Plus spanningsregelaar direct aansluiten op de accu?

Nomiis

MF veteraan
2 okt 2009
3.675
5
Roosendaal
Ik kon helaas zo snel met de zoekfunctie geen antwoord vinden.

Mijn accu laadde niet lekker bij. Het een en ander door gaan meten, maar ik heb een verlies ergens tussen de spanningsregelaar en de accu. Nadeel is dat ergens in de kabelboom de rode draad wordt opgesplitst en doorgelust wordt naar mijn startrelais.

Ik heb als proef een draadje direct van de SR naar de accu gebracht.
Resultaat: fatsoenlijke laadcapaciteit en alles blijft het doen.

Mijn vraag is:
1) Mag ik dit doen en alle bedrading voor de rest laten zitten? De oude draad zorgt namelijk voor spanning op het startrelais van de accu af als de motor niet loopt.
2) Zo ja, moet er dan een zekering tussen? Immers, de zekering zit er m.i. om ervoor te zorgen dat de accu niet te zwaar belast wordt op het moment van kortsluiting.
 
Die opsplitsing van je rode draad naar je startrelais gebeurd bij de accu. Dat is die hele dikke rode draad.

De rode draad wordt echter nog een keer opgesplitst en wel naar je contactslot. De vraag is waar het verlies ontstaat en als je een niewe draad trekt, of je contactslot dan nog wel stroom krijgt.
 
gewoon extra rode draad trekken.

let op, op de accu is die ongezekerd op het relais zit ie waarschijnlijk met 30 amp. gezekerd. Ik zou hem dus op het relais aansluiten. Werkt ie dan nog niet goed weet je dat daar ergens een slechte verbinding zit.
 
Heb bij mijn motor de SR ook direct op de accu aangesloten. Werkt perfect en veel stabieler.

Zoals inderdaad gezegd, maak er even een zekering tussen voor de zekerheid. Kan gewoon met een zwevende zekeringhouder :)
 
Die opsplitsing van je rode draad naar je startrelais gebeurd bij de accu. Dat is die hele dikke rode draad.

De rode draad wordt echter nog een keer opgesplitst en wel naar je contactslot. De vraag is waar het verlies ontstaat en als je een niewe draad trekt, of je contactslot dan nog wel stroom krijgt.


In ieder geval een rood draadje ;).
Daarom wil ik de oude draad laten zitten.
Met mijn proefdraadje ben ik er achter gekomen dat als ik één koplamp laat branden (origineel), dat hij prima oplaadt bij stationair (13,1 V oid). Met 2 koplampen is het net aan (12,9V, wat ik wat link vind. Dit is ook het geval met de nieuwe verbindingen.
Bij gas geven+ groot licht +handschoenverwarming laadt hij nog boven de 14 V. Dus de dynamo trekt het wel, maar niet op stationair. Als ik stationair 200 rmp omhoog draai is het wel goed. (staat nu op 1000)

Ik denk dat ik er voor de zekerheid een zekering tussen ga plaatsen (die krengen hebben niet voor niets die naam meegekregen). Zo eentje die er al zit.

Het verlies komt (deels) van en oude aftakking die een voorganger van mij gemaakt heeft met zo'n knijpding. :N
Echter is er niet veel over om te knippen, dus die laat ik zitten.


Edit : wow, dat is snel!
En edit: Het zijn ook altijd dezelfde ;) Thanks! Ik gas even met de vierwieler naar de autorotzooiboer.
 
Laatst bewerkt:
Gemaakt *O*

Met een extra 30A zekeringetje.

Slotje
das niet zo verstandig, nu is de ongeschakelde plus gezekerd met twee 30 amp. zekeringen parallel waarschijnlijk. Geen idee of ie dan 60 amp gezekerd is of nog meer, te lang geleden de school verlaten.
 
Laatst bewerkt:
das niet zo verstandig, nu is de ongeschakelde plus gezekerd met twee 30 amp. zekeringen in serie waarschijnlijk. Geen idee of ie dan 60 amp gezekerd is of nog meer, te lang geleden de school verlaten.
Circuit is gewoon met dertig A gezekerd, ook met twee zekeringen in serie. Bij overbelasting piept die van 29,9 A door, die van 30,1 blijft heel.
 
Ik zou met 2 keer 15 toe moeten kunnen inderdaad. Stroom is als water en de spanning is als waterdruk. Dezelfde hoeveelheid stroom gaat nu door 2 draadjes.
Maar het ene draadje is wel dikker dan het andere.

Ik zal er eens een borrel op gaan drinken vanavond ;).
Wellicht dat ik maar één zekering ga aanpassen naar 15 A.
 
Ik zou met 2 keer 15 toe moeten kunnen inderdaad. Stroom is als water en de spanning is als waterdruk. Dezelfde hoeveelheid stroom gaat nu door 2 draadjes.
Maar het ene draadje is wel dikker dan het andere.

Ik zal er eens een borrel op gaan drinken vanavond ;).
Wellicht dat ik maar één zekering ga aanpassen naar 15 A.
gewoon op de originele hoofdzekering is het beste, dus op het startrelais aansluiten.
 
gewoon op de originele hoofdzekering is het beste, dus op het startrelais aansluiten.
De rode draad naar het startrelais is diegene die naar de startmotor gaat en is ontzettend dik en daar zit geen zekering tussen. De voeding van het relais zelf gaat via allerlei schakelingen (denk aan: startmotor mag niet draaien als contactslot uit staat, of staandaard uit, of koppeling niet ingetrokken terwijl hij in versnelling staat).
 
Laatst bewerkt:
De rode draad naar het startrelais is diegene die naar de startmotor gaat en is ontzettend dik en daar zit geen zekering tussen. De voeding van het relais zelf gaat via allerlei schakelingen (denk aan: startmotor mag niet draaien als contactslot uit staat, of staandaard uit, of koppeling niet ingetrokken terwijl hij in versnelling staat).
normaal zit op het startrelais de hoofdzekering, die zit aan de ene kant op de dikke plus en de andere de draad naar het cont.slot. De laatste moet ie op.
 
Terug
Bovenaan Onderaan