Route des grandes alpes

De route is de route... ik heb 'm nog nooit gereden maar eigenlijk de colletjes wel allemaal maar in andere volgorde...

Even google leverde mij deze site op, weliswaar voro fietsers maar komt vast op hetzelfde neer: Inloggen
 

Bijlagen

  • gpx-grandes-alpes.zip
    443 KB · Weergaven: 0
Schitterende omgeving 👍🏿 .
De vaste route die met borden aangegeven is, is prima, maar zeker in het hoogseizoen kan het leuker zijn om de kleinere en rustigere zij paadjes op te zoeken.
 
Wat valt er te maken van de RDGA? De route is de route.
Hooguit zou je halverwege kunnen kiezen om parallel-lopende passen te rijden.
Daarom heb ikzelf de route ook niet helemaal precies gereden.

Dat jij geen raad weet met xml en gpx, dan hoef je nog niet boos te zijn op anderen.
Doe niet zo moeilijk. Maak zelf effe die GPX. Ik denk nog geen 20 waypoints.
Paar minuten werk voor de RDGA.
Even uitleggen wat de ergernis is. Bij mij komt het over dat jij denkt dat iedereen iets kan omdat jij het ook kunt. En dan ook nog eens met een ondertoon waaruit moet blijken dat jij het allemaal wel beter weet want je rijdt al vijftig (?) jaar motor. En vroeger ging het ook goed, etc.
Er zijn mensen die schieten al in de stress bij de term gpx, laat staan dat ze zelf een route moeten gaan maken. Wat is er mis mee om een kant en klaar route te vragen? Helemaal niets toch.
Tijden veranderen, waar vroeger iedereen met Het Beste Boek Van De Weg rondreed rijdt nu bijna iedereen met een navigatie. En niet iedereen weet die even goed te gebruiken, net zoals niet iedereen vroeger een kaart goed wist te lezen
 
Super vet om een reis te maken.

2 jaar geleden ben ik zelf voor het eerst de alpen in gegaan en daarvoor een luxemburg/eiffel om wat ervaring op te doen.

Het is voordat je gaat misschien een tip om je even te verdiepen in:
- Je motor parkeren op een helling
- De hellingproef
- Stoppen/stilstaan
- Het nemen van onoverzichtelijke/haarspeld bochten

Het zijn dingen die we hier praktisch niet hebben en mogelijk ook daardoor wordt er weinig tot geen aandacht tijdens rijlessen hier aan gegeven (is mijn mening). Deze dingen ga je tegen komen. Het heeft mij enorm geholpen destijds om op een doordeweekse avond een paar keer alvast te oefenen en weten wat de motor doet en hoe je op deze dingen moet anticiperen. Zeg ik dit om angst aan te praten, absoluut niet. De beste tip is gewoon gaan en genieten, maar een dergelijk mooie reis moet mooi blijven en het is absoluut zonde als je de mooie fiets moet neerleggen om onbenullige foutjes en ik heb wat mooie GSen op de Stelvio zien liggen om die foutjes. Gewoon zonde

Er zijn cursussen voor, maar er is zat op youtube en via google over te vinden. In het blog van 'De Rijder' zijn ook wat interessante tips te vinden hierover

1986032-b5100a79e2e4f6908cb1a2ae6e7119ae.jpg
 
Omdat ik deze zomer dezelfde trip ga doen: als de route van noord naar zuid doet moet je ook weer terug. Er is eerder getipt over de route napoleon, maar die heeft ook weer veel minder goede recensies. Wat zijn andere goede wegen om terug te rijden (behalve hetzelfde weer terug omhoog)? Is de kant van frankrijk (via de gorges) of via italie/ziwtserland leuker?
 
De weg ten westen van Route Napoleon vind ikzelf mooier en veel leuker om te rijden. Bij Gap rij je eerst ca 30km naar het Westen, naar Veynes (ooit het spoorwegknooppunt van Frankrijk ontwerp Gustav Eifel).
Daar stukkie binnendoor en kom je op de supergave D1075. Onder Grenoble sluit deze weg aan op de peage A51 richting het noorden.
Screenshot_20240419_092353_Maps.jpg


Nog mooier: bij Gap de Napoleon op, en na ca 15km linksaf de Col Noyer op. Supergaaf! Bovenop taart en koffie. Dan doorrijden naar Mens (dit gebied is echt verlaten, heel mooi, zorg dat je getankt hebt) Nabij Mens kom je dan op de D1075 / A51. Zo verlaat ik de zuid Franse Alpen meestal.
("Met bijna weemoed pak ik dan het tolvignet uit het apparaat. Dan weet je: veel mooier worden de wegen niet meer")🤣👍
 
En de A51 is ter hoogte van Grenoble tolvrij. Dus even net ten zuiden van Grenoble er op en net ten noorden er af. Eigenlijk wil ik heb snelweg rijden op vakantie maar om Grenoble heen is niet heel makkelijk en dwars er doorheen is ook nogal saai en vol met stoplichten.
 
  • Leuk
Waarderingen: casq
Er zijn zo veel leuke wegen terug omhoog. Vanuit Nice kun je naar de Gorges du Verdon rijden om daar eomheen te rijden naar Castellane, en dan via de Col d'Allos omhoog of je maakt een ommetje naar de Bonnette welke ook geweldig is (volgens mij gaat de RDGA over de Cayolle welke hiertussenin ligt). Zelf zou ik de Bonnette liever rijden dan de Allos of de Cayolle. Bedenk dat de RDGA slechts een naam is. Doorrijden naar gap, en stukje route napoleon om vervolgens de Ornon te rijden en je bij Bourg D'Oisans nog een leuk rondje Alp D'huez doen via de Sarenne en via Alp D'Huez omlaag of via het smalle westelijk gelegen weggetje naar Oz en Oisans. Na het Lac de Grand Maison kun je ook weer kiezen welke van de twee passen je pakt welke in hetzelfde dal uitkomen. Het dal van de Lancets de Montvernier... ook gaaf en dan de Madeleine op..

Oftewel er zijn zo veel leuke manieren over andere alpenpassen welke je kunt rijden.
 
Als de TS erin geïnteresseerd is: ik heb recentelijk een aantal routes gemaakt tot aan Menton. De routes zijn nu opgeknipt in 5 dagen. De route in het Lannoo motorboek Europa heb ik als uitgangspunt genomen. Ik heb deze routes gemaakt om in mei te gaan rijden. Maar kwam tot de ontdekking dat mei te vroeg in het seizoen lijkt en te wisselvallilg qua weer. In mei ga ik nu naar Kroatië ;-). De terugweg vanuit Menton heb ik nog niet gemaakt. Maar een optie zou zijn geweest om over Italië terug te komen. Maar, andere opties zoals langs Gorges du Verdon zou idd ook een optie kunnen zijn.
Deze routes heb ik beschikbaar in gpx format.

Ik rij zelf met een tomtom go app. Ik rij al sinds begin 2000 met navigatiesystemen. Zowel op een telefoon, als tomtom kastjes als Garmin. De Garmin had ik heel snel weer weggedaan. Voor motorritten werkt het op zich aardig. Maar net als TT niet feilloos. Vroeger was het probleem met TT dat het systeem je altijd langs een waypoint leidde. Dat probleem hebben ze nu opgelost. Nu kun je gewoon een waypoint overslaan en doorrijden naar het volgende punt. Het maken van de routes doe ik in Plan.tomtom. De vorige versie (tomtom mydrive) vond ik prettiger. Maar dit gaat ook. Ik kan de route ook even op de telefoon nog aanpassen waarna de route direct gesynchronisseerd wordt met Tomtom go. TT go kost € 19,99 per jaar. De kaarten zijn up to date. Je heb file- en flitsinformatie.

Ik gebruik een Samsung S10 die ik 2e hands heb gekocht (spatwaterdicht en draadloos laden). Dat werkt prima op een telefoonhouder die ik op de motor heb gemonteerd die ook draadloos laad (bij regen plak ik voor de zekerheid wel een stukje tap op de usb poort zodat die droog blijft). De houder heb ik op Ali gekocht voor € 33,-. Dat voldoet prima. Ik kan mijn scherm prima lezen en mijn telefoon is continu 100% volgeladen. Wat sommigen beweren is dat de telefoon (met name de camera) stuk kan trillen. Ik rij al jaren met dit soort configuraties en er is nog niet een telefoon defect geraakt ..

Mocht de TS mijn routes willen ontvangen, dan verneem ik het wel.
 
Persoonlijk ben ik een groot fan van Calimoto.

Wel in combinatie met een goede telefoon houder.

De app werkt makkelijk en de kronkelroutes zijn echt uitdagend.

Mijn tel kan draadloos opladen en in mijn houder zit een draadloze oplader dus inschuiven en hij laad op.

Deze lader is sterk genoeg om de weer terug naar 100% te brengen met scherm aan en alles.

Prijs voor een goede houder €50,-
Calimoto circa €10,- euro per week of €60,- per jaar.

Voordelen,
- altijd up to date
- goedkoper dan een navi
- evt gelijk koppeling met muziek en tel in je helm.
- hele leuke routes die zonder veel voorbereiding te maken en aan te passen zijn.
- je bouwt een history van je gereden routes op.
- makkelijk van de één naar de andere motor over te zetten.
- delen van foto's en locaties met de comunitie
- veel geplande routes zo te downloaden en aan te passen.


Nadelen:
- je bent afhankelijk van internet (hoewel dat wel goed zit in europa)
- telefoons met beweegbare lens schijnen niet goed tegen de trillingen te kunnen (correct me if wrong)

Screenshot_20240420_114132_calimoto.jpg

Hierboven in het blouw alle routes die ik gereden heb op verschillende huurmotoren in Grand Canaria.
Hier was het vooral makkelijk dat ik snel kon wisselen.

Zie ook mijn reisverslag hieronder
Calimoto ervaring Grand Canaria

succes met je keuze.

Ps. Mijn eigen Tomtom Rider ligt sinds ik Calimoto gebruik al 4 jaar ongebruikt in de kast.
 
Laatst bewerkt:
Ik gebruik dit topic ook maar even. Wil zelf in juni de route des grandes alpes rijden. Is het overal rond die tijd een beetje te doen om op de bonnefooi te kamperen? (Ook op de route?) of is het toch snel te hoog, te koud of volgeboekt..? En hebben jullie tips wat campings betreft? Als het lastig is vind ik het ook niet erg om een paar keer hotelletje te nemen maar ga liever in een tentje.
 
Ik gebruik dit topic ook maar even. Wil zelf in juni de route des grandes alpes rijden. Is het overal rond die tijd een beetje te doen om op de bonnefooi te kamperen? (Ook op de route?) of is het toch snel te hoog, te koud of volgeboekt..? En hebben jullie tips wat campings betreft? Als het lastig is vind ik het ook niet erg om een paar keer hotelletje te nemen maar ga liever in een tentje.
Campings zat, voor een motor en tentje ik vaak wel een plekje te vinden vooral in juni.
Als het fris is boven op de berg is een camping in het dal wel fijn :-)

Ik zou vooraf niks boeken, het is geen hoogseizoen en je houdt je flexibiliteit
 
Ik gebruik dit topic ook maar even. Wil zelf in juni de route des grandes alpes rijden. Is het overal rond die tijd een beetje te doen om op de bonnefooi te kamperen? (Ook op de route?) of is het toch snel te hoog, te koud of volgeboekt..? En hebben jullie tips wat campings betreft? Als het lastig is vind ik het ook niet erg om een paar keer hotelletje te nemen maar ga liever in een tentje.
Ik heb daar op bonnefooi gereden.
Campings vinden was niet moeilijk.
Soms zit je wel hoog. Ik heb 1 keer in de buurt van Briançon (ca 1400m) gekampeerd. Was best een fris nachtje!
 
Ik gebruik dit topic ook maar even. Wil zelf in juni de route des grandes alpes rijden. Is het overal rond die tijd een beetje te doen om op de bonnefooi te kamperen? (Ook op de route?) of is het toch snel te hoog, te koud of volgeboekt..? En hebben jullie tips wat campings betreft? Als het lastig is vind ik het ook niet erg om een paar keer hotelletje te nemen maar ga liever in een tentje.
Plek zat hoor, ik heb nog nooit ergens gereserveerd
 
Thx, ik ben ook niet van het reserveren...
Wat voor temperaturen moet ik een beetje aan denken daar in de nacht in juni? Kan ook in een dal blijven maar lijkt me ook wel leuk en mooi om beetje hoog te gaan zitten
 
Voor het idee: Briançon dat ligt in het dal.
Alleen juist dat dal is erg hoog (ca 1350m) Ik zat zelfs nog ietsje hoger.
Maar niet alle dalen hebben deze hoogte. Meestal zijn die wel lager.

Ik was daar in juli en toen was het op de camping 's nachts ca 4-5°.
Frisjes en zo'n lage temp verwacht je ook niet midden in de zomer.
Overdag met het zonnetje erbij, was het heel snel weer prima.

Toch heb je zoiets niet alleen in de bergen.
Ik was 2 jaar geleden op de camping in Drenthe. Toen was er ook 1 nacht met 7°C.
Gelukkig had ik mijn fleece binnenslaapzak bij me. (deze gaat altijd mee)
Met sokken, boxershort en vest aan was het nog te doen.
 
Lastig te zeggen natuurlijk, maar ik schat zo rond een graad of 10. Als je op hoogte zit is een nachtvorstje ook wel mogelijk, maar dat weet je natuurlijk nooit vooraf.
 
Hoogte doet natuurlijk veel qua temperatuur.

In een ver verleden wel eens niet aan gedacht. Route des grandes alpes in september gedaan. In een doorwaaipak. Beneden was het immers rond de 25-30 graden.
Ik kwam letterlijk van een koude kermis thuis, ergens bovenin lag al wat sneeuw en was het -8.
Goed leermomentje.
 
Na die kampeernacht als beschreven in Briançon herinner ik me nog de ideale motor-dag in de bergen.
Boven op de Galibier (2650) en Iseran (2770) was tikkie fris en onder in dal was het tamelijk heet.
Maw ik heb de hele dag geen kleding hoeven wisselen. Dat heb je niet vaak.
 
En niet alle dalen zijn mooi en aantrekkelijk. Het dal van St Jean de Maurienne, het dal aan de noordkant van de opgang naar Telegraphe / Galibier zit vol met tolweg, spoorlijnen en industrie. Is ook smal. Smog op een hete zomerdag. Alleen tanken daar en hup doorrijden.
De eerste ca 30km direct ten zuiden van Col Iseran zijn wel fraai hoor.
 
Als je hoog in de bergen kampeert zorg dat je een plek voor de tent vindt waar 's morgens de zon er op schijnt.
Ongeacht hoe warm het is als je eind van de middag aan komt.
Je hebt helemaal gelijk.
Ik kampeer pas 50 jaar. Door ervaring houd ik er zeker rekening mee of ik in de ochtend wel, maar soms juist ook niet zon ga krijgen.
Bij te verwachten kou inschatten vanaf vlgde ochtend 08.00 liefst in de zon. Midden zomer in Z.Europa juist op dat tijdstip wel schaduw.
Maar op genoemde camping in Briançon was geen keus. Iedere plek was tussen de bomen, maw in de ochtend geen zon.
 
Terug
Bovenaan Onderaan