Na een proefrit op een bijna nieuwe Fazer 1000 heb ik de volgende vraag:
Hebben de Katalysator en de standaard demper op nieuwe motoren
een negatieve invloed op de gasrespons?
Tijdens het proefritje,met mijn vriendin achterop.
viel mij op dat de gasrespons tijdens het schakelen een
aan/uit gevoel geeft.
Bij gas los is direct het vermogen weg en na het opschakelen
is er eerst even geen reactie op het gas geven en dan opeens komt het vermogen
er vol in.
Dit effect was met name sterk bij rustig opschakelen (5000-6000 toeren)
De dealer vertelde mij dat dit het gevolg is van het knijpen van de
motor door de kat en de einddemper.
Als gevolg van de tegenwoordige milieu eisen.
En dat vrijwel alle moderne motoren hier last van hebben.
Dit aan/uit effect moet te verhelpen zijn door de einddemper te vervangen voor
een goede sportdemper. bv een Akra.
Moet ik nu bij aanschaf van een nieuwe motor direct een sportdemper
aanschaffen, alleen al om soepel te kunnen rijden
Graag hoor ik jullie mening.
Hebben de Katalysator en de standaard demper op nieuwe motoren
een negatieve invloed op de gasrespons?
Tijdens het proefritje,met mijn vriendin achterop.
viel mij op dat de gasrespons tijdens het schakelen een
aan/uit gevoel geeft.
Bij gas los is direct het vermogen weg en na het opschakelen
is er eerst even geen reactie op het gas geven en dan opeens komt het vermogen
er vol in.
Dit effect was met name sterk bij rustig opschakelen (5000-6000 toeren)
De dealer vertelde mij dat dit het gevolg is van het knijpen van de
motor door de kat en de einddemper.
Als gevolg van de tegenwoordige milieu eisen.
En dat vrijwel alle moderne motoren hier last van hebben.
Dit aan/uit effect moet te verhelpen zijn door de einddemper te vervangen voor
een goede sportdemper. bv een Akra.
Moet ik nu bij aanschaf van een nieuwe motor direct een sportdemper
aanschaffen, alleen al om soepel te kunnen rijden
Graag hoor ik jullie mening.