ontstekingsdeksel aluminium herstellen

oldskoolgsxr

MF veteraan
3 jun 2013
1.331
2.001
Ik heb een aluminium deksel dat ondicht is.
De motor is omgevallen bij stilstand op een scherp voorwerp en het deksel is gebarsten.
Ondicht. Lekt olie.

Hoe herstel je zoiets?
Vervangen is niet mogelijk, want behalve nieuw a rato van 220€ vind ik er geen goede 2dehands.

Een vriend raadt af om te lassen, want dat kan het deksel vervormen.
Hij raadt aan met de dremel een sleufje te slijpen en op te vullen met 2comp pasta. buitenkant plakken.

Maar in zijn bericht stond geen merk.
Hoe pakken jullie dit aan?


Foto voorbeeld van het zwarte deksel met zxr logo. Maar dat is een motorblok die ik niet meer bezit.
Andere foto is van de binnenkant beschadigd deksel.

20211023_180616_resized.jpg

20220522_175852.jpg
 
Kun je prima lassen hoor, dit deksel trekt niet krom van het lassen.
Aluminium trekt sowieso veel minder krom als staal of RVS omdat het zo'n goede warmtegeleider is.
De scheurt dient met een hardmetalen freesje uitgefreesd te worden, het deksel dient met een brander voorverwarmd te worden ( hiermee verbrand je ook enige resterende olie/vuilresten uit de scheur ) en moet daarna met speciale toevoegdraad ( speciaal voor aluminium gietdelen ) te worden gelast.
Bron: ik las wel vaker zulk soort aluminium gietdelen, en dit is de meest duurzame oplossing.
 
Kun je prima lassen hoor, dit deksel trekt niet krom van het lassen.
Aluminium trekt sowieso veel minder krom als staal of RVS omdat het zo'n goede warmtegeleider is.
De scheurt dient met een hardmetalen freesje uitgefreesd te worden, het deksel dient met een brander voorverwarmd te worden ( hiermee verbrand je ook enige resterende olie/vuilresten uit de scheur ) en moet daarna met speciale toevoegdraad ( speciaal voor aluminium gietdelen ) te worden gelast.
Bron: ik las wel vaker zulk soort aluminium gietdelen, en dit is de meest duurzame oplossing.
Best wel mee eens. :Y

En als je echt bang bent voor kromtrekken schroef je voor het lassen het deksel op een stevige plaat.
 
Ik heb een aluminium deksel dat ondicht is.
De motor is omgevallen bij stilstand op een scherp voorwerp en het deksel is gebarsten.
Ondicht. Lekt olie.

Hoe herstel je zoiets?
Vervangen is niet mogelijk, want behalve nieuw a rato van 220€ vind ik er geen goede 2dehands.

Een vriend raadt af om te lassen, want dat kan het deksel vervormen.
Hij raadt aan met de dremel een sleufje te slijpen en op te vullen met 2comp pasta. buitenkant plakken.

Maar in zijn bericht stond geen merk.
Hoe pakken jullie dit aan?


Foto voorbeeld van het zwarte deksel met zxr logo. Maar dat is een motorblok die ik niet meer bezit.
Andere foto is van de binnenkant beschadigd deksel.

Bekijk bijlage 1763647
Bekijk bijlage 1763649
Mag je die vriend niet meer benaderen ?, mooie vriend .
Idd een goede lasser moet dit kunnen , vraagt wel enige voorbewerking, alu legeringen moeten zowiezo op temperatuur worden gebracht , voor het lassen , en daarna langzaam afkoelen . ( zo een zelfde idee als giet staal lassen ) om spanningen in het onderdeel te voorkomen .
Maar ik ging voor de optie "zoek verder ", of aftermarket kopen.

GREETZ
 
Gewoon lassen die handel, is geen rocketscience. ECHT goed ontvetten. misschien een dagje laten liggen in thinner of spiritus. goed droogblazen, beetje de barst frezen en lassen maar.

Waar moet het stuk vandaan komen?
 
Ik ben gezwicht voor epoxy 2 componenten stuff.
Ik kende geen lasser die zoiets tussendoor wil doen. Het is een handicap en ik moet mij eens de basisregels eigen maken van dit moeilijk vakgebied...evenals nog vele technische vaardigheid.
We zullen zien wat het geeft. Lukt het niet dan "dremelen" we het er wel uit en lassen we de boel.

@zxr : ik heb een topvriend waar we samen 24-26 endurance races hebben uitgereden (tel kwijt), maar woont op 140km van bij mij en dan is whatsapp eenvoudiger.
Maar het was reeds slaaptijd.
Alsnog de volgende dag gebeld...
 
Laatst bewerkt:
Mooi. Dat epoxy spul werkt prima op korte termijn, en lange trouwens ook. Als het daarna gelast moet worden mag je een PB doen.

Als je DIT spul in kleine porties kan krijgen is dat wel echt goed. Of anders elk "kneedbaar aluminium" werkt allemaal.

Is zoiets geen standaard gereedschap in jullie endurance kist? ;)
 
Mooi. Dat epoxy spul werkt prima op korte termijn, en lange trouwens ook. Als het daarna gelast moet worden mag je een PB doen.

Als je DIT spul in kleine porties kan krijgen is dat wel echt goed. Of anders elk "kneedbaar aluminium" werkt allemaal.

Is zoiets geen standaard gereedschap in jullie endurance kist? ;)

we hadden reserve deksels bij. 2 x nodig gehad....
Een oud strijder vriend heeft me eens een foto gestuurd met de mededeling dat hij zowat de eerste was die dat gebruikte in de racerij. Die 2 componenten epoxy...
Heb de foto al eens gepost denk ik.
Waren gevallen tijdens de 24h van Montjuich begin 80. 1 zijkant van de kleppendeksel was geschraapt over de grond. Epoxy gebruikt als herstelling. Ik weet niet of het heeft gehouden. U merkt dat de fiets niet meer topfris is en mijn vriend beter een donker vizier had opgezet.8-)
....Enn ik merk nu na herbekijken foto dat hij zich een beetje Barry Sheene waande met donald duck sticker op helm.;)
roger_10.jpg


IMGP6757.JPG

wij gebruikten of wisseleden de deksels indien nodig.
De rechtse is gemaakt a la Burt Munro. Alu smelten in een oventje. Kwam er vol slakken uitgevloeid en stolde met luchtholtes, maar we hebben er toch iets van kunnen maken op de draaibank. Wat een tijdsverspilling was dat zeg !! :Y
 
Laatst bewerkt:
RCB-8a.jpg


Ik denk dat hij met een klantenversie van een honda rs1000 reed.
Of een afgeleide, want hij zat niet in de topteams. Was een subtopper met kleinere budgetten.
De honda bol d'or 1100 bestond al, maar de endurance was toen begrensd op 1000cc. een beetje later begrensd naar 750cc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan