Remklauw reviseren?

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Ik heb gisteren mijn remblokken en remschijven geïnspecteerd. De remklauwen bleken erg smerig te zijn en bij het verwijderen van de remblokken bleek bij de ene remklauw dat ze bijna op waren en de andere toonden bijna geen slijtage.


IMG_20181218_151702.jpg
IMG_20181218_190110.jpg
IMG_20181218_151413.jpg
IMG_20181218_151309.jpg
IMG_20181219_075806.jpg



IMG_20181219_075739.jpg

Bij het naar achteren drukken van de cylinders van beide klauwen, ben ik vergeten om een blokje hout te plaatsen. Toen ik met de volgende klauw bezig was, plopte er dus een cylinder uit en had ik een mooie plas olie op de tegels.

IMG_20181219_075828.jpg


Hoe kan ik nu het beste verder gaan?

Ik heb trouwens een Yamaha Vmax waar deze R1 klauwen achteraf op zijn gebouwd.
 
Leuk dat je zelf aan het sleutelen bent, maar krijg nou niet het idee dat je weet wat je aan het doen bent.
Ik wil graag dingen leren en uitproberen in plaats van klakkeloos de motor naar de garage brengen. Doe ik iets niet goed? Dan hoop ik op MF opbouwende kritiek en tips te krijgen.

Weet ik wat ik doe? Tja.. Zo veel mogelijk YouTube kijken en lezen. Daarna moet ik het toch echt zelf doen, met de eventuele bijbehorende fouten.
 
Ik heb zo'n tube Ate remmenvet gewoon gekocht bij de plaatselijke automaterialenzaak. Die hebben het gewoon op voorraad.

Als je een knappe revisieset (niet zijnde Aliexpress) besteld zit het vet er vaak al bij. Hoef je niet zo'n tube te kopen die in je in heel je leven niet meer opkrijgt.

Edit: Was al gezegd zie ik net
 
Ik wil graag dingen leren en uitproberen in plaats van klakkeloos de motor naar de garage brengen. Doe ik iets niet goed? Dan hoop ik op MF opbouwende kritiek en tips te krijgen.

Weet ik wat ik doe? Tja.. Zo veel mogelijk YouTube kijken en lezen. Daarna moet ik het toch echt zelf doen, met de eventuele bijbehorende fouten.
En dan komt het wel goed. Ook ik heb mezelf het zo geleerd, alleen was er toen geen Internet of MF.
 
Het er uit pompen is het probleem niet. Ik zit met het feit dat er niet genoeg ruimte is om de zuigers er tegelijk uit te halen. Het is óf de linker 2, óf de rechter twee. Vervolgens is er nog genoeg druk om er 1 uit te persen. Daarna ontsnapt er te veel lucht via de 3 "gaten" om nog genoeg druk te hebben om de laatste er uit te persen.
Na plaatsing nieuwe afdichtingen en reinigen van alles wat je nu wel los hebt de boel weer monteren.
Dan blokkeer je alle zuigers die nu wel schoon zijn, en pers je de laatste vuile zuiger er zo uit.
 
Geef je alvast een tip hoe je de leidingen weer met remolie vult tot bovenin de rempot
Zet er een motor naast en verbind de ontluchting nippels met elkaar met doorzichtig slangetje pomp zo van de andere rempot met de hendel ervan jou systeem vol tot bovenaan toe.
Wel telkens een nippel open en dicht doen om terugstromen te stoppen.
 
Andere motor wordt lastig, dus ik ga een spuit gebruiken. Begrijp ik het nu goed dat ik via de ontluchtingsnippel moet gaan werken, in plaats van de normale weg via het reservoir? Zo ja, wat is de gedachte hierachter?
 
Andere motor wordt lastig, dus ik ga een spuit gebruiken. Begrijp ik het nu goed dat ik via de ontluchtingsnippel moet gaan werken, in plaats van de normale weg via het reservoir? Zo ja, wat is de gedachte hierachter?

Gedachte: lucht wil in een vloeistof omhoog. Van boven naar beneden vullen en een klein beetje lucht blijft in een bocht van de leiding zitten en je blijft ontluchten.
Van beneden naar boven vullen geeft wat minder kans op lucht in je leiding.

In theorie.
Ik doe het gewoon ouderwets van bovenaf en t gaat altijd goed.

[damn, ik moet sneller typen.... ]
 
Ben het eens met de bovenstaande 2 reply's, maar ik doe het ook altijd op de "ouderwetse" wijze, van bovenaf.
Eventueel kun je, als je het systeem gevuld hebt hem een nachtje laten staan met de rem erop.
Met een ty-wrap je remhendel tegen je stuur aantrekken. Dan komen alle overgebleven luchtbelletjes ook naar boven.
 
Ben het eens met de bovenstaande 2 reply's, maar ik doe het ook altijd op de "ouderwetse" wijze, van bovenaf.
Eventueel kun je, als je het systeem gevuld hebt hem een nachtje laten staan met de rem erop.
Met een ty-wrap je remhendel tegen je stuur aantrekken. Dan komen alle overgebleven luchtbelletjes ook naar boven.
Als je het van beneden af doet is dat niet nodig. Met een spuit werkt gemakkelijk. :Y Met dat oude hok van mij moet ik of 150 keer pompen met de remhendel of 1 keer een spuit leegdrukken. Bij een fatsoenlijke motor is dat misschien anders. :+
 
Niet teveel slang gebruiken dan, een kort stukje hou je gemakkelijker onder controle. Spuit met de punt naar beneden houden zodat je geen lucht met de remvloeistof mee het systeem in drukt.
 
Slang eerst op de spuit is makkelijker, de spuit is dikker dan de opening van het flesje remvloeistof, dus dat vult makkelijker. Maar verder wel zo inderdaad. En als je een ringsleuteltje gebruikt kun je die er tijdens het vullen op laten zitten zodat je hem gemakkelijker dicht draait.

Bij mij bleef er de keren dat ik dit deed telkens een minuscuul belletje in de remklauw zitten. Eén keer de ontluchtingshandeling (denk aan voldoende vloeistof in het reservoir!) was steeds voldoende.

Spuit haal je voor een paar cent bij de apotheek (negeer de vreemde blikken als je vraagt om een spuit die op je slangetje past.) Ik had geloof ik een 60ml, dat was voldoende.
 
Terug
Bovenaan Onderaan