Promotor fixkit

magnamaniac

MF fossiel
25 jul 2002
29.231
3.509
land van maas en waal
De briljante geesten van de ANWB/Promotor hebben bedacht dat je ook wel eens met pech kunt komen staan met de motor en wat "reservedelen/McGyverdeeltjes"wel makkelijk zijn.
fixkit-525x313.jpg

Vroeger… in de tijd dat motorrijders nog eikenhouten koppen hadden en zich hulden in vetpakken… ging je nooit de weg op zonder uitgebreide gereedschapskist. Er gebeurde altijd wel wat en dan moest je aan de bak. Complete revisies werden uitgevoerd in de berm. Die tijd hebben we gelukkig gehad. Denk je. Regelmatig staan lezers die meedoen aan onze tochten stil met pech. En even vaak is het euvel betrekkelijk eenvoudig te verhelpen. Met de juiste spullen bij de hand.


De Promotor Fixkit meet 100 bij 120 mm. Past dus onder de meeste motorzadels.
Nou, onder de meeste motorzadels die ik ken kun je echt geen blik van 10CM rond bij 12 cm kwijt?
Wat moet dit volgens de heldere heren dan wel bevatten?
Nou, het volgende:
Diverse zekeringen:
steekzekeringen-125x125.jpg
Steekzekeringen groot en klein.
De meest voorkomende zekeringen in motorfietsen zijn aanwezig.
De grote zekeringen kun je gebruiken voor de extra aanwezige losse zekeringhouder.


Ventielsleutel, ventieldopjes, kunststof kentekenplaatboutjes.
Kentekenplaatboutjes-125x125.jpg
Ventielsleutel
Een handig klein gereedschap voor demontage van binnenventielen.

Ventieldoppen
Zoekgeraakte doppen snel plaatsen.(ja, ja, ik kan ECHT niet zonder thuis komen)

Kentekenplaatboutjes.
Niet iedereen wil een gewoon boutje plaatsen. Vandaar de gele kunststof uitvoering, met vulring en lang genoeg om pas te maken.Boeiend of het mooi is, om thuis te komen zonder m'n plaat te verliezen voldoet IEDER passend boutje, stuk plakband touwtje of tie-rap hoor


Bouten, tapeinden, moeren, borgmoeren en ringetjes in RVS.
Sluitringen-moeren-en-borgmoeren-125x125.jpg
Draadeinden-boutjes-in-diverse-lengtes-125x125.jpg

Sluitringen, moeren en borgmoeren.
De sluitringen, moeren en borgmoeren zijn allen van RVS in A2 kwaliteit.
Het komt regelmatig voor dat je een moertje nodig hebt voor een klus.
Trillingen zorgen voor veel gekke reacties op een motor.

Draadeinden, boutjes in diverse lengtes.
Ook de boutjes zijn van RVS in A2 kwaliteit.
De twee losse draadeinden zijn geel gepassiveerd.
Een waterpomp kan zo maar uit zijn aandrijving springen (Honda) als de bouten lostrillen. Vaak komt dit voor na een demontage en niet goed afborgen van de bout.
Een lange bout of draadeind biedt een uitkomst.
Je kan altijd 2 moeren afknellen op het draadeind om een lange bout te creëren
(mh, waarom gebruiken fabrikanten ook weer geen RVS? iets met galvanische corrosie geloof ik)

splitpennen, paperclips :? , sleutelringen, schroeftonnetjes en slangklemmetjes.
Splitpen-125x125.jpg

Splitpennen
Na demontage gaan splitpennen kapot.
Het is wel prettig als je een belangrijke moer kan borgen door een splitpen.
Er zijn 2 maten aanwezig, ook in RVS kwaliteit

Sleutelring
Natuurlijk voor de sleutels, maar ook zeer geschikt als vervanger voor het bedienen van de rits in de jas.
Soms valt de runner eraf, de ring erop en de jas gaat weer simpel open en dicht.
Schroefton.
Een gebroken kabeleind voorzien van een schroefton. Er zijn 2 typen in de FixKit aanwezig.
Wil je een choke kunnen bedienen, plaats de ton aan het uiteinde van de kabel, en trek aan de ton voor de bediening.
Ook kan de ton uitstekend dienst doen bij gebruik van trommelremmen. Het kabeluiteinde wordt vaak voorzien van een tonnetje

Metalen kabelverbinder.
Een set kabelverbinders is ideaal om een staalkabeltje te koppelen. Denk dan aan een choke maar ook aan een kabel voor de koffer. Veel bagagekoffers zijn uitgerust met een vangkabeltje. Als die breken is het wel zo handig als je deze weer kan koppelen


kabeloogjes en kabelschoentjes
Kabelschoenen-schuifjes-en-vlakstekers.-125x125.jpg
Kabeloogjes-125x125.jpg

Kabeloogjes.
Altijd handig. Reparatie van oude ogen, die aan de accu zitten. Wissel je je accu zul je zien dat een kabeloog afbreekt. Alle belangrijke maten zijn aanwezig. Heb je niet een kneveltang bij je, gebruik je de combinatietang van een multitool.
Overal in het elektrische systeem van de motor worden kabeloogjes gebruikt.
Een extra massa onder een boutje aansluiten die je snel en makkelijk met een stukje kabel met aangezet oog.

Kabelschoenen, schuifjes en vlakstekers.
Vlakstekers steek je makkelijk in elke zekeringkast. Een extra draad aftakken vanaf de zekeringkast is dan ook heel simpel.
De schuifjes hebben we vaak nodig om aan een extra zwevende zekeringhouder te zetten.
Doorverbinders zijn ideaal om een gebroken draad te koppelen.
Een breuk is zo aanwezig, eventueel een slecht stuk wegknippen en met 2 doorverbinders een nieuw stuk draad inzetten.
Leuk, maar ik heb echt geen (geschikt) tangetje in m'n boord-gereedschapsetje, jij wel?

Draad-aftakblok-en-kroonsteen.-125x125.jpg
Draad met schakelaar.
Draad kan altijd toegepast worden om iets aan te sluiten buitenom, denk dan aan een niet werkende aansturing voor de koelvin.
De extra draad met de kabelschoenen en de zwevende zekering en de schakelaar zijn dan een uitkomst.
De schakelaar heeft een duidelijke aanduiding van aan en uit en kan genoeg stroom geleiden.

Draad- aftakblok en kroonsteen.
Een draad- aftakblok is niets anders dan een verdeelblok met 4 aansluitingen.
Wil men een voeding of massa aftakken van een bestaande draad, dan is dit een nette oplossing die ook weer demontabel is.
Kroonsteentjes zijn wel eens handig om eerder gemaakte noodreparaties te vervangen. UHHHHHHH :?
De binnenkant van een kroonsteen is weer een goede kabelverbinder.
Ik ben niet kapot van kroonsteentjes op m'n motor, maar voor nood? why not


Koord-125x125.jpg

Koord.
Handig voor de bagage als men een gebroken snelbinder heeft maar ook ideaal als drooglijntje in de kamer.


Schuurlinnen-125x125.jpg
Schuurlinnen.
Een slecht massapunt opknappen m.b.v. een stukje schuurlinnen, erg simpel en goed


Isolatietape-en-ducktape.-125x125.jpg

Isolatietape en ducktape.
\Isolatietape is natuurlijk perfect voor de bekabeling.
Ook werkt het heel goed bij gebrek aan een pleister.
Ducktape werkt fantastisch na een schade aan de kuip, men wil met kleine stukjes de boel bij elkaar houden.

Benzineslang-125x125.jpg

Benzineslang.
Goed te gebruiken als hevelslang voor een maat waar de tank van leeg is.
Op een simpele manier aanzuigen en zo hevelen voorkomt heen en weer rijden met een jerrycan vanaf een pomp.
Kan in nood ook ter vervanging van een andere slechte slang gebruikt worden.

SKF-vet.-125x125.jpg

SKF vet.
Grote tubes zijn onhandig en we hebben, als we het nodig hebben, maar weinig vet nodig.
Smeren van een kabel die opnieuw ingelegd wordt.
Een boutje wat zwaar loopt wat soepeler laten draaien.


Breekmesjes-in-houder-125x125.jpg

Breekmesjes in houder
Voor alle doeleinden geschikt, om de tape te snijden of om de isolatie van draad af te strippen.


Hulp-startkabelset.-125x125.jpg
startkabelonderdelen-125x125.jpg

Hulp startkabelset.
Let op, dit set is er, om een niet startende motorfiets op gang te helpen waar de accu het net niet trekt om dit werk te doen.
Niet gebruiken voor auto’s daar is de bedrading niet geschikt voor!
Koppel de minkabel eerst op de te helpen motor en dan op je eigen motor.
Vervolgens de pluskabel, eerst op de te helpen motor en dan op je eigen motor.
Laat de motor draaien en start vervolgens de pechmotor.
Laat de kabels er een paar minuten op zitten na starten, de accu kan tijd nodig hebben om te absorberen.
Werkt heel goed tijdens groepsritten, er is altijd een slechte starter na een paar dagen aanwezig.
Aan komen lopen met een startset is altijd al een zeer positief iets.
Ongeïsoleerde klemmen op m'n accu zetten? nou liever niet


Op enkele puntjes na nog niet eens zo'n heel verkeerd setje, al mis ik bv wel reservelampjes of een klein LED-zaklampje voor reparaties in het donker.
Maar dan de klap op de voorpijl, wat durven ze voor dit setje te vragen? nou, doe eens een gok.

€25? :N









€50? :N










Nou, €75 dan? Meer zal toch niet voor dit hoopje plastic en ijzerwaren?



















Nope, €89,- NEGENENTACHTIG!!!!! Euro |(
 
Laatst bewerkt:
Aardig setje inderdaad, maar wel aan de prijs ja.

En elk normaal boordgereedschapsetje heeft een tang hoor ;)
 
Bij mij ging vorig jaar twee doppendozen mee, set schroevendraaiers, tangen, benzineslang, olie, tape, kabelbinder, en weet ik niet wat (voor de hele groep). Lang leve de aanhangert *O*
 
Past er bij mij wel onder ja, vastgeplakt met een stuk ducktape. Zit namelijkm gewoon een gat onder mijn buddy, kan er niks in leggen ofzo.

Zelfs al heb je al die dingen bij je, terwijl je 99% niet nodig zult hebben als je gewoon in nederland blijft omdat je de wegenwacht kan bellen ofzo, moet je ook nog de technische kennis hebben om dingen te repareren. zomaar ergens een stukje ducktape op gaat niet werken :P


Ikzelf zweer nog altijd bij ducktape en 550 cord (paracord), krijg je alles mee gerepareerd :P
 
Ik zag dat ding afgelopen week ook al voorbij komen in m'n iPhone app van ProMotor en had ook al zoiets van WTF moet ik daar nou weer mee (én waar laat ik die zooi ... mijn fiets heeft welgeteld de bagageruimte voor een pakje sigaretten).

Die iPhone app is overigens wel aardig én gratis.
 
vind 90eu best meevallen, zijn idd simpele dingen, maar ga het allemaal eens bij elkaar zoeken in die hoveelheden... dan ben je ook aardig wat tijd kwijt.
 
Bij mij ging vorig jaar twee doppendozen mee, set schroevendraaiers, tangen, benzineslang, olie, tape, kabelbinder, en weet ik niet wat (voor de hele groep). Lang leve de aanhangert *O*

Ik vertrouw mijn motoren(allemaal) :Y ;)
 
vind 90eu best meevallen, zijn idd simpele dingen, maar ga het allemaal eens bij elkaar zoeken in die hoveelheden... dan ben je ook aardig wat tijd kwijt.
Mwoah, als ik alles nieuw zou moeten kopen (meeste heb ik thuis al wel in m'n kisten/kasten) ben ik naar schatting voor de helft klaar bij de action en bouwmarkt. In de hoeveelheden waar hun het zullen inkopen maken ze wel erg dikke winst.
 
met een elastiekje en een zwitsers zakmes repareer ik alles. red er zelfs de wereld mee als het moet...
macgyver.jpg
 
Ik heb een andere oplossing.
Het zal voor sommigen mischien vreemd in de oren klinken maar ik verklap het toch maar.
Mijn oplossing is.... onderhoud.
Ik rij 20k/jaar en in de 19 jaar dat ik motor rij heb ik de volgende problemen buiten gewoon onderhoud gehad:
Carb icing
Kapotte lampjes
Kapotte accu
Doorgebrande dynamo
Lekke radiator

Leuk die startkabels maar als de accu overleden is werkt dat ook niet, lampjes zitten er niet in, koperdraad om de stator opnieuw te wikkelen ook niet en een ei (om maar in MacGyverstijl te blijven) voor eennooddichting van de radiator ook niet.
Bij mijn grootste probleem was een heel magazijn aan onderdelen noet genoeg om de motor nog op te knappen dus die tel ik even niet mee :+
Zorg dus gewoon dat je motor netjes in orde is en gooi die tank voor dat geld een paar keer vol, heb je veel meer plezier aan ;)
 
Ik mis ducttape, tie rips, bandenplakset, dus alles wat je eigenlijk nodig hebt. Dit is meer een noodset voor een electricien.
 
Eerste wat ik dacht was ook veel te duur, als ik het met een multitool niet kan fixen wacht ik wel op de anwb-er
 
Ik mis ducttape, tie rips, bandenplakset, dus alles wat je eigenlijk nodig hebt. Dit is meer een noodset voor een electricien.
:^

wellicht als je een paar weken gaat trekken met een oudere motor.
Maar met bovengenoemde kom je in de regel een heel eind.

Enige nuttige wat ik eens erbij zou stoppen is de benzineslang.
Maar verder veel geld voor zaken die je niet of nauwelijks nodig hebt IMHO
 
Ik keek voornamelijk op van de grote hoeveelheid en niet essentieele zaken.

M.i. moet boordgereedschap alleen bevatten wat in de meeste gevallen essentieel is om veilig bij naar de dichtsbijzijnde motorzaak of doe het zelf zaak te kunnen rijden cq naar een hotel. (eventueel met aangepast rijgedrag) Zolang je in west europa blijft en de motro goed is onderhouden is de set dan heel beperkt.

Veilig dus reserve lampjes

Essentieel:
Een stukje draad van 1,5 meter lengte voldoende diameter
De hoognodige zekeringen
twee paar van de knijp connectors.
Banden proppen setje met gas cilinders
Het standaard boordgereedschap setje.
Benzineslang
 
Laatst bewerkt:
Ik zeg altijd maar zo,

met tie wraps en wd40 komt alles goed ;)

en misschien een multitooltje


p.s. heb het zelf nog niet nodig gehad, ik rijd Suzuki 8-)






O-)



_O- <---- afkloppen :+
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan