Zijspan project

RJS

Rookie
6 jan 2020
29
49
Ik ben nieuw hier , Rob uit Vlissingen
Lang geleden met een project gestart.
Hoe het allemaal begon
 

Bijlagen

  • DSC01231.JPG
    DSC01231.JPG
    168,6 KB · Weergaven: 2
  • DSC01232.JPG
    DSC01232.JPG
    201,3 KB · Weergaven: 2
  • DSC00001.JPG
    DSC00001.JPG
    198,1 KB · Weergaven: 2
  • DSC00002.JPG
    DSC00002.JPG
    197,8 KB · Weergaven: 2
Welkom
Het begin is mooi met een 1000SP en een leeg Tonti frame.
Nou zijn we wel razend benieuwd hoe het er nou mee is
 
basis is een Moto Guzzi 1000 SP uit 1984,Ural zijspan overgenomen van een maat van me.
treeplanken van een Guzzi California gemonteerd.
Ural kogels en schoorstangen voor bevestiging aan de motor verwijderd.
Zelf bevestigingen en schoorstangen gemaakt met als voorbeeld EML.
 

Bijlagen

  • DSC00011.JPG
    DSC00011.JPG
    159,7 KB · Weergaven: 2
  • DSC00012.JPG
    DSC00012.JPG
    156,7 KB · Weergaven: 2
  • DSC00013.JPG
    DSC00013.JPG
    171,1 KB · Weergaven: 2
ophanging veranderd voor een Hagon schokbreker.
Wielen zijn de orginele gietwielen van de Guzzi SP, dus ook het zijwiel/ reservewiel.
graag wilde ik ook een schijfren in het derde wiel.
 

Bijlagen

  • DSC00005.JPG
    DSC00005.JPG
    200,9 KB · Weergaven: 2
  • DSC00299.JPG
    DSC00299.JPG
    109 KB · Weergaven: 2
  • DSC00303.JPG
    DSC00303.JPG
    123,4 KB · Weergaven: 2
Dat ziet er degelijk uit!
Trek je de boven achter bevestiging nog door naar de andere kant? Das wel aan te bevelen
 
graag wilde ik ook een schijfren in het derde wiel.

Kan toch?
De gaten voor een schijf zitten al in dat wiel, dan nog een paar ogen aan die swingarm lassen voor een remtangetje lassen.

Schijfje niet te groot, remtangetje Brembo P05 oid, aansluiten op de achter rempomp.
Klaar.
Trek je de boven achter bevestiging nog door naar de andere kant? Das wel aan te bevelen

Die klem met 4 bouten doortrekken naar links, daar ook zo'n klem.
Verdeel je de krachten, en kan die klem nooit verdraaien.

Persoonlijk had ik een driehoek in het frame gelast.
 
Ik had de bouten van boven naar beneden gedaan. Ik vraag me af hoe hier het zadel op gaat vallen.
 
Welkom Rob, ik denk dat je inmiddels niet heel veel advies meer nodig hebt ;) .

Heel mooi geworden en rijdt perfect.
 
Hier foto van schijfrem van zijspan .
Koppelingshandel met hulpveer, die zorgt er voor dat de (anders loodzware) koppeling wat lichter te bedienen is.
Dat is voor mij met artrose in mijn handen echt een must!
De cockpit met een toerenteller en een Acewell KM teller.
KM teller aandrijving op orginele plaats in de versnellingsbak maar dan nu met een Acewell opnemer.
Dan hoef je dus geen magneetjes in een voor of achterwiel te plaatsen.
En de wielmaat is ook niet van belang omdat je de KM teller zelf kan instellen en dus altijd de juiste snelheid aangeeft.
Accu is naar het zijspan verhuisd, pas precies tussen de bak en het wiel.
 

Bijlagen

  • PICT0038.JPG
    PICT0038.JPG
    195,8 KB · Weergaven: 2
  • 20220921_182940.jpg
    20220921_182940.jpg
    323,6 KB · Weergaven: 2
  • IMG-20220917-WA0002.jpg
    IMG-20220917-WA0002.jpg
    216,3 KB · Weergaven: 2
  • IMG-20220919-WA0009.jpg
    IMG-20220919-WA0009.jpg
    218,1 KB · Weergaven: 2
Ik heb de bevestigingen aan het frame precies gekopieerd van een orgineel EML span.
Ik dacht bij mezelf die zullen het toch zeker wel snappen? en heb er verder zelf niet over nagedacht.
Wat ik wel heel zeker wist dat ik absoluut niet aan het orginele frame wilde gaan lassen!
Maar mijn voorbeeld is misschien ook al wel 30 jaar oud en wellicht door de kennis van nu ook achterhaald.
Ik durf hier ook niet te vertellen hoe lang dit project al heeft geduurd.8)7
Leuk om te ontdekken dat mensen meelezen en ook nuttige adviezen geven.
 
Ik heb van EML dingen gezien die op zijn zachtst gezegd bedenkelijk waren, en inderdaad, je moet het in de tijd zien. Kijk alleen maar eens naar die Guzzi van jou, is op veel punten verbeterd tov zijn voorgangers en daarna is er ook weer vanalles verbeterd.
 
Als je naar de eerste post kijkt en dan naar de meest rechtse foto zie je die driehoek zitten alleen heeft Ed de schokbreker meer naar achtere verplaatst en de schorstang op de oude plek van de schokbreker geplaatst .
Zelf zou ik de achterste schoor meer naar achteren verplaatsen zodat die tegen de reeds bestaande dwarsverbinding komt te zitten .
Maar dat is mijn idee daarover
 
Zelf zou ik de achterste schoor meer naar achteren verplaatsen zodat die tegen de reeds bestaande dwarsverbinding komt te zitten .
Maar dat is mijn idee daarover
Het frame is bij de voorste dwarsverbinding veel stijver dan bij de achterste.
Dus afsteunen op de voorste zou toch de voorkeur hebben.
 
Laatst bewerkt:
Grappig om te lezen en leuk dat Rob een beetje meedoet. Ik ken hem namelijk heel goed en hij is een pietje-precies. Heeft van een kennis exact de EML bevestigingen gekopieerd, volgens mij enkel de gaffels bij EML gekocht? De rest is zelfgemaakt.

Ik heb er al een paar keer op mogen rijden en was erg verrast, zo'n dikke Guzzi is toch wel een mooie trekker hoor. Voor sommige is het misschien al wel een bekend span, hij was op het EGT ermee.
 
Achterlichten zelf gemaakt en afgemonteerd met LED lampen (oa voor Land Rover) en ook de lampen aan voorzijde span.
Dezelfde LED lampen op de orginele knipperlicht lolly's aan de linkerkant op de motor gemonteerd.
Voor de uitstraling beschermingsroosters gemaakt voor de lampjes op het span..
Bekabeling aan buitenkant van het spatbord.
 

Bijlagen

  • 20221223_142317.jpg
    20221223_142317.jpg
    208,7 KB · Weergaven: 5
  • 20221205_172636.jpg
    20221205_172636.jpg
    107,1 KB · Weergaven: 4
  • 20221205_173519.jpg
    20221205_173519.jpg
    244 KB · Weergaven: 3
  • 20230225_115236.jpg
    20230225_115236.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 2
  • 20221229_173038.jpg
    20221229_173038.jpg
    245,1 KB · Weergaven: 2
Terug
Bovenaan Onderaan