Schimmel in helm en kleding na winterstop

Gwiedert

motor detective
6 dec 2019
3.778
4.708
Ik dacht vandaag het paard weer eens van stal te trekken, maar tot mijn verbazing zit heel mijn helm vol met schimmel. Handschoenen en broek vertonen ook sporen van het zachte dons.

20220211_122652.jpg


Iemand een idee hoe ik dit er uit ga krijgen?
Voortaan trouwens de kleding maar weer in huis in plaats van in de schuur...
 
Te vochtig opgeslagen geweest.

En je voornemen om het binnen op te slaan zal het waarschijnlijk voorkomen. Mits droog weggelegd en met enige ventilatie.

Hopelijk heb je geluk en kan het weg wassen. Daarna wel goed drogen (tenminste dat zou ik doen 😉).

Hoop voor je dat de schade meevalt en je niet alles hoeft te vervangen 😬
 
Vochtige schuur? Maar ik zou alle binnenvoering die je eruit kan halen wassen en de rest goed met een interieur helm reiniger schoonmaken. Je kleding zou ik volgens de instructies wassen. Hopelijk krijg je daarmee alles eruit.
 
Komt die schimmel snel voor?
Ik heb m’n helm ook gewoon in de schuur liggen.
En de dag na een regenbui voelt het soms een beetje klam aan, en ruikt dan een beetje muf.
Hoe lang heb je de helm niet gebruikt? Paar maanden?
Houten schuurtje, los van het huis?
Overigens hebben doorrijders ook soms last van witte spikkels, alleen dan op de motorfiets zelf :+
 
Eerst goed laten drogen. Daarna met de stofzuiger zo veel mogelijk er af zuigen en borstelen. Daarna met een vochtige doek of zo'n spuitbus "helmenspray" schoon boenen.
 
Normaal kun je makkelijk heel het binnenwerk uit die Shoei halen,dat werkt een stuk beter en sneller om te reinigen dan zo'n spuitbus.
 
Vizier open laten staan kan het nog wat ventileren, niet je handschoenen in je helm drukken als je ze aan de kant legt:Y
 
Ik heb dit een keer tijdens mijn rijlessen gehad. Wilde ik de helm opzetten, rook ik iets geks. Ging dus net goed:+*D
Ik heb het destijds eerst ingespoten met azijn en even een uurtje in de zon laten broeien, daarna met azijn ipv schoonmaakmiddel op 30 graden gewassen en daarna nog een keer met alleen wasverzachter.

Zo kreeg ik alles er uit. Of het 'tegen de regels' is, geen idee:9
 
Naar aanleiding van dit topic snel mijn spullen van de garage naar de zolder verhuisd. Niet alleen vanwege schimmel maar vooral omdat het spul anders zo ontiegelijk koud is als je even een ritje wil maken. Ben je gelijk van binnen en van buiten koud voor je vertrekt. Nu gewoon op de zolder de zooi aantrekken en vertrekken.
 
Bedankt voor alle reacties!
Hebben inderdaad in een schuurtje gelegen waar het vrij vochtig is soms.
Ik ga nog even kijken welke van de voorgestelde opties ik ga proberen.
 
Ik ben voor de vochtige garage aan het zoeken naar een adsorptiedroger. Deze kunnen ook bij lagere temperatuur vocht uit de lucht halen.
Daar is je huidige schimmel niet mee weg maar dat scheelt weer alle spullen in huis opslaan.
Begint bij 250 euro voor wat ik tot nu toe gevonden heb.
Directe afvoer op de sifon en geen omkijken meer naar.

Misschien heb je er wat aan.
 
Ik ben voor de vochtige garage aan het zoeken naar een adsorptiedroger. Deze kunnen ook bij lagere temperatuur vocht uit de lucht halen.
Daar is je huidige schimmel niet mee weg maar dat scheelt weer alle spullen in huis opslaan.
Begint bij 250 euro voor wat ik tot nu toe gevonden heb.
Directe afvoer op de sifon en geen omkijken meer naar.

Misschien heb je er wat aan.
Als je wat gevonden hebt, laat maar weten! Mag niet te groot zijn want de schuur is dat ook niet.
Sifon heb ik wel, maar daar steekt de wasmachine al in.
 
Ik ben voor de vochtige garage aan het zoeken naar een adsorptiedroger. Deze kunnen ook bij lagere temperatuur vocht uit de lucht halen.
Daar is je huidige schimmel niet mee weg maar dat scheelt weer alle spullen in huis opslaan.
Begint bij 250 euro voor wat ik tot nu toe gevonden heb.
Directe afvoer op de sifon en geen omkijken meer naar.

Misschien heb je er wat aan.
Is een vochtige garage of schuur niet gewoon een kwestie van niet genoeg ventileren?
 
Terug
Bovenaan Onderaan