Project Ducati Mototrans Forza 350

Never a dull moment with Ducati? O-)
Zeker niet met zo’n oudje😜
Blok zit weer in elkaar, ff opbouwen en vanavond maar eens testen.
C12092DB-7941-432B-8141-EABBF96D0D57.jpeg
 
Ben je nog wat vreemds tegen gekomen in de bak?
Niet veel schokkends, achter één tandwiel een shimmetje en ergens anders eentje weglaten. Ben handmatig wel 20 keer door alle versnellingen gegaan.
We gaan het zien. Had m’n pak al aan om de motor te proberen, was de compressie bijna weg en hij wilde dus ook niet starten😩
Ik had uit gemakzucht de krukas en de aandrijving van de koningsas laten zitten en wel diverse keren de krukas verdraaid. Ik ging er in mijn onnozelheid van uit dat de timing niet verkeerd kon met de gedeelde koningsas.
Gelukkig kon ik de nokkenas terugschuiven en het tandwieltje op de juiste plek zetten.
Nu weer dikke compressie😜
Ben er inmiddels wel achter dat een oude motor zorgt voor veel uitdagingen, waar je bij een modern ding binnen no time een blok in en uit elkaar schroeft,moet je bij een oudje elk onderdeel bekijken of het nog bruikbaar is😄
Straks ff testrondje
 
Van de week drie keer uitval tijdens rijden,de eerste keer beetje lomp over een drempel en direct uitvallen.Hoofdzekering geploft,even een andere geleend en thuis eens kijken.Bleek de draad van het contactslot klem gezeten tussen de piggyback en het frame.Daar is weinig ruimte 8-) Gisteren twee keer uitgevallen met een ontsteking die het niet deed.Zadel eraf,zekering controleren en één trap lopen.Alles nagelopen en de massa van de Sachse ontsteking opnieuw aan het frame bevestigd.Vandaag dik 50km gereden en niet meer uitgevallen.
Ander dingetje is de retourolieleiding van de cilinderkop,die lekte nog wat en bij het uitdraaien van de banjobout stripte ik de draad.
Is ook de enige schroefdraad van het hele blok die niet goed is.Niet slecht voor een motor van 46 jaar:)
Om de tunnel eraf te halen moet de cilinderkop eraf,dus maar even wat geprutst met tape en een slangklem,kan ik iig nog rijden.
Ander olielekje is de toerentelleraandrijving,daar moet ook nog een klein keerringetje vervangen worden.
Om de speling uit de schakeling te halen een paar stangkoplagers en een nieuw stangetje gemonteerd.
De achterrem deed helemaal niets,dus de overbrenging van de kabel en pedaal opnieuw gemaakt,morgen maar eens proberen.
unnamed.jpg
 
Deze rempedaal komt al veel dichter in verhouding bij je originele rempedaal wat aangrijppunt remkabel en voetpig aangaat .
als ik op de foto's meet is origineel 1:4
na de eerste ombouw met de rem links is dat 1:2.5 geen wonder dat je geen rem had achter
nu zit je op 1:3.7 dat zal met iets meer kracht dan voor de verbouwing wel remmen althans zoiets als wat je van een trommel kan verwachten
 
Je zal naar ik verwacht na wat meer test ritten nog wel dingen tegen komen die niet bevallen maar ondertussen is het een leuk ding geworden :t
En het is ook heel leuk om op te rijden😜
Snel gaat het allemaal niet, maar je kunt er wel hard de hoek mee om.
Remmen doet ie nu wel achter, niet hard, maar dat hoeft ook niet. Verhouding is nu ca 1 op 4,slag is daardoor weer iets toegenomen.
Vandaag weer een flink stuk gereden en geen uitval meer.
Benzineverbruik 1 op 23, niet slecht voor zo’n oud gebakkie 😎
 
Blok er weer uit, kop eraf en voor de tunnel een hulpstuk gemaakt om op te spannen.
Van een 16 mm banjobout een draadbus gemaakt met binnendraad voor de originele banjobout.
Gat van 14,5 geboord in de tunnel en draad getapt. Heb m’n best gedaan om eea zo recht mogelijk in te spannen.
Hoop dat ie nu dicht is😄
1B2E6CC7-9D33-4772-B365-15476AC5B5D7.jpeg
1D423439-0DB0-4E23-8C1E-DD9EDA7E0F7B.jpeg
BE7B489B-DE19-4F23-B6DE-57492FE89284.jpeg
07C8FB54-C35D-4D0F-B732-3C2A8714E4C7.jpeg
 
Vandaag nog een kettingschermpje gemaakt, heb al jaren geen motor met ketting gehad, en kwam erachter dat het een vette bende werd😜
De gloeilamp in de koplamp was ook al snel gesneuveld. Bij de scooterhandelaar een kunststof fitting van een scooter gehaald en pasgemaakt. Zit nu een duplolamp 35/35W in en die is een stuk goedkoper😀
F57EC56F-54DA-4215-915A-1589E4056DA0.jpeg
 
De dichting van de koppelingsdrukstift ging lekken. Ik had een setje besteld gelijk met de zuiger en verwachtte dat ie ie daar bij zat. Niet dus.
Dan maar zelf wat knutselen. Een busje gedraaid met een kamertje voor een o-ringetje, met een opsluitring.
Het busje zit strak in het carter met nog een beetje lijm.
Als ie nu gaat lekken is het alleen een O- ring vervangen😀
B7B2A6A2-C75F-4C25-9EFF-1B45EB2DC6B6.jpeg
769434C3-FB03-4F24-AFB5-9A75DDB5E4F7.jpeg
 
Niet veel aan de motor gedaan, voornamelijk veel gereden.
Heb wel een paar zwaardere stuurgewichten gemaakt, dat is veel prettiger. Rond 4,5-5 d rpm trilt ie wel wat en dat is nu veel beter te verdragen.
Heb ook een digitale teller gemonteerd, wil graag weten hoe hard ik rijd en niet ongeveer🤪
De telleraamdrijving vervangen door een alu-plaat met een kijkglas, is handig om te zien of er olie komt uit de nokkenas.
Tellers en aandrijvingen kon ik goed verkopen.
599E329C-9209-43B8-8E6C-F912AFB5E3AC.jpeg
409ED64E-4B4F-4A9A-B533-DCF2C98D5190.jpeg
409ED64E-4B4F-4A9A-B533-DCF2C98D5190.jpeg
55C0693E-E892-461B-AB72-05B1E18C2EB5.jpeg
 
Ik heb ook een kijkglas gemaakt ,maar heb na een tip een spanstift in de nokkenas gemaakt zodat de meeste olie via de nokken door de kop gaat, vis het kijkglas kan ik zien dat er nog genoeg olie op de tandwielen komt,echter zit mijn orginele stalen tank wel in de weg om het echt goed te zien. Dus toch een digitale km teller, toevallig ook met rpm teller?
 
Ik heb ook een kijkglas gemaakt ,maar heb na een tip een spanstift in de nokkenas gemaakt zodat de meeste olie via de nokken door de kop gaat, vis het kijkglas kan ik zien dat er nog genoeg olie op de tandwielen komt,echter zit mijn orginele stalen tank wel in de weg om het echt goed te zien. Dus toch een digitale km teller, toevallig ook met rpm teller?
Een toerenteller heb ik niet nodig, de motor verteld zelf wel in welk gebied ik zit.
Ik heb me ook verbaasd over de grote opening in de nokkenas. Het is wel zo dat de olie in de nokkenas naar buiten wordt geslingerd naar de tuimelaars. Ben benieuwd wat jouw modificatie doet met de druk.
Zit er bij jou een druksensor op het nokkenasdeksel? Bij mij wel, maar die heb ik weggelaten.
 
Voorheen zat aan de tandwiel kant de tacho aandrijving , die is nu weg. Ik had de oliedruk meter al vervangen door een lichtere en die gaan bij koude start bij stationair uit en wij warme olie rond de 4000 rpm dat is best irritant, er zit nu 20w50 in misschien dat ik naar SAE 50 ga, dat zal ook wel schelen
 
Voorheen zat aan de tandwiel kant de tacho aandrijving , die is nu weg. Ik had de oliedruk meter al vervangen door een lichtere en die gaan bij koude start bij stationair uit en wij warme olie rond de 4000 rpm dat is best irritant, er zit nu 20w50 in misschien dat ik naar SAE 50 ga, dat zal ook wel schelen
Gewoon weglaten dat ding en niet meer aan denken.
Bij Ducati zit ie er ook niet op.
 
Oliedruk meten bij een blok met alleen kogellagers heeft ook geen zin .
De pomp kan niet echt druk opbouwen met al die open lagers , het enigste wat die doet is zorgen dat er olie blijft toestromen voor de smering .
 
Nieuwe accubak gemaakt, ga een andere uitlaat pasmaken die wat stiller is.
Daarvoor moet de luchtfilterkast ook aangepast worden.
EFF093E9-4B27-44BB-8841-0794C5F7CDF3.jpeg
 
Uitlaatdemper van een Monster pasgemaakt. Door de vorm moest ie wel naar rechts verhuizen. Een extra steun gemaakt, omdat er wel wat beweging in het uitlaatsysteem zit.
Nu nog de luchtfilterkast aanpassen. Duurt nog wel ff, eerst een weekje weg met een camper en dan nog een weekje met de motor.
7723D978-B26C-4188-BD8C-69E86802AC1E.jpeg
C3665C61-7742-40D4-A41F-488D7B4AF66C.jpeg
 
Mmm is het erg dat ik dit een te lompe demper vind?
Staat niet bij de fiets...
ik zou meer voor een triumph thruxton uitlaat gaan.... (die trouwens echt prima dempen)
Uitlaat Demper Links Triumph Thruxton 900 EFI 2008-2011 (T2206455) (2009) - Gebruikte, tweedehands auto, motorfiets en vrachtwagen onderdelen | TotalParts
Ik snap wat je zegt, op de foto lijkt ie erg lomp. Als je er naast staat is het wel in verhouding vind ik.
Er zijn maar weinig standaard dempers die zo kort en compact zijn als deze.
Heb ook nog gedacht zelf een reflectiedemper te maken. Is een hoop werk en hij moet er ook nog goed op lopen😀
 
Afgelopen week de luchtfilterkast veranderd vanwege de andere uitlaatbocht. Kast is kleiner geworden en filter zit nu onderop. Kapje erover om het geluid wat te dempen.
Toen ik ging rijden pakte ie niet lekker op in het middengebied, van alles geprobeerd, zelfs zonder kast. Ging wel beter maar een bak herrie en ik wilde hem juist stiller maken.
Vandaag de gesnaald laten zakken en dat scheelt heel veel. Stond altijd al te rijk en moet eigenlijk een nieuwe naald en geleider.
Vind de motor nog steeds te luid, mss ga ik de hele kast wel opnieuw maken en de uitlaatbocht daar weghalen.
Overigens doet de motor (uiteraard op een afgesloten weg😎)
2A5B2712-B546-4D84-AB84-17B4F83B69F6.jpeg
87AA23A9-87F6-4955-89C1-5B0E3CE97BA4.jpeg
0E83ED71-1079-46D8-803D-1BD78C7675CD.jpeg
130 echte kms op de digitale teller. Is ook maar 28 pk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan