Show hier je nieuwe gereedschap "VIII" :Schoonmoeder Rules

Status
Niet open voor verdere reacties.

king-roy

MF veteraan
Lid geworden
9 sep 2006
Berichten
6.180
Waarderingsscore
0
Locatie
Noord Limboland Beringe.
Show hier dus al je nieuwe/oude/verse/vage/gejatte/gevonden/antieke/zelf-bedachte gereedschap dat je met de sleutelaars wilt delen!​


Gereedschap gerelateerde Links:


Handige topics wat betreft het gebruik van gereedschap:







screwdriver-and-wrench-icon-hi.png

d25314k.jpg

gereedschap.gif
 
Laatst bewerkt:
Zat zelf dus te kijken naar een slagmoersleutel..
Denk niet dat je met die goedkope dingen vooruit komt..
Verwacht ook niet dat ze de 450nm halen..

Vergeet je niet dat je ook slagdoppen nodig hebt..?
Gewone kunnen wel maar grote kans dat ze breken..
Ow ja slagdoppen, goed dat je het zegt :) die moet ik ff regelen dan!

Als die electrische dingen niet werken, heeft iemand een tip wat wel werkt voor een vergelijkbare prijs? Ik heb een kleine luchtcompressor staan, en 2e hands gereedschap heb ik geen problemen mee. Ik koop liever zelf de tools dat ik het leer doen, dan dat ik die ketting door de dealer laat vervangen.

Dit is trouwens het type waar ik het over heb, kost 50eu:
Arebos Elektro Schlagschrauber Schrauber mit Koffer 1010 W Netzbetrieb 450 Nm | eBay
 
vandaag voor het eerst de verfspuit gebruikt van de lidl.

is qua gewicht wel wat meer als die van de bouwmarkt. kreeg op het laatst de vlakstraal pas echt mooi afgesteld ( is even wennen) maar voor de rest een hele fijne spuit. goed spuitbeeld en heel veel meer zuinig met de verf dan die van de bouwmarkt ( had zelfde hoeveelheid in gedaan maar hield bijna de helft over. eerste laag met de bouwmarkt spuit 2 e laag met die van de lidl)

dus 3 e laag kan mooi wat minder in de verfbeker
 
Ow ja slagdoppen, goed dat je het zegt :) die moet ik ff regelen dan!

Als die electrische dingen niet werken, heeft iemand een tip wat wel werkt voor een vergelijkbare prijs? Ik heb een kleine luchtcompressor staan, en 2e hands gereedschap heb ik geen problemen mee. Ik koop liever zelf de tools dat ik het leer doen, dan dat ik die ketting door de dealer laat vervangen.

Dit is trouwens het type waar ik het over heb, kost 50eu:
Arebos Elektro Schlagschrauber Schrauber mit Koffer 1010 W Netzbetrieb 450 Nm | eBay


hoe groot is je compressor?

met een beetje fatsoenlijke maat en goeie slang kun je met dit setje eerst eens aan de hobbie.

heb je direct een paar doppen erbij..
Slagmoersleutel set 1/2" Mannesmann

en anders ook setjes slagdoppen:
http://www.autogereedschap.com/a-25...oppen/slagdoppen-set-mannesmann-1-2-10-delig/

Rodac slagdoppenset 1/2", 10 delig

1e heeft 12 mm ipv 27mm om aan de 10stuks te komen.


als je alle maten wilt hebben staat hier nog een compleet setje doppen voor redelijke prijs:
Slagmoerdoppen metrisch en inch 37-delig

ik heb daarvan nog geen dop kapot gekregen, maar zijn wel echt dik aan de rand!!
dus als je weinig ruimte om je bout/moer hebt kan het voorkomen dat deze doppen niet passen. Maar aan de andere kant, zal dat met bijna alle kracht doppen zijn ;)
succes
 
hoe groot is je compressor?

met een beetje fatsoenlijke maat en goeie slang kun je met dit setje eerst eens aan de hobbie.

heb je direct een paar doppen erbij..
Slagmoersleutel set 1/2" Mannesmann

en anders ook setjes slagdoppen:
http://www.autogereedschap.com/a-25...oppen/slagdoppen-set-mannesmann-1-2-10-delig/

Rodac slagdoppenset 1/2", 10 delig

1e heeft 12 mm ipv 27mm om aan de 10stuks te komen.


als je alle maten wilt hebben staat hier nog een compleet setje doppen voor redelijke prijs:
Slagmoerdoppen metrisch en inch 37-delig

ik heb daarvan nog geen dop kapot gekregen, maar zijn wel echt dik aan de rand!!
dus als je weinig ruimte om je bout/moer hebt kan het voorkomen dat deze doppen niet passen. Maar aan de andere kant, zal dat met bijna alle kracht doppen zijn ;)
succes

Nou die bovenste slagmoersleutel heb ik gehad, maar met mijn huistuinenkeuken compressor kon ik er nog geen wielbout mee uit draaien. Met de slagmoersleutel van mijn buurman ging dit prima, zelfde compressor. Ik heb hem maar snel weg gedaan.

Ben.
 
ik hoor iedereen altijd over de slangen en compressor grote omdat je anders geen slagmoersleutel zou kunnen aandrijven.
maar ik heb zo'n 25ltr ding met alles standaard en ik krijg de boutjes van de transit (200NM) gewoon los :)

is het wel echt nodig dan, betere aansluitingen en slangen?
 
Naar mijn idee niet wel een goede lucht sleutel met een laag lucht verbruikt .
Als voorbeeld een twin-rotor met een max druk van 6 Bar en een verbruik van 1120 L/min (Hazed heeft er zo een ) kan je makkelijk een zware bout of moer mee losslaan met je standaard slang .
Bij meerdere zal een keer of wat een paar tellen moeten wachten op je compressor om wat extra lucht te pompen
 
Tuurlijk maakt het wel uit. De sleutel moet wel genoeg lucht kunnen krijgen. Een standaard luchtslang heeft vaak een te kleine diameter om het maximale uit een luchtsleutel te halen. Een kleine compressor levert vaak genoeg lucht om voor een korte tijd (enkele stoten) een sleutel goed 'aan te drijven'. mits de slang niet de beperkende factor is.
 
ik hoor iedereen altijd over de slangen en compressor grote omdat je anders geen slagmoersleutel zou kunnen aandrijven.
maar ik heb zo'n 25ltr ding met alles standaard en ik krijg de boutjes van de transit (200NM) gewoon los :)

is het wel echt nodig dan, betere aansluitingen en slangen?
compressor volume moet minimaal 25 liter zijn. Anders zakt de druk te snel weg.

Elke restrictie (weerstand) in slangen en koppelingen verlaagt de eind opbrengst.




Ik vergelijk het met een accu en een startmotor :+
 
Nou die bovenste slagmoersleutel heb ik gehad, maar met mijn huistuinenkeuken compressor kon ik er nog geen wielbout mee uit draaien. Met de slagmoersleutel van mijn buurman ging dit prima, zelfde compressor. Ik heb hem maar snel weg gedaan.

Ben.


Er zitten verschillende standen op, wat slagkracht betreft, had je hem wel goed ingesteld?
 
Ik heb een 25 liter compressor, alle standen van de slagmoersleutel geprobeerd. Hij trok de compressor in een keer leeg. Toen ik ermee terug ging naar de winkel liet de verkoper zien dat hij het met een VEEL grotere compressor wel deed. Het zou dus aan mijn compressor liggen volgens hem.

De slagmoersleutel van mijn buurman doet het wel gewoon op mijn compressor (en mijn slang). Kan er prima de wielbouten van mijn auto mee los draaien. Weet allen niet welk merk dat is.

Ben.
 
in de regel:
goedkope slagmoer sleutels hebben meer lucht en druk nodig
duurdere slagmoer sleutels hebben meer kracht bij een lage druk en laag lucht verbruik.

die van je buurman zal net effe wat betere kwaliteit zijn.
met een 40 ltr compressor kun je waarschijnlijk wel je wielmoeren los krijgen, maar die zal alsnog moeite hebben met grote bouten in chassis/aandrijflijn bijv.

met een 100/200 liter compressor kun je met die voordelige slagmoersleutel bijna alles wel los krijgen!

dikte van de slang scheelt trouwens ook veel.
heb zelf een 24 ltr compressor gehad. als je daaraan dat 5 meter dunnen plastic slangetje aansloot kun je je ventieldopje nog amper los krijgen.
als je er een fatsoenlijke 30 meter lange slanghaspel aanhangt, vergroot je in feite je liters en de doorvoer is beter, gevolg merkbaar meer kracht!
 
:^

En inderdaad, goedkopere slagmoersleutels hebben een lager rendement dan dure slagmoersleutels.

Dat gezegd hebbende: Geen enkele slagmoersleutel wordt ontworpen om met een schamele 25 liter ketel om te gaan. Officieel heb je minimaal 50 liter en een vulling van 8 bar nodig. Daarmee kan je meestal wel een krukasbout los rammen, maar niet 20 wielmoeren.

En let op: Die 8 bar is de druk in de ketel: Als op de sleutel 6 bar staat, zet je reduceer dan ook op 6 bar, zo verklein je de drukval omdat je 2 bar extra in de ketel hebt zitten.

Last but not least: Meer lucht = meer koppel. Voor de gemiddelde sleutel is een slang met 7 of 8mm binnendiameter al prima, maar dus niet een 4mm spiraaltje.
 
O en nog 1 ding:

Een slagmoersleutel moet gesmeerd worden. Geen liters motor olie, geen teflonspray, geen WD-40, geen klodders lagervet (trust me, ik heb het allemaal gezien).

Gewoon 3 druppels rijwielolie, machineolie, of speciale olie voor luchtgereedschap voor ieder gebruik.

Moderne (twin hammer) sleutels zijn gevoeliger voor een gebrek aan smering dan een simpel oud ding, net als een Busa versus Honda Cub blokje, meer rendement = hogere thermische belasting.
 
Voor die smering van luchtgereedschap zijn er kleinen nevellaars die je op het gereedschap kan monteren waardoor je gereedschap altijd gesmeerd blijft .


het is handiger om de vernevelaar op de compressor te zetten.
werkt niet zo praktisch zo'n vernevelaar aan je luchtsleutel :+
en hem even er af halen als je gaat verfspuiten natuurlijk :X
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan