SUZUKI GR650 1984. sinds lange tijd weer een ‘brik’

Begin jaren negentig, heb ik deze een jaartje gehad, verbruikte veel olie, maar reed heel fijn. Ik hield toen al van grotere twins.
02 suzuki gr 650 tempter.webp
 
Afgelopen weekend weer een paar kleine stapjes gemaakt met het soesje...

Eerst maar eens een voorzichtige poging gewaagd, om de vlotterstandaard te repareren. Na wat puzzelen, besloten om de standaard te 'spalken', en dan voorzien van JB-weld.
AP1GczPdcCa7nsavEfJicfDQZcIWiZIWyJ573vExIpGSlupjWUyOPZCKMHDt815MKC79UwQ1cLppogTGcKx-k3wr5FwuCPfRSFVc2C2tHyw9FhguAf6V74P0ed2FTYHF4js10DIIzs8AmR_3vX91VLOFTaMAsg=w1222-h1628-s-no


AP1GczOGjAhlePPyvMYX9fTXjQOKy5M6oVz4J7uIJ-E2ezdtfjL0ipKRlZPhNJDPR0SGCOIwoe7o_F1ErVehZdIi4Yaet_ix385QPj5rhckoOa2VC-t3DrcxxAEaW4351WCXBuoILPVsfe4hdS39htyzoZ_54Q=w1222-h1628-s-no


op de fotos ziet het er nog niet heel erg strak uit, maar het lijkt er op dat dit wel eens een oplossing kan zijn. Eerst maar eens heel goed laten uitharden..

Vervolgens wat kleine klusjes gedaan:
- Voorrem grondig schoongemaakt
- Achterrem aangesloten
- oliefilter geplaatst
- accu aangesloten, en tornen op de startmotor (controleren of het blok na al die jaren niet weer vast is gaan zitten)
- stuur gedemonteerd, om de risers met dempers aan te kunnen pakken (stuur stond er een beetje raar scheef op).
- koppelingscilinder indrukding schoongemaakt en fris gemaakt
- en om een beetje een beeld te krijgen, heb ik de ketting er op gemacgyvert:
AP1GczOrxe7uUQyNjL2_RvhtJzfYxEeEf3TM-AB1gLus8dnWKNxGEmo8H0VqRvm1Mc-95Ig6ljUtRqeQkKDk8uqK1JWDEQZUTPkDf_d0w4XHsH175qaOJoZuk9SCpzeL0L7-xOJKCmg9aRMhKg8pTa4OHSq3sg=w2170-h1628-s-no
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen weekend weer een paar kleine stapjes gemaakt met het soesje...

Eerst maar eens een voorzichtige poging gewaagd, om de vlotterstandaard te repareren. Na wat puzzelen, besloten om de standaard te 'spalken', en dan voorzien van DB-weld.
AP1GczPdcCa7nsavEfJicfDQZcIWiZIWyJ573vExIpGSlupjWUyOPZCKMHDt815MKC79UwQ1cLppogTGcKx-k3wr5FwuCPfRSFVc2C2tHyw9FhguAf6V74P0ed2FTYHF4js10DIIzs8AmR_3vX91VLOFTaMAsg=w1222-h1628-s-no


AP1GczOGjAhlePPyvMYX9fTXjQOKy5M6oVz4J7uIJ-E2ezdtfjL0ipKRlZPhNJDPR0SGCOIwoe7o_F1ErVehZdIi4Yaet_ix385QPj5rhckoOa2VC-t3DrcxxAEaW4351WCXBuoILPVsfe4hdS39htyzoZ_54Q=w1222-h1628-s-no


op de fotos ziet het er nog niet heel erg strak uit, maar het lijkt er op dat dit wel eens een oplossing kan zijn. Eerst maar eens heel goed laten uitharden..

Vervolgens wat kleine klusjes gedaan:
- Voorrem grondig schoongemaakt
- Achterrem aangesloten
- oliefilter geplaatst
- accu aangesloten, en tornen op de startmotor (controleren of het blok na al die jaren niet weer vast is gaan zitten)
- stuur gedemonteerd, om de risers met dempers aan te kunnen pakken (stuur stond er een beetje raar scheef op).
- koppelingscilinder indrukding schoongemaakt en fris gemaakt
- en om een beetje een beeld te krijgen, heb ik de ketting er op gemacgyvert:
AP1GczOrxe7uUQyNjL2_RvhtJzfYxEeEf3TM-AB1gLus8dnWKNxGEmo8H0VqRvm1Mc-95Ig6ljUtRqeQkKDk8uqK1JWDEQZUTPkDf_d0w4XHsH175qaOJoZuk9SCpzeL0L7-xOJKCmg9aRMhKg8pTa4OHSq3sg=w2170-h1628-s-no
Gouden ketting toe maar BA. Oh shit andere serie
 
Spulletjes besteld voor het Soesje... ik heb er vertrouwen in dat de carb het wel weer even gaat volhouden 🤞

2024-10-21 14_55_29-Window.webp
 
Jouw bestelde clipschakel is voor een niet O of X ring ketting .
 
Did heeft voor de 530 O en X ring ketting alleen maar klink schakels.
 
Laatst bewerkt:
gisteren wat leuke spulletjes binnengekregen

AP1GczM6kUPYDmyNGgDOv_WmqetKMz-UKG9crJkIgzosrjNwYmUBpSEnHtaYOaTsON17HzzhYooXmq0_amEUMmWw2MCeHX3NRDqVu_rNdDqnNOgffaIxm-EAlW1lShwlXwxxRwzt7oy2kXLvna-JKgzMR8l0zw=w712-h949-s-no


en toch even gekeken hoe de 'verkeerde' schakel staat...
AP1GczMVv6bS5hTHckniUZTMTmtHvAUVq10sRo4tXrs7V_iCPmjHzF0jJ4cssiGHat_RHjSoSxdzedoALulu2Nvz6gM1nSlXHA37PDOQkJ0qKWCl5_lfvP89c96zbOQDgplIgTd_cSjgeowoTmfspG5-wSb_mQ=w1265-h949-s-no


AP1GczNOWeau3sBmwQZnAcgW_58zP2eUby5D1HzUqCuDRmXPRPhuo0Lm_MGMUXYiHLTKL7j8RkOFbotBVFCenoZiGUTol0T6dGYidA6GUS1XpdXROdAvV9_XKLvq1o4ichajmJER0psNalSA9sraxOFcY_CXUA=w1265-h949-s-no


En eigenwijs als ik daar ben, vraag ik het me af, waarom ik niet deze schakel zou kunnen blijven gebruiken? Het lijkt allemaal te passen (let natuurlijk niet op de tiewraps die er om heen zitten, dat was puur om de ketting bij elkaar te houden om de clip te kunnen plaatsen), en het is ook niet dat het een enorm krachtige motor is of zo... De eigenaar wil graag makkelijk de ketting er af kunnen halen
 
gisteren wat leuke spulletjes binnengekregen

AP1GczM6kUPYDmyNGgDOv_WmqetKMz-UKG9crJkIgzosrjNwYmUBpSEnHtaYOaTsON17HzzhYooXmq0_amEUMmWw2MCeHX3NRDqVu_rNdDqnNOgffaIxm-EAlW1lShwlXwxxRwzt7oy2kXLvna-JKgzMR8l0zw=w712-h949-s-no


en toch even gekeken hoe de 'verkeerde' schakel staat...
AP1GczMVv6bS5hTHckniUZTMTmtHvAUVq10sRo4tXrs7V_iCPmjHzF0jJ4cssiGHat_RHjSoSxdzedoALulu2Nvz6gM1nSlXHA37PDOQkJ0qKWCl5_lfvP89c96zbOQDgplIgTd_cSjgeowoTmfspG5-wSb_mQ=w1265-h949-s-no


AP1GczNOWeau3sBmwQZnAcgW_58zP2eUby5D1HzUqCuDRmXPRPhuo0Lm_MGMUXYiHLTKL7j8RkOFbotBVFCenoZiGUTol0T6dGYidA6GUS1XpdXROdAvV9_XKLvq1o4ichajmJER0psNalSA9sraxOFcY_CXUA=w1265-h949-s-no


En eigenwijs als ik daar ben, vraag ik het me af, waarom ik niet deze schakel zou kunnen blijven gebruiken? Het lijkt allemaal te passen (let natuurlijk niet op de tiewraps die er om heen zitten, dat was puur om de ketting bij elkaar te houden om de clip te kunnen plaatsen), en het is ook niet dat het een enorm krachtige motor is of zo... De eigenaar wil graag makkelijk de ketting er af kunnen halen
Als de ringetjes er goed sluitend tussen passen en je de boel goed invet voordat je monteert.
 
Hey! Geweldig dat je die motor voor zon laag bedrag hebt kunnen scoren. De Suzuki GR650 is een top machine, maar het zal vast wat werk vergen. Controleer de elektrische systemen want daar zit vaak het probleem. Wat betreft de accu misschien is het verstandig om een nieuwe te overwegen, want de oude houdt het waarschijnlijk niet meer vol. je gaat zeker veel plezier hebben met het opknappen! Laat ons weten hoe de reparaties verlopen, ik ben benieuwd naar je voortgang. Succes :)
 
Hey! Geweldig dat je die motor voor zon laag bedrag hebt kunnen scoren. De Suzuki GR650 is een top machine, maar het zal vast wat werk vergen. Controleer de elektrische systemen want daar zit vaak het probleem. Wat betreft de accu misschien is het verstandig om een nieuwe te overwegen, want de oude houdt het waarschijnlijk niet meer vol. je gaat zeker veel plezier hebben met het opknappen! Laat ons weten hoe de reparaties verlopen, ik ben benieuwd naar je voortgang. Succes :)
Het elektrische gedeelte is al goed aangepakt... en een goede (nieuwe) accu moet ik nog regelen. Maar dat is een van de laatste dingen die ik ga regelen. En als je het topic goed doorgelezen hebt, zul je zien dat er aardig wat tijd zit tussen het moment dat Willem hem heeft opgehaald (en aan het project is begonnen), en dat ik het project verder op pak (maar de motor blijft van Willem)

Maar vanwaar de link naar een vage website in je reactie?
 
Als het straks allemaal weer gedaan is dan komt er een ketting smeer systeem bij.
 
weer even tijd voor een korte update omtrent het Soesje...

Vorige week de carburateurs weer opnieuw opgebouwd (en ja, de JB-weld houd het)
AP1GczOokbDkgBgnSyTaKne1EacwFdciaZ0fgTF_9Pqp6s7ikPJ7KfLJwrDnToIfyW2lsfnqhEIULQwmx58iUQsR0Au2kLiGBCaWzFaCJR6S2zhQco0P-8_NVL2VikKifB8L2U_DD-LrB9LWuKN1H1WfmFzi9g=w712-h949-s-no


AP1GczNOlI_cm6LuJFbIDh6_jnedKFMNNDkAyGOPyhnMJqK50pFS3p8fudQy_fCEMq-L--cnHshIIJKdI_EKJRi22ACb7GDLt6xprWVCQ9DBdWw4jBDg7uz3nP-pZ9CGnstuVhU866_b-GAdVpHKdpWz_yN95w=w712-h949-s-no


AP1GczNgmIQNcK_55rm0LS1sM7FoF3QQjid1VExzQh4YSsQ4c66eDJzQii5PAzlIkmn3WPaXhZoImgwRK7sOhUwzoOlnqd4uAX2ZDRdHUGE3UgGadBdxqlctwwvJPOkgF_GArNGEKXlWvKpAAGUVIOxo0h1kcQ=w1265-h949-s-no


begint weer ergens op te lijken

AP1GczPOtcff9uWoXs2mYfKDLRSIiaPi3Sqcgvk7dLp1q-UU3MuJ6dswHX1AGytvt1dElPtig8_Ca01WaQUjhE_p7HnUxTxHna93ryFO-xCYakq84Wq-kcTeN-qBFuZhoPNzCW-eD_p7_LSClT1F2zYYqv5H2A=w1265-h949-s-no


past prima

AP1GczNnLduo60dzRx3YV4xpXweN7gTJk951-X0EL-bspD36fWM0kIgloWZm5ghJ9ZdYgXJqNXaU7JSCBEmmYo0RgQxGbxm44kl0O3s0s3lgKCwTXxNVmP2sm3xD3-9woEf1vCcUnZRjEAQiZHyjxVFdDsCf5w=w1265-h949-s-no


Na alles aangesloten te hebben, en het Soesje voorzien te hebben van olie, werd het tijd om hem te starten...

Dit kostte even wat moeite, maar uiteindelijk sloeg deze aan, en na een tijdje bleef die zelfs lopen zonder choke.

Helaas is de spanningsregelaar wel overleden.

Daarna heb ik de voorste remleiding vervangen door een ander exemplaar..

AP1GczPFJ92IV_8YfQTQzoQlFhWbOpWKn90T5meKPWI9DM2qj0WSZqifqHlOpMfDkhdk6FkYHZl06VbIXB6A7aZGnF9UKh-pGG0FI6NSJUfpSYQlCChift62ghK0E9IxYkzG4bQYFg8DKAYNgCJXQZ2alaOw6A=w712-h949-s-no


p.s. ik heb ook bewegende beelden, maar die volgen nog wel een keertje
 
Hier wat bewegend beeld (en geluid 😂)




En nog wat beelden van een stator spanningsregelaar die het professioneel aan het begeven is

 
Laatst bewerkt:
Je bedoelt de spanningsregelaar toch?
Die heb ik niet gebouwd, die kwam zo met de motor.
Het viel me toen al mee dat hij niet al eerder doorgefikt was.
Hoopte dat de aluminium plaat eronder de warmte zou helpen de warmte af te voeren.
Staat ook alweer jaren stil dus, kan altijd wat gebeuren.
 
Je bedoelt de spanningsregelaar toch?
Die heb ik niet gebouwd, die kwam zo met de motor.
Het viel me toen al mee dat hij niet al eerder doorgefikt was.
Hoopte dat de aluminium plaat eronder de warmte zou helpen de warmte af te voeren.
Staat ook alweer jaren stil dus, kan altijd wat gebeuren.
De SR bij mijn Grrrr is ook overleden, al toen ik de fiets kocht.
Bij al die ouwe Suzuki’s is dat een dingetje :P
 
De SR bij mijn Grrrr is ook overleden, al toen ik de fiets kocht.
Bij al die ouwe Suzuki’s is dat een dingetje :P
niet alleen bij oude suzukies... maar gelukkig heel simpel te fiksen met een fatsoenlijke SR...
 
De SR bij mijn Grrrr is ook overleden, al toen ik de fiets kocht.
Bij al die ouwe Suzuki’s is dat een dingetje :P
Het stomme was dat ik de massa van de oude gelijkrichter niet vast had gelast aan het frame. Ik had een draadje met een ringetje dat precies om het boutje van de massazijde van de accu gemaakt. Dom dom dom.
Nou was ik altijd in de veronderstelling dat ik het zelf zou doen dus @jgpeggeman treft verder geen blaam.
Dus, een klein foutje, shit happens.
 
door wat omstandigheden, nog niet aan toe gekomen om hier weer wat updates te plaatsen...

Afgelopen vrijdag heb ik een andere spanningsregelaar klaargemaakt, en gemonteerd. Stekkers er af geknipt, en passende verbindingen gemaakt voor montage op de oude kabels.
AP1GczNB26U8YoGvcOkUtfhLGWpjrh22ul5GOm7Cwbi_CRe5DbVpV-K9-aeQC4U8bAv9cd2jP3p7_xUl3CZFw9TKjcqNtvjLUDYylbI6rkjmA0jeXWC65ws-8n9TZSu7TMs5bSNaY-50N9FyvqfgZSwZtpDprA=w987-h1316-s-no


AP1GczN5E21KBJb_ZvqW3MMupXrQ1Qc2UEOUxK2cCbnbKI79aRFJjRQFTI5bZVzWQInGoGQ2i8mQGinkxd309p6aE4JnHoy2SZfB9330cAy1A3z6l99BDXvDWgvKObmdtraCpwmN6LTwyv2TaeYQC4NnNCpWzg=w987-h1316-s-no


AP1GczOC048b5Qv_sYfW2FitzzsxvrtXofvbwYT49ej__rGtk5yRAuFs3l4s04rC7Qh7ddEhi9Ytabm-9fm1Xo--YJ1IE3LbAXqDpf8rWaHM3qu6oj0vZC50WnDHtPK0vIb--uqprKxr3jCwTY_QDiaiez1sJg=w1710-h1283-s-no


Na deze provisorische montage keurige oplaadwaardes... en als belangrijkste, geen witte rook meer _O-

Daarna de SR op een betere plek gemonteerd, en ook maar eens kijken hoe het totaalplaatje er nu uit gaan zien.

AP1GczPliCIT7zmB4cXShPJa_9j6AOIXlcIsJ71cTKY5Ec45bb0n64nete3HGUIQ3IVhSXNFGwp-vHlD5cnIq-HlZH1N5MJ6ON2a-tkZJspXNvl4vdiCwhemoIh9LH4He2dyl73tW3TFZ9fZb7WVus2kGNTe9A=w1710-h1283-s-no


AP1GczPD_Ys7zh-yOhY8j9eDICSmuuKV_DKL9XWYnXfP41XztN08n9QT9YWGi8agLOwxDB-8s_Kc4GLm_PLq_p_lowjfDFYStvPxSpvzjkEwDRX9HgijTBHsX3GLMWxs0kjpJV_DqZ37jpf6Vp8NwoaDnYaK2w=w1710-h1283-s-no


Zadel ben ik niet erg enthousiast meer over, dus eens kijken wat ik nog op de plank had liggen
AP1GczOpEAxYVq_DccVegvN8VMoQPQqgrzoKP6FOPFTik40f82vGJlZvRNcihcEX4fxpIhWag_Yr5gK6ZyUUys9LUM3llh5qExphSHOvIJBmbhq6H4XGSg9v_JlHiMhE5CiIusUhg7hAmGWOp6jGt4W_UWAPvw=w1710-h1283-s-no


AP1GczNoxv3Zzre7d14txeSQOxYAhZUbND13La-w3UMD0DL7ru01GtJKNQhk70K9P81xSTxLOsj4apZDpWd9uul4RYdf7lsn0bl552U_DSncHf6MA7_H9bVEDiC-OMFvYqgdTW-XFz5Xi7X-ys3BWV0gwuMNXg=w1710-h1283-s-no


Zo'n zweefzadeltje staat helemaal zo gek nog niet:
AP1GczMz59dlDNKLqtsvW39FbS3FQ-SWxEcP9vSCAiRXWCUpmq9SHq16-BrteS_ZVOSZEgA5qrhlRMoujBFboULhCJzMsKsbhDyTUJ_2Nm9Y9q-zt0a5KIn0deJ4Fq6fQwpMCxEslA99-OYL6AhV9FgaW_UlDQ=w1710-h1283-s-no


Natuurlijk moet er ook gepast worden, en gelukkig is mijn betere helft ongeveer net zo verticaal beperkt als Willem...

AP1GczOnUF4KX5c0RwS5JYrUBNn7Krl8bJw6QvVqIoZdHAy64u3b5LEvbrZx8poorcukfOEdcRaIbDC4hp4nT7aB0zs1MOKZHsFjmxtu9lBCrNpJMPAjEuUJI84LFJT4c0K4MAPbd251QwnD5QBnn2OrEOp_TQ=w1710-h1283-s-no


Daarna nog even wat aan kabelmanagement gedaan.

IMG_1802.webp


Nog niet helemaal tevreden. Het subframe is een beetje overbemeten voor dit zadel. Daarnaast word het geen tweezitter, dus dat kan een stuk 'cleaner'! Accumontage is op deze manier ook natuurlijk geen blijvertje. Maar voordat we daadwerkelijk de zaag in het subframe gaan zetten, ga ik wel even verder op deze weg. Willem mag een accubakje voor me in elkaar bakken, zodat de accu ook zonder kunstmatige hulpmiddelen op zijn plek blijft zitten...

Het (voorlopige) idee is om er een soort van Triumph Bobber look van te maken:
bonneville-bobber-chrome-edition-image-large-2-1160x629.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan