RDW Keuring FZ1N

  • Onderwerp starter Onderwerp starter mlvnc
  • Startdatum Startdatum
  • Featured

mlvnc

MF'er
Lid geworden
21 sep 2015
Berichten
133
Waarderingsscore
120
Hoi allemaal,

Afgelopen zaterdag ben ik helaas niet door een decibel meting van de politie gekomen. De FZ1 haalde 109DB i.p.v. de 95DB (97DB met marge) die ik mag hebben. Hiervoor ben ik bekeurd en heb ik een WOK status gekregen (staat nog niet geregistreerd bij het RDW maar die verwacht ik deze week). Nu zit ik met een aantal vragen die enkele hier wellicht kunnen beantwoorden.

Allereerst, op de originele uitlaat van de FZ1 zit een EXUP klep maar deze is wegens de aftermarket LeoVince ontkoppeld en ik vraag me af of ik de servo überhaupt nog heb zitten waar die hoort. Nu ben ik langzaamaan wat onderdelen aan het verzamelen om de FZ1 keuring klaar te krijgen en ben ik benieuwd of dat zou kunnen zonder de EXUP volledig in werking te stellen. Voor zover ik weet blijft de klep open staan zodra de servo niet is aangesloten gezien de veer de klep in open stand zou forceren. De meting wordt gedaan op 5500 toeren als ik het meet verslag van de politie mag geloven. Zou de klep dan sowieso open hebben gestaan en maakt het dus niet uit als ik de servo niet koppel?

Daarnaast, net als iedereen is de motor voorzien van een korte kentekenplaat houder waar wel verlichting op zit maar geen reflector. Als ik het goed begrijp is die wel verplicht en zal ik die dus moeten vervangen, klopt dat?

Verder vroeg ik mezelf af of het gewoon is dat je bij een eerste registratie van teveel decibel direct een boete én een WOK krijgt? Ik was oprecht in de veronderstelling dat mijn LeoVince met E-Keur en DB-killer binnen de marges van m'n kenteken zouden vallen.
 
... mijn LeoVince met E-Keur en DB-killer binnen de marges van m'n kenteken zouden vallen.
Als het gemonteerd zit zoals het hoort met papierwerk, juiste typegoedkeuring bij jouw motor wat erbij hoort erbij hebbende zou ik er toch echt wel een zaak van maken en bezwaar aantekenen. Dat is voldoende om als leek zijnde aan te mogen nemen dat het aan de wet voldoet.
 
Het gaat om deze, daarbij staat aangegeven dat hij voor de Europese markt is goedgekeurd. Ik heb de papieren ervan niet zo bij de hand, zou ik deze op moeten kunnen bij de fabrikant?
 
Als het gemonteerd zit zoals het hoort met papierwerk, juiste typegoedkeuring bij jouw motor wat erbij hoort erbij hebbende zou ik er toch echt wel een zaak van maken en bezwaar aantekenen. Dat is voldoende om als leek zijnde aan te mogen nemen dat het aan de wet voldoet.
Volgens mij is daar al eens een topic over geweest :Y.
 
Loop ik nu alleen niet tegen het probleem aan dat als ik bezwaar aanteken dat ik moeilijk kan bewijzen dat er tussen de tijd van de meting en mijn bezwaar niets aan de motor is gewijzigd? Ik heb zelf geen foto's van het meet moment, zijn zij verplicht die te nemen? Ik vind 109DB in de setup ook erg veel. Dit is hoe de hele set er onder zit:

IMG_2940.webp

IMG_2939 3.webp

IMG_2936.webp
 
Ha daar is je probleem deze uitlaat is niet voor Nederland .
E13 is voor Luxenburg, voor Nederland is dat E 4 hierdoor kan je buiten de Nederlandse norm vallen als je deze uitlaat op een in Nederlands gekentekende motor hebt zitten .
Maar zet wel vraagtekens bij die meting zoveel meer mag je in Luxenburg ook niet maken dat daardoor een wok melding krijgt
 
Ha daar is je probleem deze uitlaat is niet voor Nederland .
E13 is voor Luxenburg, voor Nederland is dat E 4 hierdoor kan je buiten de Nederlandse norm vallen als je deze uitlaat op een in Nederlands gekentekende motor hebt zitten .
Maar zet wel vraagtekens bij die meting zoveel meer mag je in Luxenburg ook niet maken dat daardoor een wok melding krijgt

Ah, dat wist ik niet. Zou het kunnen zijn dat als E13 en E4 onder dezelfde condities zouden worden getoetst ik hier alsnog wat mee zou kunnen of zorgt dit ervoor dat ik mijn gehele E-Keur kan vergeten?
 
Ha daar is je probleem deze uitlaat is niet voor Nederland .
E13 is voor Luxenburg, voor Nederland is dat E 4 hierdoor kan je buiten de Nederlandse norm vallen als je deze uitlaat op een in Nederlands gekentekende motor hebt zitten .
Maar zet wel vraagtekens bij die meting zoveel meer mag je in Luxenburg ook niet maken dat daardoor een wok melding krijgt
Het E-nummer op de uitlaat geeft aan in welk land de keuring van de uitlaat heeft plaatsgevonden; die goedkeuring geldt vervolgens voor heel Europa. Uitlaatfabrikanten laten hun spullen echt niet in elk Europees land keuren.
 

Dit is dat eerder aangehaalde topic ⬆️
Zogoed als nieuwe demper (2dagen oud) en toch teveel decibels. Sinds ik dat gelezen heb, heb ik weinig vertrouwen meer in ekeur dempers. Het is leuk als ze alleen checken of het keurmerk aanwezig is, en kijken of de killer erin zit. Maar zodra ze gaan meten heb je best kans dat je alsnog nat gaat.
Bij mij eigen motor zit er bijvoorbeeld al 36k een akrapovic onder, die zal ondertussen vast al wat dempend vermogen verloren zijn, als ze die gaan meten is hij ws ook te luid ondanks ekeur en killer 🤷🏻‍♂️

Zoals al eerder gezegd 12db is erg veel. Gezien de leeftijd van de motor (en ws ook de demper) zal er wel sprake zijn van slijtage/verlies aan demping, maar geen idee of dan 12db meer dan toegestaan een realistische waarde is.

Het is ook wel een erg klein dempertje, dus zou me niet verbazen als je met die demper nooit de vereiste waardes gaat halen.
 

Dit is dat eerder aangehaalde topic ⬆️
Zogoed als nieuwe demper (2dagen oud) en toch teveel decibels. Sinds ik dat gelezen heb, heb ik weinig vertrouwen meer in ekeur dempers. Het is leuk als ze alleen checken of het keurmerk aanwezig is, en kijken of de killer erin zit. Maar zodra ze gaan meten heb je best kans dat je alsnog nat gaat.
Bij mij eigen motor zit er bijvoorbeeld al 36k een akrapovic onder, die zal ondertussen vast al wat dempend vermogen verloren zijn, als ze die gaan meten is hij ws ook te luid ondanks ekeur en killer 🤷🏻‍♂️

Zoals al eerder gezegd 12db is erg veel. Gezien de leeftijd van de motor (en ws ook de demper) zal er wel sprake zijn van slijtage/verlies aan demping, maar geen idee of dan 12db meer dan toegestaan een realistische waarde is.

Het is ook wel een erg klein dempertje, dus zou me niet verbazen als je met die demper nooit de vereiste waardes gaat halen.
En toch mag je als consument erop vertrouwen dat het e-keur, typegoedkeuring en de db-killer erin voldoende is om aan de wet te voldoen.
Meer kennis hoef je er als consument ook niet van te hebben, dat het dan niet aan de gemeten norm voldoet is iets wat de rdw officeel bij de fabrikant/keuringsinstantie behoort aan te kaarten daar de typegoedkeuring niet op de juiste manier gebezigd is. Het is helaas nogal een traject maar een beetje advocaat moet er geen 3 uurtjes voor nodig hebben om zijn verweer klaar te hebben met grote slagingskans.
 
Mijn nieuwe R3 had vorig jaar na de montage van een volledig Akrapoviç systeem 98 dB.
Dat vond ik al een t***herrie.
Dus mits ze goed meten; 109 dB zou je moeten merken. 8)7
(Elke drie dB is een verdubbeling)

Voor ca. €350,00 monteerde Pajic Racing in Gendringen een tussendemper en kon de dB killer er uit.

Maar ik kan mij moeilijk voorstellen dat ze ook goed hebben gemeten.
109 dB is niet uit te staan. :?
 
Ik denk dat ik voor nu even de aanschrijving vanuit het CJIB afwacht en op basis daarvan in beroep ga. Gelukkig is het tegen het einde van het seizoen en ben ik niet afhankelijk van de motor. Ik zal hier updates plaatsen gedurende het gehele proces en ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen.
 
kansloos om met dat dempertje door de keuring te geraken. heeft mss maar 1/3de volume van de originele.
en die valve zit in de originele demper, dus jij hebt hem sowieso al niet meer.
 
kansloos om met dat dempertje door de keuring te geraken. heeft mss maar 1/3de volume van de originele.
en die valve zit in de originele demper, dus jij hebt hem sowieso al niet meer.

Nee inderdaad maar dat was de vraag ook niet, de vraag was dat zodra ik de originele uitlaat plaats of ik de EXUP dan volledig werkend moet maken of dat hij met de klep open kan blijven.

Voor wat betreft de demper en maar 1/3de volume van het origineel, ik neem een uitlaat met een E-Keur juist omdat ik geen gezeur wil. Voor zover ik weet bestaat dat E-Keur om ervoor te zorgen dat dit soort producten binnen de marges van de wet vallen.
 
kansloos om met dat dempertje door de keuring te geraken. heeft mss maar 1/3de volume van de originele.
en die valve zit in de originele demper, dus jij hebt hem sowieso al niet meer.
Dat kan best wel, een kennis van mij had een street triple met een Arrow vervangingsdemper.
Daar hing het grootste uitlaatgedeelte wat echt dempte nog onder het blok, samen met de katalysator ben je dan al het grootste gedeelte van het geluid kwijt.
Beiden zie ik niet op de foto's.
 
Terug
Bovenaan Onderaan