cb_750_kz
Die hard MF'er
- 12 apr 2013
- 928
- 1.440
Meteen maar starten met het eerste goede voornemen voor 2024: het maken van een reisverslag van de motorvakantie van vorig jaar.
Waarom zou je op de motor door Georgië willen rijden? Die vraag is ons voor vertrek meerdere keren gesteld en eigenlijk kunnen we achteraf pas het antwoord geven: het is zo’n mooi en veelzijdig land, dat wil je gezien hebben!
En toegegeven: als je snelle doordraai bochten zoekt op strak asfalt dan heb je in Georgië niets te zoeken. Zoek je avontuur, mooie landschappen en grote afwisseling binnen een relatief klein land dan is Georgië wellicht jouw volgende reisdoel.
Ligging
Georgië ligt aan de oostkant van de Zwarte Zee en grenst aan Turkije, Rusland, Armenië en Azerbeidzjan. Het is ruim anderhalf keer zo groot dan Nederland, met als opmerkelijk detail dat het grote buurland Rusland daar ook zijn hobby landje-pik of ‘speciale operaties’ uitvoert De gebieden Zuid Ossetië en Abchazië zijn autonoom en liggen onder de invloedsfeer van (lees: worden bezet door) Rusland. Dat betekent dat je als Georgië zo’n 20% van je land kwijt bent aan die aardige buurman.
Voorbereiding
Als je met je eigen motor naar Georgië wil rijden, dan heb je vooral tijd nodig. Wij hebben ervoor gekozen om de motoren op de aanhanger naar Bulgarije te vervoeren en vanaf daar op de motor via de Turkse Zwarte Zeekust naar Georgië te rijden. In Turkije hebben we voor een mix van doorgaande en binnendoor wegen gekozen en uiteindelijk duurde het 8 dagen voordat we vanuit huis aan de Georgische grens stonden. Dat betekent dat je al zeker 15 dagen nodig hebt om heen en weer te rijden. Vervolgens hebben we 19 dagen in Georgië rondgereden.
In dit verslag dat de komende weken compleet gemaakt wordt, nemen we je in tekst en foto’s mee door onze reis.
Dag 1: vrijdag 9 juni 2023
Start: Bodegraven
Eind: Schärding (D)
Kilometers: bus & aanhanger
Zoals gemeld is het eerste doel om zo snel naar Bulgarije te komen om vanaf daar met de motor te rijden. Ja, we hadden er ook voor kunnen kiezen om met de motor het hele stuk te rijden maar een bus met aanhanger rijdt toch net wat vlugger en scheelt tijd die we kunnen besteden in gebieden waar we nog niet geweest zijn. Verwacht dus van de eerste 3 dagen geen spannend motorreisverslag, maar een paar bijzonderheden wil ik jullie niet onthouden.
Vanuit het Groene Hart staan we na 1 dag aan de grens met Oostenrijk op een nogal typische camping. De eigenaar van zo’n 75 jaar staat in een smoezelig hemd achter de balie en accepteert alleen cash. Door eerdere ervaringen in Duitsland waren we daar al op voorbereid. De camping zelf heeft een kekke jaren 70 inrichting waar de tijd heeft stilgestaan maar helaas is het onderhoud ook wat achtergebleven.
Het publiek bestaat vooral uit campers waarnaast de elektrische fietsen in een eigen tent staan. Ik ben flabbergasted dat die tenten überhaupt bestaan.
Aan de andere kant: het eten en bier in de Gaststube op de camping zijn prima, dus na een lange dag Autobahn kunnen we op tijd naar bed.
Dag 2: zaterdag 10 juni 2024
Start: Schärding (D)
Eind: Szeged (H)
Kilometers: bus & aanhanger
De volgend dag rijden we vanuit Schärding in 1 streep door naar een camping in Szeged (Hongarije) vlak aan de grens met Servië. Best aardig voor twee dagen onderweg zijn. We lopen de stad nog even in voor de beroemde Szeged versie van vissoep (Szegedi halászlé).
We hebben een mooie plek strak aan de Tisza rivier met uitzicht over Szeged. De camping ligt binnen het natuurlijke overstromingsgebied bij hoog water en na de laatste keer hebben ze het water en gestrande boom maar in het zwembad laten liggen. De kikkers zijn er in ieder geval blij mee zo te horen.
Dag 3: zondag 11 juni 2023
Start: Szeged (H)
Eind: Idilevo (BG)
Kilometers: bus & aanhanger
Die leuke boot aan de overkant bleek een discoboot te zijn. De hele nacht een enorme teringherrie: stampende muziek, gillende mensen en motoren en auto’s die over de kade racen.
Na de hele nacht meer gedommeld dan geslapen te hebben zijn we allebei om 5 uur klaarwakker. De muziek is gelukkig gestopt. We kijken elkaar aan en besluiten maar verder te rijden. Snel een koffie, stroom afkoppelen en de motorkoffers verhuizen van de voorkant van de bus naar de achterkant en dan kunnen we weg. Om 6 uur ’s ochtends passeren we de grens met Servië en kunnen we door naar Bulgarije. De EU uitgaan gaat overigens redelijk vlot, maar als we halverwege de middag de EU weer in willen aan de grens met Bulgarije kost dat al gauw een uur voor wij die gepasseerd zijn. Alles moet open en gecontroleerd worden.
Eind van de dag zoeken we op Motocamp Bulgaria in Idilevo onze kamer op, douchen, drinken een biertje en maken een diner in de gezamenlijke keuken. Het eerste stuk met de bus en aanhanger zit er op, nu kan het echte avontuur beginnen!
Waarom zou je op de motor door Georgië willen rijden? Die vraag is ons voor vertrek meerdere keren gesteld en eigenlijk kunnen we achteraf pas het antwoord geven: het is zo’n mooi en veelzijdig land, dat wil je gezien hebben!
En toegegeven: als je snelle doordraai bochten zoekt op strak asfalt dan heb je in Georgië niets te zoeken. Zoek je avontuur, mooie landschappen en grote afwisseling binnen een relatief klein land dan is Georgië wellicht jouw volgende reisdoel.
Ligging
Georgië ligt aan de oostkant van de Zwarte Zee en grenst aan Turkije, Rusland, Armenië en Azerbeidzjan. Het is ruim anderhalf keer zo groot dan Nederland, met als opmerkelijk detail dat het grote buurland Rusland daar ook zijn hobby landje-pik of ‘speciale operaties’ uitvoert De gebieden Zuid Ossetië en Abchazië zijn autonoom en liggen onder de invloedsfeer van (lees: worden bezet door) Rusland. Dat betekent dat je als Georgië zo’n 20% van je land kwijt bent aan die aardige buurman.
Voorbereiding
Als je met je eigen motor naar Georgië wil rijden, dan heb je vooral tijd nodig. Wij hebben ervoor gekozen om de motoren op de aanhanger naar Bulgarije te vervoeren en vanaf daar op de motor via de Turkse Zwarte Zeekust naar Georgië te rijden. In Turkije hebben we voor een mix van doorgaande en binnendoor wegen gekozen en uiteindelijk duurde het 8 dagen voordat we vanuit huis aan de Georgische grens stonden. Dat betekent dat je al zeker 15 dagen nodig hebt om heen en weer te rijden. Vervolgens hebben we 19 dagen in Georgië rondgereden.
In dit verslag dat de komende weken compleet gemaakt wordt, nemen we je in tekst en foto’s mee door onze reis.
Dag 1: vrijdag 9 juni 2023
Start: Bodegraven
Eind: Schärding (D)
Kilometers: bus & aanhanger
Zoals gemeld is het eerste doel om zo snel naar Bulgarije te komen om vanaf daar met de motor te rijden. Ja, we hadden er ook voor kunnen kiezen om met de motor het hele stuk te rijden maar een bus met aanhanger rijdt toch net wat vlugger en scheelt tijd die we kunnen besteden in gebieden waar we nog niet geweest zijn. Verwacht dus van de eerste 3 dagen geen spannend motorreisverslag, maar een paar bijzonderheden wil ik jullie niet onthouden.
Vanuit het Groene Hart staan we na 1 dag aan de grens met Oostenrijk op een nogal typische camping. De eigenaar van zo’n 75 jaar staat in een smoezelig hemd achter de balie en accepteert alleen cash. Door eerdere ervaringen in Duitsland waren we daar al op voorbereid. De camping zelf heeft een kekke jaren 70 inrichting waar de tijd heeft stilgestaan maar helaas is het onderhoud ook wat achtergebleven.
Het publiek bestaat vooral uit campers waarnaast de elektrische fietsen in een eigen tent staan. Ik ben flabbergasted dat die tenten überhaupt bestaan.
Aan de andere kant: het eten en bier in de Gaststube op de camping zijn prima, dus na een lange dag Autobahn kunnen we op tijd naar bed.
Dag 2: zaterdag 10 juni 2024
Start: Schärding (D)
Eind: Szeged (H)
Kilometers: bus & aanhanger
De volgend dag rijden we vanuit Schärding in 1 streep door naar een camping in Szeged (Hongarije) vlak aan de grens met Servië. Best aardig voor twee dagen onderweg zijn. We lopen de stad nog even in voor de beroemde Szeged versie van vissoep (Szegedi halászlé).
We hebben een mooie plek strak aan de Tisza rivier met uitzicht over Szeged. De camping ligt binnen het natuurlijke overstromingsgebied bij hoog water en na de laatste keer hebben ze het water en gestrande boom maar in het zwembad laten liggen. De kikkers zijn er in ieder geval blij mee zo te horen.
Dag 3: zondag 11 juni 2023
Start: Szeged (H)
Eind: Idilevo (BG)
Kilometers: bus & aanhanger
Die leuke boot aan de overkant bleek een discoboot te zijn. De hele nacht een enorme teringherrie: stampende muziek, gillende mensen en motoren en auto’s die over de kade racen.
Na de hele nacht meer gedommeld dan geslapen te hebben zijn we allebei om 5 uur klaarwakker. De muziek is gelukkig gestopt. We kijken elkaar aan en besluiten maar verder te rijden. Snel een koffie, stroom afkoppelen en de motorkoffers verhuizen van de voorkant van de bus naar de achterkant en dan kunnen we weg. Om 6 uur ’s ochtends passeren we de grens met Servië en kunnen we door naar Bulgarije. De EU uitgaan gaat overigens redelijk vlot, maar als we halverwege de middag de EU weer in willen aan de grens met Bulgarije kost dat al gauw een uur voor wij die gepasseerd zijn. Alles moet open en gecontroleerd worden.
Eind van de dag zoeken we op Motocamp Bulgaria in Idilevo onze kamer op, douchen, drinken een biertje en maken een diner in de gezamenlijke keuken. Het eerste stuk met de bus en aanhanger zit er op, nu kan het echte avontuur beginnen!