omdat dit beter uitkwam qua uitlijning)
zijstandaard komt nu weer 'netjes' tegen de uitlaat aan (oftewel op het rubber, in plaats van staal op staal)
Het zat me nog niet helemaal naar het zin, omdat de verbinding naar het spruitstuk wiebelig bleef... Oorzaak gevonden, want door het stukje bocht, was er maar weinig om op af te klemmen.
Dus daar een stukje af geslepen, en nu zit het wel degelijk vast
Van blik nog een pasring gemaakt om het luchtdicht te krijgen
Toen was het weer tijd voor een proefrit... Maar daar waar het geluid nu zeer acceptabel is, waren de rijeigenschappen dat niet. Ding bleef spontaan in toeren stijgen bij stationair, wat dus sterk op een vacuum lekkage lijkt... Dus met remmenreiniger gaan testen, en het resultaat lijkt me erg duidelijk:
Beide inlaatspruitstukken bleken vacuum te lekken... Dus de carburateurs er maar weer afgehaald, en heel voorzichtig de inlaatspruitstukken verwijderd (dat is en blijft een spannend klusje met boutjes die al ruim 40 jaar oud zijn). De rubberen afdichting tussen het spruitstuk en het blok bleek hard geworden te zijn, waardoor er dus lucht tussendoor kon lekken. De spruitstukken maar goed schoongemaakt, en terug gemonteerd met hitte (en benzine) bestendige vloeibare pakking. Na uitharden de boel weer gemonteerd, en nu loopt het machintje weer als een zonnetje, en blijft het toerental ook weer goed stabiel. Helaas geen gelegenheid meer gehad voor een proefrit, dus of het probleem echt is opgelost durf in nog niet met zekerheid te zeggen. Maar logisch gezien zou het nu goed moeten blijven gaan.
Door de nieuwe uitlaten en het verhelpen van de vacuum lekken, start hij nu ook een stuk beter, en kunnen de 'smoorsokken' weer van de luchtfilters af. Het smoren van de luchtinlaat begon nu zelfs tegen te werken, omdat het vacuum niet snel genoeg opgeven werd, waardoor de gasschuif te traag terugzakte. Het zijn namelijk CV carburateurs, die een vacuum gestuurde gasschuif hebben.
Al met al weer tevreden na een dagje knutselen. Nu wachten op de kentekenplaat, en bewijs van verzekering, zodat we een echte degelijke proefrit kunnen gaan plannen. Als die ook akkoord is, dan mag het soesje weer terug naar de rechtmatige eigenaar, en kan Willem zelf zich verder uitleven!