Remklauw reviseren?

  • Onderwerp starter Anoniempje118
  • Startdatum
A

Anoniempje118

Guest
Ik heb gisteren mijn remblokken en remschijven geïnspecteerd. De remklauwen bleken erg smerig te zijn en bij het verwijderen van de remblokken bleek bij de ene remklauw dat ze bijna op waren en de andere toonden bijna geen slijtage.


IMG_20181218_151702.jpg
IMG_20181218_190110.jpg
IMG_20181218_151413.jpg
IMG_20181218_151309.jpg
IMG_20181219_075806.jpg



IMG_20181219_075739.jpg

Bij het naar achteren drukken van de cylinders van beide klauwen, ben ik vergeten om een blokje hout te plaatsen. Toen ik met de volgende klauw bezig was, plopte er dus een cylinder uit en had ik een mooie plas olie op de tegels.

IMG_20181219_075828.jpg


Hoe kan ik nu het beste verder gaan?

Ik heb trouwens een Yamaha Vmax waar deze R1 klauwen achteraf op zijn gebouwd.
 
En daar hebben we remmenreiniger voor, eerst ontdoen van zoveel mogelijk vuil.
Nu is t zaak om alle remzuigers eruit te krijgen die goed te reinigen en monteren met Ate remmenvet.
Klauwen goed schoonmaken en indien nodig de keerringen ver vangen.
Voor je alles weer monteert/in elkaar zet alles goed wassen met spiritus.
Die bleudots zijn te verwijderen met een speciaal tooltje maar is niet nodig.als er beweging inzit krijg je ook zo wel eruit.
Succes.
 
Dus dan remt ie eigenlijk met 1 schijf?
Ik zeg; reviseren.
Je gaat je leven niet in de waagschaal stellen als blijkt dat je straks niet meer kan/kunt remmen. En een V-Max weegt +/- 280 kilo,dat gaat maar door als je gas geeft.
Ik had eerste generatie remklauw(enkelzuiger) en voorvork (40 mm) erop. Omgebouwd naar 43 mm poten en dubbelzuiger remklauwen.
Wat een positief verschil en voelt stukken stabieler aan.
 
Ok, reviseren dus.

Stappenplan:

Zit ik zo in de goede richting?

Beide klauwen olie er uit.
Leidingen er af.
Spul op de werkbank leggen.
Alle resterende zuigers er uit.
Goed schoonmaken.
Nieuwe seals en bestaande zuigers invetten.
Terugplaatsen.
Nieuwe Dot 4 in het systeem + ontluchten.
Rem paar keer goed inknijppen tot hij het weer doet.

Nieuwe remschijven en remblokken zijn onderweg.

Ik weet niet zo goed welk setje seals ik moet hebben en of die blauwe doppen ook gedemonteerd moeten worden.
 
Als alle zuigers er gewoon uitkomen kun je die blauwe doppen gewoon laten zitten.
Weet je van welk jaar die R1 is waar ze vanaf kwamen? Ik weet niet of er veel verschil is in die remklauwen voor R1's, maar kijk dat even na, en bestel voor dat type dan die revisiekitjes. Nieuwe seals en evt keerringen kan zeker geen kwaad. Weet je zeker dat je er weer jaren tegen kan.:t
 
Ik heb even zitten googelen, maar het is inderdaad voor een R1, '98 t/m '01. Vond deze, is niet duur. Heb nog een kitje gevonden maar was een tientje duurder.
Tourmax Remklauw Revisie Set
Dankjewel! Was namelijk niet helemaal zeker. Ik sleutel nog maar een maandje aan de Vmax (alle uren bij elkaar opgeteld). Alles is dus: leren, vallen en opstaan.

Helaas krijg ik bij beiden de laatste zuiger er niet uit. Compressor d'r op met alle 4 zuigers er in. Roerhout er tussen. Perfect. Komen alle 4 los. Maar.... Ze moeten dus wel iets wijken voor elkaar, anders gaan ze er niet uit. Er blijven er dus altijd 2 zitten. Geen nood. Nog een keer de compressor er op. Hoppa. Weer 1. Maar dan die laatste... Komt gewoon niet genoeg druk achter om hem te lossen. Is ook niet zo gek, want hij heeft nu 3 gaten waar hij zijn druk kwijt kan. Ook het volproppen hiervan geeft geen resultaat. Is gewoon de zwakste schakel, dus de lucht gaat er alsnog langs.

Klein beetje geluk.. Zowel bij de linker als rechter remklauw zit er een zuiger "vast" aan de kant van de blauwe dop. Ik kan ze er dus van achter uit tikken, zodra ik zo'n tooltje heb.w
 
Ja, dat was nu helaas niet meer mogelijk.

Gelukkig heb ik een compressor, dus kon ze toch nog bewegen. Maar dan nog... Ook al heb ik ze er bijna helemaal uit, dan moeten de linker zuigers toch een stukje wijken voor de rechter zuigers, of andersom. Er is anders gewoon niet genoeg ruimte om een zuiger te verwijderen.
 
Je kan ze toch op de rempomp weer aansluiten en daarmee eruit pompen?

Het er uit pompen is het probleem niet. Ik zit met het feit dat er niet genoeg ruimte is om de zuigers er tegelijk uit te halen. Het is óf de linker 2, óf de rechter twee. Vervolgens is er nog genoeg druk om er 1 uit te persen. Daarna ontsnapt er te veel lucht via de 3 "gaten" om nog genoeg druk te hebben om de laatste er uit te persen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan