ontstekingsdeksel aluminium herstellen

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.333
2.001
Ik heb een aluminium deksel dat ondicht is.
De motor is omgevallen bij stilstand op een scherp voorwerp en het deksel is gebarsten.
Ondicht. Lekt olie.

Hoe herstel je zoiets?
Vervangen is niet mogelijk, want behalve nieuw a rato van 220€ vind ik er geen goede 2dehands.

Een vriend raadt af om te lassen, want dat kan het deksel vervormen.
Hij raadt aan met de dremel een sleufje te slijpen en op te vullen met 2comp pasta. buitenkant plakken.

Maar in zijn bericht stond geen merk.
Hoe pakken jullie dit aan?


Foto voorbeeld van het zwarte deksel met zxr logo. Maar dat is een motorblok die ik niet meer bezit.
Andere foto is van de binnenkant beschadigd deksel.

20211023_180616_resized.jpg

20220522_175852.jpg
 
Hele vliegtuigen worden aanelkaargekliedert met epoxy. dekseltjes worden tegenwoordig gemaakt van plastic. Soms moet je je bekrompen geest de ruimte geven...
 
Hele vliegtuigen worden aanelkaargekliedert met epoxy. dekseltjes worden tegenwoordig gemaakt van plastic. Soms moet je je bekrompen geest de ruimte geven...
Heeft niks met bekrompen geest te maken. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden om dit te repareren. En lassen is daar één van. En epoxy ook. Dat er vliegtuigen aan elkaar geplakt worden zegt ook niet zoveel.
 
Die vallen ook uit de lucht of worden aan de grond gehouden omdat er wat mis is gegaan.
Met de juiste voorbereiding is epoxy best wel goed voor deze toepassing maar ook mijn voorkeur zal naar lassen gegaan zijn ( kan zijn dat ik dat zelf zou doen met mijn beginnende ervaring in alu lassen gewoon om te zien of het me lukt )
Hier in het westen zit Van de Wouden techniek die daar in gespecialiseerd is ( Waddinxveen ) mocht het niet lukken met dat epoxy spul
 
Die vallen ook uit de lucht of worden aan de grond gehouden omdat er wat mis is gegaan.
Met de juiste voorbereiding is epoxy best wel goed voor deze toepassing maar ook mijn voorkeur zal naar lassen gegaan zijn ( kan zijn dat ik dat zelf zou doen met mijn beginnende ervaring in alu lassen gewoon om te zien of het me lukt )
Hier in het westen zit Van de Wouden techniek die daar in gespecialiseerd is ( Waddinxveen ) mocht het niet lukken met dat epoxy spul
Juist, maar dat epoxy spul gaat gewoon prima werken. Ik zou hem ook lassen, en dat heb ik al vaker gedaan (als niet alu las specialist). Het enige dat belangrijk is is dat de olietroep ECHT weg is, vandaar dat ik schreef dat hij een nachtje zou kunnen weken in thinnerof een of andere supergoeie ontvetter. Dan lukt het lassen eigenlijk altijd wel bij zo'n klein scheurtje. Al zijn er legeringen gebruikt bij sommige van die deksels die wel wat moeilijker lassen.
 
Dat moeilijk lassen is niet het geval bij dit deksel .
Dat heb ik al vaker zien doen bij een maatje van mij die bezig iets speciaal te bouwen van zo'n model .
daar is al veel aan verlast om te kunnen vast stellen dat het geen hoog waardig aluminium is .
Meer het standaard zink-aluminium mengsel wat door de japanners gebruikt word , het moet snel en met de minste kans op gietfouten gemaakt worden
 
Laatst bewerkt:
Zou het niet weten alleen gezien dat er veel aan verlast is om een compressor aan te kunnen drijven .
weet dus niet welk toevoeging die gebruikt heeft
Werd me wel verteld dat het erg mee viel om het te lassen .
Iets wat me van Guzzi aluminium ook is opgevallen last makkelijk
En ik heb alleen 4043 als toevoeg materiaal ben dan ook pas bezig met aluminium te leren lassen
 
Heeft niks met bekrompen geest te maken. Er zijn gewoon verschillende mogelijkheden om dit te repareren. En lassen is daar één van. En epoxy ook. Dat er vliegtuigen aan elkaar geplakt worden zegt ook niet zoveel.
Nee maar dat het gelijk kliederen is omdat Robinjo die werkwijze niet zint, maar dát hoef ik toch niet uit te leggen?

Ik heb niks tegen lassen maar ook niet tegen eenvoud. Alulassen is een specialisme dae je moet beheersen, Als je dat allemaal voorhanden hebt zou ik ook naar de TIG grijpen, zo niet is epoxy een gelijkwaardig alternatief.
Deksel wegbrengen, wachten, bellen of het al klaar is, weer wachten, weer een weekend voorbij, dat zijn de niet onbekende leeuwen en beren als je afhankelijk bent van een ander
 
20220524_175202.jpg20220524_175344.jpg
Magnum steel epoxy stick. tot 300°C.
Ik heb de ondergrond ontvet en ruw gemaakt en proper geblazen en nog x ontvet en proper geblazen. Ik ben een beetje voorbij de grenzen van de wonde gegaan. Vandaar mss de interpretatie van een hersenloos aangebrachte klodder.
Ik wacht nog op dichting deksel (anders moet ik ook dat dichtklieren met loctite dichting)
Dan jagen we de kwak naar rode zone en als het niet goed is doen we het anders.
Geen man overboord ;)

knap machien, lelijke kleur. :r
 
met een zxr 400 kun je je leuk amuseren op de Ardeense weggetjes.
Ik rij er al 3 jaar niet meer. Voorlaatste keer gediskwalificeerd en te veel rode vlaggen :X. 5 ronden zonder ongelukken is zeldzaam.
prijs/km is veel te hoog.
Heerlijk, heerlijk hoe die zxr400 daar wordt uitgewrongen! En zonder de stofzuigerslangen is het beeld vanaf de actioncam ook nog eens heel prima.

Wat me opvalt: gaat bij dit soort ...euh.... intensief gebruik de temperatuurmeter van de koelvloeistof niet hoger dan nét onderuit de hoek, niet niet meer in de blauwe/koude zone?
 
Terug
Bovenaan Onderaan