Slechte gasrespons door milieurestricties ?

MaximusII

Grote klappen, snel thuis.
18 sep 2008
2.100
360
Dtc
Na een proefrit op een bijna nieuwe Fazer 1000 heb ik de volgende vraag:

Hebben de Katalysator en de standaard demper op nieuwe motoren
een negatieve invloed op de gasrespons?

Tijdens het proefritje,met mijn vriendin achterop.
viel mij op dat de gasrespons tijdens het schakelen een
aan/uit gevoel geeft.

Bij gas los is direct het vermogen weg en na het opschakelen
is er eerst even geen reactie op het gas geven en dan opeens komt het vermogen
er vol in.
Dit effect was met name sterk bij rustig opschakelen (5000-6000 toeren)

De dealer vertelde mij dat dit het gevolg is van het knijpen van de
motor door de kat en de einddemper.
Als gevolg van de tegenwoordige milieu eisen.
En dat vrijwel alle moderne motoren hier last van hebben.

Dit aan/uit effect moet te verhelpen zijn door de einddemper te vervangen voor
een goede sportdemper. bv een Akra.
Moet ik nu bij aanschaf van een nieuwe motor direct een sportdemper
aanschaffen, alleen al om soepel te kunnen rijden :?

Graag hoor ik jullie mening.
 
Yep, en dat wordt veroorzaakt door wat MasterTommy al zij, ook al is men het er niet mee eens. Dat ultra soepele doorrijden nadat je op lage toeren op de motor geremd hebt, moet dan opnieuw worden aangeleerd. Want een injectiemotor geeft geen benzine als je je gas los laat, waar bij een carburateur het stationair circuit altijd mee doet. Dat kan over komen als een aan/uit effect en staat verder los van te schraal afgestelde emissie shit, dat is een apart hoofdstuk.
 
WTF is roluitschakeling.
Sorry wist niet dat je ride by wire had.

Gek genoeg zijn vervelende kwaaltjes als dichtslaan bij gas loslaten, aan/uit, dipjes en niet optimale response altijd verholpen door er gewoon goed af te stellen.

Ik deel alleen m'n kennis en ervaring. Take it or leave it

Roluitschakeling is het stoppen van de inspuiting bij uitrollen op de motorrem. Een motorfiets met carburateurs zal een blok altijd van mengsel voorzien, ongeacht de gasstand. Een injectiesysteem stopt de inspuiting zodra het gas wordt dichtgegooid, en hervat deze zodra het toerental weer in de buurt komt van het stationaire toerental. Geef je als berijder input voor de drempelwaarde voor inspuiting weer is bereikt, dan geeft dit een schok in de aandrijving, ook wel bekend als aan/uiteffect.

Race ECU's bieden de mogelijkheid om dit uit te zetten, ook wel bekend als kitparts. Een powercommander lost hierin niets op en is dan ook zinloos, evenals de A/F ratio aanpassen.

Dit trucje scheelt een hoop brandstof tijdens een rit, maar voor degene die een vloeiende gasaanname prefereert is de roluitschakeling <input engelse term hier> niet echt gewenst. Voor de rest adviseer ik TS dan ook alle opmerkingen die uitgaan van afstellen = probleem oplossen dan ook te negeren.

Edit: spelfouten e.d.

Ik ben op vakantie en heb nogal wat bier er in zitten :+
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zelf geen fazer 1000, of FZ1 denk ik dat je bedoelt? Maar ik weet wel dat ze er erg om bekend staan een nogal aan/uit karakter te hebben wat gasrespons betreft.

Zie het topic
Fazerrijder (V/M) hangplek - deel 12

Hier heb ik ook een aantal maal langs zien komen dat een Power Commander of Rapid Bike module en een goede afstelling op de bank het euvel grotendeels weg kan nemen.

Succes!
 
Een powercommander lost hierin niets op en is dan ook zinloos, evenals de A/F ratio aanpassen.

Edit: spelfouten e.d.

Ik ben op vakantie en heb nogal wat bier er in zitten :+

Volgensmij is dit niet helemaal correct, aangezien je een PC3 ook de inspuiting kan bijstellen voor de nul procent gasstand. Dit is bij mijn R6 ook gedaan, deze is op 2 procent gezet om oa dit probleem te voorkomen.
Geeft wel meer geknal bij gas los, maar ook een soepelere respons.

Een pc kan imo hier dus wel degelijk iets in betekenen.
 
Tja, dat is op een Forum onmogelijk te beoordelen ;)
Uiteraard, net als de meeste vage klachten hier in techniek, maar ik bedoel meer: iedereen komt meteen met allerlei (dure en ingewikkelde) oplossingen terwijl er nog geen probleem is.. de motor is namelijk nog niet van hem. Hij moet misschien eerst eens op een andere motor gaan rijden.
 
Hallo allemaal, hij heeft de motor nog niet gekocht, dus het kan ook een smoesje van de verkoper zijn om een slechtlopende motor te verkopen.

De proefrit was op een jonge 2e hands, omdat je op een nieuwe niet mag proefrijden :z

Binnenkort nog maar eens proefrijden.
Na 15 jaar carburateur fietsen is het ook simpelweg een kwestie
van wennen.
En dat gaat niet met een testritje van 2 uurtjes.

En een mooie akra en een PC voor een strakke prijs is altijd goed *D
 
De proefrit was op een jonge 2e hands, omdat je op een nieuwe niet mag proefrijden :z

Binnenkort nog maar eens proefrijden.
Na 15 jaar carburateur fietsen is het ook simpelweg een kwestie
van wennen.
En dat gaat niet met een testritje van 2 uurtjes.

En een mooie akra en een PC voor een strakke prijs is altijd goed *D
Goeie moderne strak afgeregelde fiets met injectie reageert beter op het gas dan een carb fiets..

Ga maar eens op een Z1000SX rijden.. Zit nog net even een paar jaar ontwikkeling tussen die en een FZ1
Mag je ook gewoon op een nieuwe rijden: http://www.kawasaki.nl/Testride/Index/340821FDDDF :)
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om het stationair toerental te verhogen om het aan/uit gevoel weg te krijgen omdat je altijd nog je "Roluitschakeling" uit moet zetten? (bij een "nieuwe" injectie)

Ik heb zelf ook alleen maar ervaring met carb en zie ook veel mensen die zwaar afremmen in bochten enz omdat ze het gas los laten en zeer laag in toeren lopen...

Mijn motor loopt altijd vrij hoog in toeren, gewoon omdat ik dat prettiger vindt rijden.. heeft dat nadelen behalve verbruik?

Excuses voor het kapen van je topic ;) Ik zou sowieso nog even op andere injectie motoren proefrijden om uit te sluiten of het niet gewoon aan deze motor lag.
 
Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om het stationair toerental te verhogen om het aan/uit gevoel weg te krijgen omdat je altijd nog je "Roluitschakeling" uit moet zetten? (bij een "nieuwe" injectie)

Nee, tenzij je hem stationair op 2000 zet of zo. Tot hij stationair toerental bereikt met het gas dicht, komt er helemaal geen benzine de cilinders in. Dus of je nou hoog of laag in de toeren rijdt, gas dicht = geen brandstof.

Maar zoals te lezen valt zijn er wel trucjes om daar omheen te werken ten koste van een iets hoger brandstof verbruik.
 
Dus als ik het goed begrijp heeft het geen zin om het stationair toerental te verhogen om het aan/uit gevoel weg te krijgen omdat je altijd nog je "Roluitschakeling" uit moet zetten? (bij een "nieuwe" injectie)

Ik heb zelf ook alleen maar ervaring met carb en zie ook veel mensen die zwaar afremmen in bochten enz omdat ze het gas los laten en zeer laag in toeren lopen...

Mijn motor loopt altijd vrij hoog in toeren, gewoon omdat ik dat prettiger vindt rijden.. heeft dat nadelen behalve verbruik?

Excuses voor het kapen van je topic ;) Ik zou sowieso nog even op andere injectie motoren proefrijden om uit te sluiten of het niet gewoon aan deze motor lag.
Mag eigenlijk geen probleem zijn.. (Bijna?) Alle nieuwe injectie motoren stoppen met injecteren als je het gas dichtdraait om brandstof te besparen.
Hier hoor je niks van te merken..

