Spanje en Portugal , Motorrijden kip zon vierkanttrekken TETcetera

Maar vorig jaar had ik dit gedeelte ook al gereden en om weer in het ritme te komen terwijl gelijk wennen aan een andere motorfiets, leek me dat een prima idee.
Het was idd rust gevend om bepaalde gedeeltes te herkennen en zo een beetje te weten wat er aan kwam.
IMG_20240223_133337.jpg


Als je een rivier over of door moet en men heeft moeite gedaan om daar iets voor te maken, geeft dat ook aan dat er zo nu en dan iets doorheen moet. Anders zouden die voertuigen het steeds verder doen uitslijten en moeilijker maken om er doorheen te komen.

Een soort grensgeval tussen een normale oversteek en een WTF ben jij nou weer uitgekomen.
IMG_20240223_133346.jpg


Dit is 180 graden de andere kant op, dus dan is een stevige rivierbodem 🤔 best welkom.

IMG_20240223_134109.jpg


Verder af en toe afstappen om niet met een onwenselijke hoeveelheid ' handvat en spiegel foto's ' terug te komen.
Wat ik overigens vaak express op de foto meeneem voor het diepte effect.

IMG_20240223_141309.jpg


Wat hier overduidelijk niet nodig was 🤐 .
IMG_20240223_141326.jpg


Wat op zich wel bijzonder was op het stuk wat later kwam, daar had men vanaf de doorlopende asfaltweg een onverhard pad naar een dorp waar dus vangrail naast de weg was geplaatst. Bedacht me later eigenlijk pas hoe ongebruikelijk dat is ( voor zover ik mij herinner dus tja 🤔 )
IMG_20240223_144319.jpg


Dit was 1 vd dorpjes op de doorgaande onverharde weg, dus makkelijk rijden.
Maar ik houd altijd in het achterhoofd dat een motorfiets kan omvallen en een auto niet ( zomaar) . Waarbij het niet veel uitmaakt of het een Peugeot 205 is of een Landrover.
Voor de echt geïnteresseerden, de weg het stuk TET tussen Garrobo en Umbria.
Ik heb nu echt ruzie met autocorrectie 💩 .
IMG_20240223_144938.jpg


Verder qua natuur een schitterende omgeving, maar net als een grote stad mij niet trekt, zie ik hier echtelijke ruzies ontstaan omdat er 1 iets vergeten is op het boodschappen lijstje te zetten en je effectief een week zonder zit.
Of misschien worden dat juist de plezier ritjes.

Voor mij sowieso 1 .
 
Al ruim een week verder, maar uitgedrukt in Kip, Port en zonneschijn valt dat nog wel mee, of juist niet 🤔 .
2 dagen achtereen in hetzelfde bushokje schuilen voor regen was niet echt iets wat ik gepland had.
Hoe graag men hier ook regen ziet, doe dat dan lekker snachts en pak er een zaklamp bij als je het ook daadwerkelijk wilt zien.

Ook nog een dag naar Faro geweest voor fiets remblokken wat op zich redelijk idioot is om +100 km totaal voor te rijden, maar een kennis had het onlangs gedaan voor een vat specifieke versnelling bak olie van Iveco, dus tja 🤷🏿‍♂️ .

IMG_20240306_123825.jpg


Klein stukje offroad om bij een meertje uit te komen.

IMG_20240306_123938.jpg


Waarschijnlijk het kleine watertje boven Magoito · Castro Marim, Portugal

IMG_20240306_130434.jpg


De brug bij Bentos Bentos · 8970-391 Vaqueiros, Portugal

Dit jaar met een beetje water erin.
IMG_20240306_131601.jpg

IMG_20240306_131624.jpg


IMG_20240306_134257.jpg


Toch wel nieuwsgierig waar deze weg zou uitkomen, parkeer ik op de Tsplitsing, want waarom niet. Krijg vervolgens trek zodat helm en alles af is, eet op m'n gemak de maaltijdsalade op en rij na 10 minuten weer verder zonder dat er iets of iemand is langs gekomen.
En Nee, niet gekeken waar de weg uitkomt.

IMG_20240306_143109.jpg


IMG_20240306_144102.jpg


Niet de lulligste wegen om motor te kunnen rijden.

Via Amexial Ameixial · Portugal
Weer terug naar beneden en zo toch 190 km gereden wat gezien de soort wegen en het incidentele offroad uitstapje wel voldoende is voor mij.

IMG_20240306_150803.jpg

Nog even de motor geparkeerd op dezelfde plek waar een jaar geleden de defecte xr400 was neergezet door een erg behulpzame Engelsman die proffesioneel gecrosst had, dus ik natuurlijk zijn naam vroeg na al zijn verhalen en ik prompt vergeten ben 🤐 .

Er schijnen 3 dagen met flinke regen aan te komen, wat misschien de reactie ' nou en? 🤷🏼‍♂️ ' kan geven, maar hier gewoon Echt Not done is, dus indien dat doorgaat ga ik een klachtenbrief schrijven en mijn geld terug vragen.
 
Ja de afgelopen 2 dagen waren wel erg onstuimig. Vrijdag nog zo stom om niet tijdig om te keren op een pad vol klei en verder wat boodschappen gedaan en even de paar m2 vd bus te ontvluchten zodra het wat droger leek te zijn.
IMG_20240308_135612.jpg


Kan beroerder dan zo ongeveer naast een natuurgebied staan met zoutvlaktes.
Als het wandelpad erdoor bijna onbegaanbare klei is geworden bijvoorbeeld.
In tegenstelling tot voorgaande dagen.
IMG_20240308_155154.jpg


Op dit moment, met de wind van voren, zag ik de bui al hangen.
Bij het pakken vd telefoon voor de foto druppelde het al. 5 seconden later begonnen de mensen te rennen naar overkapping.

IMG_20240309_160202.jpg


Hoewel een week op een plek wel gebruikelijk was, ben ik inmiddels wat lui geworden en sta al een maand op dezelfde plek.
50 meter naast die loquat boom op de parkeerplaats met vuilnisbakken is geen geldig adres, anders kreeg ik misschien het befehl om te epibreren..
Verder gewoon beetje fietsen, in de zon zitten en koffie drinken.
Tis wel overwinteren hè, het moet niet op werk gaan lijken.
 
Bijna een week geleden alweer 🤔 .
Inmiddels verhuisd, slechts 24 km verderop maar voor fietsen weer wat meer afwisseling en toch weer ruim 50 km die ik niet heen en weer hoef te rijden over asfalt, met de motor, als ik de TET verder wil gaan rijden.

Op het onverharde gaan een hoop dingen die op asfalt gebruikelijk zijn overboord.
Maar bij het plaatsje Zimbral loopt een lang pad wat op de navigatie niet onderbroken is, dus in mijn geval Osmand een groene lijn.
Dit houdt in de gevallen die ik gezien heb, dat de weg vrij vlak is en een harde ondergrond.

Omdat het niet zo gek ver is, leek het me wel een leuk en deels maf plan om dit dan maar op de fiets te doen.
12,5 km heen en 11 terug over asfalt bleek later.
Zonder electrische fiets was het een vermoeiende wandeling van zeker 10 km geweest. Inclusief afdalingen tussendoor was het eindpunt op 280 meter hoogte.
Genoeg zielig/ nepstoer gedaan, foto's.

IMG_20240315_142900.jpg


IMG_20240315_142903.jpg


Als je in de verte de bult al ziet liggen maar je eerst nog even een meter of 30 naar beneden mag.

IMG_20240315_144411.jpg


IMG_20240315_144830.jpg


Het is even inzoomen maar hier zijn zeker 10 verschillende soorten bloemen zichtbaar, misschien zelfs in evenveel verschillende kleuren.

IMG_20240315_145708.jpg


IMG_20240315_152047.jpg


IMG_20240315_152027.jpg
IMG_20240315_150933.jpg


En af en toe de fiets op de foto om straks in de digitale berg van foto's nog onderscheid te maken tussen fiets en motorfiets ritten.
IMG_20240315_192134.jpg


Bij de overgang tussen verhard en asfalt lag precies een bushalte waar de maaltijdsalade zich prima liet smaken en s' avonds maar weer eens gekokkereld en een flat Iron Steak gebakken.
 
Laatst bewerkt:
Wat ik van de week ook Eindelijk gedaan heb, is de moeite om van m'n reet af te komen en langs de garage gegaan die mij op de vorige plaats door de garage daar, werd aangeraden.
Wielen laten uitlijnen schijnt niet zo een ingewikkelde ingreep te zijn, maar zoals bij zoveel dingen...

De Norauto in Noord Spanje vertelde na het monteren van nieuwe banden, dat het uitlijnen niet mogelijk was.
Geen state of the art Tesla of Ferrari, maar een Ducato van 1998 , die ook een jaar of 6 zeker in vrijwel ongewijzigde vorm gebouwd is.

Bleek dat in de meeste gevallen de hoogte vd garage deur het probleem te zijn.
Hoe ze dat met hun eigen Ducato deden heb ik maar niet gevraagd, maar was ook een H1 en dan heb ik nog een luifel die bovenop gemonteerd is.

Maar hier was het dus zo gepiept voor 35 euro, ook op een brug die 4400 kilo aankan, ook in NL is dat geen standaard inventaris bij alle garages.
Of de meeste hebben geen zin in die ouwe bus van mij.

Gelieve ook geen hele ' mijn garage in de buurt ' reacties te plaatsen of anderszins in te gaan op bovenstaande omdat het nu toevallig automotive gerelateerd is.

Unimpressed Spongebob Squarepants GIF


Maar het niet meer jaarlijks vervangen van de voorbanden na krap 10.000 km lijkt me wel prettig.
Meer geld voor kip en o.a :

IMG_20240316_143748.jpg
 
Hoe doet ie ut verder die ouwe Ducato? (even kort want het is een motor forum i know)
Ik doe niet aan kort 😉 .

Maar ik vind dat hij het prima doet.
Maar sinds de aanschaf is het wel duidelijk dat hij geen makkelijke jeugd heeft gehad.
Ff gespiekt, in september 2020 stond hij bij de garage voor koppeling en versnellingsbak.
Dat ging dermate mis dat hij naar de versnellingsbak leverancier is gebracht om uiteindelijk de juiste bak te plaatsen en af te stellen.
Dat was nadat de 2e bak op de snelweg was stuk gelopen toen de monteur hem daar heen reed 🤐 .
De monteur wil ook niet meer aan de bus werken sinds die tijd, ook niet voor Apk.

Tijdens sneeuwval leek het koppelingspedaal vastgevroren en in een ondoordacht moment dacht ik die wel los te kunnen trappen.
Dus kon ik half op een stoeprand liggend , op losse rubber tegels bovenop de sneeuw, de koppelingskabel gaan vervangen.

Dit was allemaal nadat ik al een keer 80 km terug gereden was nadat een boer mijn bus met startkabels had gestart. Gebeld naar familie of ik op de oprijlaan mocht parkeren om daar te gaan sleutelen om er achter te komen dat zowel de startmotor versleten was als het contactslot, met startonderbreker...

Hij is nog een keer APK afgekeurd vanwege roest aan de onderkant, waar al een keer voor 800 euro aan verlast was, door familie dus een gangbare prijs van 1200 lijkt me, dit jaar wederom voor 1700 .
Ook remde hij scheef op de achterkant, ik had al 2 jaar trommels/ wielremcilinders en schoenen pakket klaar liggen...
En de versnellingspook zat los vanwege 30 jaar oude punt lassen vanuit de fabriek.
De eerste poging om dit met pop nagels te verhelpen bleek extreem optimistisch gedacht, dus zijn inmiddels schroefdraad die je met een tang op z'n plaats perst. ( Naam ff kwijt) .

But Wait, there is more..

Na een 5 a 6000 km was 1 voorband al versleten en heb toen in het buitenland 2 nieuwe laten plaatsen, 3 maanden na de APK 🤔 .
Bij terugkomst maar zelf gaan kijken, ook nadat ik een enorme klap hoorde na het normaal over een snelheid drempel heen rijden.
Bleken de schokdempers voor lek te zijn, die ik zelf via internet gekocht heb en vervangen.
Alleen moesten de nieuwe veren op de nieuwe dempers geplaatst worden en zei de monteur van dit inmiddels andere bedrijf 😉 , dat de lagers versleten waren.
Ik vond ze er al ingewikkelder uitzien dan bij een motorfiets 🤐🤐🤐 , tja de onderkant draait en de bovenkant niet.

Hij raadde mij ook aan in het vervolg naar een vrachtwagen garage te gaan met vergelijkbare problemen aangezien het toch wel een worsteling was met de veer installeer spullen voor personen wagens..

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn en dat is ook maar beter ook.

Door de nieuwe schokdempers ligt de voorkant een vuistdikte hoger wat fijn is met rijden maar ook minder vaak oprij blokken nodig om enigzins waterpas te kunnen slapen.

Zodra er borden langs de snelweg staan met plaatjes van auto's of motorfietsen die zich achterin een vragtwaggel boren, ga ik alvast naar de langzame voertuigen strook.
Waar ik meestal al op zit.
Tijd genoeg om van het uitzicht te genieten, hoewel de geluidsproductie bij 50 km/uur in de 3e versnelling niet rustgevend is.

TL ; DR ja bevalt prima hoor, oud beestje maar voldoet prima 😉
 
Ik doe niet aan kort 😉 .

Maar ik vind dat hij het prima doet.
Maar sinds de aanschaf is het wel duidelijk dat hij geen makkelijke jeugd heeft gehad.
Ff gespiekt, in september 2020 stond hij bij de garage voor koppeling en versnellingsbak.
Dat ging dermate mis dat hij naar de versnellingsbak leverancier is gebracht om uiteindelijk de juiste bak te plaatsen en af te stellen.
Dat was nadat de 2e bak op de snelweg was stuk gelopen toen de monteur hem daar heen reed 🤐 .
De monteur wil ook niet meer aan de bus werken sinds die tijd, ook niet voor Apk.

Tijdens sneeuwval leek het koppelingspedaal vastgevroren en in een ondoordacht moment dacht ik die wel los te kunnen trappen.
Dus kon ik half op een stoeprand liggend , op losse rubber tegels bovenop de sneeuw, de koppelingskabel gaan vervangen.

Dit was allemaal nadat ik al een keer 80 km terug gereden was nadat een boer mijn bus met startkabels had gestart. Gebeld naar familie of ik op de oprijlaan mocht parkeren om daar te gaan sleutelen om er achter te komen dat zowel de startmotor versleten was als het contactslot, met startonderbreker...

Hij is nog een keer APK afgekeurd vanwege roest aan de onderkant, waar al een keer voor 800 euro aan verlast was, door familie dus een gangbare prijs van 1200 lijkt me, dit jaar wederom voor 1700 .
Ook remde hij scheef op de achterkant, ik had al 2 jaar trommels/ wielremcilinders en schoenen pakket klaar liggen...
En de versnellingspook zat los vanwege 30 jaar oude punt lassen vanuit de fabriek.
De eerste poging om dit met pop nagels te verhelpen bleek extreem optimistisch gedacht, dus zijn inmiddels schroefdraad die je met een tang op z'n plaats perst. ( Naam ff kwijt) .

But Wait, there is more..

Na een 5 a 6000 km was 1 voorband al versleten en heb toen in het buitenland 2 nieuwe laten plaatsen, 3 maanden na de APK 🤔 .
Bij terugkomst maar zelf gaan kijken, ook nadat ik een enorme klap hoorde na het normaal over een snelheid drempel heen rijden.
Bleken de schokdempers voor lek te zijn, die ik zelf via internet gekocht heb en vervangen.
Alleen moesten de nieuwe veren op de nieuwe dempers geplaatst worden en zei de monteur van dit inmiddels andere bedrijf 😉 , dat de lagers versleten waren.
Ik vond ze er al ingewikkelder uitzien dan bij een motorfiets 🤐🤐🤐 , tja de onderkant draait en de bovenkant niet.

Hij raadde mij ook aan in het vervolg naar een vrachtwagen garage te gaan met vergelijkbare problemen aangezien het toch wel een worsteling was met de veer installeer spullen voor personen wagens..

Ik zal vast nog wel wat vergeten zijn en dat is ook maar beter ook.

Door de nieuwe schokdempers ligt de voorkant een vuistdikte hoger wat fijn is met rijden maar ook minder vaak oprij blokken nodig om enigzins waterpas te kunnen slapen.

Zodra er borden langs de snelweg staan met plaatjes van auto's of motorfietsen die zich achterin een vragtwaggel boren, ga ik alvast naar de langzame voertuigen strook.
Waar ik meestal al op zit.
Tijd genoeg om van het uitzicht te genieten, hoewel de geluidsproductie bij 50 km/uur in de 3e versnelling niet rustgevend is.

TL ; DR ja bevalt prima hoor, oud beestje maar voldoet prima 😉
Hey lepenseur,

Is dit misschien de beroemde italiaanse kwaliteit? ;)

Gr L
 
Hey lepenseur,

Is dit misschien de beroemde italiaanse kwaliteit? ;)

Gr L
Moet ik nou opnieuw mijn eigen verhaal helemaal gaan doorlezen, wat ik allang weer vergeten ben 😜 .

Maar nee, ik heb niet veel auto's gehad maar 1998 is inmiddels toch wel serieus lang geleden dus dan worden sommige dingen wat minder 🤷🏼‍♂️ .
En als je ziet wat campers kosten vond ik 3200 euro een goed bedrag voor een simpele basis.
Dat bak en koppeling hetzelfde kostten was niet leuk, maar te overzien.
Bij autodoc en winparts heb ik inmiddels ook al een 2k of meer uitgegeven, maar gezien arbeidsloon en winst op aftermarket onderdelen in de autobranche 🤐🤐🤐 , is dat ook prima.
Ik werd door de plaatselijke distributeur doorverwezen naar hun eigen site voor particulieren, winparts.
34 euro voor een oliefilter die online, bij hun eigen site dus 14 is.

En ik maak geen onderscheid tussen volkeren 😉 , als de Italianen zeggen dat ik pasta niet mag breken en geen ananas op de pizza mag doen, waar gaat het dan nog over 🤷🏼‍♂️
 
Overigens gisteren een klein stukje TET gereden, maar meer om niet teveel te ontwennen van offroad rijden.
Toen een fietspad een single track werd ( qua breedte) naast een afgrond kreeg ik meteen het gevoel/ stemmetje ' Hè ik dacht dat vandaag een rustdag was? '
( Minder fietsen om kramp te voorkomen, dus op de ' Motor hobbelen en Chill ™®© ' )

IMG_20240322_145332.jpg


IMG_20240322_152838.jpg


IMG_20240322_152841.jpg


Op ware grootte bekijken is wel de moeite waard. Anders lijkt de grossclockner nog op een achtertuin.

IMG_20240322_160609.jpg


Inmiddels ook een motorfiets profiel in OSMand, wat als voordeel heeft dat als je route gestart hebt, dus niet alleen de lijn volgt van wat de planning is, hij ook offroad opnieuw de route berekend.
Wat ook geen garantie is voor de haalbaarheid, maar het is iig via de onderbroken streepjes lijnen in bruin, die paadjes moeten voorstellen.

De grijze drab die door moet gaan voor de lucht, is deels Sahara zand.
Een gedeelte lag inmiddels ook als een bruine deken over het hele land plus inhoud dus bij terugkomst file bij de wasstraat, dus maar gewoon even afgespoeld waar ik ook gratis water voor de bus haal. Waar kippen en op het moment kuikens rondlopen.

IMG_20240322_170211.jpg


Grappig dat je ruim 80 km door de natuur kan rijden om met een foto terug te komen van bij de benzinepomp.
Uiteraard vanwege het feit dat ik dan toch al ben afgestapt.
 
Weer hoog tijd om een keer te verdwalen.

Inmiddels aan het einde vd middag ligt er een dikke drab aan Sahara zand op de voorruit die uitnodigt tot cocoonen, maar dat mag na een middag avonturieren.

Eerst maar even een stukje de heuvels in gereden, ik laat 'bergen ' even achterwege met een max van 500 meter in deze omgeving.
IMG_20240324_145946.jpg


IMG_20240324_151013.jpg


Sneeuw heb ik dit en afgelopen jaar niet meegekregen ( gemist nooit) dus moet het maar weer met de velden vol madeliefjes doen en Wildflowers: Cistus Ladanifer – Gum Cistus

IMG_20240324_152014.jpg


Ook weer enorme woeste rivieren mogen trotseren. Eergisteren nog ontdekt dat mijn laarzen echt waterdicht zijn, toen was het wat dieper dan verwacht.

IMG_20240324_152038.jpg


Dit is net 50 meter van de asfaltweg vandaan.
Na 4 minuten rijden was ik weer terug op asfalt en na 30 seconden weer bij de afslag hier.
Geen enorme omweg maar om aan te geven hoe fantastisch snel ik ben op asfalt en wat een kleine bitch op zand 😉 .

Een aantal km's later kwam ik langs de Moezel van Galaxes, omdat er verder niks is en het een aparte naam is. Maar een rivier met een grote 180 graden bocht erin, is waar ik op doel.

IMG_20240324_154204.jpg


IMG_20240324_154209.jpg


De hele middag was het deze lucht, maar met 22 graden zal ik niet klagen, zeker niet hier gezien die 8 graden in NL. ) NoordpooL 🤔🤷🏼‍♂️

IMG_20240324_162803.jpg


Toen nog een behoorlijk stuk offroad, er werd een dorpje aangegeven bij het onverharde pad.
Met het idee dat zolang ik maar van dorpje naar dorpje blijf rijden zal ik me wel redden op de CRF, als opa en oma er met hun Peugeot 505 en dergelijke ook kunnen komen.
IMG_20240324_162809.jpg


IMG_20240324_163050.jpg


Hier is in het midden vd foto ook weer een oversteek door de rivier te zien.

Door het enorme ploeteren door die rivier, verder geen foto's meer gemaakt.
Of ik kon de kip wel ruiken, de asfaltweg lag misschien 800 meter verderop.
Net 100 km gereden maar de hele middag over gedaan, met veel plezier 👍🏿😍
 
Het bruine in de lucht is inmiddels weg.
Dat ligt nog steeds zichtbaar in rivieren en meren.

Wat normaal gesproken een vliesje water over het wegdek is , is nu een kolkende bruine rivier.

IMG_20240331_170127.jpg


Met 2 x 30 km fietsen op 2 verschillende dagen, tussen de buien door, viel het nog wel mee om de tijd te vullen.

IMG_20240328_150603.jpg


Ook de macro stand op de smartphone gevonden, waarbij het nu opeens wel de bedoeling is om er vlak bovenop te zitten.

IMG_20240325_182300.jpg


Ook nog even zelf koriander geplukt/ gestolen en dat is toch wel erg lekker. Bij een aantal zakken kant en klare slamix zit het er ook doorheen.

Misschien is dat nog wel 1 vd belangrijkste aspecten, de geur.
Nou ruik ik persoonlijk ook behoorlijk goed, als iemand aan het roken is, merk ik dat vaak al op voordat ik bijvoorbeeld door een bocht kom.

Maar verder is het de hele dag een soort zegening van sinaasappel en bloesem, vaak tegelijk maar verschillende geuren, eucalyptus, witte bloemen die ik hieronder zal plaatsen.
Of het weekend is, is vaak te ruiken omdat je dan op 1 rit van misschien 30 km , een keer of 15 de lucht van BBQ ruikt.
Prettige afwisseling.

1711968681638.png


Ook kwam ik in een bericht de ACT weer tegen, wat, als de TET, een offroad route is, maar dan een stuk makkelijker.
Vanochtend nog foto's gezien van avonturiers die de TET Portugal een stuk 'gereden ' hadden en dus voornamelijk zwemles en modderbaden genomen hadden. 🤷🏼‍♂️

Blijkt dat je sinds 2022 minimaal 12 euro mag betalen om lid te zijn en een route te downloaden.
Maar misschien een optie als de ' terugweg ' over de TET tegenvalt.

IMG_20240328_192654.jpg


Elke keer zeg ik dat ik de volgende trip meer uit eten ga 🤷🏼‍♂️ .
Het enige wat ik tot nu toe van de hamburger tent hiernaast heb uitgeprobeerd, is hun WiFi ☺️ .

IMG_20240330_140316.jpg


Vanaf vandaag gaat de temperatuur langzaam omhoog om overdag boven de 20 uit te komen, de komende weken.
 
Alleen door de drukte op de weg en parkeerplaatsen had ik geen zin in extra paasdrukte.
Met een bekend rondje over asfalt in gedachten, bleek ik uiteindelijk 80 km gereden te hebben bij aankomst in het dorpje wat 42 km rijden is.
Misschien dat ze dat bedoelen met 50/50 banden 🤔😉 .

Alle grapjes over kolkende rivieren daargelaten, ben ik vandaag zowaar omgedraaid terwijl de asfaltweg misschien nog maar 300 meter verderop was, maar fierljeppen met de motor kan ik niet.

Zelfs aan de andere kant, na omrijden, nog even de weg afgegaan, maar lastig een foto maken. Ik gok niks op een mogelijke gladde ondergrond.

Maar verder een fantastische rit, mede door het onverwachte.

IMG_20240401_134534.jpg


IMG_20240401_140538.jpg

IMG_20240401_140856.jpg

IMG_20240401_142049.jpg


De woeste, kolkende ownee das verderop.

IMG_20240401_143558.jpg

Eerst lunch op het hoogste punt van de omgeving.

IMG_20240401_143634.jpg

Het betonnen phallus symbool komt natuurlijk nog uit de tijd van de draconische overheersing, maar dat dacht men ook van de ' 5G antenne ' wat iets heel anders bleek te zijn.
Hoe je het ook bekijkt, het is altijd een consPensirity.

IMG_20240401_151151.jpg


Even inzoomen voor dit lieflijke dorpje met rivier.

IMG_20240401_152120.jpg

En alvast de foto van de terugweg toen er zelf een kleine waterval in de rivier te zien was die normaliter maar een stroompje is.

IMG_20240401_155416.jpg
 
Laatst bewerkt:
IMG_20240401_153228.jpg


Een tijdje geleden maakte ik melding van een groep BMW rijders, die waren deze asfaltweg ingeslagen, maar qua asfalt liep het dood

IMG_20240401_153410.jpg


IMG_20240401_153835.jpg


En hier vond ik het mooi geweest.
Nog even ingezoomd maar dat wordt gepixeleerde klerebende.

IMG_20240401_153844.jpg


" Wie niet waagt, die draait om en maakt nog even wat foto's"
Graag alle ' hier kan mijn dochter van 5 nog doorheen waden op dr Hello Kitty Crocs ' opmerkingen in elk ander topic plaatsen dan hier 😉 .

IMG_20240401_153900.jpg

IMG_20240401_153920.jpg


IMG_20240401_160051.jpg


Een kwartiertje later aan de andere kant van het water.
IMG_20240401_160133.jpg

IMG_20240401_160139.jpg


Als je een klein brommertje hebt kan je altijd nog zeggen dat alles weg lijkt te vallen in een weidse omgeving 😉 .

IMG_20240401_172417.jpg


En als laatste een foto van de brug bij het gehucht Bentos.
Links achter mij is een picknick en camperplaats, die liggen ruimschoots droog, maar 2 weken geleden kon je gewoon door de compleet droge rivierbedding lopen.

Waar ik de eerste paar jaar met alleen een wegmotor nog dacht dat je bijna geen kant op kan hier, is inmiddels een heel web van zowel verharde als ( nog meer) onverharde wegen ontdekt.

Als mensen ergens van zeggen ' na 3 dagen had ik het wel gezien ' begin ik me steeds meer af te vragen of ze wel echt kijken.

IMG_20240401_165246.jpg
 
IMG_20240403_133143.jpg

Misschien zonder inzoomen niet te zien maar hier zijn minimaal 10 vlinders zichtbaar.

Een andere dag, een andere plek.
Langzaam begon het duidelijk te worden dat ik er niet meer tegen kon dat auto's op een paar cm van mijn achterdeuren voorbij kwamen scheuren.
Mijn schuld dat ik zo geparkeerd stond, dat voorop gesteld, maar een door slijtage bijna verdwenen verkeersdrempel weerhoudt degene die er regelmatig komen niet om met iets van 70 km/hr de bebouwde kom in te sjezen.
Het zou me niet meer moeten verbazen maar na 3 weken vond ik het gezegend.

Dus Faro.
Uiteinde/ begin van de Ria Formosa, een natuurgebied duidelijk zichtbaar bij landen/ vertrek vanaf Faro en loopt door tot de Spaanse grens.

Elke eerste keer dat ik hier weer ben moet ik denken aan de fietsreis van 2019 waarbij de ' route ' door gebieden ging die nu heel verstandig worden vermeden door het gebruik van kilometers aan houten vlonders/ wandelpaden.

Genoeg geluld

IMG_20240403_135323.jpg


IMG_20240403_140026.jpg


Nogal heiig, op een gegeven moment leek het wel of het pad de oceaan inging omdat alles verder dan 100 meter verderop niet zichtbaar was.

IMG_20240403_140029.jpg


IMG_20240403_141756.jpg


Op de terugweg een klein zand paadje, leuk ff offroad.

IMG_20240403_172133.jpg


Kak, gelijk op het asfalt voelde ik iets en helemaal plat.
Eindelijk eens een zichtbaar gat en niet van die fucking speldenprikjes dat je eigenlijk afvraagt waarom je de band vervangt.

Anecdote:
Doorrijders topic. Weer of geen weer.

IMG_20240403_180542.jpg


IMG_20240403_182125.jpg

IMG_20240403_182830.jpg


Bijna elke foto was wel geslaagd. Net als de hele dag, band wisselen onderweg geeft ergens ook wel weer een nuttig gevoel.
Tis alleen een vies stugge buitenband om op en af te halen, maar goed.

Een smakelijke afsluiting:

IMG_20240403_203202.jpg


IMG_20240403_203647.jpg
 
Vandaag bij gebrek aan inspiratie de oude en nieuwe EV1 gebruikt om een lus te maken.
Vanaf Faro loopt de oude EV1 door de bossen over onverhard, maar niet zo lieflijk als dat misschien klinkt.
Begin 2020 zelfs zo stom geweest om vanaf Albufeira naar Faro te fietsen en weer terug, met een Electrische vouwfiets.
Das 50 km en weer 50 terug.
Toen was het een marteling, maar met de mountainbike leuk om te doen.
Tot de plassen zo breed worden als het pad.
Inmiddels was er een verdwaalde Engelsman aangehaakt die verwachtte dat de route wel van borden voorzien zou zijn....
Van die ielige wielren bandjes, maar goed, met een klein beetje lopen naast de fiets was het te doen.
IMG_20240405_132156.jpg


IMG_20240405_132215.jpg


' Goh, t lijkt wel een beetje de Veluwe ' hoor ik mezelf denken met in het achterhoofd de opmerking van m'n ex schoonzus die reageerde met ' het lijkt veel op Oostenrijk ' , als reactie op foto's van Yosemite, Californië.

In Quinta do Lago afscheid genomen van de fiets genoot en de supermarkt in voor sushi, maar dat hadden ze niet 🤷🏿‍♂️ .
Als er hier een auto rijdt wat geen premium merk is, zijn het bouwvakkers op doorreis of de schoonmaakster.
Betrapte mezelf dat ik niet weg kon kijken van een vrouw die iets aanhad wat ik niet kan omschrijven.
Zo een gympakje wat een bekend model aantrekt als ze een fitness video gaat maken, Carmen Electra, dat idee 🤐 .

Wederom het zuur gekregen van teveel vruchtensap drinken, dus restant opgeborgen en iets verderop op de plek van het banden plakken nog even gezocht naar het vermoedelijk verloren ventiel dopje.

Ik heb geen garantie gegeven dat elke dag of post interessant zou zijn 😉

IMG_20240405_155457.jpg

Nog meer bloempjes en toen Vilamoura. Een villawijk maar dan in een haven.
Iedereen kijkt z'n ogen uit maar tenzij je echt een verhaal erover wil maken, vind ik het niet interessant genoeg om foto's van te maken.
Maar dikke jachten en dito auto's.

Wel bijzonder dat er een Range Rover staat die door z'n vering ( minstens) is gezakt en de linker voorband van leeg is, vorig jaar ook al op dezelfde plek 🤷🏿‍♂️ .

Eenmaal de ijskramen en oester bars voorbij kwam een zandpad, ik had eigenlijk daar beter kunnen keren, en tenzij te voet of op de fiets is dat een doodlopende weg.
Was daardoor toch wel verbaasd om halverwege iets achter me te horen wat 2 enorme diepladers bleken te zijn 🤷🏼‍♂️ .

Via het fietspad door het park boven Vilamoura weer terug.

IMG_20240405_165138.jpg

Ook Quarteira via de wat meer doorlopende weg ipv over de boulevard.
De laatste 15 km waren toch wel met zadelpijn dus morgen niks of op de CRF :]
 
Terug
Bovenaan Onderaan