Show hier je (nieuwe) gereedschap *3*

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Fuzy
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Idd fijn die die wiel afsteller. Heb er ook 1. Was eerst aan het zoeken naar zo'n ding met laser, maar dat werd (hier?) afgeraden. Nu zo 1 dus. Werkt prima en als je wel die streepjes op je brug hebt kan je mooi checken of die ook kloppen.

Op een GS500 week die zo'n halve streep af :X

Ik heb zo'n ding met een lazer en dat ding werkt prima
Je zet hem op het tandwiel en het straaltje gaat als het goed is precies over de buitenkant van de ketting
 
op 't tandwiel ga je verankeren, terwijl je op de ketting gaat volgen. :?
Hij wordt met de schroeven haaks op het tandwiel vast gezet (oftewel, in het verlengde van het tandwiel) en die geleidestang geeft dan de speling/afwijking aan. ;)


P.S. Bij holle of bolle achtertandwielen zal dit waarschijnlijk afwijken.
 
Laatst bewerkt:
En als je achterwiel parallel verkeerd staat (offset) vanwege een afwijking in je spacers
(linker spacer is niet altijd gelijk aan rechterspacer en verwisselen kan zo gebeurd zijn. - fabrieksafwijkingen kunnen ook of een iets gewrongen brug)

dan zet je met dit apparaat je achterwiel scheef.

ik heb persoonlijk liever een ketting die iets scheef gaat (ondanks de extra slijtage) dan een achterwiel dat scheef staat - kettingset is goedkoper dan banden en tanden
Daarom meet ik de afstand van scharnierpunt achterbrug tot as bij het kettingstellen
Dan staat in elk geval mijn achteras in het horizontale vlak parallel aan de achterbrug-as

Bovendien zit er in de links-rechts passing van een ketting op een tandwiel best wel wat ruimte
 
Ik heb zo'n ding met een lazer en dat ding werkt prima
Je zet hem op het tandwiel en het straaltje gaat als het goed is precies over de buitenkant van de ketting
Met het risico dat het lijkt dat ik reclame aan het spammen ben hier mijn argumenten voor de Project One Tool:

1: blijft vastzitten op het kettingwiel terwijlje de spanners gebruikt. Je kan dus tijdens het verdraaien de aflezing doen.
2: er zitten geen batterijen in die leeg kunnen zijn als je hem nodig hebt
3. hij is ook bij fel zonlicht prima afleesbaar
4. hij gebruikt de vlakke achterkant van het kettingwiel als pasvlak, en niet de voorkant (waar vaak een versprongen rand zit)
5. doordat hij vastgeklemd wordt (in plaats van dat je hem met de hand moet aandrukken zoals bij de laser) zal hij minder last hebben van vuil dat op het kettingwiel zit.
6. je hebt in 1 keer een uitlijning vanaf achter op de ketting tot halverwege de ketting. Hiermee is het verschil in uitlijning veel beter te zien dan met een laserpuntje dat je steeds moet verschuiven van achter naar voor op de ketting.
7. goedkoper dan de laser (zeker in het gebruik, batterijen zijn duur).

Nadelen:
1: niet bruikbaar bij wielen met een grote naaf. Als de wielnaaf vrijwel net zo groot is als het kettingwiel, dan is er geen ruimte voor de PO te monteren
2: lastige mee te nemen (veel groter)
3. aanwijsstang is wat kwetsbaarder dan de laser (niet verbuigen of laten vallen!), maar deze zijn makkelijk los verkrijgbaar.

Ik gebruik zowel de PO als ook (af en toe) de laser.
 
En als je achterwiel parallel verkeerd staat (offset) vanwege een afwijking in je spacers
(linker spacer is niet altijd gelijk aan rechterspacer en verwisselen kan zo gebeurd zijn. - fabrieksafwijkingen kunnen ook of een iets gewrongen brug)

dan zet je met dit apparaat je achterwiel scheef.

ik heb persoonlijk liever een ketting die iets scheef gaat (ondanks de extra slijtage) dan een achterwiel dat scheef staat - kettingset is goedkoper dan banden en tanden
Daarom meet ik de afstand van scharnierpunt achterbrug tot as bij het kettingstellen
Dan staat in elk geval mijn achteras in het horizontale vlak parallel aan de achterbrug-as

Bovendien zit er in de links-rechts passing van een ketting op een tandwiel best wel wat ruimte

Ik monteer elke dag wielen, van alle soorten motoren. Ik heb er nog geen een gezien waar het mogelijk is de ACHTERWIELspacers te verwisselen, maar die van jou kan best een uitzondering zijn. Dat argument is dus niet van toepassing.
Alleen bij een kromme achterbrug (door bijvoorbeeld een ongeval) heb je een punt.....

Doordat je het wiel eerst een paar slagen laat draaien voordat je de tool gebruikt zal de ketting zijn optimale loopstand innemen, en zich centreren op de kettingwielen. Ik kan je garanderen dat op deze manier uitlijnen nauwkeuriger is dan jouw opmeten van de achterbrug. Grappig dat je wel ruimte maakt in jouw betoog voor fabrieksafwijkingen als het je uitkomt, maar niet in het opmeten van de achterbrug (waar dus net zo goed jouw fabrieksafwijking in zou kunnen zitten......).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan