Snoepie's make-over (Suzuki T500)

Gisteren kwam het telefoontje uit Friesland waar ik al op zat te wachten. Helaas niet alleen goed nieuws. Marcel heeft al zijn toverkracht ingezet, en alles wat met de elektriek te maken heeft werkt! Trappen en lopen dus. Maar dat lopen....Marcel zei dat hij verontrustende geluiden uit het blok hoort komen, en dat hij er persoonlijk nog niet mee naar de hoek van de straat zou rijden. Dat is niet iets wat je wilt horen, en zeker niet van iemand als Marcel V, die beslist wel weet hoe een gezonde T500 hoort te klinken. Ik ben bang dat het langdurig niet gebruiken (meer dan 4 jaar) en het mishandelen van het blok de tijd ervoor (liep regelmatig op 1 cilinder) toch teveel geweest is voor Snoepie. Een dezer dagen maar naar Friesland om met Marcel te bespreken wat er moet gaan gebeuren.
 
Dat zijn geen goede berichten..
Ik hoop voor je dat Marcel wat voor je kan betekenen, eigenlijk weet ik dat wel zeker, maar dat de kosten enigzins binnen de perken
blijven voor je.
 
Dat is niet heel leuk. Heb ik nu goed gelezen dat je het blok nooit hebt horen lopen en ook nooit open gemaakt hebt? Gijs heeft alleen de buitenkant glimmend gemaakt? Je hhebt dus de vorige eigenaar op zijn blauwe ogen geloofd.
Jammer van het werk, dat je nu weer moet slopen. Maar met een beetje geluk zijn het alleen keerringen en krukaslagers.
 
Vraag 1: Fout gelezen! Effe begin v/h topic lezen en je bent weer up to date! ;)
Vraag 2: Foute aanname. Gijs heeft helemaal niets met het blok gedaan. Effe begin van het topic lezen en.....
Vaststelling mbt vorige eigenaar: geen idee hoe je daar aan komt....:?

Laaste zin: vinden wij ook maar er komt ook nog een gaar bigend bij....;(
 
Nee, ik heb Snoepie al 16 jaar, maar de laatste 4 jaar staat hij stil. Gisteren heb ik hem horen lopen, en nu hoor ik toch ook wel geluiden die er niet zouden moeten zijn. Waarschijnlijk sluipt dat er in en merk je de verandering niet. Maar dat het niet klinkt zoals bet hoort, dat is duidelijk. Marcel gaat het blok open maken, en dan maar zien hoe het er voor staat. Ik ben in ieder geval niet van plan te bezuinigen. Het zou niet slim zijn een "verdacht" lager niet te vervangen. Dan moet hij over 2 jaar nog een keer open.
 
Nee, ik heb Snoepie al 16 jaar, maar de laatste 4 jaar staat hij stil. Gisteren heb ik hem horen lopen, en nu hoor ik toch ook wel geluiden die er niet zouden moeten zijn. Waarschijnlijk sluipt dat er i en merk je de verandering niet. Maar dat het niet kli or zoals bet hoort, dat is duidelijk. Marcel gaat het blok open maken, en dan maar zien hoe het er voor staat. Ik ben in ieder geval niet van plan te bezuinigen. Het zou niet slim zijn een "verdacht" lager niet te vervangen. Dan moet hij over 2 jaarnog een keer open.

Je kunt het maar beter goed doen.
Bij twijfel vervangen
Succes en sterkte
Vr gr Erik
 
Vraag 1: Fout gelezen! Effe begin v/h topic lezen en je bent weer up to date! ;)
Vraag 2: Foute aanname. Gijs heeft helemaal niets met het blok gedaan. Effe begin van het topic lezen en.....
Vaststelling mbt vorige eigenaar: geen idee hoe je daar aan komt....:?

Laaste zin: vinden wij ook maar er komt ook nog een gaar bigend bij....;(
Je hebt gelijk. Ik ben bij het plaatje van post #3 begonnen.
 
Pfffff........zo........gaat die "knikkerbak" na al die jaren eindelijk eens goed open .................:+ toen ik het een jaar of 12 of misschien al eerder voorzichtig opperde viel het allemaal wel mee .........;) Wat vliegt die tijd ..................ikke volgend jaar met ABP-pensioen *O*
 
Zo, nieuws van Snoepie uit Friesland. Marcel heeft het blok geopend, en het ziet er goed uit. De carters zijn mooi schoon, en de versnellingsbak is in orde, al begint de vijfde versnelling wat sporen van slijtage te vertonen. Ik had nog een volledige bak liggen, dus het beste tandwiel gaat er in. De zuigers waren een ander verhaal. Een van de zuigers vertoont behoorlijke vreetsporen. Mogelijk doordat de T500 een behoorlijke poos op 1 cilinder heeft gelopen, terwijl de tweede er pas bij 3500 toeren bijkwam. Kan nooit goed zijn, maar het toont wel aan dat de T500 een taaie rakker is. Deze zuiger (eerste overmaat trouwens) moet zeker vervangen worden, de tweede zuiger is een grensgeval. Het lijkt mij verkeerde zuinigheid om deze te laten zitten, maar daarover ga ik nog in overleg. Marcel hoopt dat er twee nieuwe zuigers en zuigerveren in kunnen, anders wordt het opboren naar de tweede overmaat. De krukas wordt gewoon gereviseerd. Als Snoepie in het voorjaar weer in elkaar zit, ben ik weliswaar wat centjes armer, maar voor de rest van mijn leven heb ik een prima T500. En dat is toch ook wel wat waard.
Blok.jpg
Zuiger.jpg
 
Ik wel bij mijn GT750,ook die liep slecht mee en zag er net zo slecht uit,gelijk de punten ontsteking vervangen door elektronisch,
daarna geen last meer van gehad.
 
Eensch...
En ik denk dat Marcel er net zo over denkt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan