Uitlaat headers polijsten

Mugetsu

MF'er
19 mrt 2021
42
33
Hallo luitjes,

Ik ben een beetje lui geweest in de onderhoud van mijn Arrow Thunder uitlaatsysteem onder mijn MT-09.
Dat ziet er een beetje als volgt uit:
1692721102717.png


Hoog tijd om er even wat aandacht aan te besteden.

Volgens mij zijn dit RVS pijpen, dus met dat in het achterhoofd, wat is de beste manier om dit aan te pakken?

Ik zat zelf te denken aan:
WC eend + schuursponsje en dan aan de slag met Autosol, en eventueel afwerken met Peek.
Als na de WC eend niet genoeg roest / oxidatie verwijderd is, ben ik van plan te schuren voorafgaand aan de Autosol, vanaf korrel 400 (en dan met tussenstappen van paar 100 naar 2000 korrel werken).

Een paar vragen:
- Heeft iemand hier ervaring mee, en tips die hij / zij met mij kan delen? Is hierboven een overkill of juist te weinig?
Alle ervaringen zijn mooi meegenomen.
- Er is zo'n 18.000 KM gereden met de huidige uitlaatpakkingen, moet ik deze vervangen bij het verwijderen en hermonteren?
- Moet ik locktite op de bouten smeren als ik hem terugplaats, of is vast vast?
- Al het andere waar ik rekening mee moet houden is uiteraard ook uiterst welkom.

Thanks voor het delen van jullie ervaring!

Groetjes.
 
Als het RVS is, dan hoef je geen roest weg te poetsen. Ik zou het in eerste instantie met de bochten aan de motor proberen. Met voldoende poetsdoek moet je dan wel overal kunnen komen en het scheelt een boel werk (en verminderde rij-tijd)

en dan is autosol een prima middel.
 
Zo te zien makkelijk te demonteren bochten in meerdere delen,dus losmaken,dat werkt veel makkelijker en sneller.
Ik zou alles eerst goed reinigen met staalwol met zeep.
Daarna polijsten met een lappenschijf en polijstpasta op de boormachine,dat gaat VEEL sneller dan met de hand.
Hoe zwaarder de machine,hoe groter de schijf die je kan gebruiken en hoe beter het gaat.
Schuren is overbodig denk ik,probeer gewoon te polijsten,als het niet goed gaat eerst licht schuren.
 
Ik heb best wel goeie ervaring met “rvs uitlaatreiniger” van handigschoonmaken.nl.
Voor:
IMG_3976.png

Na:
IMG_8573.jpeg


RVS dat verkleurd is door hitte is heel simpel weer netjes te krijgen met een goedje van alie.
IMG_3975.jpeg
 
Je hebt Scotschbrite linten die je over een looprol laat lopen die je op een haakse slijper zet.

Dat is wat ik gebruik, pijp kun je op voorhand etsen met augurkenzuur o.i.d.
 
Waarom zou je de uitlaat poetsen :?
Ik heb ze nog nooit gepoetst en ze doen nog steeds waarvoor ze bedoel zijn.
En zodra je weer gaat rijden verkleurt onder invloed van de temperatuur de uitlaat toch binnen de kortste keren.
 
Haha 😂
Die heb ik echt niet gebruikt .
Die gebruik ik om mijn bbq rooster schoon te maken
Deze zijn van een f4i van 22 jaar oud .
De bochten van de rechterzijde zijn gedaan , de andere niet .
ook alleen wc eend en een schuursponsje ( keukensponsje )
 

Bijlagen

  • IMG-20220820-WA0003.jpg
    IMG-20220820-WA0003.jpg
    218,8 KB · Weergaven: 3
  • IMG-20220820-WA0007.jpg
    IMG-20220820-WA0007.jpg
    211,1 KB · Weergaven: 3
  • IMG-20220820-WA0006.jpg
    IMG-20220820-WA0006.jpg
    191,1 KB · Weergaven: 4
Waarom zou je de uitlaat poetsen :?
Ik heb ze nog nooit gepoetst en ze doen nog steeds waarvoor ze bedoel zijn.
En zodra je weer gaat rijden verkleurt onder invloed van de temperatuur de uitlaat toch binnen de kortste keren.
Mijn bike komt uit 2020 en wil graag dat hij gewoon zo lang mogelijk mooi en net blijft. Wil dat hij gewoon tiptop onderhouden wordt, en daarbij hoort af en toe de corrosie en but van je uitlaat poetsen in mijn optiek. Nu ben ik daar wat achterstallig mee geweest, dus heeft hij wat meer aandacht nodig. Het is een uitlaatsysteem van een rug dus ik wil daar gewoon degelijk mee omgaan. Verkleuring vind ik niet zo erg, maar corrosieplekken en aangekoek stof en bullshit wel.

Als je staalwol op je RVS uitlaatsysteem gebruikt, dan krijg je besmettingscorrosie.

Persoonlijk zou ik ook geen producten gebruiken waar chloor in zit, maar dan gaan we wel heel diep in op de metallurgie.
Ik heb 3m scotch-brite pads (onderstaand), is dat safe?
1693003626395.png
 
Wat corosie betreft wel. Je hebt daar echter wel korrel 180 te pakken.
probeer even op een niet zichtbaar stukje of het niet teveel krast.
Scotch brite is er ook nog in korrel 240 en korrel 320 en dat geeft wellicht minder krassen.
 
Wat corosie betreft wel. Je hebt daar echter wel korrel 180 te pakken.
probeer even op een niet zichtbaar stukje of het niet teveel krast.
Scotch brite is er ook nog in korrel 240 en korrel 320 en dat geeft wellicht minder krassen.
Ja precies, beter de groene dan? of zelfs de grijze? Denk dat ik het beter andersom kan doen. Kijken of de minder groffe volstaat en anders groffer gebruiken.
 
Dit was echt next level elbow grease werk, maar het resultaat mag er zijn. Heeft wel echt 5 uur geduurd. Uiteindelijk is het scotch brite rood en autosol geweest om het groffe vuil en de vlekken weg te "schuren" en daarna nog een keer er overheen met een katoenen doek + autosol. Daarna schoongemaakt / ontvet, ingewreven met WD40 en even warm laten worden. Zal wel weer bruinig worden, maar ga het nu beter onderhouden zodat we niet weer van die roest achtige aanslag krijgen. Thanks voor alle tips!
 

Bijlagen

  • IMG-20230827-WA0020.jpeg
    IMG-20230827-WA0020.jpeg
    154,5 KB · Weergaven: 5
  • 20230827_193031.jpg
    20230827_193031.jpg
    169,8 KB · Weergaven: 4
  • IMG-20230827-WA0048.jpg
    IMG-20230827-WA0048.jpg
    208,6 KB · Weergaven: 4
Terug
Bovenaan Onderaan