Schade aan zuiger en cilinder wand na 600 km

Levoi

Die hard MF'er
30 aug 2015
561
255
Haarlem
Afgelopen jaar heb ik de kop van mijn Honda ft500 laten reviseren. Nieuwe overmaat wiseco hoge compressie zuiger, nieuw geboord en gehoond etc.
Nu zag ik met de endoscoop sporen in de cilinder. De boel uit elkaar gehaald en kom dit tegen. Op alle vier de hoeken van de skirt duidelijke sporen.
Met inlopen geen lange stukken stukken of op topsnelheid gereden. Juiste olie met inloop toevoegingen er bij. Omdat het zo duidelijk op alle vier hoeken is ( als je daar bij een ronde cilinder van kan spreken) zou ik zeggen dat de cilinder iets te krap is gemaakt. Wat zeggen de kenners hier daarvan?
 

Bijlagen

  • IMG_20230726_130934_HDR.jpg
    IMG_20230726_130934_HDR.jpg
    188,3 KB · Weergaven: 270
  • IMG_20230726_131007_HDR.jpg
    IMG_20230726_131007_HDR.jpg
    175,7 KB · Weergaven: 270
Het voorgeschreven aanhaalmoment. Opwarmen gewoon door te gaan rijden, maar uiteraard zonder volgas of hoge toerentallen.

Ik vraag me trouwens af of het te hoge temperaturen/ slecht ingelopen zijn dit veroorzaakt. Normaal zijn het vooral de zuigerveren en cilinder wand die op elkaar in moeten slijten. Ik zie echter geen enkele schade aan de zuigerveren ( ja ik weet, veel harder staal) en de krassen gaan ook niet helemaal tot bovenin de kop. Zo op het oog zou ik zeggen dat het puur de skirt van de zuiger is die klem heeft gezeten. En als die niet past tijdens het inlopen past die ook niet na 3000 km.
Slecht inlopen of verkeerd inrijden geeft echt niet deze schade. Ik had een docent die altijd volgas met zijn norton… ach laat maar. Tis het motorforum🫶🏼

Maareh.. al langs geweest? Wat zeiden ze zelf?
 
Weet je waarom er zoveel boeken zijn over tunen...omdat iedereen beter denkt te weten wat en hoe...
Er komt zoveel kijken bij tunen ( een hogere compressie zuiger vind ik daar ook onder vallen)...
Maar je krijgt met zoveel elementen te maken en zoveel ideeen en meningen
De flow in de cilinder wordt anders, hogere compressie betekend ook andere brandstof ( die dus LANZAMER verbrandt) , en dus aanpassing KAN vragen van je ontstekingstijdstip ( opel had vroeger een geel brugje onder de motorkap voor als je benzine met andere klopvastheid ging /moest rijden), veel moderne auto's gebruiken klopsensoren enz enz..

Maar ik weet dat wiseco andere maten voorschrijft dan honda, dat je niet zomaar sproeiers moet vervangen ( je schrijft netjes ingereden, dus je hoofdsproeier heb je nog maar amoer gebruikt) , maar ik heb Wiseci 1360 gehad in mijn Z1R, venolia, aries, JS, KS en geloof me boren en honen was maar een kwart van het werk, daarna begon het echte werk
 
Slecht inlopen of verkeerd inrijden geeft echt niet deze schade. Ik had een docent die altijd volgas met zijn norton… ach laat maar. Tis het motorforum🫶🏼

Maareh.. al langs geweest? Wat zeiden ze zelf?
Intussen langs geweest. De cilinder is met ongeveer 0,1 mm speling geboord. De diagonale maat is kleiner dan die in lengterichting. Wel viel ons op dat de onderzijde van de zuiger verdacht schoon is. Alsof er helemaal geen olie tegenaan kwam. Zeg maar zoals je em uit de verpakking haalt. Dus nu eerst eens gaan kijken of de smering via de krukas wel goed is. Maar nog niet verder gekomen dan dat.

Gelukkig is de cilinder zelf wel te redden met een hoon.
 
Weet je waarom er zoveel boeken zijn over tunen...omdat iedereen beter denkt te weten wat en hoe...
Er komt zoveel kijken bij tunen ( een hogere compressie zuiger vind ik daar ook onder vallen)...
Maar je krijgt met zoveel elementen te maken en zoveel ideeen en meningen
De flow in de cilinder wordt anders, hogere compressie betekend ook andere brandstof ( die dus LANZAMER verbrandt) , en dus aanpassing KAN vragen van je ontstekingstijdstip ( opel had vroeger een geel brugje onder de motorkap voor als je benzine met andere klopvastheid ging /moest rijden), veel moderne auto's gebruiken klopsensoren enz enz..

Maar ik weet dat wiseco andere maten voorschrijft dan honda, dat je niet zomaar sproeiers moet vervangen ( je schrijft netjes ingereden, dus je hoofdsproeier heb je nog maar amoer gebruikt) , maar ik heb Wiseci 1360 gehad in mijn Z1R, venolia, aries, JS, KS en geloof me boren en honen was maar een kwart van het werk, daarna begon het echte werk
Ik ben niet aan het tunen met het doel zoveel mogelijk vermogen te hebben. Hij is er gewoon voor huis- tuin- en keukengebruik. Er is toch al niet zoveel in zo'n oude 500 cc thumper, maar het is wel fijn als je zonder vol gas te moeten geven zo'n 110 kan rijden.
Overigens is ook de 2e jet iets ruimer, ook omdat de uitlaat ook niet standaard is. De pilot is wel standaard. Beter iets te veel benzine dan te weinig. Ik kan altijd weer terug, hoewel de bougie een prima kleur had.
 
Terug
Bovenaan Onderaan