Zelf een lap-timer op je fiets knutselen
Omdat we niet allemaal een RSV-Mille of ZX6RR hebben, hebben we niet allemaal een laptimer aan boord. Als je toch je rondetijden op ’t circuit wilt meten en je hebt niemand bereid gevonden langs de kant te gaan staan met een stopwatch bij alle circuitdagen die je afgaat zul je dus zelf wat moeten verzinnen.
Met wat knutselwerk is een laptimer voor montage op je motor vrij eenvoudig te maken.
Je hebt nodig:
-12v relais (mag een heel licht relais zijn, het hoeft nog geen mA te schakelen.
-mini-jack plugje en contraplugje
-metertje twee aderig snoer
-stopwatch met laptimer en geheugen voor genoeg ronden (100 of zo)
De laptimer bedien je met je grootlicht schakelaar (pass). We verbinden dus de 12v die van deze schakelaar afkomt en massa met de bekrachtiging van het relais.
Op m’n R1 heb ik hiervoor de kabelboom genomen die naar de tellers loopt.
(Deze hing toch al met tape bij elkaar omdat ik hier ook de Digi op aangesloten heb)
In het geval R1 moet je de gele (+) en zwarte (massa) draad hebben.
Dit relais heb ik vastgezet met tie-raps onder het linker (nepcarbon) dekseltje in de kuip. De schakelcontacten van ’t relais verbind je met via een stukje twee-aderig draad met ’t mini-jack contra-stekkertje.
Op het schakelkontakt van het relais soldeer een twee aderig kabeltje, aan de andere kant van dit kabeltje komt het contra mini-jack plugje.
Dit alles blijft dus altijd op je motor zitten.
Ik heb zowel de gesoldeerde verbindingen op ’t relais als die in ’t stekkertje volgegoten met Bison twee componentenlijm om te voorkomen dat ’t lostrilt.
Het meest tricky gedeelte is eigenlijk het modificeren van de stopwatch. (Stopwatch heb ik bij de Kijkshop gekocht, +/- 25 Euro, 100 rondetijden en geheugen voor snelste/langzaamste tijd)
De ellende is dat die dingen zo goedkoop mogelijk in elkaar gefabriekt zitten en er dus geen fatsoenlijke schakelaartjes inzitten, maar gewoon een stukje gebogen koper wat op een multi-layer printje gesoldeerd zit.
Je sloopt de stopwatch voorzichtig open en kijkt waar de kontakten zitten voor de ‘lap’ schakelaar. Hierop moet je nu twee (dunne, want anders is er geen ruimte) draadjes solderen en deze naar buiten leiden. Hierop komt dus het mini-jack stekkertje te zitten. Ook de soldeerverbindingen in de stopwatch en de doorvoer van de draad naar buiten heb ik ingegoten in twee componentenlijm om te voorkomen dat ’t losgetrokken word of dat ’t lostrilt.
(Ik ben tijdens dit werkje vergeten foto’s te maken en durf ’t ding niet meer uit elkaar te halen omdat alles nu vastgelijmd zit)
Om de stopwatch op de motor vast te zetten (over de snelheidsmeter, toch niet belangrijk) heb ik aan de achterkant van ’t tellerhuis een stripje aluminium met dubbelzijdig tape vastgezet.
De laptimer kan nu met twee elastiekjes (O-ringen) hier achter vastgehaakt worden. (wel even een rubbermatje aan de achterkant van de laptimer plakken tegen krassen op de dashboardje)
Uitvoerig getest op 't circuit en werkt perfekt!
Succes!