Route des grandes alpes

Samuelve

Rookie
3 apr 2024
2
3
Beste mensen!

Ik heb nu drie maanden mijn rijbewijs en wil in september (in mijn eentje) mijn eerste lange tour tocht maken namelijk de routes des grandes alpes!

Ik wil hier ongeveer 10 dagen over doen.

Zijn er leden die recente en accurate gpx bestanden hebben? Ik wil mijn telefoon gebruiken om mee te navigeren en zal dus ook een navigatie app moeten aanschaffen.

-Idealiter ook een mooie terugweg ipv echt alleen maar snelweg.
-Liever niet te veel onverharde wegen aangezien ik nog niet heel ervaren ben
-Ik zoek zelf nog budget hostels/hotels langs de route
-Ik kijk er naar uit om uiteindelijk in Nice aan te komen, de zee te zien, en wil enkel daar een rustdag nemen
-Ik ga in juli/augustus misschien al oefenen door een lang weekendje de Eiffel te rijden aangezien ik nog niet veel ervaring heb
-Ook moet ik nog zijkoffers etc kopen maar daar kom ik wel uit:)

Alle tips zijn welkom!
 

Bijlagen

  • IMG_20240206_162615.jpg
    IMG_20240206_162615.jpg
    482 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
De RDGA is verhard. Een route vind je op de site van Tomtom onder scenic routes of talloze varianten op myrouteapp.

Hotels of hostels weet ik niet, ik neem altijd een tent mee maar ik denk dat via booking oid zat te vinden is in het naseizoen.

Voor de terugweg zou je een deel van de Route Napoleon (N85) kunnen nemen. Rijdt redelijk door
 
De Meningen zijn er over verdeeld.
Maar ik zou een TomTom of Garmin kopen voor het navigeren.
Want niet iedere telefoon is geschikt voor navigatie.
Vanwege afleesbaarheid, water, oververhitting accu enz .
In het navigatie topic staat genoeg info.
 
De Meningen zijn er over verdeeld.
Maar ik zou een TomTom of Garmin kopen voor het navigeren.
Want niet iedere telefoon is geschikt voor navigatie.
Vanwege afleesbaarheid, water, oververhitting accu enz .
In het navigatie topic staat genoeg info.
Geheel mee eens! Ik rij al sinds 2015 rond met een tweedehands exemplaar (zumo 350) welke toen 200 euro kostte op marktplaats. je hoeft echt geen duur nieuw ding te kopen als het er maar eens met lifetime updates! Deze heb je al voor 95 euro op marktplaats check ik nu zo snel.
De eerste keren dat ik zulke tochten maakte was het overigens gewoon op kaart en een uitgeschreven briefje met plaatsnamen en wegnummers in de tanktas.
September zijn veel campings nog open, als je budget een dingetje is zou ik dat in ieder geval in overweging nemen. Echter in September is het ook goed mogelijk dat de passen gesloten zijn.
Eifel is echt niet makkelijker of moeilijker dan de Alpen! Het is echt lariekoek dat mensen eerst dichter bij huis moeten oefenen.
 
Inderdaad, sowieso een (2ehands) TomTom of Garmin Zumo kopen voor zo'n lange reis. Als je overweegt om hotels te nemen, kan die €100/€200 er voor een goede navigatie ook vanaf lijkt me toch? Natuurlijk kun je navigeren met een telefoon, maar zo'n ding is er niet voor gemaakt. Denk aan bediening met handschoenen, trilbestendigheid, routebepaling en vooral ook de afleesbaarheid. Neem van de ervaringseskundigen maar aan dat je spijt gaat krijgen van 10 dagen navigeren met je telefoon, maar het kan natuurlijk wel.

Heb je ook al gedacht aan kamperen? Dit gebied zit vol met campings, mijn ervaring is dat er ook altijd wel plek is voor een tentje en kamperen is natuurlijk altijd goedkoper. Maar wellicht vind je kamperen vreselijk :)

Denk trouwens ook aan een tanktas en ga zeker niet met een rugzak op vakantie.

Qua route kun je natuurlijk ook tegen de klok in terug, dus via Italië en wat Zwiterse bergpassen. Met de klok mee kun je ook erg mooi rijden door de Franse Ardeche weer omhoog. Het is maar net wat je wil. 10 dagen is ook weer niet zo heel erg veel als je ook nog een paar dagen in Nice wil blijven. Over de snelweg kan een die-hard rijder in één dag terug naar NL. Binnendoor kost je dat altijd een dag of 3.
 
En vergeet niet, navi met de gsm oké, maar... je stopt ff om een foto te maken, dus klikkerdeklik gsm afklikken, foto maken, erop klikken, navi weer opstarten enz. En gsm moet weer aan de lader want navi vreet batterij.
Ik zou zeker peage pakken heen en terug. Meer netto rijtijd in het mooiste gebied.
Na Nancy kan ik oprecht ook genieten van de peage! Het grote landschap zie je langzaam veranderen....
 
Volg! Ook ik overweeg om de rit deze zomer te maken.

Echter denk ik er over na om met de wagen en remorque tot een bepaald punt te rijden en van daaruit te vertrekken.
Indien iemand tips naar veilig parkeren toe voor het overbruggen van +-14 dagen..? Tips welkom!
 
Volg! Ook ik overweeg om de rit deze zomer te maken.

Echter denk ik er over na om met de wagen en remorque tot een bepaald punt te rijden en van daaruit te vertrekken.
Indien iemand tips naar veilig parkeren toe voor het overbruggen van +-14 dagen..? Tips welkom!
Buiten het hoogseizoen zou je wat campings kunnen benaderen of de auto daar kan staan.
De route start (of eindigt) in Thonon net onder het meer van Geneve. De afstand vanaf België is te overzien.
 
Als je het leuk vind om je route zelf te plannen is navigeren met een telefoon een super oplossing! Je hebt wel een goede telefoonhouder nodig die niet goedkoop zijn. Maar via google maps kun je met waypoints heel makkelijk en nauwkeurig je eigen routes maken. Ik vind het een prima oplossing die kostentechnisch ook erg aantrekkelijk is.
 
Het feit dat de usb stekker continu loopt te trillen in de aansluiting komt de levensduur van de telefoon echt niet ten goede. Voor echt niet veel heb je een tweedehands zumo met lifetime maps... daarin kun je onbeperkt waypoints plaatsen, ook op dat ene weggetje met dat die mooie kronkels en dat groene lijntje erlangs op de michelin kaart.
Ik kocht mijn tweedehands zumo 350 LM voor 200 euro in 2015. Die doet het nog steeds met up to date kaarten! Oftewel na komend seizoen 2 tientjes per jaar... die heeft z'n geld dus meer dan opgebracht!
 
De RDGA is verhard. Een route vind je op de site van Tomtom onder scenic routes of talloze varianten op myrouteapp.
Je kunt ook gewoon de borden volgen. Zo heb ik hem de eerste keer gereden, toen had ik nog geen navigatie. Wist eigenlijk ook niet van de RDGA, maar zag een bord staan in de omgeving van Nice. Dus die gewoon gevolgd tot ik in de buurt van Grenoble kwam.
 
Mooiste route die ik gereden heb tot nu toe. Lekker doen, fijn vooruitzicht.

Routes heb ik wel. de RDGA is min of meer gedefinieerd. Maar ik zou, als je hem ook terugrijd, de varianten pakken die over de andere col's gaan die niet pe se onderdeel zijn van de RDGA, zijn er best wat. Wat iig niet mag ontbreken is de Col de La Bonnette en dan helemaal naar het topje klimmen. Gran-di-oos. Ik heb die op de terugweg gedaan.

De routes voor heen en terug zou ik zelf samenstellen naar je smaak en afstand. Zo'n V-strom ziet er best comfortabel uit dus daar zal het niet aan liggen, maar blijft een lang stuk. Ik ben eerst naar de Vogezen gereden, daar paar dagen rondgehangen (als je op zoek bent naar dagroute voor vogezen moet je maar even bericht sturen), en dan via Zwitserland naar Thonon-Les-Bains (start), het begin van de RDGA is nou niet het meest geweldige stuk ooit. Ik vond het leuk worden vanaf Cluses (net voor de col de Colombiére), maar toen was het ook rukweer toen ik begon. Maar je kan ervoor kiezen om Zwitserland over te slaan als je krap in de tijd zit.

Ik heb zelf overnacht in Valloire, Hotel Aguille noire en in een geweldig Chambre d'hôtes Le Grand Chalet, in Valdeblore

Weekendje Eifel gaat zeker helpen om je Route des Grandes Alpes leuker (makkelijker) te maken. Onderschat het niet, maar ben er ook niet bang voor.

Tips; zorg dat al je bagage echt goed vast zit en niet kan bewegen, als je iets van een roltas wilt meenemen dan met iets van rok-straps vastsjorren. Onderhoud, check je banden, ketting en remblokken, moet 3000+km meekunnen.

GPX viewer
 

Bijlagen

  • RDGA HEENREIS_motorforum.gpx
    308,6 KB · Weergaven: 0
Het lijkt er op dat TS al naar de Alpen is vertrokken :/

Hoe doen te telefoon gebruikers het overigens met de afleesbaarheid van de telefoon bij navigeren?
Mijn scherm is namelijk een zwart gat bij zonlicht.
 
Is die heel toevallig ook als .gpx te delen zonder dat een account op die website nodig is? :)
Ja hoor, maar dan mis je de mooie foto's die ik erin heb gepropt ;-)
Ik heb hem trouwens alleen rijklaar gemaakt voor de Garmin. Later zal ik hem een keer TT- en OSM-ready maken.

GPX viewer
 

Bijlagen

  • Routes des Grandes Alpes.gpx
    380,9 KB · Weergaven: 0
Zal hem eens rustig bekijken en importeren in de Garmin! Dank voor het delen!
 
Hoe doen te telefoon gebruikers het overigens met de afleesbaarheid van de telefoon bij navigeren?
Mijn scherm is namelijk een zwart gat bij zonlicht.
Bij mij niet hoor? Mijn Sumsung Galaxy A53 (absoluut geen dure high-end smartphone) is heel goed af te lezen.
Helderheid op max en telefoon niet onder een 45 graden hoek op je stuur zetten.
Zorgen dat de weerspiegeling die je ziet jezelf is (ik heb een zwarte motorjas) en niet de heldere lucht.
 
  • Eens
Waarderingen: Ulgi
Leuk om alle tips te lezen, dankjullie wel.

Ik ben van plan om zodra alle passen open zijn ook deze rit te gaan maken. Vorig jaar rondje Zwitserland, Italie, Oostenrijk gedaan, nu rondje France...

Ik heb een geplastificeerde kaart gekocht van de route gekocht op Amazon.nl

Navi heb ik zowel de telefoon als een Zumo. Zumo is altijd perfect afleesbaar maar het gebruik vind ik nog steeds wel wennen.
 
Is die heel toevallig ook als .gpx te delen zonder dat een account op die website nodig is? :)
Deze vraag is eigenlijk helemaal niet nodig.
Zelfs met een gewone kaart is deze route al bepaald.
Ik denk dat je deze route zelf in 10 min in basecamp zelf in elkaar zou kunnen knutselen.
In berggebieden loopt de (gangbare) weg meestal gewoon over de pas, die nauwelijks is te missen.

Als ik op de link klik dan komt al heel snel een kaart in beeld van de route. (anders effe gratis account maken)
En ja, die GPX is daarna ook simpel binnen te halen.
Het resultaat stop je in een 3e hands Zumo en rijden maar.......................:]
 
Laatst bewerkt:
Betekent niet dat het niet leuk is om te zien wat iemand anders er van heeft gemaakt.

Eeuwig azijngepis B| :r
 
Terug
Bovenaan Onderaan