SRX600 als café racer

Wimvlis

MF veteraan
Donateur
28 apr 2009
6.162
2.310
Naaldwijk
Afgelopen zaterdag een SRX600 overgenomen. Deze (voor mij iconische fiets) is niet in goede staat. Hij is aangepast tot een soort café racer 8)7

Het rijdt dus niet, is niet mooi. Heeft veel liefde nodig en mist de nodige originele delen. Maar hij/zij (weet nog niet wat de aanspreektitel moet zijn, we leven in een inclusieve samenleving) heeft een plek gevonden waar aandacht besteed gaat worden aan het uiterlijk (en het technische deel).

Huidige staat :
met een slijpschijf mishandelde clipons welke vastgezet zijn met bouten die er niet uit zien;
remmen net niet vast, soort koffie in de rempomp voorzijde
achterzijde polyester (los bij de motor)
twee kabelbomen (1 versie in de vorm van een bos kleurige spaghetti, 2 ergens op de motor) reden dubbele kabelboom kortsluiting in de losse bos spaghetti
ontbrekend een accu (wel een grote condensor, om te kunnen rijden zonder accu)
banden oud en de dagen zat (achter haarscheuren)
luchtfilterhuis ontbreekt (wel 2 padfilters
tank heeft wat deukjes

Doel: motor weer respectabel krijgen (echt in originele staat is waarschijnlijk een brug te ver, maar zorgen dat het weer rijdt in visueel fatsoenlijke staat is wel het eind doel).

Oorzaak van deze aanschaf is een kort ritje in 1992 met een dergelijke fiets. Het heeft een onuitwisbare indruk gemaakt op mij. En wel zodanig dat ik er één in de garage wil hebben staan.

Het project zal iets van lange adem worden. Want eerst op jacht naar onderdelen en het moet concurreren met enige andere projecten in de garage. Wat wel geldt is dat dit project niet op de lijst komt een tijdje rijden en dan verkopen })

En dat vraagt natuurlijk om wat beelden.

En voor degene die nog wat "zooi" van een SRX hebben liggen, ik heb interesse. Het doel moge duidelijk zijn :)
En het hoeft natuurlijk niet voor niets

DSC_0215.JPG
DSC_0216.JPG
DSC_0217.JPG
DSC_0218.JPG
DSC_0219.JPG
 
Misschien kan ik je wel aan onderdelen helpen, ik heb nog een halve SRX staan waar niets mee gebeur, groeten Ramon
 
Dank voor de reacties.
Planning eerst zorgen dat mijn GL650 rijdende komt. Dan ga ik aan de gang met de spaghetti van de SRX600. Waarbij het heel mooi zou zijn als er aan het eind een draaiende motorblok kan zijn. Termijn daar waag ik mij niet aan ;)
 
Je had ook de mijne kunnen overnemen, had je wat werk gescheeld 😉
(zie te koop sectie)

Maar deze ga ik natuurlijk volgen, de Yamaha SRX zit toch voor altijd in m'n bloed...
 
Ik zie dat je goed ben thuisgekomen inclusief de lading, succes met de motor en ikblijf het volgen. Groeten Ramon
 
Als eerste dank aan Ramon, ben namelijk gewoon blij dat ik deze SRX ('blokloos') heb over mogen nemen :t

Als eerste is deze SRX (motorblok- en tankloos) eerst maar eens gewassen (gewoon de tuinslang). En omdat plaatjes veel zeggen hier een paar foto's.

IMG_3630.JPG
DSC_0218.JPG
DSC_0217.JPG
IMG_3631.JPG
DSC_0217.JPG
IMG_3631.JPG
DSC_0216.JPG
IMG_3635.JPG
IMG_3634.JPG
DSC_0222.JPG


Wat is er gezien ?

Het rode rijwieldeel is zo goed als compleet *O*. Er is roest aanwezig, maar dat is oppervlakkig. Vering achterzijde is gaar, maar op de grijze zitten Hagons ;)
Voorvorkpoten zijn beschadigd, dit in tegenstelling tot de grijze })
De grijze heeft een motorblok met uitlaat en dat heeft de rode niet.

Dus mijn conclusie is simpel, de grijze gaat leveren. De grijze mag dan nog een hart hebben, maar is redelijk harteloos mishandeld. Van de rode mag dan wel 8 jaar geleden het hart verwijderd zijn, maar hij is voor de rest nagenoeg compleet (niet altijd heel mooi, maar zeker als gebruik gemaakt wordt van de mooiere delen van de grijze is er volgens mij een relatief originele SRX van te maken).
Verder heeft de rode een mijlenteller en de grijze een kilometerteller. Dus ook die gaat gewisseld worden (gewoon handiger in de praktijk). Enige wat technisch echt ontbreekt aan de rode is de afsluitende kap van het luchtfilterhuis (maar er is nog tijd voordat de eerste start gemaakt zal worden). De rest van het luchtfilerhuis is namelijk gewoon aanwezig. Verder zijn de beide zijkapjes afwezig.

De eerste acties zullen bestaan uit demontagewerk, want de grijze gaat gedemonteerd worden. Wat gebruikt gaat worden wordt dan gelijk opgeknapt. Het demonteren van de grijze is ook om te zorgen voor wat ruimte in de garage (in 2023 zijn er 3 brikken bijgekomen en is er niets uitgegaan 8)7). Enige probleem is dat ik nog niet weet wat wel weg mag.

Overigens als iemand interesse heeft in frame van de grijze, dat komt beschikbaar (heeft actief NL kenteken). Of het frame tzt nog een achterbrug heeft is nog niet bekend, iets met eerst de rode in detail bekijken.
Dus mag ik op zoek naar twee zijkapjes het de afsluitende kap (deel) van het luchtfiterhuis.
Natuurlijk zullen er her en der boutjes, moeren, inbusboutjes nodig zijn. Hiervoor hebben wij een Hornbach. De bijzondere bouten voor motorblokmontage en het frame zijn namelijk gewoon nog aanwezig (in de grijze zit het motorblok gewoon op z'n plek).

Het zal geen snel topic worden, na de eerste inspectie van de grijze had ik wel een soort knoop in mijn binnenste in de trant waar begin ik aan (motor is duidelijk mishandeld) doch met de aanvoer van de rode is het gevoel heel anders. Namelijk dit kan best wel eens wat gaan worden 8-).

Niet dat er geen werk aan zit, maar meer dat het haalbaar is geworden om weer een rijdende redelijk originele SRX de garage uit te rollen.

Een hele lap tekst, maar gelukkig ook de nodige foto's.
IMG_3629.JPG

DSC_0215.JPG
 

Bijlagen

  • DSC_0215.JPG
    DSC_0215.JPG
    344 KB · Weergaven: 17
Wageffe, ik weet nog wel 'n blok voor het ding..

Als het geen dieselblok is :+ , mijn PM staat aan (ben best een 'prutser' maar een dieselblok daar heb ik geen kaas van gegeten, dus zal er een passend benzinegestookt blok in moeten).

Maar alvast :t voor het meedenken.
 
Je kan straks een frame met wielen overnemen (voor weinig).

En op een dergelijke frame met wielen zitten (met wat werk) 3 schijfremmen, dus het moet remmend te krijgen zijn :+ en qua vermogen zal het frame een dieselblok wel kunnen hebben (of het past is een ander verhaal).
 
Zo begonnen met van de rode SRX. De bedoeling is dat deze weer wegverkeerswaardig wordt.

Veel te melden is er niet, behalve dat er best wel wat corrosie gezien is. Maar het voordeel is dat een aantal onderdelen dubbel zijn (dus de mooiste worden hergebruikt).
Stuur is ondertussen kaal.

IMG_3679[1].JPG



En niet zeuren de garage is te vol :+
Die witte GL tank moet op mijn GL650, maar kon het niet laten eerst wat werk te verrichten aan de SRX.

Verder als iemand interresse heeft in een frame van een SRX (met geldig Nederlands kenteken) dan kan hij zich melden, anders wordt het slopen in eigen beheer.
 
Ik heb voor de liefhebber nog een tank liggen, zilverkleurig maar ik vind hem sowieso in aanmerking komen voor spuiten.
 
Hier is een liefhebber :+

En uiteindelijk zal er toch een keer een verf/lak gewerkt moeten worden.

En heel erg dank voor het aanbod.
 
Zo er is wat te melden, namelijk de motor is technisch gezien compleet. Ben via een mede forum gebruiker (@CH Racing M900 ) eigenaar van de ontbrekende delen, zijnde de 2 zijdeksels en het ontbrekende zijdeksel van het luchtfilterhuis.

Verder is er door @Migilo een tweede tank (en achterwiel) in Naaldwijk aangekomen (jammer dat het met mijn werk anders liep dan gepland).

Dus voor beide: :} *O* :t

Dit is directe inspiratie om vlot verder te gaan met de werkzaamheden !
 
Donor is leeg aan het raken
IMG_3849.jpeg

Enkel nog de uitlaat lossen. Verder zijn alle bouten gelost (lees komen los).

Dan kan het blok eruit.
 
Niet echt, 1 van de twee is gedeeltelijk gesloopt (degene met motorblok). Motorblok moet over naar het andere rijwieldeel.

Echter vakantie en andere projecten zorgen dat het niet hard gaat (oa tegenstribbelende XS850 en een GL650 met een achterveerunit die vervangen moet worden).

Maar de winter komt eraan 🙈
 
Mijn SRX moest destijds een paar keer kort achter elkaar los. De laatste keer lag het blok binnen een uur op de werkbank. In m'n eentje.

Nooit goed als je zoveel handigheid in een klus krijgt 😁
 
Terug
Bovenaan Onderaan