RDW Keuring FZ1N

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mlvnc
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

mlvnc

MF'er
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
133
Waarderingsscore
120
Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag ben ik helaas niet door een decibel meting van de politie gekomen. De FZ1 haalde 109DB i.p.v. de 95DB (97DB met marge) die ik mag hebben. Hiervoor ben ik bekeurd en heb ik een WOK status gekregen (staat nog niet geregistreerd bij het RDW maar die verwacht ik deze week). Nu zit ik met een aantal vragen die enkele hier wellicht kunnen beantwoorden.

Allereerst, op de originele uitlaat van de FZ1 zit een EXUP klep maar deze is wegens de aftermarket LeoVince ontkoppeld en ik vraag me af of ik de servo überhaupt nog heb zitten waar die hoort. Nu ben ik langzaamaan wat onderdelen aan het verzamelen om de FZ1 keuring klaar te krijgen en ben ik benieuwd of dat zou kunnen zonder de EXUP volledig in werking te stellen. Voor zover ik weet blijft de klep open staan zodra de servo niet is aangesloten gezien de veer de klep in open stand zou forceren. De meting wordt gedaan op 5500 toeren als ik het meet verslag van de politie mag geloven. Zou de klep dan sowieso open hebben gestaan en maakt het dus niet uit als ik de servo niet koppel?

Daarnaast, net als iedereen is de motor voorzien van een korte kentekenplaat houder waar wel verlichting op zit maar geen reflector. Als ik het goed begrijp is die wel verplicht en zal ik die dus moeten vervangen, klopt dat?

Verder vroeg ik mezelf af of het gewoon is dat je bij een eerste registratie van teveel decibel direct een boete én een WOK krijgt? Ik was oprecht in de veronderstelling dat mijn LeoVince met E-Keur en DB-killer binnen de marges van m'n kenteken zouden vallen.
 
De cat zit bij de FZ1 in de collector pijp. Wordt er regelmatig uitgesloopt om meer geluid te krijgen bij een vervangingsdemper.
Zit de cat er nog wel in ? niet eruit gesloopt door een vorige eigenaar ? Demper niet gemodificeerd ?
109 dB met de cat er nog in icm de E keur vervangingsdemper zou eigenlijk niet mogelijk zijn.
Dat ding is leeggehaald dat kan niet anders.
 
90Zeer irritantNabij vrachtwagen, schreeuwen, klappen, juichen
95GeluidBoor, viool
100Zeer luidFabrieksmachine, compressor, gevechtsvliegtuig op 300 meter hoogte
105Nog luiderDichtbij een helikopter, grote trommel
110Extreem luidRockconcert, kettingzaag
120Maximale menselijke stemvolume, politie sirene

kun je een vergelijking maken
 
Vraag me af of de meting wel klopt.
Mijn z1000 2003 met Mivv gp (geen db-killer) is gemeten op 113 dB. Daar gingen de autoalarmen van af als ik in een smal straatje gas gaf.

Bij 109 db hoor je direct dat de motor veel meer geluid maakt dan alles om je heen op straat.
 
Nou, in ieder geval Nol Bikker een Yamaha onderdeel lichter kunnen maken :9

IMG_2945.webp
 
Laatst bewerkt:
Dat ding is leeggehaald dat kan niet anders.
109Db met een ekeur demper en originele db killer erin, dat kan alleen als de originele kat er niet meer in zit.
Dan zal de originele demper ook niet genoeg dempen zonder die katalysator.
Van 97 naar 109 is een enorm verschil.
De belangrijkste eis aan die ekeur is dat het volume ook niet boven de eisen gaat (+-2dB marge).
Maar daar hoort ook een katalysator bij als die er origineel op zat.


Ofwel werkt je toerenteller niet juist en zat je aan 11.000 toeren te meten... :+
 
Volgens mij is de TS wel eens met de meting, aangezien hij al een andere uitlaat heeft gekocht.
Dus dat het veel lawaai maakte was hij zich van bewust. (Dat denk ik dan)
Waarom altijd uitgaan van de spijkers op laag water. Ts kan ook gewoon geen zin/tijd hebben om zijn motor lang te moeten missen, door de wokmelding en zorgt dat het zo snel mogelijk zeker 100% in orde is en door de keuring komt :t :t dat denk ik dus eerder
 
Volgens mij is de TS wel eens met de meting, aangezien hij al een andere uitlaat heeft gekocht.
Dus dat het veel lawaai maakte was hij zich van bewust. (Dat denk ik dan)

Wat een onzin. Ik vertrouw er op dat de meting goed is uitgevoerd en ik zal dat niet bestrijden maar dat is heel iets anders dan dat ik bewust rond heb gereden met teveel geluid. Maar denk vooral wat je wilt denken.
 
Waarom altijd uitgaan van de spijkers op laag water. Ts kan ook gewoon geen zin/tijd hebben om zijn motor lang te moeten missen, door de wokmelding en zorgt dat het zo snel mogelijk zeker 100% in orde is en door de keuring komt :t :t dat denk ik dus eerder

Precies dit.
 
Je motor beschikt over:
  • oem bochtenset
  • oem collector / katalysator
  • een after-market einddemper met E keur/typegoedkeuring, die de OEM demper incl. Exup vervangt
Daarmee beschik je in principe over een legaal/toegelaten uitlaatsysteem.

Waar kan die 109dB dan vandaan komen ?
  1. leeggehaalde katalysator
  2. een gemodificeerde einddemper/niet meer werkend dempingsmateriaal
  3. 1 +2 samen
  4. een verkeerd uitgevoerde geluidsmeting
  5. een verlopen kalibratie van de geluidmeetapparatuur
  6. 4 +5 samen
  7. 1+2+4+5 samen
1+2 kun je zelf checken. Tevens kun je bij de gemeente/werkgever/verhuurbedrijven een geluidsmeter lenen/huren en zelf een meting uitvoeren.. Het resultaat verschaft jou informatie op basis waarvan je kunt overwegen de meting van de politie wel/niet aan te vechten.
 
Laatst bewerkt:
Verder vroeg ik mezelf af of het gewoon is dat je bij een eerste registratie van teveel decibel direct een boete én een WOK krijgt? Ik was oprecht in de veronderstelling dat mijn LeoVince met E-Keur en DB-killer binnen de marges van m'n kenteken zouden vallen.
Teruglezend in dit topic zag ik veel reacties over allerlei zaken uit de openingspost, maar nog niet over dit punt. Het voelt inderdaad als dubbel gestraft, maar in dit geval is het ergens wel logisch. (Sorry, don't shoot the messenger.) De boete is voor het overschrijden van de geluidsnorm, de WOK status is bedoeld om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt. Bij bijv. een snelheidsovertreding ligt dat natuurlijk anders, dan krijg je bij staandehouding een prent en word je geacht daarna rustig je weg te vervolgen, ook al kán je daarna weer 200 km/h gaan rijden. Bij een overtreding van de geluidsnorm kan je daarna eigenlijk niet verder rijden zonder opnieuw de norm te overschrijden en daar wordt met de WOK status een stokje voor gestoken. Als je met een slok op achter het stuur stapt krijg je ook én een prent, én een rijontzegging, en bij herhaling zelfs een EMA, dus daar kan je zelfs 3x gestraft worden.
Dat je zelf in de veronderstelling was, dat het in orde was, dat is - hoe spijtig ook - geen afweging bij de politie of het RDW.

Overigens dank voor het delen van dit verhaal. Een familielid van mij rijdt ook een FZ1 met volgens mij dezelfde uitlaat. Produceert ook een behoorlijke bak lawaai. Ik zal hem waarschuwen, het is zondegeld.
 
Teruglezend in dit topic zag ik veel reacties over allerlei zaken uit de openingspost, maar nog niet over dit punt. Het voelt inderdaad als dubbel gestraft, maar in dit geval is het ergens wel logisch. (Sorry, don't shoot the messenger.) De boete is voor het overschrijden van de geluidsnorm, de WOK status is bedoeld om te voorkomen dat het nogmaals gebeurt. Bij bijv. een snelheidsovertreding ligt dat natuurlijk anders, dan krijg je bij staandehouding een prent en word je geacht daarna rustig je weg te vervolgen, ook al kán je daarna weer 200 km/h gaan rijden. Bij een overtreding van de geluidsnorm kan je daarna eigenlijk niet verder rijden zonder opnieuw de norm te overschrijden en daar wordt met de WOK status een stokje voor gestoken. Als je met een slok op achter het stuur stapt krijg je ook én een prent, én een rijontzegging, en bij herhaling zelfs een EMA, dus daar kan je zelfs 3x gestraft worden.
Dat je zelf in de veronderstelling was, dat het in orde was, dat is - hoe spijtig ook - geen afweging bij de politie of het RDW.

Overigens dank voor het delen van dit verhaal. Een familielid van mij rijdt ook een FZ1 met volgens mij dezelfde uitlaat. Produceert ook een behoorlijke bak lawaai. Ik zal hem waarschuwen, het is zondegeld.

Ik ben het hier ook wel mee eens hoor, het doel van de politie is natuurlijk een overtreding te doen stoppen. Ik vind de WOK in dit geval ook geheel logisch, het is vooral de boete en de hoogte daarvan in combinatie met het feit dat ik naar mijn idee geprobeerd heb om alles legaal te houden tezamen met dat het een eerste feit is. Alles bij elkaar opgeteld moet ik het gewoon voor lief nemen en ervoor zorgen dat het niet nog eens gebeurt.

Het is inderdaad zonde geld!

Voor wat betreft de kat, die zit kennelijk zowel in de demper als het deel daarvoor. Bij het vervangen van de demper haal je dus één van die twee tussen het systeem uit (hierop is overigens ook gewoon het E-Keur afgegeven, dus zonder het deel van de kat in de demper). Ik ga dit weekend de originele uitlaat terug plaatsen en zal eens een blik werpen op het deel van de kat aan de zijde van het spruitstuk. Ook eens kijken of ik iets aan de demper kan ontdekken.
 
Ik ben het hier ook wel mee eens hoor, het doel van de politie is natuurlijk een overtreding te doen stoppen. Ik vind de WOK in dit geval ook geheel logisch, het is vooral de boete en de hoogte daarvan in combinatie met het feit dat ik naar mijn idee geprobeerd heb om alles legaal te houden tezamen met dat het een eerste feit is. Alles bij elkaar opgeteld moet ik het gewoon voor lief nemen en ervoor zorgen dat het niet nog eens gebeurt.

Het is inderdaad zonde geld!

Voor wat betreft de kat, die zit kennelijk zowel in de demper als het deel daarvoor. Bij het vervangen van de demper haal je dus één van die twee tussen het systeem uit (hierop is overigens ook gewoon het E-Keur afgegeven, dus zonder het deel van de kat in de demper). Ik ga dit weekend de originele uitlaat terug plaatsen en zal eens een blik werpen op het deel van de kat aan de zijde van het spruitstuk. Ook eens kijken of ik iets aan de demper kan ontdekken.
Ben het ook met je eens hoor. Een WOK was in dit geval genoeg geweest. Vind de boete ook erg hoog. Succes met de keuring en dan weer lekker rijden!!
 
Voor wat betreft de kat, die zit kennelijk zowel in de demper als het deel daarvoor. Bij het vervangen van de demper haal je dus één van die twee tussen het systeem uit (hierop is overigens ook gewoon het E-Keur afgegeven, dus zonder het deel van de kat in de demper). Ik ga dit weekend de originele uitlaat terug plaatsen en zal eens een blik werpen op het deel van de kat aan de zijde van het spruitstuk. Ook eens kijken of ik iets aan de demper kan ontdekken.
Heb je daar een foto van?
Ik heb nog niet zo goed gezocht maar vind er niet echt iets over.


Dit zegt leovinci alvast:
Homologation only valid if catalyst is installed!
Screenshot_2024-10-31-13-26-01-35_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp

Screenshot_2024-10-31-13-27-41-99_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp


Je hebt katalysator 6523K nodig en dan kan je je mooi Leovinic demper behouden en stuur je die originele terug.
 

Bijlagen

  • Screenshot_2024-10-31-13-27-41-99_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
    Screenshot_2024-10-31-13-27-41-99_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.webp
    157,4 KB · Weergaven: 0
Ik ben het hier ook wel mee eens hoor, het doel van de politie is natuurlijk een overtreding te doen stoppen. Ik vind de WOK in dit geval ook geheel logisch, het is vooral de boete en de hoogte daarvan in combinatie met het feit dat ik naar mijn idee geprobeerd heb om alles legaal te houden tezamen met dat het een eerste feit is. Alles bij elkaar opgeteld moet ik het gewoon voor lief nemen en ervoor zorgen dat het niet nog eens gebeurt.

Het is inderdaad zonde geld!

Voor wat betreft de kat, die zit kennelijk zowel in de demper als het deel daarvoor. Bij het vervangen van de demper haal je dus één van die twee tussen het systeem uit (hierop is overigens ook gewoon het E-Keur afgegeven, dus zonder het deel van de kat in de demper). Ik ga dit weekend de originele uitlaat terug plaatsen en zal eens een blik werpen op het deel van de kat aan de zijde van het spruitstuk. Ook eens kijken of ik iets aan de demper kan ontdekken.
Agenten zijn ook maar ambtenaar en niet eens de slimste soort. 😁 Check die uitlaat en kat en als die origineel zijn en geen mankementen e.d. vertonen dan zou ik het zeer zeker aanvechten.
 
Heb je daar een foto van?
Ik heb nog niet zo goed gezocht maar vind er niet echt iets over.


Dit zegt leovinci alvast:
Homologation only valid if catalyst is installed!
Bekijk bijlage 2065363
Bekijk bijlage 2065365

Je hebt katalysator 6523K nodig en dan kan je je mooi Leovinic demper behouden en stuur je die originele terug.

Dit weekend ga ik hem open halen en dan zal ik de foto's delen. Hier zie je de kat in de header pipe.


En hier zit hij in de (originele) demper:
 

Bijlagen

  • IMG_2956.webp
    IMG_2956.webp
    716,4 KB · Weergaven: 0
Dit weekend ga ik hem open halen en dan zal ik de foto's delen. Hier zie je de kat in de header pipe.


En hier zit hij in de (originele) demper:
Uit die video heb ik de screenshot gepost.
Als je die katalysator van leovinci ertussen zet ben je ook in orde.

Bij m'n mt09 moest je ook zo'n katalysator die in de linkpijp past steken om ekeur (Akrapoviç) te hebben omdat de originele uitlaatdemper een "bak" is onder de motor.
 
Uit die video heb ik de screenshot gepost.
Als je die katalysator van leovinci ertussen zet ben je ook in orde.

Bij m'n mt09 moest je ook zo'n katalysator die in de linkpijp past steken om ekeur (Akrapoviç) te hebben omdat de originele uitlaatdemper een "bak" is onder de motor.

Ah ja sorry, ik had die berichten er boven helemaal gemist :X.
 
Terug
Bovenaan Onderaan