Onderhoud ketting en tandwielen met diesel

Greenhopper

Die hard MF'er
4 sep 2012
710
0
Nijmegen
Vandaag heb ik een tip gekregen voor het onderhoud van je ketting en tandwielen. Ik weet niet of jullie dit al wisten maar, zet het toch op het forum.

Tip heb ik van een monteur van de zaak waar ik mijn band heb laten vervangen.
Hij is zelf ook motorrijder.

Hij maakt zijn ketting 2 keer per jaar schoon met rode diesel.
2 keer als je het helejaar door rijd.
1 keer als je alleen met mooi weer rijd.

Als je de ketting los hebt en je schakels blijven een beetje hangen zonder dat er echt spanning op staat dan kan je dit schoon maken met rode diesel. Je tandwielen moet ook schoonmaken. HEt verlengd de levensduur van je ketting en tandwilen.

Ik hoop dat jullie een beetje snappen wat ik bedoel.

Probeer er nog wel een plaatje bij te zoeken
 
Heb ik ook een keer gedaan, ketting deed het prima toen schoongemaakt met diesel in wintertijd. Altijd rijkelijk gesmeerd maar niet lang daarna zaten er meer stugge schakels in dan goeie schakels. Ben met mijn kettingset nu 40.000 Km verder zonder hem ook maar een keer schoon te maken en nog geen stugge schakel te bekennen en deze ketting heeft meer pekel gezien dan de vorige.
 
Laatst bewerkt:
Als ik het zo lees kan je hem dan beter iet schoonmaken of begrijp ik het verkeerd.
Heb ik ook een keer gedaan, ketting deed het prima toen schoongemaakt met diesel in wintertijd. Altijd rijkelijk gesmeerd maar niet lang daarna zaten er meer stugge schakels in dan goeie schakels. Ben met mijn kettingset nu 40.000 Km verder zonder hem ook maar een keer schoon te maken en nog geen stugge schakel te bekennen en deze ketting heeft meer pekel gezien dan de vorige.
 
Maak ketting en tandwiel elke 2000 KM schoon met petroleum.

Na het schoonwassen goed droog maken en dan smeer ik hem met een kleefvet van Bell Ray uit een spuitbus.

Of het de levensduur verlengd van je ketting? Ik weet in elk geval wel dat de bak met petroleum veel zandresten bevat die van de tandwielen en ketting af komen.

Of dit gezond is dat dit op de ketting blijft zitten betwijfel ik...

Heb geen last van stugge schakels enz.
 
kettingsset voor mijn FZS600 1e ging 42.000km mee, 2e zit erop en gaat al 26.000km mee.

Nooit schoongemaakt, enkel gesmeerd. Schoonmaken is voor het oog en niet voor onderhoud, altans bij normaal weggebruik. Een offroad motor zou ik wel schoonmaken maar dan nog enkel het grove vuil eraf en nooit maar dan ook echt nooit het geheel ontvetten met zoiets als diesel.

Heb nog geen een vaste of stugge schakel gehad, 1e ketting was vervangen omdat de tandwielen wat sleten en ik steeds vaker moest spannen (ketting op..). Niet omdat hij vast zat of wat dan ook.

Die ketting heeft niet of amper last van het zand. In de industrie poetsen ze ook niet elke dag ieder kettingkje schoon.
 
Laatst bewerkt:
Een ketting moet je niet schoonmaken, tenzij er echt verontreiniging op zit die je met je handen kunt beetpakken (kluiten modder, takken). De juiste schoonmaakprocedure heb ik je dan al gegeven.

Als je je ketting mooi wilt houden, moet je smeren met 80W90 versnellingsbak olie (staat in elke Honda motor handleiding), of een smeersysteem zoals een Osco-oiler of Scottoiler nemen.
 
Laatst bewerkt:
Diesel, wd40 ed zijn schoonmakers op korte termijn. Op lange termijn gaan de o/x/w/z ringen eraan meen ik.
Daardoor komt er vuil achter de ringen en in de schakels.
Ik maak alleen de schalmen aan de zijkanten schoon. (doe wat wd40 op een doek en ga alleen langs de zijkanten). Ziet ie er knap uit...en je komt niet aan de oringen. Die laat ik gewoon voor wat ze zijn. Smeren doe ik alleen op de bussen waar het contact met het tandwiel is. En aan de binnezijde natuurlijk.
Zijkanten zijn niet nodig..tenzij je een gewone ketting want die kan roesten.
Koop dus een goude ketting. Heb je daar geen last meer van. :)

Nieuw

31032012944.jpg


gebruikt na ruim 500 km.

22042012974.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik zou het zeker niet met diesel doen. Ja oppervlakkig met een dies-nat doekje de schakels wat oppoetsen maar zeker niet door en door spoelen want je trek alles vet eruit. Resultaat; juist drogere ketting.

Beste is een continu-ketting smeersysteem (zijn er verschillende van) die dus om de zoveel km/omwentelingen een druppel op de ketting zetten (meestal via het achterste tandwiel). Een deel van die olie vliegt er mét het vuil weer af. Zo heb je twee vliegen in één kap: schoon 'n gesmeerd. Vergelijk maar eens de kleur van de schakels/rolletjes bij een gewoon gesmeerde en een continu gesmeerde ketting. Ja het kost wat maar dan heb je ook wat.

m.i. uiteraard.
 
Diesel, wd40 ed zijn schoonmakers op korte termijn. Op lange termijn gaan de o/x/w/z ringen eraan meen ik.
Daardoor komt er vuil achter de ringen en in de schakels.
Ik maak alleen de schalmen aan de zijkanten schoon. (doe wat wd40 op een doek en ga alleen langs de zijkanten). Ziet ie er knap uit...en je komt niet aan de oringen. Die laat ik gewoon voor wat ze zijn. Smeren doe ik alleen op de bussen waar het contact met het tandwiel is. En aan de binnezijde natuurlijk.
Zijkanten zijn niet nodig..tenzij je een gewone ketting want die kan roesten.
Koop dus een goude ketting. Heb je daar geen last meer van. :)

Nieuw

[afbeelding]

gebruikt na ruim 500 km.

[afbeelding]

Na 500 km wordt tie echt niet vies..of je moet off-road gaan..

Ketting NOOIT schoonmaken met diesel oid! je smeert die rommel wat vast op de ketting zit IN je ketting..optisch kan die schoon zijn..hele kleine deeltjes dan??

Dus lekker smeren en dan is tie ma vies.. zie ik toch niet als ik rij :+
 
Na 500 km wordt tie echt niet vies..of je moet off-road gaan..

Ketting NOOIT schoonmaken met diesel oid! je smeert die rommel wat vast op de ketting zit IN je ketting..optisch kan die schoon zijn..hele kleine deeltjes dan??

Dus lekker smeren en dan is tie ma vies.. zie ik toch niet als ik rij :+

Ik kom veel bij gebieden waar zand is (mn ouders wonen vlakbij strand).
Daardoor heb ik vrij veel zand opzitten soms :(
En dat noem ik vies...knarsen van zand op de ketting/kettingwielen klinkt zo waardeloos. ;)
Dus ik maak de schalmen en wielen om de 1000 km schoon. Smeren doe ik bijna elke 400 km. Zolang je rollen maar zwart blijven zien. Als ie glimt ben je te ver heen.
 
Laatst bewerkt:
Ik kom veel bij gebieden waar zand is (mn ouders wonen vlakbij strand).
Daardoor heb ik vrij veel zand opzitten soms :(
En dat noem ik vies...knarsen van zand op de ketting/kettingwielen klinkt zo waardeloos. ;)
Dus ik maak de schalmen en wielen om de 1000 km schoon. Smeren doe ik bijna elke 400 km. Zolang je rollen maar zwart blijven zien. Als ie glimt ben je te ver heen.

ja hee, da's om de anderhalve dag en eens in de 4 dagen :)

Nee ik laat mijn pro-oiler het werk wel doen.
 
Als je een stugge of vastzittende schakels heb ben je al te laat,daar helpt rode diesel
ook niet meer tegen,vast zittende schakels betekent dat er geen vet meer tussen de o-ring
en schakelpen zit en dat inmiddels vervangen is door roest,enige remedie is een nieuwe ketting aanschaffen.
 
Ik vindt het toch maar een vreemde methode,... :?

Diesel is het middel bij uitstek om rubber aan te tasten, tenzij het rubber specifiek voor diesel geschikt is, Viton is oa een leverancier van zulke dichtingen. Leg voor de aardigheid maar eens een stukje gewoon rubber in een bakje diesel, eerst zwelt het op, later valt het zowat uit elkaar.

Het zou zomaar kunnen dat een ketting Viton ringen heeft, maar zolang ik daar geen uitsluitsel over heb komt er bij mij zeker geen diesel in de buurt van mijn kettingen.

De enkele keer als ik de ketting van mijn DR Big grondig moet reinigen gebruik ik gewoon remmenreiniger en een oude zachte schilderborstel.
 
Ik vindt het toch maar een vreemde methode,... :?

Diesel is het middel bij uitstek om rubber aan te tasten, tenzij het rubber specifiek voor diesel geschikt is, Viton is oa een leverancier van zulke dichtingen. Leg voor de aardigheid maar eens een stukje gewoon rubber in een bakje diesel, eerst zwelt het op, later valt het zowat uit elkaar.

Het zou zomaar kunnen dat een ketting Viton ringen heeft, maar zolang ik daar geen uitsluitsel over heb komt er bij mij zeker geen diesel in de buurt van mijn kettingen.

De enkele keer als ik de ketting van mijn DR Big grondig moet reinigen gebruik ik gewoon remmenreiniger en een oude zachte schilderborstel.


Remmenreiniger is ook bende. Zijn zoveel leveranciers van..en geen 1 is hetzelfde.
Of dat zo goed is voor je o-ringen ? Geen id....
 
Terug
Bovenaan Onderaan