Nog boel meer piccies in 'pics deel III'

Ziet er niet echt vertrouwenswekkend uit. He, mijn K1200 Rs heeft niet eens schoren maar die staat wel op boomdikke kokers en buizen. dit spul ziet eruit alsof het dubbelvouwt als er wat kracht op komt. Hopelijk komt er geen personenbak op te staan maar enkel een bagagerekje.
 
Er staat nog meer 'bijzonders' op zijn pagina.
Althans ik ben geen pro ofzo, maar deze schoren in deze vorm zijn toch ook wel 'apart'?

FB_IMG_1709902050877.jpg
 
En ik maar oversteken maken naar de linkerkant vd motor. :P

Vanaf dat spanwiel heb je machtig veel hefboom op bepaalde punten flink eea te vervormen.

Als (in theorie) die drie pijpen perfect onbuigzaam en onbreekbaak zijn is dat op zich stabiel.

Als dat taai genoeg is en alleen wat flekst is dat weer een voordeel voor de punten aan de motor.

Als het niet taai genoeg is gaat het gok ik het eerste buigen waar er twee een knik hebben en de onderste recht gaat.

In rechter bocht met beladen bak zie ik dat uitlaat bevestigingspunt ook wel afscheuren.

Neem tenminste aan dat de boutjes en het plaatje zijn doorgerekend voor die uitlaat alleen. :?
 
Zo lang je max. 80 rechtdoor rijdt en niet hard remt blijft het vast heel. Ik weet dat we hier vaak wat aan de zware kant construeren en het spul wat zwaarder belastbaar willen hebben maar dit cv-leidingen werk zie ik wel vaker in amerikaanse bouwsels.
 
En ik maar oversteken maken naar de linkerkant vd motor. :P

Vanaf dat spanwiel heb je machtig veel hefboom op bepaalde punten flink eea te vervormen.

Als (in theorie) die drie pijpen perfect onbuigzaam en onbreekbaak zijn is dat op zich stabiel.

Als dat taai genoeg is en alleen wat flekst is dat weer een voordeel voor de punten aan de motor.

Als het niet taai genoeg is gaat het gok ik het eerste buigen waar er twee een knik hebben en de onderste recht gaat.

In rechter bocht met beladen bak zie ik dat uitlaat bevestigingspunt ook wel afscheuren.

Neem tenminste aan dat de boutjes en het plaatje zijn doorgerekend voor die uitlaat alleen. :?
doorgerekend ? Met een blik bier op in elkaar gescheten bedoel je toch.
 
Zit een beetje door de foto's te scrollen, je kunt het nergens echt goed zien, maar de 'rods' lijken wel massief te zijn.... (nogmaals: lijken)

Volgens eigen zeggen al honderden schoren gemonteerd en nog nooit 1 die heeft gefaald
 
Ik durfde er niks van te zeggen op fb maar dacht hetzelfde.
Erge is, dit is van John Sweet, professioneel zijspanbouwer en alles wat die post is zichzelf ophemelen of anderen afkraken. Hij beheert meerdere groepen en als het niet over hem of zijn creaties gaat word je gekicked.
Gewoon een heel vreemd figuur. en ik dacht dat die Americanen de uitsprak hadden bedacht van "die and Learn"
 
Laatst bewerkt:
Het is een behoorlijk grappig draadje daar.
Wij 'zogenaamde' experts uit europa, weten niks. We bouwen de spannen nota bene aan de verkeerde kant. :P

Is ook weer reageerder. En is natuurlijk grapje.
Maar dus ook wel tikkie 'ignorant'. :+
 
Dan is dat jou verkeerd geleerd.
Massief kan niet knikken dat is een behoorlijk groot voordeel

Volgens mij is de buiging van diameter, eigen massa en materiaal afhankelijk. Een buis die even dik is en van het zelfde materiaal is, is lichter en buigt dus minder door onder z'n eigen gewicht. Nu zal dat doorbuigen onder eigen gewicht wel meevallen in dit geval maar in een grotere overspanning geldt dus wel degelijk dat een buis minder doorbuigt dan een massieve staaf van de zelfde diameter.
Dat een buis kan knikken ben ik helemaal met je eens. Dat het in dit geval handig is dat het niet kan knikken ook.

Massief breekt eerder ?
Nee, buigt langer door dan buis maar is dus niet sterker zoals die yank beweerd.
 
Volgens mij is de buiging van diameter, eigen massa en materiaal afhankelijk. Een buis die even dik is en van het zelfde materiaal is, is lichter en buigt dus minder door onder z'n eigen gewicht. Nu zal dat doorbuigen onder eigen gewicht wel meevallen in dit geval maar in een grotere overspanning geldt dus wel degelijk dat een buis minder doorbuigt dan een massieve staaf van de zelfde diameter.
Dat een buis kan knikken ben ik helemaal met je eens. Dat het in dit geval handig is dat het niet kan knikken ook.


Nee, buigt langer door dan buis maar is dus niet sterker zoals die yank beweerd.

Doorbuiging onder eigen gewicht zou ik niet weten, maar dat lijkt mij ook niet zo interessant.
We bespreken het wel een keer bij een kampvuur :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan