Oud: Motor-Forum how-to's.... ze staan HIER!

Dit zie als je het doosje optrekt, een set boren, en set stiften met uitstekels, en opzetmoeren en een glimmend iets waarvan ik de doelstelling ook niet weet danwel nog niet nodig ben geweest


Is dat geen geleidebus die je over het resterende draadeindje steekt om zo ervoor te zorgen dat je boor er niet steeds afschiet en je netjes in het midden van je draadeind boort?
 
[me]SilenT schopt oma wakker
[/me]


Ik zat te denken is een how-to wat betreft instellen van de veering
ingaande/uitgaande demping etc.. geen leuke how-to?
Ik zelf ben hier best benieuwt na bij welke symptonen je welke aanpassingen zou kunnen proberen ed..
Heb hier zelf dus absoluut de kennis NIET voor... misschien iemand anders die het wat lijkt?
 
Ik zou graag een how-to zien met betrekking tot het smeren en ontvetten van je ketting.

Bij mij nieuwe motor dacht ik mijn ketting mooi schoon te houden. Heb em eerst om de 500km gesmeerd, en nu na 1500km zit er een dikke laag ranzig vet op. Nu heb ik ontvetter gekocht, maar daar gaat hij niet mee blinken, schuursponsje, sopje erbij. Blinkt niet.

Toch de ketting maar opnieuw ingesmeerd, wil toch weer rijden, en nu slaat de ketting met deze kettingspray wit uit.

Klopt dit? Hoe krijg ik em wel weer zo schoon? Toen ik de motor kocht zaten er dikke klodders transparante vet op. En hoe smeer ik mijn ketting goed zonder middenbok?

Alom, vragen genoeg ;)
 
Ik heb dit topic even aangemaakt:

Honda XR600R How-to Topic

Is constant under construction en speciaal bedoeld voor de XR600 bezitters.

Zijn veel belangrijke dingen om te weten over deze motor en er worden veel dezelfde vragen gesteld in offroad, vandaar het howto topic.

Zou het zelf veel makkelijker vinden om zo'n howto sectie in offroad te hebben maar daar moet ik vast hier niet zijn...

Anyway..knal em hier ook maar in het lijstje, dan is er wat meer kans dat ie gezien wordt door de nieuwe mensen ;)
 
Ik heb dit topic even aangemaakt:

Honda XR600R How-to Topic

Is constant under construction en speciaal bedoeld voor de XR600 bezitters.

Zijn veel belangrijke dingen om te weten over deze motor en er worden veel dezelfde vragen gesteld in offroad, vandaar het howto topic.

Zou het zelf veel makkelijker vinden om zo'n howto sectie in offroad te hebben maar daar moet ik vast hier niet zijn...

Anyway..knal em hier ook maar in het lijstje, dan is er wat meer kans dat ie gezien wordt door de nieuwe mensen ;)

Mooie XR how-to kan d'r ook in


Honda XR600R How-to Topic
;)
 
Zelf een lap-timer op je fiets knutselen

Omdat we niet allemaal een RSV-Mille of ZX6RR hebben, hebben we niet allemaal een laptimer aan boord. Als je toch je rondetijden op ’t circuit wilt meten en je hebt niemand bereid gevonden langs de kant te gaan staan met een stopwatch bij alle circuitdagen die je afgaat zul je dus zelf wat moeten verzinnen.
Met wat knutselwerk is een laptimer voor montage op je motor vrij eenvoudig te maken.
(Afbeelding)

Je hebt nodig:
-12v relais (mag een heel licht relais zijn, het hoeft nog geen mA te schakelen.
-mini-jack plugje en contraplugje
-metertje twee aderig snoer
-stopwatch met laptimer en geheugen voor genoeg ronden (100 of zo)

De laptimer bedien je met je grootlicht schakelaar (pass). We verbinden dus de 12v die van deze schakelaar afkomt en massa met de bekrachtiging van het relais.
Op m’n R1 heb ik hiervoor de kabelboom genomen die naar de tellers loopt.
(Deze hing toch al met tape bij elkaar omdat ik hier ook de Digi op aangesloten heb)
In het geval R1 moet je de gele (+) en zwarte (massa) draad hebben.

Dit relais heb ik vastgezet met tie-raps onder het linker (nepcarbon) dekseltje in de kuip. De schakelcontacten van ’t relais verbind je met via een stukje twee-aderig draad met ’t mini-jack contra-stekkertje.
(Afbeelding)
Op het schakelkontakt van het relais soldeer een twee aderig kabeltje, aan de andere kant van dit kabeltje komt het contra mini-jack plugje.
Dit alles blijft dus altijd op je motor zitten.
Ik heb zowel de gesoldeerde verbindingen op ’t relais als die in ’t stekkertje volgegoten met Bison twee componentenlijm om te voorkomen dat ’t lostrilt.

Het meest tricky gedeelte is eigenlijk het modificeren van de stopwatch. (Stopwatch heb ik bij de Kijkshop gekocht, +/- 25 Euro, 100 rondetijden en geheugen voor snelste/langzaamste tijd)
De ellende is dat die dingen zo goedkoop mogelijk in elkaar gefabriekt zitten en er dus geen fatsoenlijke schakelaartjes inzitten, maar gewoon een stukje gebogen koper wat op een multi-layer printje gesoldeerd zit.
Je sloopt de stopwatch voorzichtig open en kijkt waar de kontakten zitten voor de ‘lap’ schakelaar. Hierop moet je nu twee (dunne, want anders is er geen ruimte) draadjes solderen en deze naar buiten leiden. Hierop komt dus het mini-jack stekkertje te zitten. Ook de soldeerverbindingen in de stopwatch en de doorvoer van de draad naar buiten heb ik ingegoten in twee componentenlijm om te voorkomen dat ’t losgetrokken word of dat ’t lostrilt.
(Afbeelding)
(Ik ben tijdens dit werkje vergeten foto’s te maken en durf ’t ding niet meer uit elkaar te halen omdat alles nu vastgelijmd zit)

Om de stopwatch op de motor vast te zetten (over de snelheidsmeter, toch niet belangrijk) heb ik aan de achterkant van ’t tellerhuis een stripje aluminium met dubbelzijdig tape vastgezet.
(Afbeelding)
De laptimer kan nu met twee elastiekjes (O-ringen) hier achter vastgehaakt worden. (wel even een rubbermatje aan de achterkant van de laptimer plakken tegen krassen op de dashboardje)
(Afbeelding)

Uitvoerig getest op 't circuit en werkt perfekt! :)

Succes!

Ere wie ere toekomt, ik ga binnenkort aan mijn laptimer beginnen en zal je als bron meenemen in mijn topicje ;)

Ik heb er helaas alleen een dure stopwatch voor moeten bestellen... 50 euro heb ik hem voor.

http://www.oregonscientific.nl/product.asp?c=9&s=41&p=520

En misschien kan een modje ff de nieuwe how to's in de OP zetten?
 
Voor het Suzuki GS500E topic heb ik een How-To gekrabbeld met betrekking tot het synchroniseren van de carburateurs. Wellicht interessant om hierbij te plempen. (Ik heb geen idee hoe ik een Singlepost link maak, dus bij deze gewoon de posting...)

/Edit: Singlepost is inmiddels ook gelukt: Klik.

Carburateurs synchroniseren

Het afstellen van deze Suzuki GS500E stelt inderaad niet zoveel voor. Maar voor de geinteresseerden hier wat foto's.

Het stukkie gereedschap wat ik ervoor gebruikt heb. Een vier-klok's meter van Moto-Detail:
full

Jeps, vier klokken. Maar het is niet de vraag óf er een 4 cilinder komt maar wanneer...

De activiteiten voor het synchroniseren

Tip: Zorg voor een opgeruimde ruime werkplek als het kan met brandblusser. Ik weet het, het klinkt als bijdehand geblaat. Maar ik weet ook als geen ander hoe belangrijk het is. Er komt brandstof bij vrij wat dus kan ontbranden, dus een brandblusser is geen overbodige luxe. (Ja, ik weet uit ervaring hoe belangrijk het is...) :z

Het is belangrijk dat de motor warm wordt gereden alvorens de activiteiten te starten.

1. Verwijder het zadel;
2. Draai de bout uit beide zijkappen (Sleutel 10);
3. Schroef het achterste deel van de kap los door het verwijderen van twee schroeven;
4. Verwijder de kappen;
5. Draai de twee bouten van de tankbevestiging los (zijkant frame) (Sleutel 12);
6. Draai met een schroevendraaier de tankafsluiter dicht (achterkant);
7. Demonteer de twee brandstofleidingen van de "afsluiter";
8. Demonteer de twee vacuum-slangen ónder de tank;
9. Pak nu een glas drinken, dat heb je nu al wel verdiend;
10. Verwijder de brandstof tank;

full


Zo ziet de opstelling eruit:
full


Een detailopname van de carburateurs met stelschroef;
full


11. Lokaliseer twee rubber dopjes bóvenop de carburateurs en verwijder deze;
12. Sluit twee meetslangen hierop aan;
13. In de brandstofleiding zit voldoende brandstof om de klus te klaren;
14. Start de motor;
15. De wijzers beginnen hard te trillen omdat de druk veranderd;
16. Draai de aanvoer dicht totdat de wijzers nog wel bewegen, maar goed af te lezen zijn;
17. Het is de bedoeling dat beide meters hetzelfde aangeven als het toerental iets wordt verhoogd (1750RPM door stationair stelschroef;
18. Geven de beide meters hetzelfde aan, ook bij gasgeven, is de afstelling correct;
19. Indien de waarde verschilt moet de stelschroef zo worden verdraaid dat de meters dezelfde waarde aangeven;
20. Let op! Druk niet te hard op de stelschroef, dit heeft invloed op de meting!
21. Als beide meters hetzelfde aangeven is het synchroniseren geslaagd;
22. Geef een paar keer gas om te controleren of de waarde niet verlopen;
23. Montage geschied in omgekeerde volgorde, vergeet niet even wat (koper)vet aan de bouten te doen om ellende in de toekomst te voorkomen;
24. Als alles weer in elkaar is gezet kan je de overgehouden onderdelen bewaren voor andere projecten; ;)
25. En nu is het af. Tijd voor een drankje of tijd om te :]

Succes ermee!
 
Laatst bewerkt:
Ere wie ere toekomt, ik ga binnenkort aan mijn laptimer beginnen en zal je als bron meenemen in mijn topicje ;)

Ik heb er helaas alleen een dure stopwatch voor moeten bestellen... 50 euro heb ik hem voor.

http://www.oregonscientific.nl/product.asp?c=9&s=41&p=520

En misschien kan een modje ff de nieuwe how to's in de OP zetten?
OK, succes ermee! :)
Ik heb toevallig net afgelopen weekend de aansluiting en relais voor de laptimer op m'n '04 gezet. (ik had 'm voor 't laatst gebruikt op m'n '01 R1)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan