Nog boel meer piccies in 'pics deel III'

434460966_7428688530550738_3089818606558509961_n.jpg


Even een plaatje van een heel trotse vader.
Lies is de bakkeniste van nummer 13, vol uithangen en toch een zwevend zijspanwiel, vasthouden, volhouden en kijken naar de volgende bocht.
 
Ja mooi! Een zwevend zijspanwiel zal vaker voor gaan komen, daar is deze combinatie gewoon gevoelig voor. Het zwaartepunt is een stuk hoger door de grote wielen en de zithouding van Henk in vergelijking met de meeste andere spannen die zijn gebouwd als kneelers met veel kleinere wielen. Bovendien is Henk ook niet echt een lichtgewicht. Meer dan er maximaal uit gaan hangen kan Lies niet doen, en dat doet ze vol overtuiging. Knap hoor.
 
Ja mooi! Een zwevend zijspanwiel zal vaker voor gaan komen, daar is deze combinatie gewoon gevoelig voor. Het zwaartepunt is een stuk hoger door de grote wielen en de zithouding van Henk in vergelijking met de meeste andere spannen die zijn gebouwd als kneelers met veel kleinere wielen. Bovendien is Henk ook niet echt een lichtgewicht. Meer dan er maximaal uit gaan hangen kan Lies niet doen, en dat doet ze vol overtuiging. Knap hoor.
Er is niks mis met een (klein beetje) zwevend zijspanwiel...sterker nog...minder rolweerstand/wrijving!
 
Dit is als crossauto/ crosskart bedoeld denk ik.
Constructief is er niks moeilijks aan om dit zo te maken, enkel een slijptol en lasapparaat nodig.
Geen ingewikkelde aandrijfas constructies.
En nu toch op beide achterwielen aangedreven en best wel wat pk's.
 
Wel grappig, heel benieuwd naar de uitwerking/inregeling van het geheel... De motoren moeten exact gelijk schakelen..... Dat is denk ik met stangen e'd. nog wel redelijk op te lossen... Het blijven mechanische versnellingsbakken..

Maar hoe hebben ze het opgelost dat om fatsoenlijk rechtuit te rijden het gas exact synchroon moet zijn maar dat in de bochten het binnen en buitenwiel een verschillende draaisnelheid moeten hebben...
Of gaan ze er net als bij de aangedreven zijspan wielen van de Urals e.d. van uit dat er alleen maar op losse ondergrond geredern wordt waardoor er genoeg slip optreed?

Anders is er op verharde ondergrond niet mee te rijden.. Het is niet voor niets dat ook in electrische autos nog steeds gebruik wordt gemaakt van mechanische onzin als differentieels e.d. Wielmotoren zijn technisch mogelijk en nog efficienter; alleen het inregelen van de aansturing daarvan om bochten enzo mogelijk te maken is een nachtmerrie
 
Wel grappig, heel benieuwd naar de uitwerking/inregeling van het geheel... De motoren moeten exact gelijk schakelen..... Dat is denk ik met stangen e'd. nog wel redelijk op te lossen... Het blijven mechanische versnellingsbakken..

Maar hoe hebben ze het opgelost dat om fatsoenlijk rechtuit te rijden het gas exact synchroon moet zijn maar dat in de bochten het binnen en buitenwiel een verschillende draaisnelheid moeten hebben...
Of gaan ze er net als bij de aangedreven zijspan wielen van de Urals e.d. van uit dat er alleen maar op losse ondergrond geredern wordt waardoor er genoeg slip optreed?

Anders is er op verharde ondergrond niet mee te rijden.. Het is niet voor niets dat ook in electrische autos nog steeds gebruik wordt gemaakt van mechanische onzin als differentieels e.d. Wielmotoren zijn technisch mogelijk en nog efficienter; alleen het inregelen van de aansturing daarvan om bochten enzo mogelijk te maken is een nachtmerrie
Laten we het op de urals houden, Dnepr had het al 60 jaar geleden met een differentieel opgelost. Plus in dit geval zijn de twee achterwielen onafhankelijk van elkaar aangedreven dus er zal prima mee te rijden zijn, het zal hoogstens af en toe een beetje wringen als de gasrespons niet helemaal soepel is maar daar merk je niets van met vier wielen. Er zijn best wel wat experimenten met losse wielmotoren, ook elektrisch, die prima werken. Het gaat pas fout als je 1 as met 1 motor wilt aandrijven, dan heb je iets van een dif nodig. Losse wielen geen probleem.
 
Wielmotoren zijn technisch mogelijk en nog efficienter; alleen het inregelen van de aansturing daarvan om bochten enzo mogelijk te maken is een nachtmerrie
Dat valt best mee hoor.
Daar is ondertussen al aardig wat data over verzameld en gebruikt in testcases bij verschillende bureaus en bedrijven Technisch is het geen probleem.
Onafgeveerd gewicht is het grootste probleem bij wiel motoren.
Leuk bij een scooter of voor een show maar voor serieuze toepassingen minder geschikt.

Je kunt er wel leuke dingen mee doen.

 
Terug
Bovenaan Onderaan