Zou eerlijk gezegd niet weten waarom het fijner zou zijn om een motor hoog stationair te laten lopen behalve voor stuntrijders of hele specifieke race toepassingen. Bij gas dicht moet hij gewoon afremmen op de motor en niet door blijven kachelen.
 
Laatst bewerkt:
Tuurlijk remt hij nog steeds af... ik stel hem niet af op 4k :p

Maar ik merk veel verschil bij het plotseling gas dicht als je motor 1000rpm loopt tegenover 2000... Ik denk dat mijne ongeveer 1500/1800 loopt nu terwijl het handboek 1000 aangeeft, en dat doe ik alleen maar om die "klap" te verminderen bij het gas dicht draaien. (En nee er loopt niks aan)

Is er een betere manier om dit op te lossen of vinden mensen dit gewoon niet erg? Misschien doe ik het wel helemaal verkeerd en moet ik leren mn gas altijd een mini beetje open te houden ofzo... maar als ik hard wil remmen knijp ik wel in dat hendeltje...
 
Tuurlijk remt hij nog steeds af... ik stel hem niet af op 4k :p

Maar ik merk veel verschil bij het plotseling gas dicht als je motor 1000rpm loopt tegenover 2000... Ik denk dat mijne ongeveer 1500/1800 loopt nu terwijl het handboek 1000 aangeeft, en dat doe ik alleen maar om die "klap" te verminderen bij het gas dicht draaien. (En nee er loopt niks aan)

Is er een betere manier om dit op te lossen of vinden mensen dit gewoon niet erg? Misschien doe ik het wel helemaal verkeerd en moet ik leren mn gas altijd een mini beetje open te houden ofzo... maar als ik hard wil remmen knijp ik wel in dat hendeltje...
1800 toeren vind ik echt veel..

Maar wat gebeurt er dan? Blokkeert je wiel? Schakel je te vroeg terug?
 
Goeie moderne strak afgeregelde fiets met injectie reageert beter op het gas dan een carb fiets..

Ga maar eens op een Z1000SX rijden.. Zit nog net even een paar jaar ontwikkeling tussen die en een FZ1
Mag je ook gewoon op een nieuwe rijden: http://www.kawasaki.nl/Testride/Index/340821FDDDF :)

Vandaag gereden op een 2011 Kawa Z1000sx :9~

De gasrespons van de Kawa is veel soepeler dan van de Fazer.
Het blok reageert minder zenuwachtig en is hierdoor
beter te doseren.

Zowel sukkelen door het stadsverkeer als even "bloazen" buiten de bbk
doet hij soepel.
Dus de gasrespons is niet alleen een een kwestie van milieu eisen.
maar ook een kwestie van techniek en software.
 
Vandaag gereden op een 2011 Kawa Z1000sx :9~

De gasrespons van de Kawa is veel soepeler dan van de Fazer.
Het blok reageert minder zenuwachtig en is hierdoor
beter te doseren.

Zowel sukkelen door het stadsverkeer als even "bloazen" buiten de bbk
doet hij soepel.
Dus de gasrespons is niet alleen een een kwestie van milieu eisen.
maar ook een kwestie van techniek en software.
En heel veel uren testrijden door mensen die weten wat ze doen.. en dat vervolgens vertellen aan de mensen die weten hoe ze dat moeten programmeren.. ;)

Fijn is die SX he?
 
Laatst bewerkt:
WTF is roluitschakeling.
Sorry wist niet dat je ride by wire had.

Gek genoeg zijn vervelende kwaaltjes als dichtslaan bij gas loslaten, aan/uit, dipjes en niet optimale response altijd verholpen door er gewoon goed af te stellen.

Ik deel alleen m'n kennis en ervaring. Take it or leave it

ik denk dat ie bedoeld als je het gas los laat en dus afremt op de motor. de ECU stopt met het inspuiten van brandstof.
dit is per fabrikant wel of niet van toepassing.
bv. Triumph doet dit niet en laat gewoon brandstof inspuiten bij het afremmen op de motor.
gevolg hiervan is dat je lekker roffels uit de uitlaat hoort. en als je het echt goed doet dan kan het ook met een stevige plof.
 
Terug
Bovenaan Onderaan