Reisverslag weekje Eifel/Saarland/Rheinland Pfalz

Eric1977

MF veteraan
16 mei 2010
2.337
1.230
Ede
Nadat mijn vader en ik afgelopen jaar met veel plezier een weekendje in de Harz waren geweest, hebben we het plan opgevat om een weekje naar de Alpen te gaan. Huh? De topictitel zegt toch iets anders? Dat klopt. Long-covid gooide bij mij roet in het eten. Dat zorgt ervoor dat ik al een jaar wat minder energie heb. Een rit naar de Alpen leek dus niet verstandig. In plaats daarvan hebben we het wat dichter bij huis gezocht, bij de Oosterburen.

Omdat ik geen idee had hoe ik alles vol zou houden, hebben we het volgende plan bedacht: we maken geen plan en zien wel waar we uitkomen :). Half september is het minder druk en we gingen doordeweeks op pad, dus zou er overal wel een overnachtingsplaatsje te vinden zijn. Zo was het idee. Als enige voorbereiding heb ik de motor gewassen, de koffers ingepakt en alle routes van Motoplus in de Eifel, het Saarland, Moezelstreek en Luxemburg op de TomTom gezet. Zo hadden we in ieder geval een basis voor wat mooie tochten, de rest kon wel op de Garmin of TomTom worden geregeld. Ik moet zeggen: dat is geweldig bevallen! Hieronder voor de liefhebber een kort verslag.

De motoren van dienst: ik op een GSX-S 1000 GT, pa op een MT10 SP. Best sportief voor zijn 75 jaar! We spraken af langs de A50 bij Heteren om van daaruit bij Venlo de grens over te gaan. Direct na aankomst van pa viel mijn ook op zijn achterband. Blijkbaar gaat de Yamaha niet zo zuinig om met de banden, want die was bij 4.900 km toch best wel op. Daar gaan we het niet mee redden... Aangezien we eerst naar de Eifel wilden gaan snel even gekeken waar we een nieuwe band konden regelen. Zo kwamen we dus al snel bij de Nordschleife uit, waar meer dan genoeg bandenzaken bleken te zitten. Van Venlo dus zo snel mogelijk de grens over, van de snelweg af en mooi binnendoor naar de Nürburgring. Daar lekker even rondgekeken naar al het moois op twee en vier wielen en daarna een rustig plekje gezocht om te overnachten. Snel even naar Booking.com, kijken waar er plek is en klaar. Een prima begin!

20230911_162032.jpg


20230911_181511.jpg

De volgende ochtend dus eerst naar een bandenboer. Die bleek de juiste band op voorraad te hebben en ook nog eens tijd te willen maken voor de montage. En dat voor een prijs lager dan in Nederland! Prima geregeld, met een uurtje konden we weer op pad. Eerst richting Cochem. In tegenstelling tot het hoogseizoen was het daar lekker rustig, dus hebben we even genoten van een prima flammkuchen. Tijdens het eten alvast een route gezocht naar Trier. Echt een geweldige route, vooral het laatste deel van Morbach naar Trier. Heerlijk afwisselend door bossen en velden met geweldige stuurwegen.

Screenshot_20230912_124147_MyDrive EU.jpg

Onderweg nog even gezocht naar een overnachtingsplaats. Er is nog plaats in Z&B hotel, pal onder de porta nigra! Het laatste stuk lekker door de heuvels gereden, tot je vrij plotseling Trier binnenrijdt. Even gezocht naar een parkeerplaats, tot bleek dat we de motoren gewoon naast het hotel kwijt konden. Perfect en precies op tijd voor het onweer dat een half uur later los ging. Dit bleek maar het staartje te zijn van een flink front dat tot in Maastricht voor problemen zorgde. Omdat de buien lang ten westen van ons zouden blijven hangen, hebben we besloten om niet richting luxemburg te gaan, maar juist naar het zuidoosten af te reizen.

20230913_100205.jpg

De GT onder de porta nigra en een stralend blauwe lucht.

Na het ontbijt de volgende dag de Saarland route in de TomTom geladen en weer op pad gegaan. Deze gaat vanuit Perl eerst naar het noordoosten langs de Saar en een stuk over de Hunsrück richting Asweiler om van daaruit vrijwel recht naar het zuiden af te zakken richting Fürth. Dit is echt een van de mooiste routes die ik de laatste jaren heb gereden met afwisselend heuvels (formeel zelfs een laaggebergte), wijngaarden en de mooiste bochten. En wat een rust onderweg! Vanaf Wieberskichen rijd je afwisselend door de heuvels en een wat grotere beek/rivier, de Blies. De route eindigt oorspronkelijk in Hornbach (niet de doe-het-zelf-zaak, maar het dorpje). Omdat de laatste dagen toch wel voor flink wat vermoeidheid zorgen, besluiten we eerder te stoppen in het verrassend leuke stadje Blieskastel. Hier vinden we een kamer is een hotel waar ooit de laatste postkoets van Duitsland is gestopt, midden tussen geweldige vakwerkhuizen.

19_2012_Saarland-jpeg.jpg

De Saarlandroute
20230913_163218.jpg

De volgende dag is het alweer tijd om een beetje richting het noorden te trekken. Vanuit Blieskastel zoeken we aansluiting op de Rheinland-Pfalz route. Die route splitsen we in twee delen, zodat de dagetappes beperkt blijven tot zo'n 200 km. Op die manier blijft het voor mij uiteindelijk prima vol te houden. We rijden eerst een stuk naar het oosten, langs de Duits-Franse grens tot aan Reisdorf, van waaruit we weer naar het noorden afbuigen. Via Hochspeyer en Oberndorf komen we uiteindelijk in Bad Sobernheim uit, waar we pal onder de kerk een appartement vinden. Zo dicht bij de kerk, dat de eigenaar gratis oordopjes aanbiedt voor een goede nachtrust _O-.

Rheinland_Pfalz-002-768x1138.jpg

20230914_161007.jpg
20230914_182110.jpg
20230915_101029.jpg

Tijd om verder naar het noorden te gaan. We besluiten de route verder volgen, maar op het einde wat aan te passen. We volgen de route tot aan Sankt Goar, maar buigen daar af naar het zuiden en gaan mooi binnendoor naar Adenau. Een ontzettend mooie route door de bossen en heuvels en afwisselend langs de Rijn met fraaie wijnranken. In Adenau genieten we van alle fraaie auto's en motoren die op vrijdagavond 'posen' langs de Nordschleife. Dat men hier meer is ingesteld op motorrijders blijkt wel uit de speciale binnenplaats die hotel Blaue Ecke heeft ingericht voor haar gasten. Daar blijken met wat passen en meten bijzonder voor motoren te passen. We sluiten de reis af met een lekkere Weizen en rijden een dag later via Venlo weer terug. Echt een geweldige reis! Oh ja, nog een kleine tip: reizen gaat perfect op de bonnefooi, maar zorg dat je voldoende contanten hebt. Zeker in de dorpjes kun je lang niet altijd met pin betalen.
20230915_173229.jpg
20230916_093942.jpg
 
Laatst bewerkt:
Bij Die Blaue Ecke heb ik vorig jaar nog 's-avonds een hapje gegeten. Super lekker was het. Als het drukker is moet je daar echt wel van te voren reserveren.

Mooie rit!!!
 
@contant
Dat is typisch voor Duitsland.
Ik was daar in mei. Geldt zowel voor Thüringen (oud DDR) als voor Sauerland.
Bijna overal alleen contant. Beetje ouderwets nog?
1 maand eerder was ik in Noorwegen. Daar hoef je juist NIET met contant aan te komen. Alles is daar PIN.

@routes
Die routes van Motoplus zijn blijkbaar WEL leuk om te rijden.
Vraag ik me altijd af, als ik een artikel lees en ze geven een route af.
Is dat dan wat zij toevallig hebben gereden, of is er vooraf al flink voor uitgezocht? Lijkt op het laatste.

@ band
Is die MT10 zo'n bandenvreter?
Of heeft dat met de rijstijl te maken?
 
@contant
Dat is typisch voor Duitsland.
Ik was daar in mei. Geldt zowel voor Thüringen (oud DDR) als voor Sauerland.
Bijna overal alleen contant. Beetje ouderwets nog?
1 maand eerder was ik in Noorwegen. Daar hoef je juist NIET met contant aan te komen. Alles is daar PIN.

@routes
Die routes van Motoplus zijn blijkbaar WEL leuk om te rijden.
Vraag ik me altijd af, als ik een artikel lees en ze geven een route af.
Is dat dan wat zij toevallig hebben gereden, of is er vooraf al flink voor uitgezocht? Lijkt op het laatste.

@ band
Is die MT10 zo'n bandenvreter?
Of heeft dat met de rijstijl te maken?
Contant is inderdaad nog gewoon de gebruikelijke betaalwijze. Gaat ook net zo makkelijk en in daadwerkelijk ieder dorp is gewoon nog een pinautomaat te vinden.

Voor wat betreft de routes lijkt hier wel serieus werk in te zijn gestoken. Echt mooie routes die probleemloos werkten. Uiteraard waren er hier en daar wel wat omleidingen, maar daar viel prima mee te leven en ligt ook niet aan de route zelf.

De banden, tja, een beetje van beide, denk ik. Ondanks zijn 75 jaar houdt pa er best een pittige rijstijl op na :]
 
Contant is inderdaad nog gewoon de gebruikelijke betaalwijze.
Gaat ook net zo makkelijk en in daadwerkelijk ieder dorp is gewoon nog een pinautomaat te vinden.
Duitsland is wat dat betreft nog heel ouderwets.
Cash-betaling vindt de horeca natuurlijk prachtig. Het geld gaat ohne Steuer zo in de achterzak.
 
Contant is inderdaad nog gewoon de gebruikelijke betaalwijze. Gaat ook net zo makkelijk en in daadwerkelijk ieder dorp is gewoon nog een pinautomaat te vinden.
Is het jullie nooit opgevallen dat in de gebieden waar we met z'n allen graag rijden de dekking voor je telefoon meestal ruk is, 4G is buiten de gr. steden echt nog wel een dingetje in Duitsland

Laat het gros van die pin betaal automaten nou voorzien zijn van een sim kaart en dus afhankelijk van een goede GPRS verbinding en in Duitsland zijn er 2 soorten GPRS frequenties waarvan er maar 1 wordt ondersteund door 99% van die apparaten.

Verder is het niet ongebruikelijk dat je 30 cent of meer betaald voor een pin transactie in Duitsland.

Je 50 Eu. biljet is na 25x gebruikt te zijn nog steeds 50 Eu. dat kan je van 50 Eu. die je via pin betaald niet zeggen en dat is in Duitsland echt wel een dingetje.
 
PIN in Duitsland is k*t.
Maar GSM verbinding is dat vaak ook.
In zekere zin is het een ontwikkelingsland.

Nu het Wirtschaftswunder niet meer lijkt te werken in D, is dat op dit moment ook de gehoorde klacht.
Ze lopen daar nog echt achter met digitalisering.
 
Is het jullie nooit opgevallen dat in de gebieden waar we met z'n allen graag rijden de dekking voor je telefoon meestal ruk is, 4G is buiten de gr. steden echt nog wel een dingetje in Duitsland
Sterk afhankelijk van je provider en abonnement. Mijn ervaring is dat de 'grote' providers zelf prima dekking hebben maar de budget of kleinere providers slechter af zijn
 
Zolang men er nog steeds bruinkool uit de grond haalt en subsidie geeft om over te stappen op gas (wat eigenlijk heel goed is) omdat het merendeel nog stookt op stookolie.... Andere talen spreekt men voor het merendeel echt niet,tsja... echt een land net als de usa, wat niet veel verder kijkt dan zichzelf.
 
Zolang men er nog steeds bruinkool uit de grond haalt en subsidie geeft om over te stappen op gas (wat eigenlijk heel goed is) omdat het merendeel nog stookt op stookolie.... Andere talen spreekt men voor het merendeel echt niet,tsja... echt een land net als de usa, wat niet veel verder kijkt dan zichzelf.
Is dat niet juist wat het land een deel van zijn charme geeft? De mensen zijn ook niet zo extreem meegegaan met onze waan van de dag, wat zorgt voor een zekere rust. Ik mag het wel.
 
Daarvoor ga ik dan weer naar de Ardennen en Frankrijk
Voor de Fransen bestaat er ook maar 1 land in deze wereld, spreken meestal maar 1 taal.
Dus zijn die niet veel anders dan Duitsers.

Maar dat 1 taal spreken dat is al in Wallonië.
Daar weiger ik Frans te spreken. Want iedere Belg zou 2-talig moeten zijn.
Meestal blijkt dat ze toch best (een beetje) Nederlands kunnen.
 
Contant is inderdaad nog gewoon de gebruikelijke betaalwijze. Gaat ook net zo makkelijk en in daadwerkelijk ieder dorp is gewoon nog een pinautomaat te vinden.

Nou, niet in elk dorp. Ik zit vaak in Irrhausen of Krautscheid in een hotel en daar is echt geen pinautomaat te vinden. Maar zodra er een verkeerslicht is te vinden, is er ook wel een pinautomaat 🙃
 
Dat Duitsers alleen Duits spreken daar pas ik me aan aan, als ik in Duitslatlig gebied ben dan spreek ik dus Duits. In Wallonië en Frankrijk spreek ik gewoon Frans en in Spanje Spaans... Blijft over Italë... want dat spreek ik toch echt niet maar gelukkig spreekt men in de Dolomieten veelal Duits.
 
Voor de Fransen bestaat er ook maar 1 land in deze wereld, spreken meestal maar 1 taal.
Dus zijn die niet veel anders dan Duitsers.

Maar dat 1 taal spreken dat is al in Wallonië.
Daar weiger ik Frans te spreken. Want iedere Belg zou 2-talig moeten zijn.
Meestal blijkt dat ze toch best (een beetje) Nederlands kunnen.

In het oostelijke deel van Wallonië spreekt het oudere deel van de bevolking echt geen Nederland en vaak ook geen Frans want Duits is daar de voertaal. Daar kom je met Duits echt het meest ver.
 
Voor de Fransen bestaat er ook maar 1 land in deze wereld, spreken meestal maar 1 taal.
Dus zijn die niet veel anders dan Duitsers.

Maar dat 1 taal spreken dat is al in Wallonië.
Daar weiger ik Frans te spreken. Want iedere Belg zou 2-talig moeten zijn.
Meestal blijkt dat ze toch best (een beetje) Nederlands kunnen.
Afgelopen zondag nog even gestopt bij een frituur in Visé, direct aan de snelweg op nog geen 5 kilometer van Nederland. De meisjes in de bediening spraken geen woord Nederlands.

Ach, het is ook een beetje van de charme. Met handen en voeten en een beetje middelbare-school-Frans kom je een heel eind. Ik heb er prima friet en een goede brochette gegeten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan