GS500e, Project "Kort Zadel"

WolfTechnics

MF veteraan
1 apr 2013
1.468
25
Middelburg
Bij deze open ik een topic waarin ik de bouw van een GS500E ga bijhouden. De huidige staat van het project is al ver gevorderd en de opbouw is reeds begonnen, maar ik wil een paar updates gaan plaatsen hier in min-of-meer chronologische volgorde totdat we zijn aangekomen bij de huidige voortgang.

Het idee is een hele bijzondere GS500e te bouwen met verbouwd subframe, KAWA ZX-9R voorvork en alles opnieuw gepoedercoat. Ook komt er een aanpassing aan de achterbrug en de middenbok/zijstandaard wordt ook aangepast om het frame op te schonen. het blok blijft (voorlopig) standaard maar zal wel volledig opgeknapt worden.
De kleurstelling wordt Zwart/Prismatic Universe/Zilver en alle bouten en moeren zullen geel verzinkt worden.

De naam "Kort Zadel" was een aanduiding die is blijven plakken om dit project te onderscheiden van de 3 andere GS500's die ik had staan *D

Update 1

Voorheen gebeurd:
  • Motorfiets volledig opgebouwd geweest met gewenste componenten (beugels lassen, sub-frame verbouwen, etc.)
  • Voorvork passend gemaakt
  • Kabelboom aangepast
  • Lager balansas vervangen en motor werkend gekregen (hard tikkend geluid door as/lager speling)

Eerst wat referentie punten aanbrengen op het frame voordat de haakse slijper erin gaat. Op deze manier kunnen we de boel op dezelfde plek terug lassen.
IMG_20230125_170330_650.jpg


Stukken slijpen uit een donor frame
IMG_20230125_170339_117.jpg


Een beetje passen en meten, crea-bea!
IMG_20230125_173605_970.jpg


Et voila;
IMG_20230127_194420_384.jpg


Ook gelijk het stuurslot verwijderd en stuuruitslag aangepast voor de ZX-9R voorvork
IMG_20230725_150439_111.jpg


Extra beugel ingelast voor het monteren van de claxon op een verborgen plek, alles in de naam van minimalisme!
IMG_20230725_150444_785.jpg


Frame ontlakt in een stripperbad en daarna de zandstraal cabine in!
IMG_20230726_153506_395.jpg


Daarna gelijk poedercoaten en de oven in, nu hebben we weer een mooi glimmend frame, en een basis om de opbouw mee te beginnen.
IMG_20230726_205152_266.jpg


Hierna was het tijd om te brandstof tank van verf te ontdoen en te poedercoaten, helaas kwam er plamuur vanonder de lak vandaan en dat is niet ideaal voor poedercoaten, ik heb een perfecte tank nodig.
IMG_20231103_182031_287.jpg


Dan maar een tank gepakt van 1 van me andere GS'jes, deze tank met deuk kan ik gebruiken voor een ander project waar de tank gespoten wordt ipv poedercoat.
IMG_20231104_100953_510.jpg


Gestript, gestraald en wat bondage later, klaar om te coaten!
IMG_20231104_122218_292.jpg


et voila; let wel op, ik ben NIET tevreden, onderstaande foto is een voorproefje van hoe de tank gaat worden. Ik ga hem nog een keer opnieuw doen want ik streef naar perfectie. De methode hier is: 1 laag poedercoat (Prismatic Universe) > Decals plakken > 6 lagen clearcoat (wet) > Polijsten.
IMG_20231206_153422_030.jpg


Doei
 
Update 2

We gaan vierkante massieve holle pijp buizen buigen!
IMG_20231211_201903_664.jpg


IMG_20231230_154907_746.jpg


Even een creatieve oplossing bedenken voor het buigen:
IMG_20231230_162100_381.jpg


Alles vastgeklemt en puntlasjes geplaatst
IMG_20231230_170359_552.jpg


IMG_20240318_192855_625.jpg


Dit is de huidige voortgang van de achterbrug, het idee is wel duidelijk lijkt mij. Let ook op de reactiestang, die is naar de onderkant verplaatst, de remklauw komt ook aan de onderkant. Ook zit er een extra beugeltje aan de onderkant voor het plaatsen van een wielsnelheid sensor.
IMG_20240401_182003_110.jpg


Een handige oom met engels wiel heeft een stuk plaatstaal voor me gevormd, dit moet het spatbord worden
IMG_20231230_174002_469.jpg


Onderstaande foto is een paar stapjes terug, en ik ben blij dat ik de hoek verkleint heb, maar het idee mbt het spatbord is zichtbaar hier.
IMG_20231230_174209_503.jpg



Doei
 
Zo’n brace op de achterbrug staat inderdaad wel mooi maar is het in verhouding niet loodzwaar geworden?
 
Update 3

Bouten en moeren opgehaald bij de verzinkerij, gelijk maar even gesorteerd.
IMG_20240311_180842_535.jpg


Note to self; geen klemmen meer meegeven aan de verzinkerij, dat gaat niet goed in de trommel.
IMG_20240311_180908_649.jpg


Wat gereedschap gemaakt om de achtershocker te reviseren en te poedercoaten. Deze shocker komt van een Yamaha R6 en blijken niet gemaakt te zijn om te overhalen, maar daar verzinnen we wel wat op.
IMG_20231210_152125_136.jpg


De achtervering past ook niet 1:1 op de GS500 en daarvoor had ik eerder al eens een lasmal gemaakt, dat komt in een latere update wel.
Shocker is volledig gedemonteerd:
IMG_20231210_180950_050.jpg


De ingewanden van het motorblok maar eens verwijderd, en gereed gemaakt om te stralen:
IMG_20240305_183332_074.jpg


Vers uit de oven (alle zijkappen, carterdeksel en oliefilterdiksel zitter erop als "afplak methode")
IMG_20240305_200554_753.jpg


Gezien vanuit een andere hoek.
IMG_20240305_200559_499.jpg


En nog eentje om het af te leren (het blijft leuk, elke keer weer, als het zo blinkend uit de oven komt)
IMG_20240305_200751_837.jpg


Na grondig reinigen met een hogedruk reiniger, borstels en remreiniger, en ook na het afwerken van alle raakvlakken begonnen met de opbouw van het blok.
IMG_20240309_184956_885.jpg


Netjes met behulp van cmsnl de correcte bouten gevonden.
IMG_20240309_185008_331.jpg


Zo mooi dit!
IMG_20240309_195128_371.jpg


IMG_20240309_195131_748.jpg


Doei!
 
Zo’n brace op de achterbrug staat inderdaad wel mooi maar is het in verhouding niet loodzwaar geworden?

Het voegt inderdaad behoorlijk wat gewicht toe, en echt nodig is het niet, dat is mij bekend.:)
De GS500 is vanuit zijn eigen een beetje een lief ogende motorfiets, ik wil er wat meer agressie in krijgen.
Het gaat mij dan ook voornamelijk om de looks, snel zal de fiets nooit worden.
 
Laatst bewerkt:
Leuk hoor, ik blijf het volgen
(heb zelf 10 jaar lang GS500 gereden woon-werkverkeer. 160k mee gereden en toen ingerolen)
 
Ik heb twee GS500E's gehad in mijn motor carrière en het zijn leuke fietsen, met de juiste demper er op kunnen ze echt heel lekker klinken.
En ik ben zelf veel met motorfiets gerelateerde metaalbewerking bezig dus dit topic staat me wel aan. :t
 
Het voegt inderdaad behoorlijk wat gewicht toe, en echt nodig is het niet, dat is mij bekend.:)
De GS500 is vanuit zijn eigen een beetje een lief ogende motorfiets, ik wil er wat meer agressie in krijgen.
Het gaat mij dan ook voornamelijk om de looks, snel zal de fiets nooit worden.
Helder :t
Je levert in elk geval geen half werk :}
 
Is de motor in real time al helemaal af?

Nee, Het is nog niet eens een rollend frame.
Onderstaande update brengt ons tot de dag vandaag:

Update 4
Even het motorblok in het zonnetje gezet, als voorproefje!
De Prismatic Universe kleur is totaal niet op de foto te krijgen, in het echt veul mooier.
IMG_20240309_123205_131.jpg


En gelijk maar in het frame gehangen:
IMG_20240310_171750_927.jpg


Zelfs het meetstokje is "gereviseerd".
IMG_20240310_174824_981.jpg


De onderdelen die zilver worden stralen en voorbereiden voor het poedercoaten.
IMG_20240319_174212_027.jpg


Tadaaa!
IMG_20240319_201706_498.jpg


IMG_20240319_201734_524.jpg


Klein druipertje |(, dat is voor de nabewerking.
IMG_20240319_201755_796.jpg


Carterdeksel
IMG_20240319_201825_449.jpg


En ook wat mogelijk reeds gemonteerd:
IMG_20240401_173926_960.jpg


IMG_20240401_173933_176.jpg


Doei!
 
Ik heb twee GS500E's gehad in mijn motor carrière en het zijn leuke fietsen, met de juiste demper er op kunnen ze echt heel lekker klinken.
En ik ben zelf veel met motorfiets gerelateerde metaalbewerking bezig dus dit topic staat me wel aan. :t

Leuk!

Ik heb er zelf ook zat gehad, maar ik vindt ze alleen leuk rijden met een USD erin, ik ben verwend wat dat betreft.
Ze maken een heel typisch geluid, ik hoor al van ver dat het een "gs'je" is :]
 
Doe je het poedercoaten zelf? Mooi idd als het weer glimt 👍🏻
Zekers!

Kleine update van vanavond:

De achterbrug afgelast (ik ben geen foto lasser, geen kritiek aub :+ en twee blinkklink moeren aangebracht.
IMG_20240402_192222_577.jpg


Spatbord gemonteerd (ik had maar 1 mooie Suzuki bout, negeer de rvs rotzooi). De bedoeling is uiteindelijk om wat versteviging te plaatsen en rubber om trillingen te dempen, dat het niet te snel gaat scheuren.
IMG_20240402_194734_852.jpg


En even passen:
IMG_20240402_194750_278.jpg

IMG_20240402_195448_002.jpg

IMG_20240402_195433_806.jpg


Nog niet af, maar het komt in de buurt.

Doei!
 
mooi project! Staat altijd zo mooi als de bouten opnieuw gegalvaniseerd zijn, misschien ook maar doen voor mijn 550je.

Voor dat rubber tussen de brug en het spatbord heb ik misschien nog wel een tip, een stuk tankband van een vrachtwagen is makkelijk te snijden/ponsen, stevig maar dempt toch behoorlijk.
 
mooi project! Staat altijd zo mooi als de bouten opnieuw gegalvaniseerd zijn, misschien ook maar doen voor mijn 550je.

Voor dat rubber tussen de brug en het spatbord heb ik misschien nog wel een tip, een stuk tankband van een vrachtwagen is makkelijk te snijden/ponsen, stevig maar dempt toch behoorlijk.

Goeie tip! bedankt.

Dat verzinken is zeer de moeite waard, ik had een 15l emmer vol laten doen voor 100 euro (handje contantje...).
Maak je bouten wel goed schoon, het liefst even stralen, ik had er veel defecten tussen zitten vanwege stukjes verf die nog op de boutkop zaten.
 
Terug
Bovenaan Onderaan