RDW Keuring FZ1N

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mlvnc
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

mlvnc

MF'er
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
133
Waarderingsscore
120
Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag ben ik helaas niet door een decibel meting van de politie gekomen. De FZ1 haalde 109DB i.p.v. de 95DB (97DB met marge) die ik mag hebben. Hiervoor ben ik bekeurd en heb ik een WOK status gekregen (staat nog niet geregistreerd bij het RDW maar die verwacht ik deze week). Nu zit ik met een aantal vragen die enkele hier wellicht kunnen beantwoorden.

Allereerst, op de originele uitlaat van de FZ1 zit een EXUP klep maar deze is wegens de aftermarket LeoVince ontkoppeld en ik vraag me af of ik de servo überhaupt nog heb zitten waar die hoort. Nu ben ik langzaamaan wat onderdelen aan het verzamelen om de FZ1 keuring klaar te krijgen en ben ik benieuwd of dat zou kunnen zonder de EXUP volledig in werking te stellen. Voor zover ik weet blijft de klep open staan zodra de servo niet is aangesloten gezien de veer de klep in open stand zou forceren. De meting wordt gedaan op 5500 toeren als ik het meet verslag van de politie mag geloven. Zou de klep dan sowieso open hebben gestaan en maakt het dus niet uit als ik de servo niet koppel?

Daarnaast, net als iedereen is de motor voorzien van een korte kentekenplaat houder waar wel verlichting op zit maar geen reflector. Als ik het goed begrijp is die wel verplicht en zal ik die dus moeten vervangen, klopt dat?

Verder vroeg ik mezelf af of het gewoon is dat je bij een eerste registratie van teveel decibel direct een boete én een WOK krijgt? Ik was oprecht in de veronderstelling dat mijn LeoVince met E-Keur en DB-killer binnen de marges van m'n kenteken zouden vallen.
 
Uit die video heb ik de screenshot gepost.
Als je die katalysator van leovinci ertussen zet ben je ook in orde.

Bij m'n mt09 moest je ook zo'n katalysator die in de linkpijp past steken om ekeur (Akrapoviç) te hebben omdat de originele uitlaatdemper een "bak" is onder de motor.

Ik ga zeker even kijken wat de mogelijkheden zijn. Wat ik alleen raar vind is dat dat niet beschreven staat in de homologatie (zie onderste stuk in de schermafbeelding). In de tekeningen bijbehorend bij de homologatie staat er geen additionele kat beschreven.

Nogmaals mijn motivatie is niet om ergens onderuit te kunnen komen iets wel of niet toe te moeten voegen/doen alleen begrijpen hoe het zo onduidelijk kan zijn.

1730399232400.webp
 
Ik ga zeker even kijken wat de mogelijkheden zijn. Wat ik alleen raar vind is dat dat niet beschreven staat in de homologatie (zie onderste stuk in de schermafbeelding). In de tekeningen bijbehorend bij de homologatie staat er geen additionele kat beschreven.

Nogmaals mijn motivatie is niet om ergens onderuit te kunnen komen iets wel of niet toe te moeten voegen/doen alleen begrijpen hoe het zo onduidelijk kan zijn.

Bekijk bijlage 2065477
Ik vind het ook bizar dat het niet op de technische tekening staat.
Eens een mailtje sturen naar leovinci met de uitleg ban je probleem.
Op de website staat het wel, samen met de link naar de juiste kat.
Normaal moet je verkoper je op de hoogte brengen, m'n yamaha dealer heeft me ervoor gewaarschuwd als ik de "ekeur" uitlaat nam dat die alleen met een extra katalysator effectief ekeur was.
 
Ik vind het ook bizar dat het niet op de technische tekening staat.
Eens een mailtje sturen naar leovinci met de uitleg ban je probleem.
Op de website staat het wel, samen met de link naar de juiste kat.
Normaal moet je verkoper je op de hoogte brengen, m'n yamaha dealer heeft me ervoor gewaarschuwd als ik de "ekeur" uitlaat nam dat die alleen met een extra katalysator effectief ekeur was.
Dat is de meerwaarde van een goede (internet)zaak. Een dozenschuiver zal dat worst wezen.
 
Zie hierboven, heb ik al gepost.
Maar echt duidelijk is het niet.
Als je weet/zoekt weet je het wel maar het staat niet in de handleiding en ook niet op de technische tekening.
Zodra je het merk, model en bouwjaar selecteert krijg je bovenstaande informatie te zien. Bij de demper staat een geel uitroepteken inclusief in dikke letters vermeldt dat je de kat nodig hebt voor E keur. Hoeveel duidelijker wil je het hebben ?
 
Laatst bewerkt:
De demper die ik heb is overigens ook geen EVO ONE maar een GP Style die inmiddels niet meer in de collectie zit. Hoe deze ooit aangeboden is geweest weet ik dus helaas niet. Ik kan Leovince eens een bericht sturen, die reageren redelijk snel.
 
De demper die ik heb is overigens ook geen EVO ONE maar een GP Style die inmiddels niet meer in de collectie zit. Hoe deze ooit aangeboden is geweest weet ik dus helaas niet. Ik kan Leovince eens een bericht sturen, die reageren redelijk snel.
Volgens hun site is de informatievoorziening hetzelfde als de demper die nu nog leverbaar is ;)
Maar goed, wil niet zeggen dat ze in 2006 net zo duidelijk waren. Succes !
Chapeaux dat je het zo "relaxed" oppakt.
 
Laatst bewerkt:
Zodra je het merk, model en bouwjaar selecteert krijg je bovenstaande informatie te zien. Bij de demper staat een geel uitroepteken inclusief in dikke letters vermeld dat je de kat nodig hebt voor E keur. Hoeveel duidelijker wil je het hebben ?
Er zit 1 cat standaard in de originele bochten.
Je moet daarbovenop de 2de cat bestellen omdat die in de originele demper zat.

Het is niet zo vreemd dat je die kat in de demper niet gezien hebt maar wel zag dat er een cat in de bochten zat.
 
Laatst bewerkt:
Exup servo werkt ook nog. Mocht iemand ervaring hebben, uit het handboek lees ik max 3mm speling op de kabels maar ik weet niet of de maximale reikwijdte van de klep zo gehaald wordt.

 
Open is maar een kleine slag en dat bovenste rondje komt horizontaal toch?

Hoe vind je het geluid? 8-)

Ik zou de aangeboden cat voor de Leovincie ook nemen.
En zelf die dB meter kopen bij AliExpress of de Lidl Webshop.

Ik woon in Hoek van Holland, dus als we buren zijn kan je hem ook lenen. :+
 
Open is maar een kleine slag en dat bovenste rondje komt horizontaal toch?

Hoe vind je het geluid? 8-)

Ik zou de aangeboden cat voor de Leovincie ook nemen.
En zelf die dB meter kopen bij AliExpress of de Lidl Webshop.

Ik woon in Hoek van Holland, dus als we buren zijn kan je hem ook lenen. :+

Volgens mij zit hij wel goed ja.

Geluid is prima…. Ik ben meteen naar de woonkamer gelopen om daar verder te stofzuigen 😂.

Ik heb een db meter besteld. Al is het maar om toekomstige motoren nog even te controleren 😅.
 
Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat ik het kwa uiterlijk niet eens heel vervelend vind. Geluid is wat mij betreft te tam maar ook daar kan ik wel mee leven. Als ik zo zorgeloos rond kan rijden dan is dat me ook veel waard.
 

Bijlagen

  • IMG_2978.webp
    IMG_2978.webp
    221,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG_2977.webp
    IMG_2977.webp
    232 KB · Weergaven: 0
Laatst bewerkt:
Oh trouwens nog deels on-topic, het geluid van de originele demper vs het geluid van de Leovince vind ik niet verassend groot. Als ik iedereen mag geloven dat het verschil tussen origineel en 109DB echt overtuigend zou moeten zijn dan vraag ik mezelf wel degelijk af of die meting goed is gegaan.
 
Oh trouwens nog deels on-topic, het geluid van de originele demper vs het geluid van de Leovince vind ik niet verassend groot. Als ik iedereen mag geloven dat het verschil tussen origineel en 109DB echt overtuigend zou moeten zijn dan vraag ik mezelf wel degelijk af of die meting goed is gegaan.
Aanvechten. Alleen al voor de ervaring.
 
Zonder filmpje of foto's van de opstelling maak je weinig kans denk ik.
In 79 werd ik ook door een overijverige van de weg geplukt van wegen een te luide uitlaat ( janton zonder DB eater)
En die werd er ter plaatse afgeschroefd ( ja zo ging dat toen)
Voor laten komen, en de rechter er even op gewezen hoe een Db meting dient ( diende) te geschieden, en een keer kijken in de uitlaat toch echt niet goed was ( officieel kunnen ze dat op Lelystad waarbij statisch en dynamisch gemeten moet worden op een vaste afstand zonder mogelijkheid van reflectie van het geluid, ja toen helemaal uitgezocht)
vrijspraak !!!
 
Leovince zijn gewoon herrieuitlaten :Y
Die zijn via de Italiaanse methode gekeurd (tussen de regels door, met geknepen ogen, mbv een flinke stapel flappen etc). Dit model is nog van voor het faillissement toen waren ze nog niet zo moeilijk (ruim 10 jaar geleden)
De tekening klopt niet: bij iedere Leovince demper die ik nieuw heb geïnstalleerd (van voor het faillissement) zat er een plaatje met 5 gaten erin wat nergens op de tekening stond, maar wat klaarlijkelijk tussen de linkpijp en demper moest.
Killing voor je flow (5x een gat van hooguit 1cm), maar denk ik net genoeg om het geluid te dempen :)

Ik heb meer vertrouwen (vwb geluid en goedkeuring) in een A-merk demper als een Akrapovic die soms zelfs stiller is dan een OEM demper :Y
 
Terug
Bovenaan Onderaan