Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Salira Z201 195...dinges

  • Onderwerp starter Onderwerp starter PLR
  • Startdatum Startdatum
Er bestaan twee soorten replica's: die uit polen/Rusland en die uit China/het verre oosten. De laatste variant klinkt gemeen scherp en dempt ongeveer niks.

Dat dus; deze kwamen uit Vietnam en knetteren scherp.
Ook qua dB's heb ik twijfels...
Dan maar een oude gebruikte die je nog ouderwetsch kunt uitbranden..
 
Omdat het vinden van een middenbok voor dit merk/ type ongeveer hetzelfde is als het zoeken naar paars goud...en ik werkzaam ben in technisch onderwijs..besloot ik er zelf eentje te fabriceren;



..en thuis even proefpassen en aanslagen/ veerophanging bepalen, dan kan ik hem straks aflassen en spuiten..

 
En omdat de laatste stickers ook binnen zijn die meteen maar efkes op het machientje geplakt;




Zoals je kunt zien laat ik haar tóch keuren en kentekenen als een '150': dat is het feitelijk.
Dat het intussen stiekem een '200' is zal ik ze niet aan de neus wrijven...
Iets met slapende honden...
 
En ook de knoop doorgehakt vwb dit boekje;



Stond al enige tijd op MP te koop, maar behoorlijk aan de prijs.
Aangezien info over dit merk belachelijk slecht te vinden is, tóch maar gekocht; "beter te duur dan niet te koop"..

Komt me goed van pas straks bij het RDW; alle gegevens die ik nodig heb staan erin..
 
DKW-uitlaat is binnen, maar daar moet nog wat aan gebeuren..
Eerst maar eens gedemonteerd, wat een bende kwam eruit....



Zaterdag maar eens ouderwetsch uitbranden en staalborstelen..dan een laag kachel-zwart erover..
Die pen met schotten hoort gelast te zijn aan het deel met klemband, dus dat moet nog ..
 
Zoals beloofd; uitlaat in de hens en afrossen/ uitkloppen met de staalborstel...



...en deze twee horen aan elkaar...



Tis een holle buis, dus dikke stroef erin...



...en voor het klemmen een klembandje erom..



Dat houdt wel
 
Even monteren....



Klemstrip eraf geslepen en het spul kachelzwart gespoten.
Met de brander laten drogen en toen hop; aan de brommer....



Nog even een ophangbeugel regelen of maken...
Klinkt in ieder geval veel beschaafder zo.
Standaard ook gemonteerd nadat hij zwart gespoten was..we zijn klaar voor de RDW..

 
Er zit een vrachtwagen brandstofdop op die belucht zou móeten zijn, maar ondanks hier en daar wat lipjes verder openbuigen merk ik nog steeds vacuüm zuigen of overdruk in de tank..

Dus; ontluchtingsgaatje van 1,5mm erin..
 

Bijlagen

  • IMG_20220116_112352060.jpg
    97,1 KB · Weergaven: 25
  • IMG_20220116_111957546.jpg
    139,6 KB · Weergaven: 23
  • IMG_20220116_111951211.jpg
    184,4 KB · Weergaven: 22
  • IMG_20220116_111943675.jpg
    158,9 KB · Weergaven: 23

Zo...D-day vandaag..
Vanmorgen om 07.39u in Almelo; ik stond als eerste 'op de rol'...
Ding laten keuren als een 150cc, en als herkomst Belarus (Wit-Rusland).


..en anderhalf uur later was het beestje goedgekeurd..


Nu even wachten op de kenteken papieren, plaatje laten maken en dan lekker knetteren op de buitenwegen!

Waar zijn de chicks..?!
 
Laatst bewerkt:
Via een achterdeurtje (inloggen met DigiD op RDW.nl..) weet ik mijn kenteken al zónder dat ik de papieren in huis heb >kentekencheck
Ik krijg een NM plaat; blijkbaar zijn ze door de Z-serie heen..
Kan ik maandag al een plaatje laten persen..en de verzekering is ook al op de hoogte.

Hoppa!
 
Laatst bewerkt:
Lekker hoor, was een leuk project om te volgen.

Wat is de eindstand qua kosten?
 
Waarderingen: PLR
Ex aanschaf kostte mij dit hele resto-avontuur (incl keuring en plaat) ~€1700..

Zou het voor iemand rendabel moeten zijn, dan moet het fietsje dus minimaal €3500 (uren!) opbrengen...
Dat gaat hem niet worden vrees ik..
 
Proficiat met de goede keuring! Was een mooi project en eens iets anders.
Een geluidsfragmentje met de andere uitlaat is welkom!
Pep Pep Pep!
 
Opgenomen met een mobieltje hoor je geen verschil, in het echt wel; de DKW demper is veel stiller...
Vandaag mocht ik de creditcard al ontvangen, verzekering is geregeld.
Nu de plaat nog...

M'n handen kriebelen wel als ik al dat moois op MP zie; er is nog zoveel te koop...
Ik heb nog een ouwe fiets in onderdelen, die bouw ik straks met m'n zoon.
 
Laatst bewerkt:
Vanmorgen plaatje erop, dus ik dacht "op zoek naar olijke popkes" !
Fout gedacht; na ~150 meter hield de ontsteking ermee op...

Vuk...
 
Dat is wel jammer natuurlijk. Maar wees blij dat het 150m van huis gebeurt en niet 50km...
 
Vliegwiel eraf gehaald, alles nog eens controleren...niks te zien..
Vliegwiel op tijd gezet en gemonteerd...vonk!
Rijden!

De eerste drie-vier kilometer op het beestje gezet, wat is zo'n 2honderdje fel!
Ik mag niet harder dan 50, moet me bedwingen om het gas open te trekken...
Maar veel power, dat had ik niet verwacht...

Koppeling komt niet goed vrij, mogelijk moeten de opnieuw gekurkte schijven even iets afgeslepen worden..

Beestje klinkt beschaafd, krijg dikke duimen van vooral oudere heren....terwijl ik nou juist op chickies' aandacht vragen moest?
 
Laatst bewerkt:
Even een nawoord:

We zijn een jaar verder op een paar dagen na sinds ik dit Salira-atje bij het RDW ter keuring aanbood.
Inmiddels is het ding aardig ingereden, afgelopen jaar een kleine 1000km ermee gereden.
De teller die gereviseerd was werkt wel, maar alleen de snelheidsmeter...de tachograaf is ermee gestopt.
Dus die moet nog een keer open.

Op de eerste bladzijde viel te lezen dat ik twee motorblokjes bij dit project had: eentje met blokcode '051B' en eentje met '560A'.
Ik heb toen besloten het mooier uitziende '051B' blokje te reviseren en te gebruiken, ook omdat deze wèl in het Grote Villiers boek is te herleiden.
Nu blijkt...dat het '560A' blok ook daadwerkelijk het Salira-blok is...
Vuk..

Naja: ik knap het op en leg het onder de werktafel in een doos.
Mocht ik het '051B' blokje versleten hebben in 2294, dan gooi ik alsnog het correcte blok eronder


 
Laatst bewerkt:
Verschillen de blokjes veel in cilinderinhoud ? Of zijn ze vergelijkbaar ?

Want ik kan mij voorstellen dat als 560A een grotere inhoud heeft deze iets lekkerder kan rijden in het hedendaagse verkeer (niet dat ik verwacht dat deze motor ooit een echt scheurijzer zal worden/zijn).
 
Je hoeft niet bang te zijn met zo'n filmpje om uitgescholden te worden als Jan de Bont maar het geeft ons wel een mooi indruk .