Polijsten kuipruit

bassj

Ron Jeremy's stuntman
Donateur
2 mrt 2012
3.207
6.697
Uden
Ik heb een kuipruit van een motor van 1992.
Op deze ruit is secondelijm geknoeid en dit is uitgeveegd.
Nu heb ik van Mesa een lijmverwijderaar gebruikt die voor deze toepassing geschikt zou zijn.
De lijm verdwijnt in ieder geval maar er zijn meerdere "behandelingen" nodig. Echter, de lijm lijkt nu als waas over de ruit te zitten.
Ik heb geprobeerd dit machinaal te polijsten en dit is al een hele verbetering maar het is nog niet zoals ik het wil hebben en ik heb een grovere polijst nodig, denk ik. Er zitten nog ruwe stukken op en dit duidt op nog aanwezige lijm.
Aangezien ik niet precies weet van welk materiaal zo'n ruit is gemaakt durf ik er niet alles op te smeren.

Heeft iemand tips?
16733456879861544784969577782093.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een kuipruit van een motor van 1996.
Op deze ruit is secondelijm geknoeid en dit is uitgeveegd.
Nu heb ik van Mesa een lijmverwijderaar gebruikt die voor deze toepassing geschikt zou zijn.
De lijm verdwijnt in ieder geval maar er zijn meerdere "behandelingen" nodig. Echter, de lijm lijkt nu als waas over de ruit te zitten.
Ik heb geprobeerd dit machinaal te polijsten en dit is al een hele verbetering maar het is nog niet zoals ik het wil hebben en ik heb een grovere polijst nodig, denk ik. Er zitten nog ruwe stukken op en dit duidt op nog aanwezige lijm.
Aangezien ik niet precies weet van welk materiaal zo'n ruit is gemaakt durf ik er niet alles op te smeren.

Heeft iemand tips?Bekijk bijlage 1837874

Waarmee heb je gepolijst?
 
Ik heb een kuipruit van een motor van 1996.
Op deze ruit is secondelijm geknoeid en dit is uitgeveegd.
Nu heb ik van Mesa een lijmverwijderaar gebruikt die voor deze toepassing geschikt zou zijn.
De lijm verdwijnt in ieder geval maar er zijn meerdere "behandelingen" nodig. Echter, de lijm lijkt nu als waas over de ruit te zitten.
Ik heb geprobeerd dit machinaal te polijsten en dit is al een hele verbetering maar het is nog niet zoals ik het wil hebben en ik heb een grovere polijst nodig, denk ik. Er zitten nog ruwe stukken op en dit duidt op nog aanwezige lijm.
Aangezien ik niet precies weet van welk materiaal zo'n ruit is gemaakt durf ik er niet alles op te smeren.

Heeft iemand tips?Bekijk bijlage 1837874
Ik heb er geen ervaring mee, maar meen me te herinneren dat Ed China in Wheeler Dealers een plastic koplamp unit van een auto polijstte met een speciaal daarvoor bedoeld setje. Dat begon best grof met schuurpapier en ging steeds fijner tot zo helder als glas.
Een nieuw ruitje kopen is eenvoudiger.
 
Ik heb er geen ervaring mee, maar meen me te herinneren dat Ed China in Wheeler Dealers een plastic koplamp unit van een auto polijstte met een speciaal daarvoor bedoeld setje. Dat begon best grof met schuurpapier en ging steeds fijner tot zo helder als glas.
Een nieuw ruitje kopen is eenvoudiger.
Het ruitje is niet meer te koop, nergens te vinden of voor serieus grof geld. Imitatie wil ik niet.
 
Ik heb al verschillende keren krassen uit koplampen en ruitjes geschuurd.
Altijd met waterproof schuurpapier,steeds fijner.
Dan met een polijstschijf met doeken,zoals voor alu/RVS mee te polijsten.
Die zien er dan weer als nieuw uit.
 
De schuurpapiermethode, het werkt... Ik schrok me rot toen mijn zoon de koplampen van zijn Alfa er mee te lijf wilde gaan omdat ik op school gehersenspoeld ben met Brasso, Brasso en nog eens Brasso. Maar ze kwamen verbluffend mooi uit de strijd.
Bij de ACTION schijnt een tubetje van valma te staan dat ook mooi resultaat geeft, als eindbewerking denk ik dan

277x840.jpg
 
Ruit van een scooter afgelopen zomer gepolijst. Ruit had tijdens een schuiver behoorlijke krassen en plekken opgelopen.

Op Ali een setje ronde schuimrubber accuboormachine-opzetstukken gescoord en als polijstmiddel gebruikten we Novus. Een setje van 3 flesjes (grof naar fijn) dat ik ooit heb gekocht om flipperbakspeelvelden op te knappen. Zoiets:

1673360922571.png


Niet goedkoop, dacht iets van rond de 4 tientjes voor de set.

Met grof uiteraard begonnen, ruit werd compleet dof, maar uiteindelijk een heel mooi resultaat na het fijne polijstmiddel.
Ik denk dat we zelfs de allerdiepste krassen eruit hadden gekregen, als we maar lang genoeg gepolijst hadden. Maar als het 95% ok is, dan is het ook prima vonden we. De heel erg aanwezige kleine krassen en schuurplekken waren allemaal weggepoetst.
Zou me overigens niet verbazen dat als je Commandant 3 of 4 zou gebruiken en eindigt met tandpasta, je hetzelfde effect bereikt...
 
Ruit van een scooter afgelopen zomer gepolijst. Ruit had tijdens een schuiver behoorlijke krassen en plekken opgelopen.

Op Ali een setje ronde schuimrubber accuboormachine-opzetstukken gescoord en als polijstmiddel gebruikten we Novus. Een setje van 3 flesjes (grof naar fijn) dat ik ooit heb gekocht om flipperbakspeelvelden op te knappen. Zoiets:

Bekijk bijlage 1837916

Niet goedkoop, dacht iets van rond de 4 tientjes voor de set.

Met grof uiteraard begonnen, ruit werd compleet dof, maar uiteindelijk een heel mooi resultaat na het fijne polijstmiddel.
Ik denk dat we zelfs de allerdiepste krassen eruit hadden gekregen, als we maar lang genoeg gepolijst hadden. Maar als het 95% ok is, dan is het ook prima vonden we. De heel erg aanwezige kleine krassen en schuurplekken waren allemaal weggepoetst.
Zou me overigens niet verbazen dat als je Commandant 3 of 4 zou gebruiken en eindigt met tandpasta, je hetzelfde effect bereikt...
En dan ruikt hij nog fris ook
 
Ik denk dat het ook heel weinig uitmaakt welk polijstmiddel je gebruikt.
Voor kuipruitjes en koplampen gebruikte ik hetzelfde blok pasta als voor alu.
Bij bruine gelakte aluminium ramen die verbleekt waren heb ik een tube koperpoets op een doekje gebruikt,die werden ook als nieuw.
 
Zelfs tandpasta werkt.
Op ali kan je tot korrel 7000 kopen.
Veel is hier al gezegd en vooral dat warm worden van perspex en lexaan moet je mee oppassen.
Heb eens zelf nwe. Ruit gemaakt van m.n XJ600.
Kapotte delen aan elkaar gelijmd mal gemaakt van giet gips.
Stuk lexaan gekocht en thuis in de oven verwarmd zodat de plaat in de gipsmal zakt.
Ontzettend leuk en spannend om te doen.
Tijdens hetverwarmen wat afdrukken gemaakt per ongeluk.
En die er allemaal weer uitgschuurd.
Gewoon niet te grof beginnen.
Korrel 1000 neemt al best snel af.
En water.
 
Ruit van een scooter afgelopen zomer gepolijst. Ruit had tijdens een schuiver behoorlijke krassen en plekken opgelopen.

Op Ali een setje ronde schuimrubber accuboormachine-opzetstukken gescoord en als polijstmiddel gebruikten we Novus. Een setje van 3 flesjes (grof naar fijn) dat ik ooit heb gekocht om flipperbakspeelvelden op te knappen. Zoiets:

Bekijk bijlage 1837916

Niet goedkoop, dacht iets van rond de 4 tientjes voor de set.

Met grof uiteraard begonnen, ruit werd compleet dof, maar uiteindelijk een heel mooi resultaat na het fijne polijstmiddel.
Ik denk dat we zelfs de allerdiepste krassen eruit hadden gekregen, als we maar lang genoeg gepolijst hadden. Maar als het 95% ok is, dan is het ook prima vonden we. De heel erg aanwezige kleine krassen en schuurplekken waren allemaal weggepoetst.
Zou me overigens niet verbazen dat als je Commandant 3 of 4 zou gebruiken en eindigt met tandpasta, je hetzelfde effect bereikt...

Dat gaat je echt niet lukken.
Heb veel geëxperimenteerd maar met enkel vloeibare polijstmiddel krijg je geen goed resultaat.
Dar is enkel goed voor de finishing touch.

Je moet echt mechanisch aan de slag.
 
Voor een tientje ben je klaar.
 
Voor een tientje ben je klaar.
Ik hoop alleen dat die lijmresten verdwijnen...
 
Wat voor motor is dat dan?
Een Moriroku ruit van een '92 Fireblade met de 4 ovale gaatjes, alleen voor de '92 en '93 gebruikt.
Op CMSNL is hij niet meer leverbaar en zo wel dan kost hij over de €300,-
Een vervangingsruit wil ik niet.
Misschien moet ik in Japan gaan zoeken maar ik heb inmiddels al enkele tips opgevolgd van hierboven en er zit zéker schot in de zaak.
Het is al een stuk beter geworden. Het HBM-setje heb ik ook besteld dus ik heb er alle vertrouwen in dat het goedkomt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan