Polijsten kuipruit

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.207
6.697
Uden
Ik heb een kuipruit van een motor van 1992.
Op deze ruit is secondelijm geknoeid en dit is uitgeveegd.
Nu heb ik van Mesa een lijmverwijderaar gebruikt die voor deze toepassing geschikt zou zijn.
De lijm verdwijnt in ieder geval maar er zijn meerdere "behandelingen" nodig. Echter, de lijm lijkt nu als waas over de ruit te zitten.
Ik heb geprobeerd dit machinaal te polijsten en dit is al een hele verbetering maar het is nog niet zoals ik het wil hebben en ik heb een grovere polijst nodig, denk ik. Er zitten nog ruwe stukken op en dit duidt op nog aanwezige lijm.
Aangezien ik niet precies weet van welk materiaal zo'n ruit is gemaakt durf ik er niet alles op te smeren.

Heeft iemand tips?
16733456879861544784969577782093.jpg
 
Laatst bewerkt:
eigenlijk doe ik het zelfde als boven beschreven schuren div soorten papier en dan polijsten met de machine scheelt een lamé arm :)
 

Bijlagen

  • DSCN5853.JPG
    DSCN5853.JPG
    139 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20201104_210328.jpg
    IMG_20201104_210328.jpg
    173,2 KB · Weergaven: 58
  • DSCN0295.JPG
    DSCN0295.JPG
    189,6 KB · Weergaven: 59
  • DSCN0296.JPG
    DSCN0296.JPG
    225,6 KB · Weergaven: 58
  • DSCN0297.JPG
    DSCN0297.JPG
    239 KB · Weergaven: 59
  • DSCN0298.JPG
    DSCN0298.JPG
    147,2 KB · Weergaven: 57
  • DSCN0299.JPG
    DSCN0299.JPG
    221,8 KB · Weergaven: 54
Ik dacht al dat het om een oerblade ging,
Moriroku zegt me niks, ook niet via Google, wat is daar zo speciaal aan?
Verder moet ik eens goed nadenken en zoeken of ik mijn oude kuipruit nog bewaard heb, maar dat zal een STD ruitje geweest zijn.
 
Ik dacht al dat het om een oerblade ging,
Moriroku zegt me niks, ook niet via Google, wat is daar zo speciaal aan?
Verder moet ik eens goed nadenken en zoeken of ik mijn oude kuipruit nog bewaard heb, maar dat zal een STD ruitje geweest zijn.
Dat is het merk van de ruit die destijds
af-fabriek is geleverd.
Het bedrijf bestaat nog wel en maakt vooral kunstof delen nu voor auto's. Wieldoppen etc.
Die ruit zit ook vast met pinnetjes en niet met die schroefjes in rubber busjes wat je vaak ziet.
 
Nee, die is al weer een jaar of wat weg, na de Blade een VTR-SP1 gekocht en nu rijd ik sinds 07-2018 een 2e generatie Tuono.
SP1 is ook zo'n motor die je niet meer weg moet doen.
Een Blade van 92 is ook vrijwel niet meer te koop in originele en goede staat maar ik heb besloten om hem weg te doen.
Beetje meer ruimte maken voor andere dingen maar hij moet wel perfect in orde zijn daarom wil ik die ruit ook goed hebben.
 
SP1 is ook zo'n motor die je niet meer weg moet doen.
Een Blade van 92 is ook vrijwel niet meer te koop in originele en goede staat maar ik heb besloten om hem weg te doen.
Beetje meer ruimte maken voor andere dingen maar hij moet wel perfect in orde zijn daarom wil ik die ruit ook goed hebben.
Ja inderdaad, maar er zijn heel veel dingen die ik (achteraf) niet weg had moeten doen.
Achteraf kijk je een koe in de kont. :+
 
Ik heb me een ongeluk geschrobd, geschuurd en gepolijst maar de ruit wordt niet helder(der).
Ik heb het idee dat ik ergens iets niet goed doe.
Hij is wel glad, de lijmresten zijn weg maar hij kijkt nog wat smoezelig.
Beetje gelig of melkachtig maar ik zie niet echt krasjes.
Ben nog niet tevreden en heb nu wat Brasso koperpoets besteld.
 

Bijlagen

  • 16755941066024418277515026311299.jpg
    16755941066024418277515026311299.jpg
    148,6 KB · Weergaven: 58
  • 16755941254695759644111449463276.jpg
    16755941254695759644111449463276.jpg
    94,2 KB · Weergaven: 57
  • 16755941480758564659658952453768.jpg
    16755941480758564659658952453768.jpg
    126,1 KB · Weergaven: 58
Ik heb nog nooit sealer gebruikt,alleen schuren en polijsten met een lappenschijf.
In dit glas waren wat krassen.
Het resultaat na het schuren en 10 - 15 minuten polijsten :

IMG_20230206_145643.jpg

IMG_20230206_151916.jpg

IMG_20230206_152002.jpg
 
Zonder sealer wordt de koplamp sneller aangetast door uv.

Als de de troebelheid in de kuipruit van ts.
In het kunststof zit, dan ga je dit met polijsten niet meer goed krijgen.
 
Zonder sealer wordt de koplamp sneller aangetast door uv.

Als de de troebelheid in de kuipruit van ts.
In het kunststof zit, dan ga je dit met polijsten niet meer goed krijgen.
Ik ben bang dat het in de ruit zit. Hij was helderder voordat ik er aan begin.
Ruit is 30 jaar oud en kijkt nu wat verweerd.
Van de week zal ik nog eens poging wagen. Rare is dat de schuurkrasjes er uit zijn maar dat de helderheid niet terugkeert
 
Ik ben bang dat het in de ruit zit. Hij was helderder voordat ik er aan begin.
Ruit is 30 jaar oud en kijkt nu wat verweerd.
Van de week zal ik nog eens poging wagen. Rare is dat de schuurkrasjes er uit zijn maar dat de helderheid niet terugkeert

In mijn ervaring, maar dat is enkel bij koplampen, is er altijd een lichte waas na schuren, als ik dan de sealant op breng verdwijnt dat.
 
In mijn ervaring, maar dat is enkel bij koplampen, is er altijd een lichte waas na schuren, als ik dan de sealant op breng verdwijnt dat.
In feite werkt die sealant als een soort blanke lak, waarmee je de miniscule krasjes opvult.

@bassj Wat heb je nu precies gedaan qua stappen?
Een tip bij het schuren is om tussen elke stap van richting te wisselen. Dus bijvoorbeeld verticaal met 1000, dan horizontaal met 1500, weer verticaal met 2000, etc.
Zo kun je goed zien of de grove krassen van de vorige stap volledig weg zijn.
 
In feite werkt die sealant als een soort blanke lak, waarmee je de miniscule krasjes opvult.

@bassj Wat heb je nu precies gedaan qua stappen?
Een tip bij het schuren is om tussen elke stap van richting te wisselen. Dus bijvoorbeeld verticaal met 1000, dan horizontaal met 1500, weer verticaal met 2000, etc.
Zo kun je goed zien of de grove krassen van de vorige stap volledig weg zijn.
Alles waterproof schuurpapier.
1: p800
2: p1200
3: p2000
4: p2500
Alles met de hand verschillende richtingen.
Bij 2500 adviseerden ze ronddraaiende bewegingen.
Vervolgens met polijstmachine gepolijst met Menzerna medium cut polish en daarna met vacht gepolijst met Menzerna Super Finish.
Helaas is de Finish niet zo Super.

Heb nu flesje Brasso (koperpoets) om het daar nog eens mee te polijsten.

Ben ten einde raad...
 
daarna met vacht gepolijst met Menzerna Super Finish.
Op voorhand de disclaimer dat ik onvoldoende ervaring heb met "vacht" pads dus mogelijk slaat het nergens op wat ik nu ga zeggen, maar het gebruik van wollen pads kom ik vaak tegen als eerste stap, juist voor een grove correctie.
Heb je die finish pasta al eens geprobeerd op een (zachte) foam pad?

Verder kan hitte een aandachtspunt zijn. Zo'n ruitje warmt relatief snel op en kan z'n warmte daarna moeilijk kwijt. Maar aangezien je al een DA hebt zal dit wel bekend zijn :)
 
Alles waterproof schuurpapier.
1: p800
2: p1200
3: p2000
4: p2500
Alles met de hand verschillende richtingen.
Bij 2500 adviseerden ze ronddraaiende bewegingen.
Vervolgens met polijstmachine gepolijst met Menzerna medium cut polish en daarna met vacht gepolijst met Menzerna Super Finish.
Helaas is de Finish niet zo Super.

Heb nu flesje Brasso (koperpoets) om het daar nog eens mee te polijsten.

Ben ten einde raad...

Heb je die sealant al opgebracht?
 
Terug
Bovenaan Onderaan