Route de Grand Alpes in je uppie? Ervaringen?

Trickshot

Die hard MF'er
27 apr 2006
528
104
Onlangs weekje Vogezen gedaan met zoonlief. Wist niet goed wat van de omgeving te verwachten want wel wát berg-ervaring (oa Corsica) maar geen regelmaat daarin zeg maar. YouTube hielp echter met de beeldvorming vooraf en het viel best mee allemaal. Nu heb ik het door deze site >> Route des Grandes Alpes: een geweldige roadtrip in de Franse Alpen ..het in mijn bol gehaald om de Route de Grandes Alpes te gaan doen in September. Niets is nog zeker maar.. Zijn er mede forummers die dit weleens in hun 'O Sole Mio' gedaan hebben? Is dat handig en verstandig vraag ik me af? Voordelen/ Nadelen? Wel doen, niet doen? Vragen vragen.. Ook wat verblijf en duur betreft. Hoeveel rij je op een dag? Hoeveel overnachtingen onderweg? Heb overigens ruim de tijd. Ongeveer een maand vakansie \o/
 
Laatst bewerkt:
Onlangs weekje Vogezen gedaan met zoonlief. Wist niet goed wat van de omgeving te verwachten want wel wát berg-ervaring (oa Corsica) maar geen regelmaat daarin zeg maar. YouTube hielp echter met de beeldvorming vooraf en het viel best mee allemaal. Nu heb ik het door deze site >> Route des Grandes Alpes: een geweldige roadtrip in de Franse Alpen ..het in mijn bol gehaald om de Route de Grandes Alpes te gaan doen in September. Niets is nog zeker maar.. Zijn er mede forummers die dit weleens in hun 'O Sole Mio' gedaan hebben? Is dat handig en verstandig vraag ik me af? Voordelen/ Nadelen? Wel doen, niet doen? Vragen vragen.. Ook wat verblijf en duur betreft. Hoeveel rij je op een dag? Hoeveel overnachtingen onderweg? Heb overigens ruim de tijd. Ongeveer een maand vakansie \o/
Prachtige rit! Als het gaat om alleen rijden, kijk dan voor inspiratie eens op Ron Putting – Je stopt niet met spelen omdat je oud wordt, je wordt oud omdat je stopt met spelen! Hij rijdt vaak in z'n eentje en zo te zien bevalt het hem prima.
 
Waarom zou het niet handig of verstandig zijn om alleen te gaan? Er zijn zoveel motorrijders die alleen reizen, en zeker op deze route. Wat zouden je bezwaren of twijfels zijn?

Kijk dat is al een mooi begin van de reply stroom. Nou weet eigenlijk niet waarom ik het niet zou doen maar vroeg me af of er ook pessimisten zijn die het solo rijden hier af zouden raden? DeTrip naar Corsica ook solo gedaan en alhoewel spannend soms, Nooit een seconde spijt gehad. Bezwaren om hiervoor te kiezen? Geen. Twijfels vaak :) Zoals oa zwaardere motor dan voorheen (CRF1000 Adventure ipv XRV750) en vrij weinig haarspeldbochtroutine . Ook qua duur van de trip en hoeveel stops onderweg heb ik nog geen goed beeld van.

Efe pitten nu want nachtdienst gehad.. :Z
 
Laatst bewerkt:
Denk dat ik al die cols wel een keer gehad heb, misschien niet in die aan elkaar geregen volgorde. Alleen reizen doe ik eigenlijk meestal, wat is daar het probleem van?
 
Zo lang je op gebaande paden gaat, zie ik geen probleem. Zo gauw je offroad op verlaten stukken gaat rijden, is het advies altijd wel om met een buddy te rijden.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar als je dit vraagt val je daar nog nog niet onder ;)
 
Je moet het niet spannender maken dan het is, gewoon rijden en genieten…..


Eind ‘70 de meeste passen gereden op weg naar de middellandse zee, en ik leef nog steeds.

Col d’Iseran beetje nat en koud maar uiteindelijk zon gezien nadat we de Alpen uit waren.

BA26EEC4-12AF-42D3-BA83-18F325F6FA39.jpeg
 
Ik ga ltijd alleen, dat heb je als je als klein kind niet gesosializeerd bent :-) Linda blijt thuis. Noorwegen, Schotland, de Alpen van West naar Oost.
Het klink misschien gek, maar ik vind het "veiliger" om alleen te gaan, dan met een groep.
Zo en nu op naar Trabatenland.
 
Nou weet eigenlijk niet waarom ik het niet zou doen maar vroeg me af of er ook pessimisten zijn die het solo rijden hier af zouden raden?
Die zijn er altijd, meestal omdat ze het zelf niet willen, durven of mogen. Gewoon gaan!

En staar je niet blind op de Rdga bordjes, want zoals iedere route van A naar B moet je ergens een keus maken, wat betekent dat je ook heel veel moois overslaat. Dus als je de tijd hebt, wijk dan ook vooral regelmatig even van de route af.
 
Ik heb de route twee keer alleen gedaan. De eerste keer was zelfs mijn eerste buitenlandse reis op de motor. Ik had de route wel vooraf uitgestippeld en hotels gereserveerd. Destijds zo genoten dat ik hem dus nog een keer gereden heb. Asfalt was prima, neem de tijd om rustig te rijden en te genieten!
 
Ik ga eind augustus voor de tweede keer in m'n uppie.
Het is supergoed bevallen vorig jaar, geen gezeur, lekker eigen tempo rijden, weg als je weg wilt.
Zeker doen!
 
Als je in september solo gaat, zou ik niets op voorhand boeken.
Booking.com vind vast wel een hotel voor de volgende dag.
wij hebben in eerste week van juli een stuk van de route gedaan met 5 motoren. Wij hadden wel op voorhand alle hotels geboekt. Dat was wel nodig ‘ 3 kamers in het hoogseizoen had niet gelukt.
wij waren verre van alleen in de bergen.
 
Ik rij altijd in mijn eentje en in september dan 3-4 weken onderweg. Neem een tent mee, boek niks en rijd dan zo rond de 8.000km. Route des Grandes Alpes brengt je langs fantastische bergwegen maar het zijn geen technisch enorm uitdagende wegen, dus geen enkele reden om dat niet in je eentje te doen. Bereid je wel voor op wisselvallig weer, het kan 30 graden zijn maar ook 3 met natte sneeuw.
 
RDGA is superleuk en makkelijk te doen in je uppie. In september hoef je geen campiing of hotel te reserveren, plek zat.

En je rijdt in de bewoonde wereld dus geen angst. Temperatuur kan wel aardig verschillen dus zorg dat je ook wat warms bij je hebt
 
Even de antwoorden nalopen hoor.. Hoop dat het topic nog te vinden is voor de reply-ers gezien de verplaatsing naar Reizen en Toeren.

@Tmanneke Geen idee nog of het BnB's worden of hotel. Kamperen wordt het sowieso niet want geen zin en puf meer in op mijn leeftijd (57) Noem het lui als je wil maar een redelijk bed heeft wel prio 1. Wat reserveren vooraf betreft. Ik heb nog geen idee van hoeveel km's per dag rijden realistisch is. Weet dus 's morgens bij vertrek van punt A niet goed waar ik 's middags op punt B aankom. Kan wat dat betreft dus lastig plannen en zal ik nog effe moeten bekijken.
@Jasperrr Blijf zeker op de gebaande paden. Offroad (alhoewel de motor daar geschikt voor is) is niet mijn plan. Goed te horen dat je geen evt onoverkomelijke problemen kunt noemen. Moet mezelf ook niet drukker maken dan nodig is zoals @swetty aangeeft maar hou graag rekening met alles.
@Frazer Zal kijken of ik ergens onderweg wil/moet afwijken van de route. Heb je tips wat dat betreft? Spannond maar mbv navigatie (op de mobi) moet dat goedkomen
@Camargo Geruststellend dat de wegen betrouwbaar en op orde zijn, en niet uitermate lastig zoals @Mike Schenk ook aangeeft.

Heb vast nog wel meer vragen maar voor nu nog vraagtekens bij;
- Hoeveel km's rijden op een dag is realistisch want je rijdt geen 100km/pu uiteraard.. 100km? 300km?? Van bovenaf op afstand ziet het er op Google Maps best relaxed uit maar ingezoomd lijkt het toch wel tijd te kosten met al die kronkels. Je plant 's morgens waar je aan wil komen later op de dag neem ik aan?? Hoeveel overnachtingen is handig om rekening mee te houden gedurende de hele route?
- Zijn er bewonderenswaardige plekken (steden/ gebieden) die aan te raden zijn twee dagen te blijven? Bijv om een dag te gaan wandelen of ergens een dagje te chillen ofzo? Stad te bekijken? Lekker te eten?
- ART4 Kettingslot mee? Of alleen het schijfremslot?
 
Laatst bewerkt:
- Hoeveel km's rijden op een dag is realistisch want je rijdt geen 100km/pu uiteraard.. 100km? 300km?? Van bovenaf op afstand ziet het er op Google Maps best relaxed uit maar ingezoomd lijkt het toch wel tijd te kosten met al die kronkels.
Ik zou uitgaan van zo'n 200/250 km per dag. Gemiddeld zal je ongeveer 50km/u exclusief stops halen. Dan ben je netto dus al zo'n 5 uur per dag aan het rijden. Lunchpauze, koffie, stoppen voor foto's, en je kan er zo nog 2 a 3 uur bij optellen.

Overnachtingen zou ik vooraf niet vastleggen. Ik heb geen ervaring met hotels omdat ik altijd kampeer, maar in september is het daar echt niet druk meer. Booking.com mee, en ergens in de middag zoek je wat uit. Geeft je de vrijheid om af te wijken van je route, of een keertje wat eerder te stoppen omdat het slecht weer is, of wat voor reden dan ook.
 
En bij slecht weer, realiseer je dat slecht weer vaak aan een kant van de berg blijft hangen. Dan kan je dus besluiten je route net iets te veranderen als je niet van te voren alles hebt gereserveerd.

Goed, dan wijk je misschien iets af van de Route des Grandes Alpes maar dat is niet minder mooi (misschien zelfs wel mooier en minder druk).

Kijk wel uit met een app als booking.com als je de afstanden in schat. Hemelsbreed 20km kan over de weg 100km of meer zijn. Dus voor je een reservering definitief maakt, kijk even hoe lang het werkelijk rijden is.
 
200 tot 250 kilometer per dag is relaxed. Vrijwel elk dorpje heeft daar een hotel want het is best een toeristisch gebied. Begin van de middag kijk je hoe ver je nog wil rijden en zoekt een hotel via internet. Hoteliers stellen het op prijs als je niet boekt via booking :-)

En verder : de. Alpen liggen in hetzelfde land als de Vogezen waar je gereden hebt. Zou me niet zoveel zorgen maken O-)
 
Ik heb deze route een paar jaar geleden ook gereden in m'n uppie. Was zeer goed te doen (tot het moment de motor niet meer verder wilde ivm kapotte brandstofpomp). Ik kan op mijn tank zo'n 250 km voor ik in de reserve kom, zorgde er wel altijd voor dat ik bij 200 km op zoek ging naar een tankstation, om zeker te weten dat ik niet ergens in de bergen stil kwam te staan. Verder lekker rijden en rond 16:00 uur kijken naar een camping om naartoe te rijden. (vaak kom je onderweg al bordjes tegen waar campings e.d. worden aangegeven. Hotels kom er ook genoeg tegen, dus daar zou ik mij geen zorgen over maken.
 
Je zou kunnen overwegen om de Route de Grandes alpes kaart van Foly Maps te kopen. Ovezichtelijke kaart met alle passen op en nabij de route, dus ook makkelijk als je wil afwijken
Eventueel hier te koop

Heb geen aandelen :-) Je mag de mijne ook lenen als je in de buurt van Gouda woont
 
Een paar weken geleden heb ik nog een deel van de RDGA gereden. Had ik al een paar keer eerder gedaan, samen met mevrouw Akako maar nu met een paar vrienden. Je kunt dat ook prima alleen doen zoals je eigenlijk alle motorvakanties in Europa prima alleen kunt doen.

Wij slapen nooit op campings, altijd in hotels of B&B. Die zijn er daar meer dan genoeg. Onze dag afstanden zijn ca. 300-400 km. In het hooggebergte eerder 300 dan 400 km. De meeste hotels daar zijn voorzien van een garage of privé parkeerplaats dus geen zorgen om je motor.

Wij zijn gestart in Gerardmer (Vogezen) De volgende dag via de Jura naar Annecy gereden. Vervolgens naar Briancon via Thones, Val d'Isere etc. De dag daarna naar Castellane via de Bonette. En vervolgens weer noordwaarts via Gorges du Verdon en de Route Napoleon.

Leuk tochtje, iets van 2750 km gereden.

Hotels vooraf geboekt omdat we graag de motoren veilig willen wegzetten, meer kamers nodig hadden en graag gescheiden bedden wilden. Ga je alleen dan is dat niet nodig en zeker niet in de periode die jij noemt. Als ik alleen met mevrouw Akako ga doe ik dat ook nooit, gewoon halverwege de middag effe bekijken waar je uit wil komen, hotelletje zoeken en boeken via boeking.com en klaar is klara.

Veel plezier!!
 
Terug
Bovenaan Onderaan